Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe gaan we om met Coronatopics?

Hoe gaan we om met Coronatopics?

273 antwoorden
43 weergaven
18-5-2026
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tijdloos zei:
ik hoop dat ik nu gewoon het forum weer drugs gerelateerde posts kan zien ipv een gevecht tussen mening van mensen
Klik om te vergroten...

Zo een groot deel van het forum is de corona topic nou ook weer niet toch?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat vanavond een groot deel van de horeca niet sluit om 20.00u. Hup holland hup!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#3
WhySoSerious is overduidelijk een dubbelaccount.

Ik snap al dat "dit is een DRUGSforum" mensen niet. Willen jullie ook alle andere topics weg dan die geen drugs zijn?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mevrouw Pløp zei:
Hoewel we het allemaal anders zouden willen heeft Corona nog steeds een behoorlijk bepalende rol in ons dagelijks leven en in de maatschappij en gezien de toenemende aantallen wat betreft besmettingen en de toenemende ziekenhuisopnames durf ik zomaar geheel zonder bronnen te voorspellen dat die rol komende winter absoluut niet kleiner of minder bepalend zal worden. Het verbieden van coronapraat op een forum waar ongeveer alles besproken kan (en zal) worden lijkt me dan ook niet wenselijk.

Zoals iemand al aankaartte is het topic verplaatsen naar Onzin ook niet persé een goed idee: dan is het niet meer aan regels gebonden en voor we het weten zwerven we ergens tussen de babybloeddrinkende elite die huist onder de Pizzahut en de Intergalactische Federatie die de uitverkorenen komt halen voor het opstarten van een nieuwe wereld. Disclaimer: ik verdiep mij bijzonder weinig in bovenstaande materie, dus mocht de genoemde elite huisvesten onder een andere fastfoodketen of er een andere onjuistheid in staan, mijn welgemeende excuses.

Bij het sluiten van het coronatopic zonder corona als gespreksonderwerp te verbieden zal de inhoud van het topic zich verplaatsen naar andere topics betreffende onzin, het leven en alles wat ons verder bezig houdt. Afgezien van dat het me best grappig lijkt als mensen hun vaccins vermelden in 'Welke drugs gebruik je nu?' en nog grappiger als tegenstanders van vaccineren dan denken te moeten inzetten op harmreduction, lijkt dat me niet ten goede komen van de sfeer. Een wildgroei aan coronatopics evenmin.

Er van uitgaande dat we allemaal volwassenen zijn en ook als zodanig met elkaar om kunnen gaan, zou mijn voorstel zijn om een nieuw algemeen coronatopic te openen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. De openingspost van dat topic kan gebruikt worden om ten eerste duidelijk te maken wat de doelstelling is van het topic en ten tweede om een aantal regels op te stellen. Een opzetje daarvoor treft u hier onder aan, waarbij rekening gehouden dient te worden met het feit dat dit naar mijn mening een goede invulling zou zijn.

Doelstelling:
- Het delen van informatie: voorzien van bronvermelding, welke zoveel mogelijk is gecheckt op betrouwbaarheid, juistheid en feitelijkheid. Check hierbij ook of wat je deelt niet zodanig is gefragmenteerd dat wat er weergegeven wordt niet meer is wat de schrijver of de spreker heeft bedoeld te schrijven of te zeggen;
- Het delen van meningen: eenieder heeft het recht op zijn mening en deze mag ook gedeeld worden. Maar wees je ervan bewust dat je mening geen feitelijkheid is, en dus ook geen waarheid hoeft te zijn. Ernstig gekleurde of gefragmenteerde berichten hebben de neiging meer mening dan feit te zijn. Maak duidelijk onderscheid tussen het delen van informatie en het delen van een mening.
- Het delen van gevoelens: corona en de impact daarvan op ons leven roepen bij ons allemaal gevoelens en emoties op. Boosheid, machteloosheid, depressie, eenzaamheid, verdriet. Die emoties mogen er allemaal zijn en tot op bepaalde hoogte ook worden geventileerd op het forum. Wat mijn inziens goed is om ons te beseffen is dat bovengenoemde emoties (en ik mis er vast nog wel een paar) slechts een topje van de ijsberg zijn. Zakken we door die emotie heen, komen we denk ik allemaal bij angst. Angst voor iets dat veel groter is dan wij, iets dat zich niet zomaar laat beteugelen, angst voor vaccinatie, angst voor de ondergang van de wereld, zeg het maar.

Voorbeeld van het maken van onderscheid tussen bovenstaande zaken:
De Stentor meldt dat de politiek op Urk een statement wil maken tegen de Coronapas. Diverse partijen hebben een motie ingediend bij het college van B&W, met als doel dat die dit signaal krachtig overbrengt aan het demissionair kabinet. Ondanks dat de burgemeester op Urk eerder zei niet zou controleren op de QR-codes, stelt hij nu dat ze het met de oplopende besmettingen wel in de gaten houden (feit). Naar mijn mening is het prima dat partijen uit een gemeentebestuur een statement willen maken, maar dienen zij ondertussen gewoon de regels uit te voeren die door het kabinet zijn overeengekomen. Urk zou hierop geen uitzondering moeten maken. Dat lokale politiek zijn eigen regels denkt te kunnen maken vind ik eng, want waar houdt dat op (gevoel)?

