Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVideo: ‘Waarom ga jij vanavond weer te laat naar bed?’

Video: ‘Waarom ga jij vanavond weer te laat naar bed?’

37 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Omdat ik nog niet moe ben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Haha ik kan helemaal begrijpen waarom het zo opgevat wordt. Het doel van het topic was gewoon dat filmpje posten (het filmpje heet zo) en eventueel ervaringen en tips delen.

Maakt verder ook niet uit. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Zal het even veranderen. :)
Klik om te vergroten...
Thanks!
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ghbeetje zei:
6 uur
Klik om te vergroten...
hmm, dacht misschien is eerder opstaan een optie, zodat je eerder moe wordt 's avonds. Niet dus... lastig. Je zou de tips van @PsychedelicMagic (en anderen) kunnen proberen.

Dit kan ook heel effectief zijn (werkt bij mij ook zeer goed) :
Ralou zei:
Maar dat het beter werkt wanneer je andersom te werk gaat, wanneer je aspecten in je leven begint aan te pakken die naar jouw gevoel minder zwaar zijn om aan te pakken, dus om zelfcontrole bi toe te passen, dat je dit kunt gaan uitbreiden. Dus wanneer je bv met jezelf afspreekt dat je eenmaal per week het evt belangrijk vindt om te gaan wandelen en dit echt gaat naleven, en zo opbouwen, dan kom je meer in lijn met hetgene waar je je echt goed bij voelt.
Klik om te vergroten...
onopgeloste, verwaarloosde zaken in je leven naar de oppervlakte brengen en ook werkelijk mee aan de slag gaan. Zulke dingen kunnen de oorzaak zijn van slaapproblemen, angsten, depressies etc.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Haha wordt dit een topic waarin mensen letterlijk zeggen waarom ze vanavond niet op tijd op bed gaan... Was niet de bedoeling maar oké. :wink:

Bij mij gaat het nog niet helemaal zoals het moet. In het weekend gebruik ik 1 a 2 keer wiet en dat verstoord mijn slaap ritme toch wel. Dat maakt het moeilijker om de dagen daarna op tijd op bed te gaan. Daarom ga ik nu 1 week elke avond 11 uur naar bed en ga geen wiet gebruiken. Nu heb ik het hier neergezet, dus kan ik er niet onderuit.
Klik om te vergroten...

Huh niemand heeft het letterlijk zo opgevat toch? Of wat bedoelde je dan precies met dit topic?

* Edit: ik zie net dat een aantal mensen er dus wel op die manier antwoord op heeft gegeven. :tongueout: Maar je topictitel was misschien niet duidelijk genoeg dan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooi filmpje die ik even wou delen:


Het klinkt zo simpel om op te lossen, maar dit is iets waar ik al zo lang problemen mee heb. Of ik nu moet werken of niet, altijd ga ik na verloop van tijd weer later op bed. Soms ga ik een tijd lang netjes op tijd slapen, maar altijd sluipt het er dan weer in dat dat later wordt. Herkennen jullie dit?
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn slaap is mij heilig. Ik lees er boeken over, ik bereid mij erop voor en pas mijn hele leven erop aan. Overdag doe ik soms een powernap. Anyway, nieuwe gewoontes kun je aanleren door doelen te stellen. No matter what er gebeurt, je gaat om 21:00uur (ik zeg maar wat) in bed liggen en mediteren. Om 19:00uur doe ik alle elektronische lampen uit of zet ik eventueel een bril met blauwe filter op. Ik neem een lauwe of koude douche, ik eet een banaan en wat ananas (zit veel melatonine in), en ga lekker in bed liggen. Beetje zelfhypnose, visuele meditatie of de app "Pzizz" en ik ben zo weg... Mij helpt het om op vaste tijden op te staan. Om 5:00uur gaat bij mij altijd de wekker af, maar mijn biologische wekker gaat altijd al om 4:30uur af en word dus altijd ruim voordat de wekker gaat wakker. Als ik dan weer door slaap ben ik de hele dag moe, sta ik op en neem ik een lekkere warme douche en doe ik daarna wat strek oefeningen; ben ik lekker wakker :)

