Ik denk dat de meesten studenten (en nagenoeg iedereen op misschien enkele zeer introverte personen na?) zich de pan uit balen en het is zeker pittig (ook pittiger dan ikzelf in maart 2020 verwachtte), maar dat valt echt compleet in het niets bij wat zorgmedewerkers of nabestaanden van slachtoffers nu mee moeten maken dus ik zit met alle liefde nog jaren depressief op de bank als dat die schade een beetje kan inperken.
En ja, ik baal ook flink dat de vaccins niet "de" uitkomst van de crisis zijn... Maar dat dat een risico zou zijn, wisten we ook al omdat mutaties op de loer lagen. Bovendien met de vaccinatiegraad in Nederland (en volgens mij in België) valt er niet optimaal te profiteren van de voordelen van het vaccin.
Maar dit alles heeft al bijna een jaar ruimvoldoende wetenschappelijke ondersteuning... Zo is er eigenlijk altijd gezegd dat er nog onzekerheid is over hoe lang de werking zou zijn. Ik weet dat Hugo soms poep lult, maar verder vind ik het een beetje gek daar zo skeptisch of achterdochtig over te doen. Overheidssites zijn hier mega open over ook. Ik deel die even gemakshalve, want heb even geen tijd vandaag uitgebreid bronnen te zoeken. Misschien kom ik daarop terug (misschien niet):
Het is belangrijk dat vaccins goed werken, beschermen tegen ziekte en tegelijkertijd veilig zijn voor de gezondheid. Het coronavirus verandert en zo ontstaan er nieuwe (sub)varianten van het coronavirus. Dat betekent vaak niet dat een vaccin dan niet meer werkt. Dat komt doordat de varianten die...
www.rivm.nl
Oja - grondwetten worden inderdaad niet zomaar aangepast. Wat Eik zegt:
Het veranderen van de grondwet is een stuk complexer dan het invoeren van nieuwe reguliere wetgeving. Zo is de procedure veel uitgebreider, duurt het langer en heb je een 2/3 meerderheid nodig in plaats van de normale meerderheid.
Het duurt vooral langer omdat een wijziging door 2 keer door de Kamers moet. Er moet dus gewacht worden op 2 keer verkiezingen (Tweede Kamer en Proviciale Staten) dus duurt vaak minstens een jaar of 6. Daarom is er, in het geval van de coronacrisis, een noodsituatie, gebruik gemaakt van noodvorderingen/"noodwetten". Hoewel het kabinet hierin tamelijk hard van stapel liep, is dit (toch) geheel democratisch gegaan.
Check bijvoorbeeld
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vld59z2vkvlu/nieuws/constitutionele_consternatie_over_de of
https://www.trouw.nl/politiek/wat-k...ondgaan-over-de-omstreden-coronawet~b74ccb43/