Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd of niet

Vriend verslaafd of niet

46 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeghetmaar zei:
Hij zegt ook zelf dat hij het niet pakt vanwege de alcohol, maar vanwege de smaak. Ik vind dat vreemd, maar ja wie ben ik?
Klik om te vergroten...
Zowel de smaak als de alcohol kunnen beiden een rol spelen natuurlijk, een familielid is een zeer hardwerkende boer tegen pensioen leeftijd aan en die drinkt vrij standaard na het werk een kanon biertje. Dat lijkt prima te werken in zijn geval, al krijgt hij ook zeker de nodige fysieke beweging binnen op een dag. Het is wel mogelijk om op constructieve wijze te doen in ieder geval.

Je vriend heeft ook een baan van 60 uur, ik wil het niet perse goed praten maar kan het ergens wel begrijpen. Je kunt niet verwachten dat mensen altijd 100% rationeel zijn. Ik zie meermaals straffende maatregelen gesuggereerd worden in dit topic waar ik vooral denk dat het juist heel belangrijk en moeilijk is om emoties er zoveel mogelijk buiten te laten. Ik denk dat de mensen hier je graag een oplossing aanreiken maar naar mijn indruk is je benadering nog niet eens zo heel raar.

In plaats van je vriend steeds te willen reguleren kun je hem ook de kans bieden dit zelf te doen, als het op dat moment mis loopt kun je het er over hebben. Het klinkt niet alsof je vriend je volledig negeert en onvatbaar is voor rede. Ik ken de exacte context niet dus ik kan ook niet weten wat de handigste manier is om dit te benaderen, dat weet je waarschijnlijk zelf het best. Maar in algemene zin geloof ik wel dat investeren in jezelf de beste manier is om een ander te motiveren.

Het is al een beetje gezegd, verandering moet intrinsiek gemotiveerd zijn, en soms voordat dit mogelijk is moet iemand eerst even tegen een muur lopen.
Mensen mogen soms best fouten maken, deze zijn immers vrij leerzaam.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jmths zei:
Zowel de smaak als de alcohol kunnen.........
........
Mensen mogen soms best fouten maken, deze zijn immers vrij leerzaam.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk mogen mensen fouten maken.
In dit geval zeg ik er nog dit over :
In ditstadium, op dit moment, sta je op een splitsing.
Of: de fout in deze wordt een drama dat niet te overzien is,
Of : beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik kan er niets meer van maken, dan dit.
Veel mensen hebben geen idee, wat het leven met een alcoholist met zich meebrengt.
Als ik alleen maar naar mijzelf kijk, dan moet ik zeggen dat ik in mijn drankperiode een persoon was, met wie het echt onmogelijk moet zijn geweest om mee samen te leven.
Want zo was het .
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sorry hoor, maar is het dan zo erg om elke dag een paar biertjes te drinken? Niet iedereen wordt gelijk een alcoholist. Ik drink ook vrij regelmatig 2-3 biertjes of wijntjes op een dag en functioneer net zo goed als dat ik ze niet zou drinken. Voor sommige is dit nu eenmaal een stukje ontspanning.

Ik snap de zorgen maar vind dat jullie wel een klein beetje overdrijven hoor. Maar goed dat is mijn mening.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
als je ietwat overdrijft, dan blijft er net genoeg over, om toch nog het kwartje te laten vallen.

Nee, natuurlijk is niet iedereen een alcoholist
als hij of zij enkele biertjes drinkt. Nee.
Maar zo beginnen alcohol verslavingen.
Deze sluipen er heel, heel langzaam in.
Wanneer is iemand nou een alcohol kranke?
Daarover zijn de meningen verdeeld, en hierover staan al genoeg posts hier op Df.
Waarschuwingen voor deze duivelsdrank, zijn m.i. echt op zijn plaats.
De ellende ervan, het is niet te beschrijven.
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als je niet kan ontspannen zonder die 2 biertjes, ben je niet op de goede weg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb het ook lang gedaan. Elke dag na het werk 1 a 2 biertjes. In mijn ogen is het gewoon (licht) verslavingsgedrag. Vertelde mezelf zelfs dat 1 glas alcohol per dag goed is. Bullshit... Rommel is rommel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat is volkomen waar.
Maar je bent in mijn visie pas een echte alcoholist, als je zonder jouw dagelijkse hoeveelheid alcohol, niet meer kunt functioneren.
M.a.w. je hebt die alcohol echt broodnodig, elke dag weer.
De hoeveelheid glazen drank, dat doet er m.i. niet zoveel toe.
Het gaat erom, of je die drank dus echt nodig hebt.

