Sport en transgenders..eerlijk..ik vind het niet eerlijk.
Een man die omgebouwd is naar vrouw. En dan in de vrouwenklasse wint bij worstelen, gewichtheffen, hardlopen..
Het is allemaal leuk en aardig om transseksuelen volledig te bestempelen als vrouw.ik juich dat ook enorm toe maar..
Met sporten is het feitelijk gewoon oneerlijk.
Je geslacht aanpassen in je paspoort? Prima na een transitie. Maar wat als een man een vrouw in zijn paspoort wil hebben staan, maar zijn penis behoud? Wat vinden jullie daarvan?
En zoja..wat als hij/zij een kind verwekt..zetten we dan bij vader een vrouw neer.
Dit zijn geen voorbeelden die ik verzin. Ze komen steeds vaker voor.
Bij de sport baseren ze een transgender deelname nu op een plafond in het testosterongehalte.
Ook dat is niet fair. Alsnog hebben ze beduidend een streep voor. Zonder doping kan je hier als vrouw amper tegenop.
En los van de discussie of non binair wel of niet word geaccepteerd. Wat doen we met non binaire mensen als ze mee willen doen op de Olympische spelen?
Dit dus..
Goed uitgelegd artikel over de voorwaardes voor transgenders. Maar waarom het oneerlijk blijft.
"Er zijn botsende belangen. Sport moet een keuze maken tussen inclusiviteit en eerlijkheid. Allebei gaat niet", zegt de Zweedse wetenschapper Tommy Lundberg.
nos.nl
Goeie vragen die je stelt.
Wat betreft het paspoort, en het registreren van ouderschap:
Wereldwijd en in de EU beginnen met het schrappen van het registreren van geslacht misschien? Gewoon niet in het paspoort opnemen.
Juridisch nergens voor nodig, als je uitgaat van de juridische gelijkheid van mannen en vrouwen.
Medisch (biologisch) heeft het registreren wel nut.
In de sport vind ik een boeiende vraag. Hoe regel je het zo, dat fair play gelijk blijft?
Nu filmprijzen gender-neutraal worden, dus geen aparte categorieën voor acteurs en actrices, blijken mannen weer bovenmatig te winnen.
Zoiets moet je in de sport ook niet willen.
Of - provocerende stelling - iedereen in de dezelfde competitie en het risico lopen dat bij sporten die gewonnen worden op fysieke kracht, de dames niet meer in de prijzen vallen?