Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBril of lenzen ?

Bril of lenzen ?

45 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voor de geinterseerden:

C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wegwerpdoekjes.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Brildragers,

Hoe reinigen jullie eigenlijk jullie brillenglazen:
Gewoon met een doekje en spray, onder de kraan of bv met een ultrasoonreiniger?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Brildragers,

Hoe reinigen jullie eigenlijk jullie brillenglazen:
Gewoon met een doekje en spray, onder de kraan of bv met een ultrasoonreiniger?
Klik om te vergroten...
Bijna nooit. Ik ben daar veel te laks in. Even met een T-shirt afvegen is eigenlijk het enige dat ik doe. Meestal als iemand anders me op de ondoordringbare glazen wijst. 🤪
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nachtlenzen: 's avonds indoen, 's ochtends uit en de hele dag scherp zien zonder stukken glas of plastic op mijn oogbollen of irritante bril op mijn neus.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb sinds mijn 14e een bril. Ben nu bijna 37. Kon toen tekst op schoolbord, ondertiteling etc niet goed meer lezen.
Sterkte is nu -2.25 ofzo geloof ik.
Maak hem schoon met brillendoekje en als hij heel vies is onder de kraan of met wegwerp doekje.
s
scoobybonoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb sinds mijn 7e een bril, ben toen ik 13 was overgestapt naar lenzen. Ben nu 21 en zit op een behoorlijke sterkte van -9.00.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
scoobybono zei:
Ik heb sinds mijn 7e een bril, ben toen ik 13 was overgestapt naar lenzen. Ben nu 21 en zit op een behoorlijke sterkte van -9.00.
Klik om te vergroten...
Je ziet dit wel vaker, maar eerder met brillen: dat de ogen achteruit gaan. Heb zelf het geluk dat mijn ogen altijd hetzelfde zijn gebleven (op -1,5 en een cylinder van ongeveer -1). Misschien mede door de lenzen.

Mijn vader is gek genoeg met de jaren van -7 naar -3 gegaan. Het kan dus ook andersom.


Trouwens: die opticiens zitten je wel echt te scammen met lenzen:

Vertellen je dat het nodig is om elk jaar weer nieuwe nachtlenzen te kopen voor 450 euro. Bullshit, ik heb de mijne nu 2,5 jaar en ze werken nog prima.

Heb de opticien ook letterlijk een keer gevraagd of na al die jaren de productietechniek niet eens verbeterd is waardoor de prijs naar beneden kan. Natuurlijk is die productietechniek verbeterd maar dat zul je niet terugzien in de prijs die je ervoor betaald. Dat ziet de fabrikant en wellicht de opticien zelf alleen terug in de winst.
s
scoobybonoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Je ziet dit wel vaker, maar eerder met brillen: dat de ogen achteruit gaan. Heb zelf het geluk dat mijn ogen altijd hetzelfde zijn gebleven (op -1,5 en een cylinder van ongeveer -1). Misschien mede door de lenzen.
Klik om te vergroten...
Ik had een periode dat mijn ogen erg snel achteruit gingen met mijn lenzen, ben toen naar een andere opticien geweest die speciale lenzen kon bestellen, heb deze nu 3 jaar en mijn sterkte is nu gelukkig stabiel op -9.00.

Mindless zei:
Mijn vader is gek genoeg met de jaren van -7 naar -3 gegaan. Het kan dus ook andersom.
Klik om te vergroten...
Is dat überhaupt wel mogelijk? Is het klinisch bewezen dat zoiets kan gebeuren? Hoop dat dit mij ook later overkomt haha.

Mindless zei:
Vertellen je dat het nodig is om elk jaar weer nieuwe nachtlenzen te kopen voor 450 euro. Bullshit, ik heb de mijne nu 2,5 jaar en ze werken nog prima.
Klik om te vergroten...
Mijn lenzen zijn ook behoorlijk prijzig echter heb ik maand lenzen die ik per half jaar koop. Toen ik nog minderjarig was werden mijn lenzen deels vergoed door het CZ, echter sinds ik 18 ben geworden heb ik elke keer de volle mep moeten betalen.