Bovenstaande is overigens niet per se mijn mening of gevoel, slechts een voorbeeld op basis van een random nieuwsbericht.

Uiteraard zijn grijze gebieden nooit helemaal uit te vlakken zijn, er zullen immers mensen zijn die Willem Engel een betrouwbare bron vinden en alles wat Forum voor Democratie uitkraamt als waarheid zien, mensen die mainstream media wantrouwen, soms past men vertroebelt door een erg sterke mening de feiten een beetje aan, fragmenten uit Even tot Hier zijn niet perse bronnen die je in een onderzoeksverslag zou gebruiken maar wel érg vermakelijk en verfrissend, etc. Dat zijn dingen waarover discussie mogelijk is en ook gevoerd moet mogen worden. Ga daarbij respectvol met elkaar om, hou het op de bal en durf je fouten toe te geven.

Naast bovenstaande lijkt het me top om in de openingspost de uitgangspunten van de staf te vermelden zoals @Eik in de openingspost van dit topic heeft gedaan. Hoewel sommigen hier een andere mening over hebben, zijn dit wel de uitgangspunten waar we volgens de mainstream media, onderzoeksresultaten en na twee jaar corona vanuit mogen gaan. Ik neem tenminste aan dat Eik deze punten niet zomaar uit de lucht gegrepen heeft, maar deze heeft gecheckt op waarheidsgehalte, ondanks dat de bronvermelding hiervan ontbreekt :wink:

Indien er gekozen wordt een nieuw algemeen coronatopic te openen, wil ik me best opwerpen om een pareltje van een openingspost te bouwen of hierbij te helpen (geheel kosteloos, een eervolle vermelding is voldoende!).

Hopende u niet teleurgesteld te hebben in zowel lengte alsook inhoud van mijn bijdrage verblijf ik,

hoogachtend,
Bekijk bijlage 32218

Mevrouw Pløp
Klik om te vergroten...
@iPlucky

Deze! 😎
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#5
michael-jackson-meme.png
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mevrouw Pløp zei:
Godverdomme Rivalrie, STOP.

WhySoSerious heeft geen ban gehad om zijn andere denkbeeld, maar om zijn bejegening van het moderatorteam in het algemeen en Eik in het bijzonder. Hij gaf zelf al aan dat hij niet van plan was die bejegening te veranderen, vanwege zijn afkeer van het dictatoriale toontje. Nou, doei dan! Ruimte zat voor andersdenkenden, maar de ruimte voor zich anders gedragenden is zelfs op een drugsforum beperkt, respectloos gedrag tegen het team dat dit forum draaiende houdt valt buiten die ruimte.

Er zijn er hier zat met een ander denkbeeld over corona, met een andere mening of met een oordeel over het beleid. Er zijn er echter maar weinig die op het onderwerp Corona zó ontiegelijk de sfeer, de discussie en het gesprek verzieken zoals jij. En ik durf met een gerust hart te zeggen dat ik niet de enige ben die je houding en gedrag wat dat betreft méér dan zat is.

Blijf lekker in je eigen werkelijkheid geloven, helemaal prima. Blijf op basis van goede informatie verkeerde conclusies trekken, blijf roepen dat je niet anti-vaccineren bent en ondertussen van alles spammen dat het tegendeel doet vermoeden. Maar doe dat ALSJEBLIEFT ergens anders.

Er zijn vast corona-forums waar je meer bijval krijgt.

@Eik je hebt top gereageerd en je 'cool' een stuk beter bewaard dan ik. Sorry, deze is veel op de man en w. Het is eindelijk iemand gelukt Pløp tot ontploffing te brengen.
Klik om te vergroten...
PLOF ! ( bold ) 🤫
T
ThunderdomeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Morgen is het eindelijk klaar met de coronaellende hier op het forum. Hopelijk wordt de sfeer hier dan een stuk beter :grin:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Thunderdome zei:
Morgen is het eindelijk klaar met de coronaellende hier op het forum. Hopelijk wordt de sfeer hier dan een stuk beter :grin:
Klik om te vergroten...

De verkiezing kan nog alle kanten op. Opletten voor coalities 🤷‍♂️.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
WhySoSerious?! zei:
Haha, oh oh... nee niet doen. Niet bannen! Dat je mijn opmerking lomp vindt moet je precies zelf weten. Ik heb kort en bondig proberen uit te leggen hoe ik tegenover een dergelijk dictatoriaal toontje sta. Er wordt zogezegd gesuggereerd dat iedereen zogenaamd recht heeft op zijn of haar mening, maar omdat het onderwerp te beladen is wenst meneer er misschien toch een slotje op te gooien, want de wetenschap en politiek zijn in zijn ogen absoluut leidend. Er is in zijn ogen helemaal geen ruimte voor andersdenkenden, ookal impliceert hij van wel. Er moet letterlijk te allen tijde de mogelijkheid zijn om de, in jouw ogen, onintelligente, absurde, infantiele (of whatsoever) meningen te ventileren. Dat sommige types dit proces wensen te verstoren baart mij zorgen en hier ga ik dan ook met gestrekt been in. De boodschap is zo te lezen ook bij jou duidelijk aangekomen. Fijn :)

