Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd of niet

Vriend verslaafd of niet

46 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een hele lieve vriend van 40, alleen zit ik met het volgende:
Hij drinkt elke avond bier en in het weekend gaat er een fles van 750cl of 1 l whisky doorheen. Aan die whisky doe ik ook mee, maar drink dan altijd minder dan hij.
Het bier is altijd een goedkope 1/2 liter blik van min. 8 %. Hij heeft heel lang op 1 blik gezeten, omdat ik toen nog elke dag boodschappen deed en dus gewoon iedere dag een nieuwe kon halen. Nu met het coronavirus wil ik niet meer elke dag boodschappen doen en werkt vriend ook thuis, ik moet dus wel voor meerdere dagen bier kopen en daarbij vraagt hij bijv. ook of ik 2 biertjes mee kan nemen, ik kan dan moeilijk nee zeggen. Als het écht moet dan kan hij zonder, maar voor de rest drinkt hij elke dag. De volgende dag presteert hij gewoon normaal, hij doet zijn werk goed, zijn leidinggevende is erg tevreden over hem, hij vergeet geen belangrijke afspraken en is ook niet agressief (ook niet met alcohol op). Kortom als je hem ziet, dan zal je niet denken dat het iemand is die elke avond 1 liter bier drinkt.

Toch wil ik graag dat hij minder gaat drinken, naast dat het geld kost en ongezond is, schaam ik mij er ook voor. Bijna niemand weet van mij dat hij er graag eentje lust, want dan wordt er al gauw een etiket opgeplakt. Ik heb wel eens pogingen geprobeerd om hem er van bewust te maken, maar dan komt hij met zulke overtuigende argumenten (bijv dat hij dus de volgende dag gewoon goed functioneerd etc) dat ik denk van ach ja het kan dus geen kwaad. Hij is ook geen type die zich graag de les laat lezen, hij wil graag doen wat hij wilt. Als hij het toch met mij eens is, dan gaat het even goed, maar dan is het vooral om van mijn 'gezeik' af te zijn, omdat ik anders er over bezig blijf. Na een tijdje valt hij toch weer in hetzelfde patroon.

Iemand hier tips over hoe ik dit bespreekbaar kan maken, zonder dat ik bemoederlijk overkom e.d?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

P.s
Ik lees niet elke dag dit forum, dus kan zijn dat ik pas paar dagen later antwoord
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij heb je 2 mogelijkheden: dump hem of accepteer zijn gebruik.

Je kan hem niet veranderen en als hij zelf de behoefte niet heeft om te minderen, gaat het jou zeker niet lukken.

Blijf je dit toch proberen, zal dit uitsluitend negatieve effecten hebben op jullie relatie.
K
KetaKechLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het klinkt als een lichte verslaving die hij goed in de hand heeft. Hoelang doet hij het al zo?

Mocht er iets fout gaan in zijn leven later heb je wel kans dat die verslaving heftiger wordt. Bijvoorbeeld als hij werkloos raakt, zou hij dan ook meer gaan drinken?

Als hij er zelf niks negatiefs aan inziet kan je erg weinig doen inderdaad. Je kan hem erop wijzen maar dat heeft zo te zien al weinig effect gehad. Als ik jou was zou ik nog proberen de netflixdocumentaire "The truth about alcohol" met hem te kijken, deze legt uit waarom ook weinig drinken ongezond is. Deze heeft mijn drinkgedrag ook geminderd namelijk, door op een leuke en informatieve wijze de nadelen van drank uit te leggen. Maar ik zou het absoluut niet met een insteek brengen van "hey, dit moet je zien om te stoppen met drank", maar eerder zovan "hey, dit ziet er interessant uit, zullen we dit kijken?".

