Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest politie

Speekseltest politie

132 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
T
TonywieistonyLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Met een stof in je bloed, waarvan je had kunnen/ moeten weten, die de rijvaardigheid. k a n beïnvloeden, mag je boven de grenswaarden die daarvoor zijn vastgelegd bij wet, g e e n motor voertuig besturen.
Ook al heb je die stof op recept,. dat verandert daar niets aan.
Een arts staat niet boven de wet.
Ik vind het zelf al heel gedurfd van die arts, als hij zegt " je mag autorijden met dit medicijn"....laat deze arts dit maar eens schriftelijk verklaren met een handtekening!
Anyway,
Ik zou het beslist niet doen.
Niet rijden als je onder invloed bent.
Legaal, of niet. De wetgeving kijkt hier ook niet anders tegenaan!
Artikel 8 WvW kent geen uitzonderingen op dit vlak ..
Klik om te vergroten...
Dat ligt dus anders bij gebruik op recept, dan mag het juist wel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je een medicijn gebruikt, waarvoor grenswaarden zijn bepaald zoals bijvoorbeeld morfine, je krijgt controle en je hebt teveel in je bloed, zo ook met medicinale weed, dan ben je heel gewoon de lul. Recept, of niet.
Bij Medicatie met amfetamine, evenzo.
Als je een stof in je bloed hebt, al of niet op recept waarvan bekend is dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden en je krijgt een ongeval, dan sta je er slecht op.
Een recept is geen vrijbrief!
Het artikel wat hierboven staat, geeft dat ook aan.
T
TonywieistonyLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Als je een medicijn gebruikt, waarvoor grenswaarden zijn bepaald zoals bijvoorbeeld morfine, je krijgt controle en je hebt teveel in je bloed, zo ook met medicinale weed, dan ben je heel gewoon de lul. Recept, of niet.
Bij Medicatie met amfetamine, evenzo.
Als je een stof in je bloed hebt, al of niet op recept waarvan bekend is dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden en je krijgt een ongeval, dan sta je er slecht op.
Een recept is geen vrijbrief!
Het artikel wat hierboven staat, geeft dat ook aan.
Klik om te vergroten...
Sorry, maar ik lees het toch echt anders.
Er staat dat je een boete krijgt als uit bloedonderzoek blijkt dat je meer neemt dan je volgens je recept mag nemen. Het maakt bij gebruik op recept dus niet uit of je boven de wettelijke grens zit voor een bepaald middel
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat is niet juist.
Als jij morfine op recept hebt en je komt boven de grenswaarden, dan mag je dus n i e t. rijden. En zo zijn er meerdere medicijnen waarvoor dat geldt.
Krijg jij een ongeval, en men komt erachter dat jij een kalmerend middel neemt op recept en boven een zekere waarde, en blijkt uit de omstandigheden dat jij onder invloed rijdt, of gereden hebt, dan sta ik niet graag in jouw schoenen.....want bij een ernstig ongeval worden er medici in betrokken die verklaren dat het veel, teveel was, dan hang je voor de rechter.daarom staat er in art 8 vermeld:
Onder invloed van een stof, waarvan je hebt moeten weten of kunnen weten dat deze de rijvaardigheid kan beïnvloeden.
Hiervoor is de gele sticker op sommige medicijnen bedoeld.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tonywieistony zei:
Het maakt bij gebruik op recept dus niet uit of je boven de wettelijke grens zit voor een bepaald middel
Klik om te vergroten...
Zeker wel!!!
Zal ff lekker worden, je neenmt bv dubbele van je medicijn want dat voelt lekker. Dan ben je onder invloed en zit je fout.

Het is zoals @De Zandman zegt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tonywieistony zei:
Sorry, maar ik lees het toch echt anders.
Er staat dat je een boete krijgt als uit bloedonderzoek blijkt dat je meer neemt dan je volgens je recept mag nemen. Het maakt bij gebruik op recept dus niet uit of je boven de wettelijke grens zit voor een bepaald middel
Klik om te vergroten...
Even alles lezen: boete, rijontzegging en als je letsel toebrengt aan een ander zijn de rapen helemaal gaar
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er zijn grote achterstanden bij justitie die maken dat de verdere afwikkeling van zaken stevig vertraagt.
De ambtelijke molens draaien langzaam, om niet te zeggen uiterst traag.
Maar zij maken wél door en op een slecht moment op een verkeerde dag krijg je een dagvaarding op de deurmat achter de brievenbus....
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#8
bij mij benzo s wordt er wel met 2 maten gemeten
ik mag zeg maar als chronische gebruiker met voorschrift ,met max 1 mg alprazolam per dag wel rijden
en als je het voor een paar dagen krijgt je al bij 0.5 mg
3 dagen niet mag rijden ofzo
bij diazepam een week ofzoiets

en over een boete alleen
dat gaat in de 2 3 duizend euro kosten

maar buiten geld,je wilt echt geen dode op je geweten hebben als je weet dat je fout zit met rijden onder invloed
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
De speekseltest is alleen een indicatieve test. Is die positief, dan moet een definitief resultaat gegeven worden door een bloedtest die het NFI uitvoert. Weigeren van een bloedtest is een strafbaar feit op zichzelf en resulteert doorgaans in een hogere straf dan wanneer je onder invloed hebt gereden.
Klik om te vergroten...