Wat is er precies in 2 jaar corona gebeurd qua lockdowns, IC-capaciteit (opschaling), in ogenschouw nemende dat 87% van de Nederlanders is gevaccineerd? Nu alle maatregelen weer terugkomen en we bijna een record aantal besmettingen hebben, en de IC's weer vol liggen is het toch logisch je af te vragen waar we in hemelsnaam naartoe gaan? Zou bij 100% vaccinatiegraad het probleem in de kiem zijn gesmoord? Denk je dat werkelijk? Ik denk het niet. Miljarden euro's zijn er als steunpakketen verstrekt, maar deze hadden bijvoorbeeld ook in de zorg gestoken kunnen worden. De Gommers-en van deze wereld zeggen dan dat je niet van het een op het ander moment deskundig personeel kunt opleiden, hij ziet er de urgentie blijkbaar niet zo van in. Maar in ogenschouw nemende dat corona naar alle waarschijnlijkheid nog wel een tijdje onder ons zal blijven, vind ik het absurd, dat vrijwel alle politieke partijen hun kaken op elkaar houden als het hierover gaat. De partijen die zich hier wel over uitspreken worden simpelweg niet serieus genomen. Raar maar waar.

Afin, ik zal mijn toontje niet matigen. Ik vind mensen die anderen wensen te muilkorven omdat dit soort materie niet in hun straatje valt engnekken.
Klik om te vergroten...
Eerder heeft men al reacties gegeven op dit bericht, ergens heb ik interesse verloren om alles door te lezen.
Ik lees in dit bericht vooral iemand die weinig begrepen heeft van het spreekwoord: de beste stuurlui staan aan wal.
Heb jij, @WhySoSerious?! wel eens een forum proberen te leiden?

Verder doe ik geen inhoudelijke uitspraken over covid beleid. Het ligt me veel beter daar over te schilderen.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#10
PsyTekz zei:
De verkiezing kan nog alle kanten op. Opletten voor coalities 🤷‍♂️.
Klik om te vergroten...
Alleen Vivaldie coalitie is kut
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
De 6 mensen die op verban alles hebben gestemd, zijn jullie je speen kwijt ofzo?
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Idd weer on topic gaan maar ik vind t goed dat hier over gepraat wordt, er worden overal te vaak zogenaamde grapjes gemaakt waardoor mensen zich niet gehoord voelen en niet serieus worden genomen

Nieuw topic aanmaken ?
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is een keuze om de bewuste topic te openen en erop te reageren.

Heb de topic grotendeels genegeerd en heb erdoor ook nauwelijks last ervan gehad. Op de overige topics vind ik het meevallen en vooral de laatste dagen qua corona (onderwerp) ook beter hier volgens mij?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Een ultra strak dictatoriaal en militair beleid voor de rechtse rakkers.

Ik kan het niet uitspreken zonder rillingen.
Klik om te vergroten...
Welk deel ril je van?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zanza zei:
Welk deel ril je van?
Klik om te vergroten...
Kijk je met je teelballen?
Dirkjan zei:
Een ultra strak dictatoriaal en militair beleid voor de rechtse rakkers.
Klik om te vergroten...
Try to keep up.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dirkjan zei:
Ik kan het niet uitspreken zonder rillingen.
Klik om te vergroten...
Das wel het handige van een online forum. Dan type je het gewoon en hoef je het niet uit te spreken
Dirkjan zei:
Try to keep up.
Klik om te vergroten...
Will do
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Who took the jam out of your donut?
Klik om te vergroten...
De vanilla pudding out of my donut bedoel je, ik haal me donuts bij de lijdl
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dopemonster zei:
De vanilla pudding out of my donut bedoel je, ik haal me donuts bij de lijdl
Klik om te vergroten...
KindlyHeavenlyDuckbillcat-size_restricted.gif
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Goed dat dit besproken wordt en er eigen inbreng is! 👍
Er moet gewoon over gepraat kunnen worden maar laten we netjes blijven en elkaar respecteren.
Er mag wat mij betreft eerder gewaarschuwd worden als men gaat ruziën i.p.v. discussiëren en er teveel op de persoon gespeeld wordt.

De Corona pandemie is nu eenmaal een groot onderdeel geworden van ieders leven en veroorzaakt veel stress, het is goed als er hier over gepraat kan worden

Idee: een centraal onderwerp met verschillende subonderwerpen

Het grote Corona topic
-vaccins
-stress
-hoe beïnvloed het jouw leven
Etc
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Knuffelpanda zei:
Idee: een centraal onderwerp met verschillende subonderwerpen

Het grote Corona topic
-vaccins
-stress
-hoe beïnvloed het jouw leven
Etc
Klik om te vergroten...
Dit vind ik een best aardig idee inderdaad. Covid is meer dan het virus. Discussies kunnen gaan over verschillende onderdelen van covid, zonder dat dat elkaar snijdt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."