Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ik heb een hele lieve vriend van 40, alleen zit ik met het volgende: Hij drinkt elke avond bier en in het weekend gaat er een fles van 750cl of 1 l whisky doorheen. Aan die whisky doe ik ook mee, maar drink dan altijd minder dan hij. Het bier is altijd een goedkope 1/2 liter blik van min. 8 %. Hij heeft heel lang op 1 blik gezeten, omdat ik toen nog elke dag boodschappen deed en dus gewoon iedere dag een nieuwe kon halen. Nu met het coronavirus wil ik niet meer elke dag boodschappen doen en werkt vriend ook thuis, ik moet dus wel voor meerdere dagen bier kopen en daarbij vraagt hij bijv. ook of ik 2 biertjes mee kan nemen, ik kan dan moeilijk nee zeggen. Als het écht moet dan kan hij zonder, maar voor de rest drinkt hij elke dag. De volgende dag presteert hij gewoon normaal, hij doet zijn werk goed, zijn leidinggevende is erg tevreden over hem, hij vergeet geen belangrijke afspraken en is ook niet agressief (ook niet met alcohol op). Kortom als je hem ziet, dan zal je niet denken dat het iemand is die elke avond 1 liter bier drinkt. Toch wil ik graag dat hij minder gaat drinken, naast dat het geld kost en ongezond is, schaam ik mij er ook voor. Bijna niemand weet van mij dat hij er graag eentje lust, want dan wordt er al gauw een etiket opgeplakt. Ik heb wel eens pogingen geprobeerd om hem er van bewust te maken, maar dan komt hij met zulke overtuigende argumenten (bijv dat hij dus de volgende dag gewoon goed functioneerd etc) dat ik denk van ach ja het kan dus geen kwaad. Hij is ook geen type die zich graag de les laat lezen, hij wil graag doen wat hij wilt. Als hij het toch met mij eens is, dan gaat het even goed, maar dan is het vooral om van mijn 'gezeik' af te zijn, omdat ik anders er over bezig blijf. Na een tijdje valt hij toch weer in hetzelfde patroon. Iemand hier tips over hoe ik dit bespreekbaar kan maken, zonder dat ik bemoederlijk overkom e.d? Alvast bedankt voor jullie antwoorden P.s Ik lees niet elke dag dit forum, dus kan zijn dat ik pas paar dagen later antwoord"
"Beste leden, Ik zit met een vraag: mijn vriend drinkt iedere avond ongeveer 1 liter bier en regelmatig ook 1.5 L. In het weekend in de avonden gaat er met gemak in de avond een (grote) fles alcohol leeg. Op vrijdagavond gaat de fles open en op zondagavond is ie leeg. Soms komt hij op het idee om te gaan minderen, dat houdt hij 2 weken vol en dan begint ie weer met zijn oude patroon. Vaak met allerlei smoesjes als: het is warm, ik heb een drukke dag gehad, ik ga het echt wel minderen, ik heb morgen vrij, ik heb vakantie etc. Als er geen alcohol in huis is, dan gaat hij gerust halen, ook al regent het. Wel kan hij er goed vanaf blijven als het heel warm is, omdat het dan verkeerd kan vallen. Behalve op de vrijdagavond, is hij nooit dronken.Hij is op tijd op zijn werk (dat gewoon om 8.30 begint) en functioneert daar heel goed, hij heeft een kantoorbaan. Dus iets waarbij je toch gefocust moet zijn. Hij is niet agressief en doet geen gekke dingen. Enige wat ik merk is dat hij vaak de volgende dag of later niet meer weet wat we besproken hebben, hij verwijt het vaak aan het feit, dat hij dan met iets anders bezig was, moe was of het niet in zich op nam .... Iets waaraan ik mij irriteer. Hoe kan ik hier mee omgaan? Ik schaam mij ook voor mijn omgeving. Ik vertel dan dat hij een biertje per avond drinkt en met uitzonderingen 2. Als ik lees over alcoholverslavingen dan zie ik niet echt symptomen, maar het feit dat hij in de avond bijna niets anders drinkt dan alcohol maakt mij zorgen. Ik heb geprobeerd om er over te praten, maar dat helpt dus niet. We zijn al meer dan 7 jaar bij elkaar en daarvoor dronk hij ook al. Ik wil niet de bemoederlijke vriendin uithangen. Hij is 46"
"Oh alcoholpercentage van zijn bier is 8,5"
"En die fles in het weekend is whiskey. Sorry het is al laat voor mij"
"Ik vind nu met deze coronacrisis het fijner om in een keer zoveel mogelijk boodschappen te doen en dus niet om voor een biertje, waarvoor je dan ook nog eens verplicht bent om een winkelkarretje te pakken, op en neer te gaan."