In mijn geval ging het op een gegeven moment zover, dat ik iedere dag exact om 10.00 uur voor de deur van mijn stamcafé stond.
De kastelein was er dan nog niet, maar wel de poetsvrouw.
Deze zei vaak tegen mij, van " tap je eigen glas maar in, want ik kan dat niet zo goed"
En dat was mooi!en
Want ik tapte mijn Trappisten bier zodanig in, dat er een schuimlaagje op lag van 1 tot 2 mm dik.
Want ja, dat was dan weer een flinke slok "gratis" nietwaar?
Zo gehaaid word je. Als je een echte alcoholiker bent.
Ongelooflijk eigenlijk..
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeghetmaar zei:
Gisteren pakte hij dus weer 2 biertjes. Ik had er een in de koelkast gelegd en zei dan ook toen hij de 2e pakte uit de voorraad,' ja het is doordeweeks, dus ik dacht dat je er dan maar een pakte'. Waarop ik als antwoord van hem kreeg: ' dat is meer een wens van jou'. Ik heb toen maar mijn mond gehouden, om geen discussie te beginnen, want daar had ik echt geen zin in,maar als we afspraken maken en er hele goede gesprekken over hebben, waarom houdt hij zich er dan toch niet aan? Daar zijn afspraken toch voor? Ik vind het allemaal zo lastig. Hij functioneert gewoon goed, maar ik ben er niet trots op dat hij zoveel drinkt, wordt over het algemeen door anderen niet gewaardeerd. Soms heb ik de neiging om bijv. Iedere avond een aantal zakken chips te eten bijv , gewoon om hem terug te pakken, zo van: als jij ongezond doet en niets om je lichaam geeft, dan kan ik dat ook. Maar ja daar heb ik vooral mijzelf mee....
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel meevallen, ik ken veel mensen die s'avonds na hun werk een biertje (of 2) drinken, zolang het niet als een medicijn wordt gebruikt zie ik er geen gevaar in, maar goed, dat is mijn mening....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hier speelt zich heel iets anders af....
Stelling:
Je kunt simpelweg met iemand die aan de alcohol verslaafd is,
géén afspraken maken over alcohol.
Trouwens dit is met veel meer verslavingen het geval, maar:
Met alcoholisten kun je g e e n afspraken maken over drankgebruik.
Vergeet dat maar!
Sowieso met verslaafden gaat dit erg, erg slecht, zo kreeg ik in de kliniek te horen van een lid van de staf:
Nee, ik kan jullie niet vertrouwen. Ik moet alles hier wat er gezegd wordt, controleren.
Jullie zijn verslaafd. En dus zijn jullie niet te vertrouwen...
En daarin had deze man gewoon gelijk...
F
FidodidoLid
01-01-2024, 00:00
#10
hallo,

Ik drink niet echt vaak, maar als ik drink en een beetje dronken word, ben ik lastig te stoppen en word best vervelend (zegt iedereen bijna... lol) Das mijn probleem. Maar kan ook weken zonder...

Maar 8%+ biertjes (want de meeste zien volgens mij alleen “2 biertjes” staan).

Die zijn wel een stuk heftiger, als ik 1 van die drink ben ik al op mn level en bij 2 word ik al vervelend denk))

Denk niet dat het lukt, maar zou het proberen om naar “normaal” bier te gaan 4-5%, al zal die de smaak daar niet zo lekker van vinden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als je de pech hebt, dat je van alcohol " vervelend " wordt, of erger nog een kwade dronk hebt, dan lijkt het mij beter om er helemaal vanaf te blijven.
Soms is bijvoorbeeld rode wijn een trigger tot narigheid, en is bier dit weer niet.
Ikzelf moest echt van rode wijn afblijven.
Ik werd er echt meer nog, dan lastig van.
Van bier dus niet.
Ik heb mensen ronduit kwaadaardig zien worden van drank. Gevaarlijk agressief zelfs.
Nu ik niet meer drink, heb ik net zoals anderen deze problematiek niet meer.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind nu met deze coronacrisis het fijner om in een keer zoveel mogelijk boodschappen te doen en dus niet om voor een biertje, waarvoor je dan ook nog eens verplicht bent om een winkelkarretje te pakken, op en neer te gaan.
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nou ik zou het ook niet accepteren hoor, als iemand een fles drank zou weggooien, waar nog wat in zit. Zonde van het geld. Met dat glas kan ik wel eens proberen, als dat moment een keer voorkomt.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nou, ik zou ook niet blij worden als iemand mijn glas drank weggooit... En ik drink amper tot niet. Is gewoon zonde. 😅
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb een aantal alcohol verslaafden gekend en met een ging ik meer om. Hij dronk minimaal een liter (goedkope) wijn per dag, maar een paar flessen sterke drank lustte hij ook wel. Vooral als anderen betaalden. De reactie die ik hierboven aangaf was vrij typisch. De alcohol was nl. zijn medicijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Iffness zei:
Volgens mij heb je 2 mogelijkheden: dump hem of accepteer zijn gebruik.

Je kan hem niet veranderen en als hij zelf de behoefte niet heeft om te minderen, gaat het jou zeker niet lukken.

