Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPersoonlijkheidsstoornissen

Persoonlijkheidsstoornissen

200 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Purplext zei:
5.56 is het kaliber van het wapen, niet het aantal tieners 😂
Klik om te vergroten...
O dacht al dat lijkt wel erg op het kaliber. Ook raar met die punt. :tearsofjoy: Nog niet helemaal opgestart. :tongueclosed:
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Als je gecharmeerd bent door iemand waarvan je weet dat 'ie tientallen mensen heeft gemarteld en vermoordt, wordt het misschien tijd voor een grondige zelfreflectie.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat bij de vrouw van Nico Claux. Hij is vrijgelaten een tijd terug, terwijl hij een kannibaal was/is. En zijn vriendin is er helemaal oké mee. Je zou maar iedere avond in bed liggen met iemand waarvan je weet dat hij mensen eet. 😳 Hun hele woning staat ook vol meer eerbetonen en verzamel stukken van seriemoordenaars, echte schedels etc. Ik vind het erg bijzonder.

Gecharmeerd zijn van de persoon kan imo wel, alleen als je verder kijkt dan alleen de buitenkant mag je toch hopelijk wel snel afknappen op zo iemand. Brrr.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Spyro zei:
Klopt inderdaad. Zelf vind ik Bundy extreem charmant ook. Ik was er zo ingetrapt denk ik. (Als ik zijn geschiedenis op dat moment niet zou weten)

Maar als ik geweten had dat hij zoveel vrouwen verkracht en vermoord had, dan zou voor mij de lol er meteen af zijn.

Bundy is gewoon charmant, weet precies wat hij wel/niet moet zeggen, zelfverzekerd en intelligent en ergens wat mysterieus. Ik snap het wel.

En je hebt daar inderdaad gelijk in. Die mannen krijgen ontzettend veel fan mail. Vrouwen bieden zich allemaal aan.

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat vrouwen een man afwijzen omdat ze “te lief” zijn? Het is eigenlijk echt gestoord. Ik ben wel benieuwd hoe dit komt. 🤔
Klik om te vergroten...
Nice guy syndroom denk ik. Een vrouw wil dat een man een gevaarlijk randje heeft. Zit al honderden duizenden jaren in de biologie. Voor bescherming. Alleen is dit geen randje meer, maar door en door kwaadaardig en gevaarlijk.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Het is een fabel dat antisociale persoonlijkheidsstoornis/psychopathie vaker voorkomt met hoge intelligentie. Het is waarschijnlijk wel zo dat mensen die zowel antisociaal en intelligent zijn dit vaak beter/langer kunnen maskeren. Maar er is geen significante link tussen psychopathie en intelligentie. Gemiddeld zijn mensen met deze persoonlijkheidsstoornis dus niet dommer of slimmer dan mensen zonder deze stoornis.

Veruit de meeste psychopaten zijn tevens geen moordenaars trouwens, dit zeg jij ook niet, maar dit beeld wordt veel te vaak geschetst via media. Wel komen ze door hun gedrag vaker in aanraking met justitie.

OT: Ik ben vanuit mijn achtergrond, psychologie, ook erg geïnteresseerd in psychopathologie en kijk om deze reden best wat true crime (een beetje mijn guilty pleasure). Ik vind vooral eerlijke beschouwingen, docu’s en het kijken van ‘ruwe’ interrogations interessant. Hou absoluut niet van overtheatraal (vaak Amerikaans) sensatie-gedoe, waarin misdadigers/moordenaars regelmatig bijna als een soort helden of celebrity’s worden neergezet. Dat laatste stoort me echt enorm. Maar de grenzen zijn dun bij sommige misdaadkanalen of documentaires.
Klik om te vergroten...
Klopt wat je zegt. Vaak is het ook juist het tegenovergestelde. Mensen met een heel laag IQ die gaan moorden. Vaak ook omdat ze een stuk empathie niet hebben. Of de gevoelens die normaal gesproken tegen je zouden zeggen “doe dit nu niet, dat heeft gevolgen” ontbreekt bij ze.

