#1
Zowel de smaak als de alcohol kunnen beiden een rol spelen natuurlijk, een familielid is een zeer hardwerkende boer tegen pensioen leeftijd aan en die drinkt vrij standaard na het werk een kanon biertje. Dat lijkt prima te werken in zijn geval, al krijgt hij ook zeker de nodige fysieke beweging binnen op een dag. Het is wel mogelijk om op constructieve wijze te doen in ieder geval.Hij zegt ook zelf dat hij het niet pakt vanwege de alcohol, maar vanwege de smaak. Ik vind dat vreemd, maar ja wie ben ik?
Je vriend heeft ook een baan van 60 uur, ik wil het niet perse goed praten maar kan het ergens wel begrijpen. Je kunt niet verwachten dat mensen altijd 100% rationeel zijn. Ik zie meermaals straffende maatregelen gesuggereerd worden in dit topic waar ik vooral denk dat het juist heel belangrijk en moeilijk is om emoties er zoveel mogelijk buiten te laten. Ik denk dat de mensen hier je graag een oplossing aanreiken maar naar mijn indruk is je benadering nog niet eens zo heel raar.
In plaats van je vriend steeds te willen reguleren kun je hem ook de kans bieden dit zelf te doen, als het op dat moment mis loopt kun je het er over hebben. Het klinkt niet alsof je vriend je volledig negeert en onvatbaar is voor rede. Ik ken de exacte context niet dus ik kan ook niet weten wat de handigste manier is om dit te benaderen, dat weet je waarschijnlijk zelf het best. Maar in algemene zin geloof ik wel dat investeren in jezelf de beste manier is om een ander te motiveren.
Het is al een beetje gezegd, verandering moet intrinsiek gemotiveerd zijn, en soms voordat dit mogelijk is moet iemand eerst even tegen een muur lopen.
Mensen mogen soms best fouten maken, deze zijn immers vrij leerzaam.