Heel veel meer dan dit kan je denk ik niet meer doen. Mocht hij willen stoppen maar de smaak en ontspanning behouden, raad ik alcoholvrij bier aan. Hierdoor heeft hij toch de ontspannende smaak met minder kcal en kan hij zijn rustmomentje alcoholvrij pakken! 😁
M
MalinaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeghetmaar zei:
maar dan komt hij met zulke overtuigende argumenten (bijv dat hij dus de volgende dag gewoon goed functioneerd etc) dat ik denk van ach ja het kan dus geen kwaad. Hij is ook geen type die zich graag de les laat lezen, hij wil graag doen wat hij wilt.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je hier je antwoord al hebt. Hij functioneert goed en ervaart geen nadelen bij het drinken van alcohol. Hij wilt graag doen wat hij wilt, laat het hem dan ook doen. Waarom zou jij wat afnemen van hem wat zijn levenskeuze is die hem geen nadelen bezorgd? Dit is zijn keuze, hij vertoont geen afwijkend gedrag, als je dan alsnog ontevreden bent over hem/zijn keuzes, kun je beter een partner zoeken waar je wel tevreden over bent. Je neemt zo anders zijn vrijheid/levensvreugde weg. En zelf ben je ook niet blij kennelijk.

Je benoemt ook dat je je schaamt, maar aan de andere kant zeg je dat niemand het weet. Waar schaam je je dan precies voor? Niemand weet er toch vanaf?
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor jullie reacties, ik zal allemaal in dit bericht beantwoorden:

Dumpen: nee dat gaat mij te ver ben voor de rest erg blij met hem.
Netflix documentaire: is een goede, maar hij is vaak niet echt onder de indruk van zulke dingen, dus hij zal er geen druppel minder om drinken. Daarbij weet hij ook dat ik niet heel blij ben met zijn alcohol gebruik, dus zal hij er vrijwel snel doorheen prikken dat ik het om een bepaalde reden doe.
Alcohol vrij bier: dat ziet hij als limonade.
Schamen: soms heeft men het in je omgeving over alcohol gebruik, dat persoon X wel erg veel drinkt. Ik houd dan mijn mond maar over mijn partner.... (dit even als voorbeeld).
Hij heeft wel eens periodes dat hij mindert, maar als die langer dan een week duren mag ik blij zijn. Waarom ik wil dat hij mindert: ik vind het ongezond. Hij doet behalve zo nu en dan flinke stukken fietsen niets aan sport. Toen hij nog op kantoor werkte, moest hij 2x per dag een half uur fietsen. I.v.m corona crisis moet hij thuis werken nu, dus dat valt nu weg.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeghetmaar zei:
Waarom ik wil dat hij mindert: ik vind het ongezond. Hij doet behalve zo nu en dan flinke stukken fietsen niets aan sport. Toen hij nog op kantoor werkte, moest hij 2x per dag een half uur fietsen. I.v.m corona crisis moet hij thuis werken nu, dus dat valt nu weg.
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring is dat de beste manier om de partner te motiveren is door zelf te gaan sporten.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
We zitten veel bij elkaar, vooral nu natuurlijk met deze corona crisis. Zo nu en dan een stuk samen wandelen of fietsen doen we zeker, pas geleden ook een flink stuk (meer dan 60 km in totaal) gefietst, maar om dat meerdere keren per week te doen, nee, een keer lekker niemand om je heen hebben vind ik ook wel lekker, geldt voor vriend ook. Daarbij zoekt hij na een 8 urige werkdag(40urige werkweek, met best wel een verantwoordelijke baan) zijn ontspanning liever achter de pc dan dat hij een rondje gaat sporten, al mag hij van mij dat laatste dus wel wat vaker doen, naast het minderen van het bier. Gemiddeld 1 liter per dag en dan ook nog eens zoveel procent, dat vind ik niets,maar het is een volwassen man en weet wat hij doet. Daarbij zijn de discussies over vanaf wanneer je verslaafd ben nogal breed. Mensen die alcohol haten zullen al snel zeggen dat men verslaafd is, als men iedere week alcohol drinkt, evenals gezondsheidsinstellingen. Mensen die er van houden, zullen hier een heel andere mening over hebben. Sommigen zweren er zelfs bij dat bier gezond is.
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Naar mijn mening is dit iets wat je het beste kan accepteren. Lichte alcoholafhankelijkheid is natuurlijk niet iets positiefs, maar als het niet verandert en geen problemen in het dagelijks leven oplevert is het gewoon niet zo erg. Het enige waar hij voor moet oppassen is dat het tijdens de Corona-crisis niet erger wordt. Dat is namelijk met al het thuis zitten wel aanlokkelijk.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Zeghetmaar