Soms worden ze zo geboren, soms zo gemaakt door bepaalde gebeurtenissen.

Maar het is wel een feit dat een aantal serial killers van extreem hoge intelligentie waren. Ik weet even de namen even niet meer, maar er zijn meerdere killers geweest waarvan ze het brein daarna wilde onderzoeken. Heel interessant!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Nice guy syndroom denk ik. Een vrouw wil dat een man een gevaarlijk randje heeft. Zit al honderden duizenden jaren in de biologie. Voor bescherming. Alleen is dit geen randje meer, maar door en door kwaadaardig en gevaarlijk.
Klik om te vergroten...
Ik denk ergens dat die vrouwen toch een kink of fetisj moeten hebben? Want waarom zou je anders kicken op iemand die verkracht en moord? Dan gaat er toch iets niet helemaal lekker in je pan.

Maar verder een beetje een bad guy snap ik wel ja.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Maar waar haal je 5.56 vandaan?
Klik om te vergroten...
IMG_9498.jpeg
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#7
Waar ik dan wel weer heel boos van kan worden, TikTok.
Waar het precies een trend is, of 'cool' is om bepaalde aandoeningen te hebben, en mensen erover liegen om er bij te horen. Ik ben oprecht blij dat er veel aandacht aan gegeven wordt, tegenover vroeger.. maar tegenwoordig heeft iedereen wel iets, om er bij te horen.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Interessant, dat wist ik niet. Volgens mij weet jij hier best wat vanaf.

Zeg dat wel, het was niet een kwestie van een formuliertje invullen maar mijn hele stamboom werd opgetrommeld. Ik hoefde nog net niet mijn schedel open te laten zagen.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, ik had eerst diagnose, ADHD, al van vroeger. Toen Bipolair, en pas na 3 jaar intense therapie en onderzoek, teruggeschroefd naar ADHD, met tekenen van anti sociaal gedrag.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
Was Ted Bundy ooit in een goede relatie met een vrouw, of was hij direct verslaafd aan porno en alcohol en ging hij daardoor zo doordraaien en verkrachten ed?
Klik om te vergroten...
Ted Bundy is altijd gestoord geweest, op 4-jarige leeftijd stond hij met een mes aan het bed van zijn zusje om haar bang te maken. Ze werd net wakker en was bang.

Hij had ook relaties met vrouwen en had zelfs een verloofde. Ze verliet hem en interessant genoeg leken alle vrouwen die hij vermoordde op haar: donker, lang, steil haar met een middenscheiding.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#10
LiveFastDieYoung zei:
Ik vind het sowieso wel oprecht belangrijk, om ongeacht de daden en gedrag, nog ergens het besef te hebben dat onderliggende ervaringe, traumas etc, de oorzaak hier van zijn. Vooral jeugdtrauma, en effectief te beseffen, ergens kunnen ze er niets aan doen, zijn ze idd soort van ziek. Neemt niet weg dat als je er mee te maken krijgt, je eigen gezondheid voorgaat, en je jezelf niet moet beschadigen voor iemand anders te helpen
Klik om te vergroten...
Bij mijn ex in dit geval.

Hij werd als klein kind opgesloten in zijn kamer. (Door zijn vader) En moest zijn behoeftes daar ook doen. Zijn oudere broer mocht wel mee weg zeg maar.
Ze werden alle 3 (2 kids plus moeder) mishandeld door pa als die dronken was.
Uiteindelijk is moeder weg gegaan maar vond eenzelfde soort man die door ging met mishandelingen en opsluiting in het kolen hok.

Toen mijn Ex 8//10 was ofzo is hij van internaat naar internaat gegaan en toen hij 18 was kwam hij op straat te staan. (In internaat drugs leren kennen)
Toen viel hij in een gat kwa opvang en dergelijke. En is hij 1.5 jaar dakloos geweest en nog meer drugs gaan gebruiken.
En uiteindelijk heeft hij dus ja iemand iets aan gedaan.

