Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest politie

Speekseltest politie

132 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
HierEnDaarEenFuifje zei:
Nee, het klopt wat ik zeg.
Jij/jullie halen de ademtest op straat tijdens een controle in de war met de ademanalyse die je moet doen op het politiebureau nadat je bent aangehouden.

blazen op straat mag je weigeren en dat gaat een boete van 250 euro opleveren en je mag door of alsnog een aanhouding. Blazen op een politiebureau mag je eigenlijk niet weigeren, dus dat gaat je een hele dikke straf opleveren als je dat doet.
Klik om te vergroten...
Noot:.
Hetgeen wat @HierEnDaarEenFuifje schrijft, is juist.
Ik heb deze materie eens goed doorgelezen en ik zag dat het weigeren van een ademtest i.i.g. een strafbaar feit oplevert.
Dit geldt des te meer na aanhouding en verder onderzoek op een politiebureau, daar m o e t je zelfs aan meewerken op vordering van de (hulp)officier van justitie, op straffe van inschaling op de hoogste schaal hetgeen je een boete van 1000 euro en een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid oplevert.
Dat weigeren is in dit kader apart strafbaar gesteld.
HierEnDaarEenFuifje zei:
Als u weigert mee te werken aan een onderzoek naar alcohol- of drugsgebruik, bent u strafbaar.
Klik om te vergroten...
Noot:
Zoals hierboven beschreven.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nihilist88 zei:
Ah omdat hier eerder werd verklaard door meerdere, dat Methylfenidaat ook positief test op amfetamine n dat ik dit schandalig vind, een verdere reactie erop was, beter halve dag je rijbewijs kwijt n na de bloedtest terug zonder boete.
Klik om te vergroten...
Naja als ik gepakt zou worden met dex op, ook al is het op voorschrift, moet ik mee voor bloedtest en ben dan tot alles uitgevogeld is dat ik het wel MAG toch mijn rijbewijs kwijt. Op den duur (kan dagen tot een week duren) krijg ik het wel terug maar zal dan wel keuring + psychiater moeten elke zoveel tijd.
Zoveel rompslomp en een week rijbewijs kwijt tijdens mijn jaarcontract? Als ambtenaar? Kan bye bye baan zijn. En voor een beroepschauffeur zijn de straffen hoger.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Naja als ik gepakt zou worden met dex op, ook al is het op voorschrift, moet ik mee voor bloedtest en ben dan tot alles uitgevogeld is dat ik het wel MAG toch mijn rijbewijs kwijt. Op den duur (kan dagen tot een week duren) krijg ik het wel terug maar zal dan wel keuring + psychiater moeten elke zoveel tijd.
Zoveel rompslomp en een week rijbewijs kwijt tijdens mijn jaarcontract? Als ambtenaar? Kan bye bye baan zijn. En voor een beroepschauffeur zijn de straffen hoger.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk wel gek toch, het effect van dex en methylfenidaat is niet heel verschillend.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Eigenlijk wel gek toch, het effect van dex en methylfenidaat is niet heel verschillend.
Klik om te vergroten...
Ik merk wel goed verschil. Heb illegaal eens paar x dex gebruikt. Maar idd is die wet zo krom als de piemel van Poetin. 😂
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Naja als ik gepakt zou worden met dex op, ook al is het op voorschrift, moet ik mee voor bloedtest en ben dan tot alles uitgevogeld is dat ik het wel MAG toch mijn rijbewijs kwijt.
Klik om te vergroten...
Je woont in NL toch?
Als jij gepakt wordt met dex en mee moet naar het bureau omdat de test amfetamine aangeeft, dan zal je na je aanhouding en de bloedafname gewoon je rijbewijs mogen houden tot de uitslag. Met die uitslag zal dan blijken hoe het zit en raak je je rijbewijs als het goed is niet kwijt.

In NL zijn ze een tijdje geleden gestopt met het direct invorderen van een rijbewijs en gaat dit pas achteraf na de uitslag.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
HierEnDaarEenFuifje zei:
Je woont in NL toch?


In NL zijn ze een tijdje geleden gestopt met het direct invorderen van een rijbewijs en gaat dit pas achteraf na de uitslag.
Klik om te vergroten...
Ja in NL. Dat zou mooi zijn! Wist ik niet en dat was toen ik in september 2021 begon met medicatie nog niet zo volgens mijn psych en het cbr.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Hoe groot is eigenlijk de kans dat een pet je aanhoudt? Ik heb geen auto.
Klik om te vergroten...
Ik ben nog nooit aangehouden volgens mij.

1x aangesproken omdat ik ergens reed waar ik niet in had gemogen, 3u 's nachts na het uitgaan. Hoefde niet te blazen of niks. Achterin zat iemand te roepen dat ie ontvoerd werd (en dat was waar) maar die werd gewoon genegeerd.

En een keer een alcoholcontrole bij een rotonde.

Ik ben ook wel gewoon heel braaf en ik rij een supersaai autootje
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Hoe groot is eigenlijk de kans dat een pet je aanhoudt? Ik heb geen auto.
Klik om te vergroten...
Bijzonder klein als je een beetje oplet. Zal hier niet m'n hele verkeersverleden neerdroppen want dan krijg ik een hoop angryfaces (en die spaar ik slechts zeer specifiek), maar ik ben ook nog nooit staande gehouden terwijl ik auto reed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dirkjan zei:
Hoe groot is eigenlijk de kans dat een pet je aanhoudt? Ik heb geen auto.
Klik om te vergroten...
Niet groot. Zeker vergeleken vroeger. Maar het gaat mij om het geval dat ALS ik wel aanghouden word of bij een ongeluk betrokken raak ik toch (tijdelijk) problemen heb.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zanza zei:
Bijzonder klein als je een beetje oplet. Zal hier niet m'n hele verkeersverleden neerdroppen want dan krijg ik een hoop angryfaces (en die spaar ik slechts zeer specifiek), maar ik ben ook nog nooit staande gehouden terwijl ik auto reed.
Klik om te vergroten...
Erger dan mensen ontvoeren? Ok.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mevrouw Pløp zei:
Erger dan mensen ontvoeren? Ok.
Klik om te vergroten...
Ihkv harm reduction wel wrs. Jij ontvoerde 1 keer 1 iemand, toch? Of wekelijks meerderen?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Ja in NL. Dat zou mooi zijn! Wist ik niet en dat was toen ik in september 2021 begon met medicatie nog niet zo volgens mijn psych en het cbr.
Klik om te vergroten...
Yes, ik kan dit met zekerheid zeggen. Dit is in het leven geroepen omdat een positieve speekseltest niet direct bewijst dat iemand boven een grenswaarde van iets zit. Of om een onjuiste invordering zoals in jouw geval te voorkomen.

Dan hadden je psych en het cbr het toch echt mis. De politie vordert na een bloedproef al jaren niet meer direct in. Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld bij een weigering.

Tevens is de kans dat je een speekseltest moet ondergaan ook gewoon klein als je niets geks doet.

@Dirkjan De kans is erg klein als je normaal rijdt. Daarbij speekselt de politie over het algemeen niet random zonder aanleiding (uitzonderingen daargelaten), dus als je al een controle hebt is het ook nog lang niet altijd dat je een speekseltest voor je kiezen krijgt.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mevrouw Pløp zei:
Erger dan mensen ontvoeren? Ok.
Klik om te vergroten...
Ja, lag die het dronken te roepen, of was die tot een rollade ge-ducttaped met een doek in zijn mond gepropt. Nogal een verschil

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."