Investeer in je slaap, ga vroeg op bed. Licht iedereen in, je omgeving heeft het maar te pikken.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
PsychedelicMagic zei:
Mijn slaap is mij heilig. Ik lees er boeken over, ik bereid mij erop voor en pas mijn hele leven erop aan. Overdag doe ik soms een powernap. Anyway, nieuwe gewoontes kun je aanleren door doelen te stellen. No matter what er gebeurt, je gaat om 21:00uur (ik zeg maar wat) in bed liggen en mediteren. Om 19:00uur doe ik alle elektronische lampen uit of zet ik eventueel een bril met blauwe filter op. Ik neem een lauwe of koude douche, ik eet een banaan en wat ananas (zit veel melatonine in), en ga lekker in bed liggen. Beetje zelfhypnose, visuele meditatie of de app "Pzizz" en ik ben zo weg... Mij helpt het om op vaste tijden op te staan. Om 5:00uur gaat bij mij altijd de wekker af, maar mijn biologische wekker gaat altijd al om 4:30uur af en word dus altijd ruim voordat de wekker gaat wakker. Als ik dan weer door slaap ben ik de hele dag moe, sta ik op en neem ik een lekkere warme douche en doe ik daarna wat strek oefeningen; ben ik lekker wakker :)

Investeer in je slaap, ga vroeg op bed. Licht iedereen in, je omgeving heeft het maar te pikken.
Klik om te vergroten...

Jaloers.

Geen jonge kinderen neem ik aan :)
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gelukkig niet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben ook een vroegslaper, maar ik maak op zijn tijd wel een uitzondering en dan kan in principe alles, ook niet slapen.

Ik slaap meestal ook binnen 5 minuten in. :zzz:
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
PsychedelicMagic zei:
Mijn slaap is mij heilig. Ik lees er boeken over, ik bereid mij erop voor en pas mijn hele leven erop aan. Overdag doe ik soms een powernap. Anyway, nieuwe gewoontes kun je aanleren door doelen te stellen. No matter what er gebeurt, je gaat om 21:00uur (ik zeg maar wat) in bed liggen en mediteren. Om 19:00uur doe ik alle elektronische lampen uit of zet ik eventueel een bril met blauwe filter op. Ik neem een lauwe of koude douche, ik eet een banaan en wat ananas (zit veel melatonine in), en ga lekker in bed liggen. Beetje zelfhypnose, visuele meditatie of de app "Pzizz" en ik ben zo weg... Mij helpt het om op vaste tijden op te staan. Om 5:00uur gaat bij mij altijd de wekker af, maar mijn biologische wekker gaat altijd al om 4:30uur af en word dus altijd ruim voordat de wekker gaat wakker. Als ik dan weer door slaap ben ik de hele dag moe, sta ik op en neem ik een lekkere warme douche en doe ik daarna wat strek oefeningen; ben ik lekker wakker :)

Investeer in je slaap, ga vroeg op bed. Licht iedereen in, je omgeving heeft het maar te pikken.
Klik om te vergroten...

Knap hoor, zoveel discipline!

Mijn bioklok en mijn werktijden zijn het niet eens met elkaar en dus slaap ik ondanks alle maatregelen te laat voor de tijd dat ik op moet...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
PsychedelicMagic zei:
Mijn slaap is mij heilig. Ik lees er boeken over, ik bereid mij erop voor en pas mijn hele leven erop aan. Overdag doe ik soms een powernap. Anyway, nieuwe gewoontes kun je aanleren door doelen te stellen. No matter what er gebeurt, je gaat om 21:00uur (ik zeg maar wat) in bed liggen en mediteren. Om 19:00uur doe ik alle elektronische lampen uit of zet ik eventueel een bril met blauwe filter op. Ik neem een lauwe of koude douche, ik eet een banaan en wat ananas (zit veel melatonine in), en ga lekker in bed liggen. Beetje zelfhypnose, visuele meditatie of de app "Pzizz" en ik ben zo weg... Mij helpt het om op vaste tijden op te staan. Om 5:00uur gaat bij mij altijd de wekker af, maar mijn biologische wekker gaat altijd al om 4:30uur af en word dus altijd ruim voordat de wekker gaat wakker. Als ik dan weer door slaap ben ik de hele dag moe, sta ik op en neem ik een lekkere warme douche en doe ik daarna wat strek oefeningen; ben ik lekker wakker :)

Investeer in je slaap, ga vroeg op bed. Licht iedereen in, je omgeving heeft het maar te pikken.
Klik om te vergroten...
Respect.