Probeer als test naar zijn reactie s'ochtends eens nog niet leeggedronken glas of anders de rest vd fles weg te gooien. Zorg dat hij het ziet. Als hij opspringt, je wilt tegenhouden en van alles zegt/bedenkt om je op andere gedachten te brengen dan weet je hoe laat het is.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
Update: afgelopen vrijdag weer de wekelijkse fles whisky, deze keer een 1,5 L fles omdat hij in de aanbieding was. Hij was er van overtuigd dat we er wel 2 weken mee konden doen. Ik heb 1,5 glaasje(dit keer in hoge shot glaasjes) op, de rest heeft mijn vriend op. Gisteren (maandag dus) is de fles opgegaan. Ik vind het veel. Toevallig van de week een gesprek gehad over iemand anders in onze omgeving, die nog meer drinkt. Natuurlijk heeft vriend in de gaten dat ik zijn drank niet echt tolereer en dat tijdens dat gesprek zei hij iets van: ik kan het best onder controle houden en ben de volgende dag gewoon fit. Dat klopt ook, zoals ik al eerder zei, je zult niet zo snel aan hem zien dat hij zoveel drinkt, maar het feit dat hij al zo slecht in schat met die 1,5 L fles geeft toch wel voor mij aan dat ie meer drinkt dan dat hij zelf denkt. Of zeg ik nu iets heel geks?
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nou ik zou het ook niet accepteren hoor, als iemand een fles drank zou weggooien, waar nog wat in zit. Zonde van het geld. Met dat glas kan ik wel eens proberen, als dat moment een keer voorkomt.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nou, ik zou ook niet blij worden als iemand mijn glas drank weggooit... En ik drink amper tot niet. Is gewoon zonde. 😅
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb een aantal alcohol verslaafden gekend en met een ging ik meer om. Hij dronk minimaal een liter (goedkope) wijn per dag, maar een paar flessen sterke drank lustte hij ook wel. Vooral als anderen betaalden. De reactie die ik hierboven aangaf was vrij typisch. De alcohol was nl. zijn medicijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Iffness zei:
Volgens mij heb je 2 mogelijkheden: dump hem of accepteer zijn gebruik.

Je kan hem niet veranderen en als hij zelf de behoefte niet heeft om te minderen, gaat het jou zeker niet lukken.

Blijf je dit toch proberen, zal dit uitsluitend negatieve effecten hebben op jullie relatie.
Klik om te vergroten...
Eens.

Ik heb dit in de familie meegemaakt. (zusje en haar alcoholistische ex vriend) Zij wou hem eigenlijk ook veranderen, jarenlang. Maar dat werkt niet. Uiteindelijk zag ze dit ook in en is ze bij hem weggegaan. Wel een beetje een andere situatie want bij die vent kon je goed merken dat 'ie drank op had. Toch, iemand die elke dag een liter bier moet hebben en in het weekend steevast een liter (of zelfs 1,5 liter) whisky is in mijn ogen wel een alcoholist. Maar daar verschillen de meningen over.

