Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd of niet

Vriend verslaafd of niet

46 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je niet kan ontspannen zonder die 2 biertjes, ben je niet op de goede weg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb het ook lang gedaan. Elke dag na het werk 1 a 2 biertjes. In mijn ogen is het gewoon (licht) verslavingsgedrag. Vertelde mezelf zelfs dat 1 glas alcohol per dag goed is. Bullshit... Rommel is rommel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is volkomen waar.
Maar je bent in mijn visie pas een echte alcoholist, als je zonder jouw dagelijkse hoeveelheid alcohol, niet meer kunt functioneren.
M.a.w. je hebt die alcohol echt broodnodig, elke dag weer.
De hoeveelheid glazen drank, dat doet er m.i. niet zoveel toe.
Het gaat erom, of je die drank dus echt nodig hebt.

In mijn geval ging het op een gegeven moment zover, dat ik iedere dag exact om 10.00 uur voor de deur van mijn stamcafé stond.
De kastelein was er dan nog niet, maar wel de poetsvrouw.
Deze zei vaak tegen mij, van " tap je eigen glas maar in, want ik kan dat niet zo goed"
En dat was mooi!en
Want ik tapte mijn Trappisten bier zodanig in, dat er een schuimlaagje op lag van 1 tot 2 mm dik.
Want ja, dat was dan weer een flinke slok "gratis" nietwaar?
Zo gehaaid word je. Als je een echte alcoholiker bent.
Ongelooflijk eigenlijk..
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeghetmaar zei:
Gisteren pakte hij dus weer 2 biertjes. Ik had er een in de koelkast gelegd en zei dan ook toen hij de 2e pakte uit de voorraad,' ja het is doordeweeks, dus ik dacht dat je er dan maar een pakte'. Waarop ik als antwoord van hem kreeg: ' dat is meer een wens van jou'. Ik heb toen maar mijn mond gehouden, om geen discussie te beginnen, want daar had ik echt geen zin in,maar als we afspraken maken en er hele goede gesprekken over hebben, waarom houdt hij zich er dan toch niet aan? Daar zijn afspraken toch voor? Ik vind het allemaal zo lastig. Hij functioneert gewoon goed, maar ik ben er niet trots op dat hij zoveel drinkt, wordt over het algemeen door anderen niet gewaardeerd. Soms heb ik de neiging om bijv. Iedere avond een aantal zakken chips te eten bijv , gewoon om hem terug te pakken, zo van: als jij ongezond doet en niets om je lichaam geeft, dan kan ik dat ook. Maar ja daar heb ik vooral mijzelf mee....
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel meevallen, ik ken veel mensen die s'avonds na hun werk een biertje (of 2) drinken, zolang het niet als een medicijn wordt gebruikt zie ik er geen gevaar in, maar goed, dat is mijn mening....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hier speelt zich heel iets anders af....
Stelling:
Je kunt simpelweg met iemand die aan de alcohol verslaafd is,
géén afspraken maken over alcohol.
Trouwens dit is met veel meer verslavingen het geval, maar:
Met alcoholisten kun je g e e n afspraken maken over drankgebruik.
Vergeet dat maar!
Sowieso met verslaafden gaat dit erg, erg slecht, zo kreeg ik in de kliniek te horen van een lid van de staf:
Nee, ik kan jullie niet vertrouwen. Ik moet alles hier wat er gezegd wordt, controleren.
Jullie zijn verslaafd. En dus zijn jullie niet te vertrouwen...
En daarin had deze man gewoon gelijk...
F
FidodidoLid
01-01-2024, 00:00
#6
hallo,

Ik drink niet echt vaak, maar als ik drink en een beetje dronken word, ben ik lastig te stoppen en word best vervelend (zegt iedereen bijna... lol) Das mijn probleem. Maar kan ook weken zonder...

Maar 8%+ biertjes (want de meeste zien volgens mij alleen “2 biertjes” staan).

Die zijn wel een stuk heftiger, als ik 1 van die drink ben ik al op mn level en bij 2 word ik al vervelend denk))

Denk niet dat het lukt, maar zou het proberen om naar “normaal” bier te gaan 4-5%, al zal die de smaak daar niet zo lekker van vinden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je de pech hebt, dat je van alcohol " vervelend " wordt, of erger nog een kwade dronk hebt, dan lijkt het mij beter om er helemaal vanaf te blijven.
Soms is bijvoorbeeld rode wijn een trigger tot narigheid, en is bier dit weer niet.
Ikzelf moest echt van rode wijn afblijven.
Ik werd er echt meer nog, dan lastig van.
Van bier dus niet.
Ik heb mensen ronduit kwaadaardig zien worden van drank. Gevaarlijk agressief zelfs.
Nu ik niet meer drink, heb ik net zoals anderen deze problematiek niet meer.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb een hele lieve vriend van 40, alleen zit ik met het volgende:
Hij drinkt elke avond bier en in het weekend gaat er een fles van 750cl of 1 l whisky doorheen. Aan die whisky doe ik ook mee, maar drink dan altijd minder dan hij.
Het bier is altijd een goedkope 1/2 liter blik van min. 8 %. Hij heeft heel lang op 1 blik gezeten, omdat ik toen nog elke dag boodschappen deed en dus gewoon iedere dag een nieuwe kon halen. Nu met het coronavirus wil ik niet meer elke dag boodschappen doen en werkt vriend ook thuis, ik moet dus wel voor meerdere dagen bier kopen en daarbij vraagt hij bijv. ook of ik 2 biertjes mee kan nemen, ik kan dan moeilijk nee zeggen. Als het écht moet dan kan hij zonder, maar voor de rest drinkt hij elke dag. De volgende dag presteert hij gewoon normaal, hij doet zijn werk goed, zijn leidinggevende is erg tevreden over hem, hij vergeet geen belangrijke afspraken en is ook niet agressief (ook niet met alcohol op). Kortom als je hem ziet, dan zal je niet denken dat het iemand is die elke avond 1 liter bier drinkt.