Ik snap alleen niet wat dit te maken heeft met je citaat van mij haha.. is het een aanvulling?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dit is correct MITS je bent aangehouden. Je mag een blaas of speekseltest weigeren tijdens een controle. Als de politie geen enkele indicatie heeft van alcohol of drugsgebruik, dan wordt dit afgedaan met een boete en mag je door. Is er wel indicatie, dan zal je worden aangehouden en moet je een adem/bloedtest afleggen. Een van deze weigeren zal inderdaad een dure grap worden.

De testen weigeren tijdens een controle als je nuchter bent is dus vrij dom :)
Klik om te vergroten...
Aanhouding kan alleen plaatsvinden na een positieve test of vordering ter vaststelling van het gehalte van de stof in het bloed.
En, waarom zou je een test weigeren als je nuchter bent??
Ik denk ook dat veelal er alleen een test plaatsvindt na een indicatie van gebruik zoals bij slingerend rijden.
Of als je in een verkeersfuik (algehele alcohol controle) rijdt, dan moet iedere bestuurder blazen...
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Aanhouding kan alleen plaatsvinden na een positieve test of vordering ter vaststelling van het gehalte van de stof in het bloed.
En, waarom zou je een test weigeren als je nuchter bent??
Klik om te vergroten...

Nee, ook zonder deze testen heeft de politie een manier om iemand aan te houden. Bijvoorbeeld als iemand zou weigeren tijdens een controle mee te werken.

Tja, toch zijn er mensen die het weigeren terwijl ze nuchter zijn, omdat ze gewoon niet willen meewerken met de politie.. Als je nuchter bent, dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je de testen gaat weigeren, maar toch zijn er mensen die dit doen. Zo zullen er ook mensen onder een aanhouding uit komen, door de testen te weigeren en wanneer de politie geen indicatie heeft wat duidt op rijden onder invloed.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoe groot is eigenlijk de kans dat een pet je aanhoudt? Ik heb geen auto.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Een politieman of vrouw mag a l t i j d een controle doen op gebruik van drank en/of drugs. Ook zonder een indicatie.
Als je nuchter zijnde een test weigert, dan geldt dit als zijnde een positieve test en zul je worden aangehouden. Tenzij je geluk hebt.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Een politieman of vrouw mag a l t i j d een controle doen op gebruik van drank en/of drugs. Ook zonder een indicatie.
Klik om te vergroten...

Je begrijpt me niet denk ik. We hadden het over een test weigeren op straat tijdens een controle. Weigeren = boete. Als de politie, nadat iemand weigert mee te werken aan de testen, wel indicatie heeft van rijden onder invloed dan volgt een aanhouding, ook al is er geen alcohol/drugstest uitgevoerd.

Testen tijdens een controle en weigeren terwijl de politie GEEN indicatie heeft van rijden onder invloed = boete en je mag je weg vervolgen.

Dus ja, een test weigeren als je nuchter bent is ronduit dom. Waarom mensen dit toch doen? Geen flauw idee..
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#15
HierEnDaarEenFuifje zei:
Ik weet niet of je het over BE of NL hebt, maar in NL is dit echt onzin, dus ik hoop niet dat mensen dit gaan gebruiken. Dit certificaat hoeft de politie helemaal niet te laten zien. Je kan bij een eventuele straf of boete wel in bezwaar gaan en dan het certificaat opvragen, maar tijdens de controle is dit niet aan de orde.

De controle weigeren gaat je een mooie boete opleveren of zelfs een aanhouding bij een vermoeden van alcohol.
Klik om te vergroten...
In BE ook niet.
Een advocaat of rechter kan dit natuurlijk wel, maar gewone burgers niet.
En dit überhaupt al proberen als je nuchter bent is gewoon dom en tijdverlies.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wanneer je weigert mee te werken, Bij een test door de politie, dan pleeg je sowieso al het strafbare feit. Art 180 Sr het opzettelijk niet voldoen aan een vordering gedaan door een bevoegd gezag in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening.
Dat alleen al is voldoende om een stevige prent te krijgen. Max is 1500 euro boete....
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Wanneer je weigert mee te werken, Bij een test door de politie, dan pleeg je sowieso al het strafbare feit. Art 180 Sr het opzettelijk niet voldoen aan een vordering gedaan door een bevoegd gezag in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening.
Dat alleen al is voldoende om een stevige prent te krijgen. Max is 1500 euro boete....
Klik om te vergroten...