Diagnoses waren o.a
Hechtingstoornis.
Anti sociale persoonlijkheidsstoornis.
Drugs gebruiken (ploy)
Borderline
ADHD
Autisme.

Dus ja valt dan wel te verklaren dat mensen Uiteindelijk gekke dingen gaan doen. :( (Wil het daar natuurlijk niet mee goed praten)
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Bij mijn ex in dit geval.

Hij werd als klein kind opgesloten in zijn kamer. (Door zijn vader) En moest zijn behoeftes daar ook doen. Zijn oudere broer mocht wel mee weg zeg maar.
Ze werden alle 3 (2 kids plus moeder) mishandeld door pa als die dronken was.
Uiteindelijk is moeder weg gegaan maar vond eenzelfde soort man die door ging met mishandelingen en opsluiting in het kolen hok.

Toen mijn Ex 8//10 was ofzo is hij van internaat naar internaat gegaan en toen hij 18 was kwam hij op straat te staan. (In internaat drugs leren kennen)
Toen viel hij in een gat kwa opvang en dergelijke. En is hij 1.5 jaar dakloos geweest en nog meer drugs gaan gebruiken.
En uiteindelijk heeft hij dus ja iemand iets aan gedaan.

Diagnoses waren o.a
Hechtingstoornis.
Anti sociale persoonlijkheidsstoornis.
Drugs gebruiken (ploy)
Borderline
ADHD
Autisme.

Dus ja valt dan wel te verklaren dat mensen Uiteindelijk gekke dingen gaan doen. :( (Wil het daar natuurlijk niet mee goed praten)
Klik om te vergroten...

Inderdaad, het is niet goed te praten. Maar wel te begrijpen waarom, en te beseffen dat ze gewoon hulp nodig hebben. Ik zeg dit, vooral, omdat als je in een situatie terecht komt, dat je een relatie hebt, met iemand, waar dit aan de hand is. Het te kunnen plaatsen. Want wat ook is, partners van mensen die deze aandoeningen hebben, lopen oprecht traumas op door de relatie.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
N3K0 zei:
Bij mijn ex in dit geval.

Hij werd als klein kind opgesloten in zijn kamer. (Door zijn vader) En moest zijn behoeftes daar ook doen. Zijn oudere broer mocht wel mee weg zeg maar.
Ze werden alle 3 (2 kids plus moeder) mishandeld door pa als die dronken was.
Uiteindelijk is moeder weg gegaan maar vond eenzelfde soort man die door ging met mishandelingen en opsluiting in het kolen hok.

Toen mijn Ex 8//10 was ofzo is hij van internaat naar internaat gegaan en toen hij 18 was kwam hij op straat te staan. (In internaat drugs leren kennen)
Toen viel hij in een gat kwa opvang en dergelijke. En is hij 1.5 jaar dakloos geweest en nog meer drugs gaan gebruiken.
En uiteindelijk heeft hij dus ja iemand iets aan gedaan.

Diagnoses waren o.a
Hechtingstoornis.
Anti sociale persoonlijkheidsstoornis.
Drugs gebruiken (ploy)
Borderline
ADHD
Autisme.

Dus ja valt dan wel te verklaren dat mensen Uiteindelijk gekke dingen gaan doen. :( (Wil het daar natuurlijk niet mee goed praten)
Klik om te vergroten...

Wat heeft je ex gedaan, wil je dat ook vertellen, of is het te moeilijk?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Edmund Kempner was ook zo'n rare. Kan je hem? Extreem intelligent, welbespraakt, beer van een vent, zo geschift als een deur. Had seks met lijken en met hoofden, vermoorde tienermeisjes die hij lokte met liften.

Bekijk bijlage 57034
Klik om te vergroten...
Briljante scene uit de scerie mindhunters waar ze seriemoordenaar interviewen (fictie, gebaseerd op waarheid maar geen documentaire).