Toch wil ik graag dat hij minder gaat drinken, naast dat het geld kost en ongezond is, schaam ik mij er ook voor. Bijna niemand weet van mij dat hij er graag eentje lust, want dan wordt er al gauw een etiket opgeplakt. Ik heb wel eens pogingen geprobeerd om hem er van bewust te maken, maar dan komt hij met zulke overtuigende argumenten (bijv dat hij dus de volgende dag gewoon goed functioneerd etc) dat ik denk van ach ja het kan dus geen kwaad. Hij is ook geen type die zich graag de les laat lezen, hij wil graag doen wat hij wilt. Als hij het toch met mij eens is, dan gaat het even goed, maar dan is het vooral om van mijn 'gezeik' af te zijn, omdat ik anders er over bezig blijf. Na een tijdje valt hij toch weer in hetzelfde patroon.

Iemand hier tips over hoe ik dit bespreekbaar kan maken, zonder dat ik bemoederlijk overkom e.d?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

P.s
Ik lees niet elke dag dit forum, dus kan zijn dat ik pas paar dagen later antwoord
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Volgens mij heb je 2 mogelijkheden: dump hem of accepteer zijn gebruik.

Je kan hem niet veranderen en als hij zelf de behoefte niet heeft om te minderen, gaat het jou zeker niet lukken.

Blijf je dit toch proberen, zal dit uitsluitend negatieve effecten hebben op jullie relatie.
K
KetaKechLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het klinkt als een lichte verslaving die hij goed in de hand heeft. Hoelang doet hij het al zo?

Mocht er iets fout gaan in zijn leven later heb je wel kans dat die verslaving heftiger wordt. Bijvoorbeeld als hij werkloos raakt, zou hij dan ook meer gaan drinken?

Als hij er zelf niks negatiefs aan inziet kan je erg weinig doen inderdaad. Je kan hem erop wijzen maar dat heeft zo te zien al weinig effect gehad. Als ik jou was zou ik nog proberen de netflixdocumentaire "The truth about alcohol" met hem te kijken, deze legt uit waarom ook weinig drinken ongezond is. Deze heeft mijn drinkgedrag ook geminderd namelijk, door op een leuke en informatieve wijze de nadelen van drank uit te leggen. Maar ik zou het absoluut niet met een insteek brengen van "hey, dit moet je zien om te stoppen met drank", maar eerder zovan "hey, dit ziet er interessant uit, zullen we dit kijken?".

Heel veel meer dan dit kan je denk ik niet meer doen. Mocht hij willen stoppen maar de smaak en ontspanning behouden, raad ik alcoholvrij bier aan. Hierdoor heeft hij toch de ontspannende smaak met minder kcal en kan hij zijn rustmomentje alcoholvrij pakken! 😁
M
MalinaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeghetmaar zei:
maar dan komt hij met zulke overtuigende argumenten (bijv dat hij dus de volgende dag gewoon goed functioneerd etc) dat ik denk van ach ja het kan dus geen kwaad. Hij is ook geen type die zich graag de les laat lezen, hij wil graag doen wat hij wilt.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je hier je antwoord al hebt. Hij functioneert goed en ervaart geen nadelen bij het drinken van alcohol. Hij wilt graag doen wat hij wilt, laat het hem dan ook doen. Waarom zou jij wat afnemen van hem wat zijn levenskeuze is die hem geen nadelen bezorgd? Dit is zijn keuze, hij vertoont geen afwijkend gedrag, als je dan alsnog ontevreden bent over hem/zijn keuzes, kun je beter een partner zoeken waar je wel tevreden over bent. Je neemt zo anders zijn vrijheid/levensvreugde weg. En zelf ben je ook niet blij kennelijk.

