Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBril of lenzen ?

Bril of lenzen ?

45 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Even een flink schopje uit 2022, maar denk dat mijn vraag hier nog wel past.

Wie van jullie heeft ervaring met een prismabril?
Draag je die van opstaan tot naar bed gaan? Hoe ging het de eerste weken? Heb je er baad bij gehad?

Ik heb er nu een maar het is een pittige start :)
Klik om te vergroten...

Wat is dat, een prisma bril?

Niet zo'n partyding dat werkt bij psychedelica gebruik schat ik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Niet zo'n partyding dat werkt bij psychedelica gebruik schat ik.
Klik om te vergroten...

Nee haha.
Alhoewel het dan misschien ook wel zou werken.

Is een bril die ervoor zorgt dat beelden "recht in je hersenen" komen, als één plaatje zeg maar.
Zoiets: https://www.beterhoren.nl/nieuws-en...s een prismabril?,wel een waarde (dioptrieën).
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zelfde vraag hier: wat is een prisma bril ? Ik zat al even te googlen, maar ben nog niet bij De Kennis gekomen.

Interessant onderwerp trouwens. Ik heb een plusoog en een minoog . Daarmee redde ik met tot voor kort over het algemeen prima (behalve dus bij autorijden), hoewel ik nooit diepte zie.
Een deels corrigende bril (correctie voor het bijziende oog) draag ik alleen bij autorijden en (als ik 'm niet vergeet) bij museumbezoek. (maar dan dus wel iedere keer op en af om de bijschriften te kunnen lezen).

Nadelen van een volledig corrigende bril zijn voor mij dat ik er binnen twee uur helse hoofdpijn van krijg. Mijn hersenen moeten te hard werken om de plaatjes over elkaar heen te passen. Verder dat de glazen binnen een mum van tijd zo vet worden dat ik zonder beter zie. En natuurlijk het steeds afglijden.

Contactlenzen heb ik 1 keer geprobeerd. Al snel begon dat pijn te doen, toch volgehouden en een uur pijngeleden in de wachtkamer. Daarna hadden de oogarts en verpleegkundige de grootste moeite om ze er weer uit te krijgen.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Is een bril die ervoor zorgt dat beelden "recht in je hersenen" komen, als één plaatje zeg maar.
Klik om te vergroten...
Op de pagina die je noemde staat: "De prismabril kan worden gebruikt als tijdelijk hulpmiddel (geen redmiddel)."
Mogelijk slaat die beperking specifiek op gebruik bij de ziekte van Ménière, waar die pagina specifiek over gaat.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
BelowTheFlow zei:
Nadelen van een volledig corrigende bril zijn voor mij dat ik er binnen twee uur helse hoofdpijn van krijg. Mijn hersenen moeten te hard werken om de plaatjes over elkaar heen te passen. Verder dat de glazen binnen een mum van tijd zo vet worden dat ik zonder beter zie. En natuurlijk het steeds afglijden.
Klik om te vergroten...

Misschien heb jij dan ook een prismabril nodig.
Dat heb ik namelijk blijkbaar ook. Mijn ogen zagen hetgeen voor me niet als één geheel.
Een prismabril (zie reactie boven jou reactie wat het is) zorgt ervoor als het goed is dat dit wel gebeurd.

Maar precies wat jij schrijft van die hoofdpijn vraag ik me af.
Ik kijk al vele jaren zoals nu. Als we veel gaan corrigeren dan denk ik dat de hersenen het best pijnlijk kunnen vinden.
Dit onderschrijft de optometrist ook. Zij noemt dat de gewenningsperiode bij een volledig corrigerende bril.

De pest is dat je geslepen glazen niet even bij kan stellen als na een maand blijkt dat het toch niet helemaal lekker kijkt.
Of kun je wel iets met geslepen glazen qua bijsturen?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
BelowTheFlow zei:
Op de pagina die je noemde staat: "De prismabril kan worden gebruikt als tijdelijk hulpmiddel (geen redmiddel)."
Mogelijk slaat die beperking specifiek op gebruik bij de ziekte van Ménière, waar die pagina specifiek over gaat.
Klik om te vergroten...

Je kan het inderdaad gebruiken bij Meniere. Maar dat heb ik niet. Die link was puur een voorbeeld.
Hier nog eentje: https://zichtenzien.nl/therapie/prismabril

Met tijdelijk hulpmiddel wordt bedoelt (in mijn geval) dat de sterkte van beide ogen prima is.
Alleen werken de oogspieren en oogzenuwen niet zoals het hoort, en die stuurt die bril dan bij.
Het zou kunnen zijn dat op den duur de hersenen de oogspieren/zenuwen weer ontspannen en goed leren aansturen, en dan is de prisma weg.
En kan de bril ook weg.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Kordie , dank je wel ! Interessante info.
Ik ga de HA bij het eerstvolgende bezoek vragen om een nieuwe doorverwijzing naar de oogarts !
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zo bijzonder: uit interesse kom ik jaren op DF.
Maar als extra boven drugs geeft het mij info over allerlei dingen (plus een flinke dosis gezelligheid)

Als ik binenkort toch met een bril rondloop: wellicht een "blessing in disguise".
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
BelowTheFlow zei:
Ik ga de HA bij het eerstvolgende bezoek vragen om een nieuwe doorverwijzing naar de oogarts !
Klik om te vergroten...