L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Ik moet zeggen, dat ik het laatste interview van Ted Bundy wel interessant vond.
"Mentale afwijkingen" vind ik een ook een speciale titel voor dit onderwerp. Alle mensen zijn uniek en vormen een omgang met hun omgeving die afhankelijk is van vele factoren.
Was Ted Bundy ooit in een goede relatie met een vrouw, of was hij direct verslaafd aan porno en alcohol en ging hij daardoor zo doordraaien en verkrachten ed?
Ik hoop dat hij echt een afwijking had, anders vrees ik dat velen die opgroeien met porno vanaf hun 10de ook vreemde dingen gaan doen in hun leven.
Jeetje, ik moet er niet aan denken!
Klik om te vergroten...

Ik heb lang getwijfeld en je hebt eigenlijk gelijk. Had persoonlijkheidsstoornissen niet beter geweest?

@Roze Olifant Kan dit nog aangepast worden?
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Wat heeft je ex gedaan, wil je dat ook vertellen, of is het te moeilijk?
Klik om te vergroten...

Kan jij je inbeelden, dat je vriendin, waar je verliefd op bent, random tig pillen slikt, een mes pakt, hysterisch wordt, straat oploopt, voor auto's begint te springen. En jijzelf, erbij staat, met een mindset van.. "oke, chill, even laten, dalijk praten?" en haar gewoon laat doen?

Is niet op zijn/haar story bedoeld, maar uit eigen ervaring. Dat dit soort dingen, soort van.. alledaags begonnen te zijn. niet de eerste keren, maar na een relatie van 2 jaar, leek het alsof het normaal was.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Manu76 zei:
Ik moet zeggen, dat ik het laatste interview van Ted Bundy wel interessant vond.
"Mentale afwijkingen" vind ik een ook een speciale titel voor dit onderwerp. Alle mensen zijn uniek en vormen een omgang met hun omgeving die afhankelijk is van vele factoren.
Was Ted Bundy ooit in een goede relatie met een vrouw, of was hij direct verslaafd aan porno en alcohol en ging hij daardoor zo doordraaien en verkrachten ed?
Ik hoop dat hij echt een afwijking had, anders vrees ik dat velen die opgroeien met porno vanaf hun 10de ook vreemde dingen gaan doen in hun leven.
Jeetje, ik moet er niet aan denken!
Klik om te vergroten...

Dat is het nature-nurture debat, bij iedere mentale afwijking is er een complexe interactie tussen die twee. Bij sommige stoornissen wordt gedacht dat nurture/milieu/(vroege) ervaringen/opvoeding gemiddeld een wat grotere rol speelt en bij sommige stoornissen wordt aangenomen dat nature een dominantere rol speelt (zoals bipolariteit en schizofrenie): dan is er een duidelijke genetische dispositie, maar ook dan kan de trigger tot de mate van het daadwerkelijk tot uiting komen van de ziekte weer vanuit nurture komen. Denk aan blowen bij een genetische gevoeligheid voor psychoses/schizofrenie. Maar ook aan hoe de sociale omgeving (vooral in de kwetsbare jongere jaren) met iemand omgaat.

Bij psychopathie is nature-nurture nog eens een extra relevante discussie vanwege de link met crimineel gedrag, is veel literatuur over te vinden als je er op zoekt. Bij extreme vormen zoals Ted Bundy kun je je afvragen: was zo iemand vooral ‘born to kill’ of meer ‘made over time to kill’? Een beetje (of: veel) van beide, maar de verhouding zal per individueel geval verschillen. Ik geloof dat Ted Bundy al vanaf zeer jonge leeftijd rode vlaggen liet zien. Er zijn een aantal gedragskenmerken/-stoornissen die men bij jonge kinderen al kan waarnemen die het zich later ontwikkelen van wat we psychopathie noemen kunnen voorspellen.