Je benoemt ook dat je je schaamt, maar aan de andere kant zeg je dat niemand het weet. Waar schaam je je dan precies voor? Niemand weet er toch vanaf?
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bedankt voor jullie reacties, ik zal allemaal in dit bericht beantwoorden:

Dumpen: nee dat gaat mij te ver ben voor de rest erg blij met hem.
Netflix documentaire: is een goede, maar hij is vaak niet echt onder de indruk van zulke dingen, dus hij zal er geen druppel minder om drinken. Daarbij weet hij ook dat ik niet heel blij ben met zijn alcohol gebruik, dus zal hij er vrijwel snel doorheen prikken dat ik het om een bepaalde reden doe.
Alcohol vrij bier: dat ziet hij als limonade.
Schamen: soms heeft men het in je omgeving over alcohol gebruik, dat persoon X wel erg veel drinkt. Ik houd dan mijn mond maar over mijn partner.... (dit even als voorbeeld).
Hij heeft wel eens periodes dat hij mindert, maar als die langer dan een week duren mag ik blij zijn. Waarom ik wil dat hij mindert: ik vind het ongezond. Hij doet behalve zo nu en dan flinke stukken fietsen niets aan sport. Toen hij nog op kantoor werkte, moest hij 2x per dag een half uur fietsen. I.v.m corona crisis moet hij thuis werken nu, dus dat valt nu weg.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeghetmaar zei:
Waarom ik wil dat hij mindert: ik vind het ongezond. Hij doet behalve zo nu en dan flinke stukken fietsen niets aan sport. Toen hij nog op kantoor werkte, moest hij 2x per dag een half uur fietsen. I.v.m corona crisis moet hij thuis werken nu, dus dat valt nu weg.
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring is dat de beste manier om de partner te motiveren is door zelf te gaan sporten.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
We zitten veel bij elkaar, vooral nu natuurlijk met deze corona crisis. Zo nu en dan een stuk samen wandelen of fietsen doen we zeker, pas geleden ook een flink stuk (meer dan 60 km in totaal) gefietst, maar om dat meerdere keren per week te doen, nee, een keer lekker niemand om je heen hebben vind ik ook wel lekker, geldt voor vriend ook. Daarbij zoekt hij na een 8 urige werkdag(40urige werkweek, met best wel een verantwoordelijke baan) zijn ontspanning liever achter de pc dan dat hij een rondje gaat sporten, al mag hij van mij dat laatste dus wel wat vaker doen, naast het minderen van het bier. Gemiddeld 1 liter per dag en dan ook nog eens zoveel procent, dat vind ik niets,maar het is een volwassen man en weet wat hij doet. Daarbij zijn de discussies over vanaf wanneer je verslaafd ben nogal breed. Mensen die alcohol haten zullen al snel zeggen dat men verslaafd is, als men iedere week alcohol drinkt, evenals gezondsheidsinstellingen. Mensen die er van houden, zullen hier een heel andere mening over hebben. Sommigen zweren er zelfs bij dat bier gezond is.
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Naar mijn mening is dit iets wat je het beste kan accepteren. Lichte alcoholafhankelijkheid is natuurlijk niet iets positiefs, maar als het niet verandert en geen problemen in het dagelijks leven oplevert is het gewoon niet zo erg. Het enige waar hij voor moet oppassen is dat het tijdens de Corona-crisis niet erger wordt. Dat is namelijk met al het thuis zitten wel aanlokkelijk.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Zeghetmaar

Probeer als test naar zijn reactie s'ochtends eens nog niet leeggedronken glas of anders de rest vd fles weg te gooien. Zorg dat hij het ziet. Als hij opspringt, je wilt tegenhouden en van alles zegt/bedenkt om je op andere gedachten te brengen dan weet je hoe laat het is.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Update: afgelopen vrijdag weer de wekelijkse fles whisky, deze keer een 1,5 L fles omdat hij in de aanbieding was. Hij was er van overtuigd dat we er wel 2 weken mee konden doen. Ik heb 1,5 glaasje(dit keer in hoge shot glaasjes) op, de rest heeft mijn vriend op. Gisteren (maandag dus) is de fles opgegaan. Ik vind het veel. Toevallig van de week een gesprek gehad over iemand anders in onze omgeving, die nog meer drinkt. Natuurlijk heeft vriend in de gaten dat ik zijn drank niet echt tolereer en dat tijdens dat gesprek zei hij iets van: ik kan het best onder controle houden en ben de volgende dag gewoon fit. Dat klopt ook, zoals ik al eerder zei, je zult niet zo snel aan hem zien dat hij zoveel drinkt, maar het feit dat hij al zo slecht in schat met die 1,5 L fles geeft toch wel voor mij aan dat ie meer drinkt dan dat hij zelf denkt. Of zeg ik nu iets heel geks?
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nou ik zou het ook niet accepteren hoor, als iemand een fles drank zou weggooien, waar nog wat in zit. Zonde van het geld. Met dat glas kan ik wel eens proberen, als dat moment een keer voorkomt.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nou, ik zou ook niet blij worden als iemand mijn glas drank weggooit... En ik drink amper tot niet. Is gewoon zonde. 😅
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb een aantal alcohol verslaafden gekend en met een ging ik meer om. Hij dronk minimaal een liter (goedkope) wijn per dag, maar een paar flessen sterke drank lustte hij ook wel. Vooral als anderen betaalden. De reactie die ik hierboven aangaf was vrij typisch. De alcohol was nl. zijn medicijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."