Het zal inderdaad een kwestie zijn van doelen stellen en de discipline opbrengen om je te houden aan je eigen afspraken. Waar het bij mij denk ik misgaat, is dat ik er gauw even een kwartiertje bij pak in de veronderstelling dat het niet zó precies komt. Maar na verloop van tijd wordt dat de nieuwe norm en komt er weer een kwartiertje bij. Uiteindelijk geef ik het dan maar op en worden het uren.

Met in slaap komen heb ik dan weer geen moeite, dus dat is het probleem niet. Vanavond ga ik hooguit 23:00 uur op bed (erg vroeg voor mij).
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als ik te laat in slaap val heb ik daar de volgende dag last van. Dat motiveert mij om op tijd in bed te stappen. Ik ken het wel wat je zegt. Ik heb dat vooral als ik s' avonds lekker aan het youtuben ben of als ik bezoek heb. Maar ik licht mensen altijd op tijd in dat ik heel vroeg slaap.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pas s'avonds is het lekker rustig en ik bewaar altijd het leukste werk om af te ronden tot het laatst. Het loopt vaak uit en ik wil het ook afmaken. Lastig om later weer de draad op te pakken waar ik gebleven was. Las dat het beter is voor je slaap als je alles heb afgerond, dan te blijven denken aan wat je nog moet doen. Dat is ook met s'avonds nog een film afkijken, ook al is het voorbij bedtijd. Mijn vader ging alsnog wel naar bed zonder het af te kijken. Ik denk dat hij de film sowieso niet interessant vond, maar ik kan dan niet prettig slapen zonder te weten hoe het is afgelopen.

Nadeel is als ik een tijdje niet veel verplichtingen heb de volgende dag, dat mijn dagritme snel hierdoor opschuift naar later. Lastig vaak om dat dan te resetten.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor 12 uur slapen lukt niet. Ik heb sowieso niet veel slaap nodig. 5/6 uurtjes is genoeg
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#16
PsychedelicMagic zei:
Mijn slaap is mij heilig. Ik lees er boeken over, ik bereid mij erop voor en pas mijn hele leven erop aan. Overdag doe ik soms een powernap. Anyway, nieuwe gewoontes kun je aanleren door doelen te stellen. No matter what er gebeurt, je gaat om 21:00uur (ik zeg maar wat) in bed liggen en mediteren. Om 19:00uur doe ik alle elektronische lampen uit of zet ik eventueel een bril met blauwe filter op. Ik neem een lauwe of koude douche, ik eet een banaan en wat ananas (zit veel melatonine in), en ga lekker in bed liggen. Beetje zelfhypnose, visuele meditatie of de app "Pzizz" en ik ben zo weg... Mij helpt het om op vaste tijden op te staan. Om 5:00uur gaat bij mij altijd de wekker af, maar mijn biologische wekker gaat altijd al om 4:30uur af en word dus altijd ruim voordat de wekker gaat wakker. Als ik dan weer door slaap ben ik de hele dag moe, sta ik op en neem ik een lekkere warme douche en doe ik daarna wat strek oefeningen; ben ik lekker wakker :)

Investeer in je slaap, ga vroeg op bed. Licht iedereen in, je omgeving heeft het maar te pikken.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar.
Ook ik heb een avondritueel (m’n gedachten van me afschrijven en lezen) om m’n dag af te sluiten.
Hier is het doel minimaal 7 uur slaap, liefst 8 uur.

@Mindless
Ook ik had vroeger weleens last v. steeds later naar bed te gaan van zodra ik m’n structuur wat liet varen. Ik maakte me na een lange werkdag dan wijs dat ik het verdiende om een leuke serie te kijken, nog ff bij mocht praten met vrienden etc. Ik had ‘schrik’ dat ik anders geen ontspanning had gehad die dag. En dat liep dan meestal uit de hand tot in de vroege uurtjes. Maar sinds ik die structuur v. m’n avondritueel heb ingevoerd, ligt op voorhand al vast dat ik elke avond iets leuks ga doen voor het slapengaan en voor mij is dat op zich al rustgevend. Da’s voor mij de truc om te functioneren in een structuur: maak het leuk.
G
GhbeetjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bij mij ligt het dan weer anders. Ik ga op tijd naar bed en wil super graag slapen (rond 21:30). Echter lukt het vrijwel nooit omdat ik om 00:00 nog niet lig te slapen.
Heb inmiddels van de huisarts temazepam en lorazepam voor korte duur gekregen om te kijken of er enige verbetering in zit..
Na 60 mg temazepam of 4 * 2.5 tabel lorazepam val ik nog niet in slaap..
Ik heb een verleden van een ghb verslaving. Bestaat het dat er een kruistolerantie is ontstaan? Dit is trouwens inmiddels wel alweer een half jaar geleden dat is voor het laatst ghb tot mij nam.