En sommige onderzoeken laten dus ook wel degelijk verschillen zien in de hersenen van mensen die we als psychopaat zouden classificeren ten opzichte van ‘normale’ mensen. Maar dat pleit zo iemand nog niet vrij van de verantwoordelijkheid over zijn daden. Ik weet niet wat precies de laatste wetenschappelijke state of the art is maar dit soort dingen zijn altijd ingewikkeld. Wel interessant.

Geen wetenschappelijk artikel, maar geeft wel wat info en linkjes:

www.businessinsider.com

Both DNA and upbringing can determine whether a child will grow up to be a psychopath — here's how

It's unlikely psychopaths will ever be wiped out.
www.businessinsider.com www.businessinsider.com
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Casrus zei:
Wat heeft je ex gedaan, wil je dat ook vertellen, of is het te moeilijk?
Klik om te vergroten...

Dit is globaal het verhaal van wat er toen is gebeurd..

Hij (mijn ex) en een maat van hem waren bij een andere maat....

Ze hadden hem geld gegeven en hij zou pep gaan halen...
Maat komt terug geen pep...
1 maat is boos en begint op hem inte slaan met een stofzuiger slang.
Uiteindelijk hielp mijn ex ook mee met slaan ( hij zei: al mijn woede en opgebouwde frustratie kwam eruit)

Ze hebben te lang doorgeslagen waardoor die man dus is overleden.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#18
N3K0 zei:
Dit is globaal het verhaal van wat er toen is gebeurd..

Hij (mijn ex) en een maat van hem waren bij een andere maat....

Ze hadden hem geld gegeven en hij zou pep gaan halen...
Maat komt terug geen pep...
1 maat is boos en begint op hem inte slaan met een stofzuiger slang.
Uiteindelijk hielp mijn ex ook mee met slaan ( hij zei: al mijn woede en opgebouwde frustratie kwam eruit)

Ze hebben te lang doorgeslagen waardoor die man dus is overleden.
Klik om te vergroten...
Heftig inderdaad, als ik vragen mag, wat waren de consequenties?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#19
LiveFastDieYoung zei:
Heftig inderdaad, als ik vragen mag, wat waren de consequenties?
Klik om te vergroten...
4 jaar celstraf en TBS met dwangverpleging voor mijn ex.
Voor zijn maat 8 jaar gevangenisstraf. Die is inmiddels ookal een hele tijd vrij.

Mijn ex heeft nog steeds TBS voor zover ik weet. (Maar woont niet meer in een kliniek maar soort van begeleid wonen op terrein vande kliniek) (Naja toen ik hem leerde kennen woonde hij begeleid en was bijna klaar met alles om weer terug de maatschappij inte gaan)

Plus ik had aangifte gedaan toen hij mij iets aandeed tegen het einde van onze relatie. Waardoor hij weer verder terug was gezet naar binnen. (Binnen inde kliniek ipv begeleid wonen) plus verlenging van zijn TBS.

Ik denk dat hij daar ook nooit vanaf komt want hij verblijft al zo lang in een klinische setting.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb jarenlang een knipperlichtrelatie gehad met een vrouw uit Centraal-America. We waren alle twee zwaar aan de coke, en zij dronk er dan nog eens bij. Ze heeft in een instelling gezeten en moet nu rond komen met een beperkt maandelijks bedrag, wegens zeer veel schulden gemaakt te hebben.

Dat is al erg, maar ze had ook schizofrenie. Sinds een paar maand heb ik het contact met haar verbroken, ook al neemt ze nu weer haar medicatie, die heel botte en scheldende berichten was ik eindelijk kotsbeu.

Het erge is dat ze mij kent zoals niemand anders. Ze heeft me gezien op m'n rustige, harde en kwetsbare. En ondanks haar waanbeelden en manipulaties moeten we zeggen dat zij op haar beste momenten een van de liefste mensen was die ik ooit heb gekend. Ze heeft ook héél veel meegemaakt, de details hou ik voor mezelf.

Het is wat het is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."