Je kunt mensen niet veranderen. Mensen kunnen alleen uit eigen wil veranderen. Ik snap wel dat je (@Zeghetmaar) problemen hebt hiermee. Lastige situatie... Want als je je er nu aan ergert, zul je het later ook niet gaan accepteren (niet echt). Ja, je kunt ermee leren leven, maar dan blijf je dus (dagelijks) met die ergernis zitten. Want je gaat toch niet denken, ach het is wel prima dat hij zoveel en zo vaak drinkt...
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeghetmaar zei:
Update: afgelopen vrijdag weer de wekelijkse fles whisky, deze keer een 1,5 L fles omdat hij in de aanbieding was. Hij was er van overtuigd dat we er wel 2 weken mee konden doen. Ik heb 1,5 glaasje(dit keer in hoge shot glaasjes) op, de rest heeft mijn vriend op. Gisteren (maandag dus) is de fles opgegaan. Ik vind het veel. Toevallig van de week een gesprek gehad over iemand anders in onze omgeving, die nog meer drinkt. Natuurlijk heeft vriend in de gaten dat ik zijn drank niet echt tolereer en dat tijdens dat gesprek zei hij iets van: ik kan het best onder controle houden en ben de volgende dag gewoon fit. Dat klopt ook, zoals ik al eerder zei, je zult niet zo snel aan hem zien dat hij zoveel drinkt, maar het feit dat hij al zo slecht in schat met die 1,5 L fles geeft toch wel voor mij aan dat ie meer drinkt dan dat hij zelf denkt. Of zeg ik nu iets heel geks?
Klik om te vergroten...
Volgens mij tolereer je zn alcohol misbruik wel en doe je zelfs met hem mee. Je schrijft zelf dat je whisky met hem drinkt....

Wat hierboven al geschreven is: dumpen of accepteren.....😑
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik drink inderdaad whiskey met hem, maar er is een verschil tussen hooguit 2 glaasjes op een avond en min. 4 glaasjes. Ik tolereer het tot een bepaalde hoogte, ik zie whiskey nog steeds als een delicatesse. Zo nu en dan koop ik een fles sterke drank voor mijzelf en daar probeer ik toch wel minimaal 2 weekenden mee te doen, ook omdat ik het zonde vind van het geld anders. Wel positief punt: bier is nu weer naar 1 per avond gegaan en op de donderdag max. 2. Hebben een goed gesprek gehad, o.a door heel de corona situatie en het er niet heel goed mee kunnen omgaan, was hij meer gaan drinken, toch even die extra 'verdoving'. Ik heb hem zo goed als mogelijk uitgelegd dat dit niet de oplossing is, dat ik mij zorgen maakte en dat ik door heel deze situatie ook niet meer ben gaan drinken. Daar zag hij gelukkig wel wat in en tot nu toe gaat het minderen goed. *klopt af*
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Haha kan die zelf niet kopen
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als hij het over verdoving heeft, gaat het wel wat verder.

Mijn vriend is verslaafd. Hij moest ook perse elke dag drinken. Dat ging ook prima. En 1x in de zoveel tijd ging het mis. Dat begon al met rondjes wandelen. Dan ging hij stiekem 3 liter bier wegdrinken aan het kanaal. Tot erger.
Vaak genoeg heb ik hem halfdood aangetroffen thuis. Of bed ondergekotst. Dit was niet dagelijks of wekelijks.
Vele ruzies. Hij vond het onzin. Hij kon heus wel zonder. En dan stopte ie dus. Niks drinken. Tot weken later. Weer 1 biertje. En als hij zag dat ik dat ok vond. 2 biertjes. En zo ging ie weer steeds vaker drinken. Tot ik hem weer halfdood terug vind.
Dit was elke 2 tot 3 maanden zo.

Ja hij is dus wekenlang nuchter. Is het een verslaving. Ja toch wel.

Hij heeft hulp gezocht. En gaat nu echt beter.

Maar als je drinkt voor verdoving. Dan ben je noet goed bezig.
Mijn vriend wilde altijd een biertje pakken. Want dan kon ie eindelijk even ontspannen...
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
Van die verdoving ben ik met je eens, gelukkig gaat het bij hem niet zo extreem als bij jouw vriend. Tijdens werkdagen pakt hij overdag ook niet en het gebeurt zelden dat hij overdag ook een alcoholische drank nuttigt in het weekend of vakanties . Alleen op terras of restaurant of bij iemand anders, maar dat komt dus weinig voor. Ik ben bang dat ik mij er bij neer moet leggen.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind nu met deze coronacrisis het fijner om in een keer zoveel mogelijk boodschappen te doen en dus niet om voor een biertje, waarvoor je dan ook nog eens verplicht bent om een winkelkarretje te pakken, op en neer te gaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."