Blijf je dit toch proberen, zal dit uitsluitend negatieve effecten hebben op jullie relatie.
Klik om te vergroten...
Eens.

Ik heb dit in de familie meegemaakt. (zusje en haar alcoholistische ex vriend) Zij wou hem eigenlijk ook veranderen, jarenlang. Maar dat werkt niet. Uiteindelijk zag ze dit ook in en is ze bij hem weggegaan. Wel een beetje een andere situatie want bij die vent kon je goed merken dat 'ie drank op had. Toch, iemand die elke dag een liter bier moet hebben en in het weekend steevast een liter (of zelfs 1,5 liter) whisky is in mijn ogen wel een alcoholist. Maar daar verschillen de meningen over.

Je kunt mensen niet veranderen. Mensen kunnen alleen uit eigen wil veranderen. Ik snap wel dat je (@Zeghetmaar) problemen hebt hiermee. Lastige situatie... Want als je je er nu aan ergert, zul je het later ook niet gaan accepteren (niet echt). Ja, je kunt ermee leren leven, maar dan blijf je dus (dagelijks) met die ergernis zitten. Want je gaat toch niet denken, ach het is wel prima dat hij zoveel en zo vaak drinkt...
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeghetmaar zei:
Update: afgelopen vrijdag weer de wekelijkse fles whisky, deze keer een 1,5 L fles omdat hij in de aanbieding was. Hij was er van overtuigd dat we er wel 2 weken mee konden doen. Ik heb 1,5 glaasje(dit keer in hoge shot glaasjes) op, de rest heeft mijn vriend op. Gisteren (maandag dus) is de fles opgegaan. Ik vind het veel. Toevallig van de week een gesprek gehad over iemand anders in onze omgeving, die nog meer drinkt. Natuurlijk heeft vriend in de gaten dat ik zijn drank niet echt tolereer en dat tijdens dat gesprek zei hij iets van: ik kan het best onder controle houden en ben de volgende dag gewoon fit. Dat klopt ook, zoals ik al eerder zei, je zult niet zo snel aan hem zien dat hij zoveel drinkt, maar het feit dat hij al zo slecht in schat met die 1,5 L fles geeft toch wel voor mij aan dat ie meer drinkt dan dat hij zelf denkt. Of zeg ik nu iets heel geks?
Klik om te vergroten...
Volgens mij tolereer je zn alcohol misbruik wel en doe je zelfs met hem mee. Je schrijft zelf dat je whisky met hem drinkt....

Wat hierboven al geschreven is: dumpen of accepteren.....😑
Z
ZeghetmaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik drink inderdaad whiskey met hem, maar er is een verschil tussen hooguit 2 glaasjes op een avond en min. 4 glaasjes. Ik tolereer het tot een bepaalde hoogte, ik zie whiskey nog steeds als een delicatesse. Zo nu en dan koop ik een fles sterke drank voor mijzelf en daar probeer ik toch wel minimaal 2 weekenden mee te doen, ook omdat ik het zonde vind van het geld anders. Wel positief punt: bier is nu weer naar 1 per avond gegaan en op de donderdag max. 2. Hebben een goed gesprek gehad, o.a door heel de corona situatie en het er niet heel goed mee kunnen omgaan, was hij meer gaan drinken, toch even die extra 'verdoving'. Ik heb hem zo goed als mogelijk uitgelegd dat dit niet de oplossing is, dat ik mij zorgen maakte en dat ik door heel deze situatie ook niet meer ben gaan drinken. Daar zag hij gelukkig wel wat in en tot nu toe gaat het minderen goed. *klopt af*
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Haha kan die zelf niet kopen
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als hij het over verdoving heeft, gaat het wel wat verder.

Mijn vriend is verslaafd. Hij moest ook perse elke dag drinken. Dat ging ook prima. En 1x in de zoveel tijd ging het mis. Dat begon al met rondjes wandelen. Dan ging hij stiekem 3 liter bier wegdrinken aan het kanaal. Tot erger.
Vaak genoeg heb ik hem halfdood aangetroffen thuis. Of bed ondergekotst. Dit was niet dagelijks of wekelijks.
Vele ruzies. Hij vond het onzin. Hij kon heus wel zonder. En dan stopte ie dus. Niks drinken. Tot weken later. Weer 1 biertje. En als hij zag dat ik dat ok vond. 2 biertjes. En zo ging ie weer steeds vaker drinken. Tot ik hem weer halfdood terug vind.
Dit was elke 2 tot 3 maanden zo.

Ja hij is dus wekenlang nuchter. Is het een verslaving. Ja toch wel.

Hij heeft hulp gezocht. En gaat nu echt beter.

Maar als je drinkt voor verdoving. Dan ben je noet goed bezig.
Mijn vriend wilde altijd een biertje pakken. Want dan kon ie eindelijk even ontspannen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."