Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

196 antwoorden
42 weergaven
18-5-2026
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bas zei:
Wat meer voorlichting op een harde manier. Jongeren en volwassenen denken allemaal makkelijker en luier tegenwoordig, dus een harde hand is wel nodig.
Klik om te vergroten...

Wat versta jij onder harde manier? Volwassen vent die ze eigen keuzes maakt? In ze leven? Ga jij dat bepalen voor iemand? Zoals wet maken als iemand betrapt wordt met drugs opzak? Verplicht 2 dagen doorweek cursus bijbel volgen? En verplicht zondag melden in de kerk om 7 uur? Luister drugs gebruik hou je niet tegen... dat heet onder de jeugd rebels gedrag hun grenzen opzoeken. Zoals iedereen wel eens heeft gedaan in het leven. Voorlichting of niet! Daarvan hou je altijd klein % probleem gebruikers aan over dat is eenmaal feit. Dus hou alsjeblief op met je moraal praatjes met je bijbel in je rechter hand pfff

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Is het niet andersom dat de drugscriminaliteit verantwoord is voor alle drugs (mis)gebruikers?

Verder veel dank voor de link en reacties. Interessant om te lezen!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Drugsgebruik -> drugswetten -> drugscriminaliteit -> drugsgebruik...

Cycle of life :wink: Zo simpel als dit is het natuurlijk ook weer niet, maar het houdt elkaar mooi in stand. Ik ben het er ook mee eens dat als je de boel allemaal legaliseert, alles er veel beter op wordt.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het probleem is beetje met legaliseren dat het probleem zich verplaatst buiten de grensen... Het werkt alleen als alle landen het legaliseren binnen de EU.. Maar legaliseren zal nooit gebeuren binnen de EU omdat zoveel landen hun eigen opvatting hebben over drugs. Persoonlijk vind ik moeilijk kwestie... wiet moet ze vrijgeven... Maar zoals Hero/Cocaïne tussen de pakjes sigaretten bij de Albert Heijn.... gaat mij ook weer iets te ver haha klinkt wel ideaal maar dat gaat uit de hand lopen xD
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Portugal en Noorwegen laten toch echt zien dat een land alles gewoon zelf kan regelen, en met succes, de cijfers liegen niet.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#6
Legaliseer drugs, geef de mensen voorlichting en help de verslaafden. Criminaliteit zal de komende 1000jaar nog wel blijven bestaan...
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Portugal en Noorwegen laten toch echt zien dat een land alles gewoon zelf kan regelen, en met succes, de cijfers liegen niet.
Klik om te vergroten...

YO Mattie ik kan nergens vinden op Google dat in die landen drugs gelegiseert is??? Volgens mij word je steeds vervolgd als je 2 killo coke in je koffer heb? Verklaar ?
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#8
Conjo zei:
YO Mattie ik kan nergens vinden op Google dat in die landen drugs gelegiseert is??? Volgens mij word je steeds vervolgd als je 2 killo coke in je koffer heb? Verklaar ?
Klik om te vergroten...
https://www.theguardian.com/news/20...licy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

Edit:
als drugs legaal zijn in een land wilt dat niet zeggen dat je met 2 kilo sos over staat mag en houdt ik dat je tot een bepaalde hoeveelheid iets op zak mag hebben of thuis hebt mogen liggen. zelfde geld in nederland is wiet legaal maar je mag niet meer dan 5 gram opzak hebben.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Quinn zei:
https://www.theguardian.com/news/20...licy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

Edit:
als drugs legaal zijn in een land wilt dat niet zeggen dat je met 2 kilo sos over staat mag en houdt ik dat je tot een bepaalde hoeveelheid iets op zak mag hebben of thuis hebt mogen liggen. zelfde geld in nederland is wiet legaal maar je mag niet meer dan 5 gram opzak hebben.
Klik om te vergroten...

Hoe moeten alle bewust gebruikers dan voorzien van hun dope?
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Quinn zei:
https://www.theguardian.com/news/20...licy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

Edit:
als drugs legaal zijn in een land wilt dat niet zeggen dat je met 2 kilo sos over staat mag en houdt ik dat je tot een bepaalde hoeveelheid iets op zak mag hebben of thuis hebt mogen liggen. zelfde geld in nederland is wiet legaal maar je mag niet meer dan 5 gram opzak hebben.
Klik om te vergroten...