Wat blijk nu? Vanwege mijn hoge sterkte val ik onder een 'medisch geval', hierdoor horen mijn lenzen nog steeds vergoed te worden. Heb nu een hoop gezeik gehad bij die opticien om alle facturen recht te trekken en de volgende bestellingen te laten vergoeden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
scoobybono zei:
Ik had een periode dat mijn ogen erg snel achteruit gingen met mijn lenzen, ben toen naar een andere opticien geweest die speciale lenzen kon bestellen, heb deze nu 3 jaar en mijn sterkte is nu gelukkig stabiel op -9.00.
Klik om te vergroten...
Gelukkig nu stabiel. Best een eng idee als je ogen achteruit gaan.

scoobybono zei:
Is dat überhaupt wel mogelijk? Is het klinisch bewezen dat zoiets kan gebeuren? Hoop dat dit mij ook later overkomt haha.
Klik om te vergroten...
Nou ja, mijn vader moest letterlijk minder sterke brillen hebben met de jaren. Anders had 'ie over-correctie. Dus ja, het is mogelijk.

Als een hoornvlies de ene kant op kan gaan waardoor het brandpunt verder komt te liggen aan de ene kant van het netvlies (resulterend in ofwel bijziendheid of verziendheid), kan het ook de andere kant op gaan.

Lijkt me... Maar dat is maar mijn leek-opvatting hierover.

scoobybono zei:
Mijn lenzen zijn ook behoorlijk prijzig echter heb ik maand lenzen die ik per half jaar koop. Toen ik nog minderjarig was werden mijn lenzen deels vergoed door het CZ, echter sinds ik 18 ben geworden heb ik elke keer de volle mep moeten betalen.

Wat blijk nu? Vanwege mijn hoge sterkte val ik onder een 'medisch geval', hierdoor horen mijn lenzen nog steeds vergoed te worden. Heb nu een hoop gezeik gehad bij die opticien om alle facturen recht te trekken en de volgende bestellingen te laten vergoeden.
Klik om te vergroten...
Is het dan niet zo dat je eerst de rekening zelf betaalt en daarna declareert bij je verzekering?

Zo niet, kan het dan niet op die manier? Dan heb je dat gezeik bij je opticien ook niet.
s
scoobybonoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Gelukkig nu stabiel. Best een eng idee als je ogen achteruit gaan.
Klik om te vergroten...
Ja inderdaad, vooral omdat ik op een jonge leeftijd al een hoge sterkte hebt. Mijn moeder zat er vooral mee.

Mindless zei:
Is het dan niet zo dat je eerst de rekening zelf betaalt en daarna declareert bij je verzekering?
Klik om te vergroten...
Ja dit is dus wat ik nu voortaan ga doen. Voorheen regelde mijn opticien dat de facturen vergoed zouden worden door mijn zorgverzekering alleen daar zijn ze dus plotseling mee gestopt toen ik 18 werd. Vervolgens krijg ik 3 jaar later te horen dat ik nog steeds recht heb op een vergoeding :expressionless:. Vertrouw hun voor geen meter meer dus betaal het nu zelf en laat het dan declareren bij mijn verzekering.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
scoobybono zei:
Ja dit is dus wat ik nu voortaan ga doen. Voorheen regelde mijn opticien dat de facturen vergoed zouden worden door mijn zorgverzekering alleen daar zijn ze dus plotseling mee gestopt toen ik 18 werd. Vervolgens krijg ik 3 jaar later te horen dat ik nog steeds recht heb op een vergoeding :expressionless:. Vertrouw hun voor geen meter meer dus betaal het nu zelf en laat het dan declareren bij mijn verzekering.
Klik om te vergroten...
Veel beter zo :thumbsup:

Fijn dat je het vergoedt krijgt. Zou ik ook wel willen. Het is niet goedkoop.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Bijna nooit. Ik ben daar veel te laks in. Even met een T-shirt afvegen is eigenlijk het enige dat ik doe
Klik om te vergroten...

Las van de week dat t-shirt snel krasjes kan brengen op de glazen.
Net zoals tissues, papierenzakdoek, servetten etc.

Mindless zei:
Nachtlenzen
Klik om te vergroten...

Ideaal als het werkt.
Maar lenzen is niet zo mijn ding. Dat geklungel met indoen denk ik :)

Perenijsje zei:
onder de kraan
Klik om te vergroten...

Goeie.
Dan reinig je tenminste ook het montuur.

