De post van ons mede forumlid F.E.A.R. is niet helemaal conform de wetgeving betreffende de bevoegdheden van oom agent.
Ik zal er iets over zeggen.
De politie is n i e t. bevoegd om bij een v e r m o e d e n van het verkeersdelict genoemd en beschreven in artikel 5, of art. 8 WwW. jouw rijbewijs maar meteen in te vorderen.
Artikel 5 is het zgn. Kapstok artikel. Daarin staat: het veroorzaken onmogelijk gevaar voor zichzelf, of andere weggebruikers, en nog wat bla bla. Komt erop neer, dat je altijd genaaidvkunt worden. Jazeker.
Maar direct bij een vermoeden rijbewijs invorderen, dat kan dus echt niet.
Dat zou een mooie toestand worden!
Nee.
De politie is wél bevoegd, om bij een vermoeden van rijden onder invloed, jou staande te houden, inzage te vorderen van jouw rijbewijs/ kentekenbewijs, en een nader onderzoek in te stellen teneinde na te gaan, of zijn vermoeden klopt.
Daartoe kunnen zij vorderen, dat je medewerking verleent aan een adem analyse apparaat, wat in eerste instantie aangeeft of je wel, of niet gedronken hebt, het zgn. P tje. Of A tje, en geeft dat apparaat een A tje aan, dan zal je worden aangehouden, en word je meegenomen naar een politiebureau alwaar een verdere ademanalyse apparaat staat, om het gehalte aan alcoholdeeltjes in je adem ( de zgn. Ucheltjes) te meten.
Alweer geldt, dat jouw medewerking kan worden gevorderd.
Werk je niet mee, dan is dit een misdrijf op zich. Dat heet: het opzettelijk niet voldoen aan een vordering, gegeven door een bevoegd opsporings ambtenaar. (Krachtens het bevoegd gezag)
Dat houdt verder in, dat er de hoogst mogelijke aantal ucheltjes aan jou worden toegerekend, en daar word je qua hoogte van de boete, en het inleveren van je rijbewijs door de rechter, niet bepaald blij mee...
Lukt het blazen in dat apparaat niet meteen, dan heb je nog twee pogingen om dat te herstellen. Daarna zal er door een arts bloed worden afgenomen, om zo het gehalte aan alcohol te kunnen bepalen.
Bij bepaalde grenswaarden kan er een aantal uren durend rijverbod worden opgelegd.
Wees dan niet zo stom, om toch te gaan rijden. Dat is een zwaar misdrijf op zich...
Heb je echt veel te veel op, dan wordt je rijbewijs direct ingevorderd. De officier van justitie moet dan binnen 10 werkdagen bepalen, of je het terugkrijgt tot aan de terechtzitting, of dat je meteen lang, dus, dat rijbewijs kwijt bent.
Verdere mogelijkheden voor de politie zijn idd aanmeldingen bij het CBR
De gevreesde 3 daagse cursussen, die je zelf moet betalen, kosten ca. 1200 euro, je hebt de lema en de zema
Staat voor: lichte educatieve maatregel alcohol in het verkeer, en de zware maatregel alcohol in het verkeer.
Het zgn. Alcoholslot, ook al zoiets moois, kosten ruim 5000 euro, is op last van de Hoge Raad der Nederlanden beëindigd.
Dit, omdat je geen twee keer voor hetzelfde feit bestraft kunt worden.
Met een vermoeden van druggebruik wordt er een speekseltest afgenomen.
Ben je positief, dan word je aangehouden, meegenomen naar een politiebureau alwaar een arts bloed zal afnemen.
Het is raadzaam, om mee te werken.
Doe je dit niet, dan is de straf veel zwaarder.
Nu kan ik nog een heel verhaal schrijven over de procedure, die moet worden gevolgd bij alles, wat ik al heb neergezet, maar dat gaat te ver.
En nee. Ik ben zelf niet van de politie, en ook nooit geweest, voor alle duidelijkheid.
Ik heb me ooit in deze materie verdiept, uit interesse.
Meer niet.