Je hoeft daarvoor niet naast de oogarts.
Ik ben bij een praktijk terecht gekomen via stichting FON: https://www.info-fo.nl/
Daar kun je zonder verwijzing terecht.

Welke regio woon je?
Misschien heb ik nog een naam voor je
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Welke regio woon je?
Klik om te vergroten...
Amsterdam, it is !
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
BelowTheFlow zei:
Amsterdam, it is !
Klik om te vergroten...

Bij FON optiekzaken kun je zoeken naar (een van de weinige) neuro optometristen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voor de geinterseerden:

C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wegwerpdoekjes.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Brildragers,

Hoe reinigen jullie eigenlijk jullie brillenglazen:
Gewoon met een doekje en spray, onder de kraan of bv met een ultrasoonreiniger?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Brildragers,

Hoe reinigen jullie eigenlijk jullie brillenglazen:
Gewoon met een doekje en spray, onder de kraan of bv met een ultrasoonreiniger?
Klik om te vergroten...
Bijna nooit. Ik ben daar veel te laks in. Even met een T-shirt afvegen is eigenlijk het enige dat ik doe. Meestal als iemand anders me op de ondoordringbare glazen wijst. 🤪
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nachtlenzen: 's avonds indoen, 's ochtends uit en de hele dag scherp zien zonder stukken glas of plastic op mijn oogbollen of irritante bril op mijn neus.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb sinds mijn 14e een bril. Ben nu bijna 37. Kon toen tekst op schoolbord, ondertiteling etc niet goed meer lezen.
Sterkte is nu -2.25 ofzo geloof ik.
Maak hem schoon met brillendoekje en als hij heel vies is onder de kraan of met wegwerp doekje.
s
scoobybonoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb sinds mijn 7e een bril, ben toen ik 13 was overgestapt naar lenzen. Ben nu 21 en zit op een behoorlijke sterkte van -9.00.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
scoobybono zei:
Ik heb sinds mijn 7e een bril, ben toen ik 13 was overgestapt naar lenzen. Ben nu 21 en zit op een behoorlijke sterkte van -9.00.
Klik om te vergroten...
Je ziet dit wel vaker, maar eerder met brillen: dat de ogen achteruit gaan. Heb zelf het geluk dat mijn ogen altijd hetzelfde zijn gebleven (op -1,5 en een cylinder van ongeveer -1). Misschien mede door de lenzen.

Mijn vader is gek genoeg met de jaren van -7 naar -3 gegaan. Het kan dus ook andersom.


Trouwens: die opticiens zitten je wel echt te scammen met lenzen:

Vertellen je dat het nodig is om elk jaar weer nieuwe nachtlenzen te kopen voor 450 euro. Bullshit, ik heb de mijne nu 2,5 jaar en ze werken nog prima.

Heb de opticien ook letterlijk een keer gevraagd of na al die jaren de productietechniek niet eens verbeterd is waardoor de prijs naar beneden kan. Natuurlijk is die productietechniek verbeterd maar dat zul je niet terugzien in de prijs die je ervoor betaald. Dat ziet de fabrikant en wellicht de opticien zelf alleen terug in de winst.
s
scoobybonoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Je ziet dit wel vaker, maar eerder met brillen: dat de ogen achteruit gaan. Heb zelf het geluk dat mijn ogen altijd hetzelfde zijn gebleven (op -1,5 en een cylinder van ongeveer -1). Misschien mede door de lenzen.
Klik om te vergroten...
Ik had een periode dat mijn ogen erg snel achteruit gingen met mijn lenzen, ben toen naar een andere opticien geweest die speciale lenzen kon bestellen, heb deze nu 3 jaar en mijn sterkte is nu gelukkig stabiel op -9.00.

Mindless zei:
Mijn vader is gek genoeg met de jaren van -7 naar -3 gegaan. Het kan dus ook andersom.
Klik om te vergroten...
Is dat überhaupt wel mogelijk? Is het klinisch bewezen dat zoiets kan gebeuren? Hoop dat dit mij ook later overkomt haha.

Mindless zei:
Vertellen je dat het nodig is om elk jaar weer nieuwe nachtlenzen te kopen voor 450 euro. Bullshit, ik heb de mijne nu 2,5 jaar en ze werken nog prima.
Klik om te vergroten...
Mijn lenzen zijn ook behoorlijk prijzig echter heb ik maand lenzen die ik per half jaar koop. Toen ik nog minderjarig was werden mijn lenzen deels vergoed door het CZ, echter sinds ik 18 ben geworden heb ik elke keer de volle mep moeten betalen.

Wat blijk nu? Vanwege mijn hoge sterkte val ik onder een 'medisch geval', hierdoor horen mijn lenzen nog steeds vergoed te worden. Heb nu een hoop gezeik gehad bij die opticien om alle facturen recht te trekken en de volgende bestellingen te laten vergoeden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."