Dit is juist het heel probleem... halfslachtig beleid.... wat crimineleit creëert. Wees gewoon duidelijk... geef de doodstraf aan alle drugs gebruikers en criminelen of maak alles legaal.... zoals ik zou persoonlijk nooit in mij hoofd halen om dope te gebruiken in Thai land ofislamitische landen...
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mwoah, maar ik heb op nee gestemd. Je creëert als gebruiker wel vraag en je houdt het systeem in stand, maar het is niet zo dat de gebruiker verantwoordelijk is voor dat systeem en bepaalt dat drugs illegaal is. Dat er vraag is, betekent niet dat het aanbod zoals het nu bestaat, kloppend is. Het ligt bijv. ook niet bij de consument om alleen nog maar duurzame producten te kopen, hoewel de vraag daarnaar steeds groter wordt (voor mensen die goede intenties én geld hebben dan). En dan hebben we het nog niet over mensen die door omstandigheden in hun leven drugs kopen, bijv. als iemand verslaafd is. Leg je dan de verantwoordelijkheid voor een psychische ziekte niet ook ineens bij de gebruiker? De schakeling van (inter)nationaal naar individueel niveau is met zoiets best ingewikkeld. Maar er zijn vast anderen hier die hier beter over kunnen blaten dan ik.


Bas zei:
Alcohol dat gelegaliseerd werd en geconsumeerd werd in 'normale' percentages is naar mijn mening ook niet echt soepel verlopen. Doet meer kwaad dan goed. Jongeren krijgen al zeer jong interesses en ik denk dat dit ook zou zijn met drugs als je dat legaliseert.
Klik om te vergroten...
Dat is wel anders denk ik, want alcohol is sociaal geaccepteerd. Op een pilletje op een festival na is drugsgebruik nog aardig taboe.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoezo taboe maak je erzelf van... Je kunt erook maling aan hebben hoe mensen erover denken ...
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Conjo zei:
Hoezo taboe maak je erzelf van... Je kunt erook maling aan hebben hoe mensen erover denken ...
Klik om te vergroten...
dat werkt dus weer criminaliteit in de hand
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb ook nee gestemd overigens, gebruikers zijn niet verantwoordelijk voor criminaliteit, wetgevers zijn verantwoordelijk voor criminaliteit.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casaan zei:
dat werkt dus weer criminaliteit in de hand
Klik om te vergroten...
Leg uit of je nou stiekem doet op de Wc of open en bloot...
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Conjo zei:
Leg uit of je nou stiekem doet op de Wc of open en bloot...
Klik om te vergroten...
heb je het over poepen of over wat anders? poepen doe ik altijd met de deur dicht, daar heeft niemand wat mee te maken.

drugs gebruik ik anoniem, geen zin in een strafblad. Ik begrijp dat ik daarmee criminaliteit in stand hou, de dealer moet mij ook leveren zeg maar. tegelijkertijd kan dat een stuk beter geregeld worden wanneer het (semi)legaal is.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Quinn zei:
https://www.theguardian.com/news/20...licy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

Edit:
als drugs legaal zijn in een land wilt dat niet zeggen dat je met 2 kilo sos over staat mag en houdt ik dat je tot een bepaalde hoeveelheid iets op zak mag hebben of thuis hebt mogen liggen. zelfde geld in nederland is wiet legaal maar je mag niet meer dan 5 gram opzak hebben.
Klik om te vergroten...
Er is wel een verschil tussen legalisatie en decriminalisatie mensen.

Alle drugs zijn gedecriminaliseerd in Portugal, wat zo zijn voordelen heeft. Echter los je daar niet alles mee op, want de verkoop gebeurd dan nog steeds in het zwarte of grijze circuit. Helaas is dat halfslachtige beleid ook nog steeds de veroorzaker van de problemen rondom wiet in Nederland.

Maar decriminalisatie is een mooie eerste stap, dus laten we ook niet te kritisch erop zijn. We moeten ergens beginnen uiteindelijk.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zolang de situatie is zoals ie is, is er naar mijn idee toch altijd wel enige mede-verantwoordelijkheid. Hoe klein ook. Drugs zijn niet een eerste levensbehoefte (zelfs niet een tweede, het is een luxe-product).

Als er bv xtc-afvalstoffen ergens gedumpt worden en jij gebruikt xtc, dan sta je daar gewoon niet los van.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
@kapitein-x
Klopt als een bus vandaar dat ik de stelling deels omdraaide.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bas zei:
Alcohol dat gelegaliseerd werd en geconsumeerd werd in 'normale' percentages is naar mijn mening ook niet echt soepel verlopen. Doet meer kwaad dan goed. Jongeren krijgen al zeer jong interesses en ik denk dat dit ook zou zijn met drugs als je dat legaliseert.
.
Klik om te vergroten...

Net als die rooie vlekken in je nek? Als volwassen vent? Door overmatig alcohol gebruik en leven op diepvries pizza’s. Hoe is het daarmee? Waar je laatst topic had voor geopend? Je hebt dubbel moraal.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."