"Bedankt voor jullie reacties, ik zal allemaal in dit bericht beantwoorden: Dumpen: nee dat gaat mij te ver ben voor de rest erg blij met hem. Netflix documentaire: is een goede, maar hij is vaak niet echt onder de indruk van zulke dingen, dus hij zal er geen druppel minder om drinken. Daarbij weet hij ook dat ik niet heel blij ben met zijn alcohol gebruik, dus zal hij er vrijwel snel doorheen prikken dat ik het om een bepaalde reden doe. Alcohol vrij bier: dat ziet hij als limonade. Schamen: soms heeft men het in je omgeving over alcohol gebruik, dat persoon X wel erg veel drinkt. Ik houd dan mijn mond maar over mijn partner.... (dit even als voorbeeld). Hij heeft wel eens periodes dat hij mindert, maar als die langer dan een week duren mag ik blij zijn. Waarom ik wil dat hij mindert: ik vind het ongezond. Hij doet behalve zo nu en dan flinke stukken fietsen niets aan sport. Toen hij nog op kantoor werkte, moest hij 2x per dag een half uur fietsen. I.v.m corona crisis moet hij thuis werken nu, dus dat valt nu weg."
"We zitten veel bij elkaar, vooral nu natuurlijk met deze corona crisis. Zo nu en dan een stuk samen wandelen of fietsen doen we zeker, pas geleden ook een flink stuk (meer dan 60 km in totaal) gefietst, maar om dat meerdere keren per week te doen, nee, een keer lekker niemand om je heen hebben vind ik ook wel lekker, geldt voor vriend ook. Daarbij zoekt hij na een 8 urige werkdag(40urige werkweek, met best wel een verantwoordelijke baan) zijn ontspanning liever achter de pc dan dat hij een rondje gaat sporten, al mag hij van mij dat laatste dus wel wat vaker doen, naast het minderen van het bier. Gemiddeld 1 liter per dag en dan ook nog eens zoveel procent, dat vind ik niets,maar het is een volwassen man en weet wat hij doet. Daarbij zijn de discussies over vanaf wanneer je verslaafd ben nogal breed. Mensen die alcohol haten zullen al snel zeggen dat men verslaafd is, als men iedere week alcohol drinkt, evenals gezondsheidsinstellingen. Mensen die er van houden, zullen hier een heel andere mening over hebben. Sommigen zweren er zelfs bij dat bier gezond is."
"Update: afgelopen vrijdag weer de wekelijkse fles whisky, deze keer een 1,5 L fles omdat hij in de aanbieding was. Hij was er van overtuigd dat we er wel 2 weken mee konden doen. Ik heb 1,5 glaasje(dit keer in hoge shot glaasjes) op, de rest heeft mijn vriend op. Gisteren (maandag dus) is de fles opgegaan. Ik vind het veel. Toevallig van de week een gesprek gehad over iemand anders in onze omgeving, die nog meer drinkt. Natuurlijk heeft vriend in de gaten dat ik zijn drank niet echt tolereer en dat tijdens dat gesprek zei hij iets van: ik kan het best onder controle houden en ben de volgende dag gewoon fit. Dat klopt ook, zoals ik al eerder zei, je zult niet zo snel aan hem zien dat hij zoveel drinkt, maar het feit dat hij al zo slecht in schat met die 1,5 L fles geeft toch wel voor mij aan dat ie meer drinkt dan dat hij zelf denkt. Of zeg ik nu iets heel geks?"
"Nou ik zou het ook niet accepteren hoor, als iemand een fles drank zou weggooien, waar nog wat in zit. Zonde van het geld. Met dat glas kan ik wel eens proberen, als dat moment een keer voorkomt."
"Ik drink inderdaad whiskey met hem, maar er is een verschil tussen hooguit 2 glaasjes op een avond en min. 4 glaasjes. Ik tolereer het tot een bepaalde hoogte, ik zie whiskey nog steeds als een delicatesse. Zo nu en dan koop ik een fles sterke drank voor mijzelf en daar probeer ik toch wel minimaal 2 weekenden mee te doen, ook omdat ik het zonde vind van het geld anders. Wel positief punt: bier is nu weer naar 1 per avond gegaan en op de donderdag max. 2. Hebben een goed gesprek gehad, o.a door heel de corona situatie en het er niet heel goed mee kunnen omgaan, was hij meer gaan drinken, toch even die extra 'verdoving'. Ik heb hem zo goed als mogelijk uitgelegd dat dit niet de oplossing is, dat ik mij zorgen maakte en dat ik door heel deze situatie ook niet meer ben gaan drinken. Daar zag hij gelukkig wel wat in en tot nu toe gaat het minderen goed. *klopt af*"