Mindless zei:
Je ziet dit wel vaker, maar eerder met brillen: dat de ogen achteruit gaan
Klik om te vergroten...

Zullen de ogen lui worden, of de hersenen zich aanpassen aan "het gemak" ?
Ik had heel stijve oogspieren aldus de oogarts, door een foute aansturing vanuit de zenuwen.
Ik merk nu wel met de bril dat het echt een stuk ontspannener aanvoelt.


scoobybono zei:
medisch geval
Klik om te vergroten...

Ik heb een bril nodig door een letsel. Niet voor de sterkte, maar voor corrigeren.
Dacht dat dit ook wel onder medisch zou vallen, maar helaas.

Mindless zei:
Fijn dat je het vergoedt krijgt. Zou ik ook wel willen. Het is niet goedkoop.
Klik om te vergroten...

Nou inderdaad.
Hier staat voor 700 euro op de neusvleugels. Prisma glazen zijn echt duur.
Montuur was geloof ik 199 euro. Wel een merkbril, niet een Hans Anders montuur van 29 euro.
Maar dat is meer omdat veel van die brillenketens geen prisma doen geloof ik.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Had zondag lenzen aan in de sauna en één van de heren daar zei me dat ik teveel XTC op had.
(Had alleen poppers gebruikt).

Het kwam doordat ik die dingen in geen maanden gedragen had.

[edit] met uitzondering van Wasteland.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Ideaal als het werkt.
Maar lenzen is niet zo mijn ding. Dat geklungel met indoen denk ik :)
Klik om te vergroten...
In het begin is het even klungelen ja, maar daar krijg je gauw handigheid in.

Nu stelt het helemaal niets meer voor: lens op een vinger, ooglid beetje omhoog trekken, lens langzaam naar oog bewegen en hij 'pakt' vanzelf vast. Klaar. Nog geen minuut werk van.

Kordie zei:
Zullen de ogen lui worden, of de hersenen zich aanpassen aan "het gemak" ?
Ik had heel stijve oogspieren aldus de oogarts, door een foute aansturing vanuit de zenuwen.
Ik merk nu wel met de bril dat het echt een stuk ontspannener aanvoelt.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet precies waarom.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Is het dan niet zo dat je eerst de rekening zelf betaalt en daarna declareert bij je verzekering?

Zo niet, kan het dan niet op die manier? Dan heb je dat gezeik bij je opticien ook niet.
Klik om te vergroten...

Als je bij een bijna oog-arts gaat ipv de klassieke opticien kan die ook een medische brief maken. Wie weet kan dat wel helpen. Zal ook vooral aan de verzekering liggen die je hebt.
Goed moment om komende dagen je zorgverzekering te checken.

------

Zijn er leden die ieder jaar kijken welke zorgverzekering hun bril het beste vergoed?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bril... ben getrouwd met dat ding.

Bijziend.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wie draagt een bril en/of lenzen?
Bijziend of verziend?
Vertel t hier !

👀🤓😎
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik draag al sinds ik kind was een bril en heb meerdere keren lenzen geprobeerd maar beviel niet goed. Droge ogen, last van de lenzen. Draag nu toch weer met veel plezier de nieuwste soort maandlenzen !
Deze zitten zeer comfortabel !
Ik ga naar de opticien voor regelmatige controle en bestel de lenzen ook daar
Mijn hele familie draagt een bril dus ben t altijd gewend geweest

Sterkte van lenzen
Sterkte links : - 0,5 met cilinder 2:25
Sterkte rechts: 1,25 met cilinder 2,25

Bril sterkte is iets anders geloof ik maar dat weet ik zo niet 🤨

Het kost een hoop geld maar is t wel waard ik zie echt superscherp met deze lenzen!
Ruim 100 % met elk oog 👍😃
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja bril dus. Alleen om te lezen houd ik mezelf wijs maar hij dient gewoon om sowieso iets te zien dichtbij.

Hij is +, dus dat is in ieder geval positief. heh. 'Scherpe' vaststelling. Heel grappig. Maar dat valt nog te bezien. Ok ik stop.

Anyway, ik ben sinds gister wel overtuigd dat ik lenzen eens moet proberen.

Die bril herinnert me verder sterk aan de 'speen' periode van m'n dochter ('aww'), zorg dat er overal1 ligt, en faal daarin eeuwigdurend.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."