Wanhoop is nabij..
Oja weed en hasj kan ik absluut niet verdragen en word ik juist erg onrustig van.

Please help a girl out
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Heb me de laatste tijd ook in slaap verdiept.
PsychedelicMagic zei:
Mijn slaap is mij heilig. Ik lees er boeken over, ik bereid mij erop voor en pas mijn hele leven erop aan. Overdag doe ik soms een powernap. Anyway, nieuwe gewoontes kun je aanleren door doelen te stellen. No matter what er gebeurt, je gaat om 21:00uur (ik zeg maar wat) in bed liggen en mediteren. Om 19:00uur doe ik alle elektronische lampen uit of zet ik eventueel een bril met blauwe filter op. Ik neem een lauwe of koude douche, ik eet een banaan en wat ananas (zit veel melatonine in), en ga lekker in bed liggen. Beetje zelfhypnose, visuele meditatie of de app "Pzizz" en ik ben zo weg... Mij helpt het om op vaste tijden op te staan. Om 5:00uur gaat bij mij altijd de wekker af, maar mijn biologische wekker gaat altijd al om 4:30uur af en word dus altijd ruim voordat de wekker gaat wakker. Als ik dan weer door slaap ben ik de hele dag moe, sta ik op en neem ik een lekkere warme douche en doe ik daarna wat strek oefeningen; ben ik lekker wakker :)

Investeer in je slaap, ga vroeg op bed. Licht iedereen in, je omgeving heeft het maar te pikken.
Klik om te vergroten...

Paar vraagjes.

Welke verlichting heb je dan? Kaarsen?

Welke boeken heb je over slaap gelezen?

Geen koude (af) douche in de ochtend?
Over wakker worden gesproken :)

Zelf heb ik wat kennis via YouTube opgedaan. Vooral van Shawn Stevenson. En ook wat uit het boek Mindlift van Kasper Vermeulen.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kaarsen indd. Kaarsen zijn lekker slaapverwekkend. Verder heb ik f.lux op mijn pc geïnstalleerd. Hiermee kan ik het blauwe licht mee filteren. Een blauwe licht filter heb ik ook op mijn smartphone staan.

Nee, koud douchen of lauw douchen voor het slapen gaan. En de kamer temperatuur moet ongeveer op 15graden staan. Zeg maar dat het wel fris is maar niet zo koud dat je middenin de nacht wakker word door de kou. Technische verhaal ken ik er niet achter, maar je lichaam moet afkoelen voordat je in slaap valt ofzo... Heb het uitgetest en door het koude douchen slaap ik iig een stuk dieper en diepe slaap is precies wat ik wil bereiken.

Heb zelf meerdere boeken gelezen maar kan je het boek "Hack sleep" van Danny Flood aanraden.

@Mindless: heb over je probleem nagedacht. Als jij om 23:00uur wilt slapen is het handig om om 22:00uur je pc en/of tv af te sluiten en te gaan voor een ander activiteit; muziek luisteren, mediteren, schrijven, lezen, lauw douchen... Verder zou ik een kalender kopen en elke dag dat je om 22:00uur je bent gaan voorbereiden op je slaap; af kruizen. Mocht je dit niet lukken zou je over moeten gaan op doelen (smart) stellen en dit wekelijks evalueren. En jezelf belonen elke week als jij je hier aan hebt gehouden. Op ten duur wordt het een gewoonte en weet je niet meer beter, maar het is wel even doorzetten om op dat punt te geraken.

Er zijn overigens ook goede boeken te verkrijgen over het aanleren van nieuwe gewoontes. https://www.amazon.com/s?k=30+day+habit&i=digital-text&ref=nb_sb_noss_1
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#20
InShot_20191018_004122744.jpg
Laat naar bed door de Xbox...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."