Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd of niet

Vriend verslaafd of niet

46 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je niet kan ontspannen zonder die 2 biertjes, ben je niet op de goede weg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb het ook lang gedaan. Elke dag na het werk 1 a 2 biertjes. In mijn ogen is het gewoon (licht) verslavingsgedrag. Vertelde mezelf zelfs dat 1 glas alcohol per dag goed is. Bullshit... Rommel is rommel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is volkomen waar.
Maar je bent in mijn visie pas een echte alcoholist, als je zonder jouw dagelijkse hoeveelheid alcohol, niet meer kunt functioneren.
M.a.w. je hebt die alcohol echt broodnodig, elke dag weer.
De hoeveelheid glazen drank, dat doet er m.i. niet zoveel toe.
Het gaat erom, of je die drank dus echt nodig hebt.

In mijn geval ging het op een gegeven moment zover, dat ik iedere dag exact om 10.00 uur voor de deur van mijn stamcafé stond.
De kastelein was er dan nog niet, maar wel de poetsvrouw.
Deze zei vaak tegen mij, van " tap je eigen glas maar in, want ik kan dat niet zo goed"
En dat was mooi!en
Want ik tapte mijn Trappisten bier zodanig in, dat er een schuimlaagje op lag van 1 tot 2 mm dik.
Want ja, dat was dan weer een flinke slok "gratis" nietwaar?
Zo gehaaid word je. Als je een echte alcoholiker bent.
Ongelooflijk eigenlijk..
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeghetmaar zei:
Gisteren pakte hij dus weer 2 biertjes. Ik had er een in de koelkast gelegd en zei dan ook toen hij de 2e pakte uit de voorraad,' ja het is doordeweeks, dus ik dacht dat je er dan maar een pakte'. Waarop ik als antwoord van hem kreeg: ' dat is meer een wens van jou'. Ik heb toen maar mijn mond gehouden, om geen discussie te beginnen, want daar had ik echt geen zin in,maar als we afspraken maken en er hele goede gesprekken over hebben, waarom houdt hij zich er dan toch niet aan? Daar zijn afspraken toch voor? Ik vind het allemaal zo lastig. Hij functioneert gewoon goed, maar ik ben er niet trots op dat hij zoveel drinkt, wordt over het algemeen door anderen niet gewaardeerd. Soms heb ik de neiging om bijv. Iedere avond een aantal zakken chips te eten bijv , gewoon om hem terug te pakken, zo van: als jij ongezond doet en niets om je lichaam geeft, dan kan ik dat ook. Maar ja daar heb ik vooral mijzelf mee....
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel meevallen, ik ken veel mensen die s'avonds na hun werk een biertje (of 2) drinken, zolang het niet als een medicijn wordt gebruikt zie ik er geen gevaar in, maar goed, dat is mijn mening....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hier speelt zich heel iets anders af....
Stelling:
Je kunt simpelweg met iemand die aan de alcohol verslaafd is,
géén afspraken maken over alcohol.
Trouwens dit is met veel meer verslavingen het geval, maar:
Met alcoholisten kun je g e e n afspraken maken over drankgebruik.
Vergeet dat maar!
Sowieso met verslaafden gaat dit erg, erg slecht, zo kreeg ik in de kliniek te horen van een lid van de staf:
Nee, ik kan jullie niet vertrouwen. Ik moet alles hier wat er gezegd wordt, controleren.
Jullie zijn verslaafd. En dus zijn jullie niet te vertrouwen...
En daarin had deze man gewoon gelijk...
F
FidodidoLid
01-01-2024, 00:00
#6
hallo,

Ik drink niet echt vaak, maar als ik drink en een beetje dronken word, ben ik lastig te stoppen en word best vervelend (zegt iedereen bijna... lol) Das mijn probleem. Maar kan ook weken zonder...

Maar 8%+ biertjes (want de meeste zien volgens mij alleen “2 biertjes” staan).

Die zijn wel een stuk heftiger, als ik 1 van die drink ben ik al op mn level en bij 2 word ik al vervelend denk))

Denk niet dat het lukt, maar zou het proberen om naar “normaal” bier te gaan 4-5%, al zal die de smaak daar niet zo lekker van vinden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je de pech hebt, dat je van alcohol " vervelend " wordt, of erger nog een kwade dronk hebt, dan lijkt het mij beter om er helemaal vanaf te blijven.
Soms is bijvoorbeeld rode wijn een trigger tot narigheid, en is bier dit weer niet.
Ikzelf moest echt van rode wijn afblijven.
Ik werd er echt meer nog, dan lastig van.
Van bier dus niet.
Ik heb mensen ronduit kwaadaardig zien worden van drank. Gevaarlijk agressief zelfs.
Nu ik niet meer drink, heb ik net zoals anderen deze problematiek niet meer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."