Dit geldt in het geval van een vordering als je bijvoorbeeld een plek moet verlaten.

De speekseltest en alcoholtest weigeren valt niet onder 180 strafrecht. In dit geval ben ook geen verdachte en kan 180 strafrecht dus niet worden opgelegd.

De boetes voor het weigeren van de drugs/alcoholtest zijn eigenlijk gewoon verkeersboetes.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
@HierEnDaarEenFuifje , klopt niet wat je zegt, wat @De Zandman zegt is de waarheid.

Rijden onder invloed: wat zijn de regels? | Het Juridisch Loket

Rijden onder invloed is een misdrijf. Het is verboden een voertuig te besturen onder invloed van te veel alcohol, drugs of bepaalde medicijnen.
www.juridischloket.nl www.juridischloket.nl


Weigeren alcoholtest - weigering ademanalyse (ademtest) - Advocaat Verkeersstrafrecht

Het weigeren van medewerking aan de ademanalyse en/of het bloedonderzoek is strafbaar. Weigering in de wet De weigering van de ademanalyse is strafbaar gesteld in art. 163 lid 2 jo 176 lid 3 WVW. Van weigering is ook al sprake wanneer de verdachte de aanwijzingen niet opvolgt (HR NJ 1992, 234)...
www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
@HierEnDaarEenFuifje , klopt niet wat je zegt, wat @De Zandman zegt is de waarheid.

Rijden onder invloed: wat zijn de regels? | Het Juridisch Loket

Rijden onder invloed is een misdrijf. Het is verboden een voertuig te besturen onder invloed van te veel alcohol, drugs of bepaalde medicijnen.
www.juridischloket.nl www.juridischloket.nl


Weigeren alcoholtest - weigering ademanalyse (ademtest) - Advocaat Verkeersstrafrecht

Het weigeren van medewerking aan de ademanalyse en/of het bloedonderzoek is strafbaar. Weigering in de wet De weigering van de ademanalyse is strafbaar gesteld in art. 163 lid 2 jo 176 lid 3 WVW. Van weigering is ook al sprake wanneer de verdachte de aanwijzingen niet opvolgt (HR NJ 1992, 234)...
www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl
Klik om te vergroten...

Nee, het klopt wat ik zeg.
Jij/jullie halen de ademtest op straat tijdens een controle in de war met de ademanalyse die je moet doen op het politiebureau nadat je bent aangehouden.

blazen op straat mag je weigeren en dat gaat een boete van 250 euro opleveren en je mag door of alsnog een aanhouding. Blazen op een politiebureau mag je eigenlijk niet weigeren, dus dat gaat je een hele dikke straf opleveren als je dat doet.

uit jouw link gekopieerd:


Als u weigert mee te werken aan een onderzoek naar alcohol- of drugsgebruik, bent u strafbaar.

Weigert u een speekseltest of blaastest op straat? Dan kunt u hiervoor een boete krijgen. De politie kan u meenemen naar het politiebureau voor verder onderzoek.

Voor een ademanalyse of bloedonderzoek heeft de politie uw toestemming nodig. Geeft u geen toestemming? Dan kan de officier van justitie of een bevoegde politie-ambtenaar een bevel tot medewerking geven. U moet dan toch meewerken aan de ademanalyse of het bloedonderzoek.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat ze die speekseltests eerst eens accuraat maken, die testjes zijn zoooo overgevoelig. Als een simpel voorgeschreven medicatie als Methylfenidaat, dat totaal geen negatief effect heeft op je deelname aan het verkeer, juist integendeel, toch een positief resultaat op amfetamine weergeeft...kbedoel waar zijn we dan mee bezig 🤷🙄 Ik kruip voor de rest never met alcohol (of de max vh equivalent v 2 piljes, maar meestal begin ik daar zelfs niet mee) op of andere drug achter het stuur. Want een speeksetest volgt vaak na een alcoholgeur, wietgeur en/of positieve alcohol test of wanneer je gedrag/reactie verdacht is. Je moet heel braafjes, binnen de lijntjes lopen, op een te overdreven gecontroleerde wijze, als volgzame schaapjes...en dat geld als bestuurder van auto, moto, camion nog eens 100x meer. Die straffen en ellende die er aan gekoppeld kunnen zijn, zijn het mij nooit waard.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."