Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest politie

Speekseltest politie

132 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
CuriousExplorer zei:
Ja, systeem NL is inderdaad iets beter. Alleen, nu ik eraan denk, datzelfde systeem hanteren ze ook in BE. Op gebied van alcohol, daar verlies je het rijbewijs enkele uren, en pas na de uitslag komt de effectieve straf. Maar op drugsgebied is het enorm streng hier.
Klik om te vergroten...

Oh wat gek, je rijbewijs uren verliezen. In NL krijg je bij alcohol direct je uitslag en direct een eventuele invordering als je moet blazen bij de politie.

Als er bloed moet afgenomen worden, maakt niet uit voor alcohol, alcohol en drugs of alleen drugs, dan houd je je rijbewijs tot de uitslag.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
En zo kan het gebeuren, dat je haast een half jaar naderhand, je alsnog je rijbewijs voor een (lange) tijd mag gaan inleveren.
Tenzij je ver over de schreef ging bij de ademtest op het Popo bureau, dan wordt je rijbewijs direct ingevorderd.
Zit je daar net onder, dan krijg je een rijverbod voor een bepaalde tijd, is deze tijd voorbij, dan kun je weer gaan rijden.
Overtreed je dat rijverbod, dan pleeg je een stevig misdrijf, hetgeen vertaald kan worden naar een extra langere tijd niet mogen rijden na de rechterlijke uitspraak....
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#3
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dan mag je van geluk spreken en ik weet niet precies waarom haha..
Dit is namelijk de richtlijn die ze eigenlijk altijd aanhouden en dit zou de straf zijn voor iemand die voor het eerst rijdt onder invloed met een combinatie van één drug + alcohol:

GB € 500 + 3 mnd OBM ov

Dus een geldboete van 500 euro + 3 maanden onvoorwaardelijke rijontzegging.
De geldboete van 325 die jij hebt gekregen is de richtlijn voor iemand die voor het eerst onder invloed rijdt met enkelvoudig drugsgebruik, dus geen combinatie met een andere drug of alcohol. De straf voor alleen alcohol zonder drugs zou voor jou €225 betekenen.

Kans is aanwezig dat je vrienden bij de politie een fout hebben gemaakt in het dossier met een eventuele tenlastelegging, maar anders zou ik niet weten hoe ze bij die 325 alleen komen.

OF

Dat de waarden van MDMA in je bloed onder de grenswaarde zouden zijn. Dat wellicht die halve pil en de tijd die er tussen heeft gezeten precies genoeg was om niet boven de grenswaarde te komen en dan blijft er alleen rijden onder invloed van alcohol over en is die 325 euro mogelijk dus te verklaren, echter is de grenswaarde tijdens combigebruik nog een stuk lager dan enkelvoudig en zit je er al heel snel overheen. Tevens zou de boete dan weer niet overeenkomen met de richtlijn die €225 zegt.

Als laatste kan het ook zijn dat na jouw verhaal en jouw zaak besloten is om je die strafmaatregel op je rijbewijs niet op te leggen op een of andere manier, als zijn ze met de straffen voor rijden onder invloed vrij strikt.

Interessant zaakje zo..
Mag ik vragen wat je uitslagen waren? Eventueel via PB, ik ben namelijk wel benieuwd! Als je dat niet wilt delen is dat je goed recht hoor.

In ieder geval, ik zou geen vragen stellen :grimacing:.
Klik om te vergroten...
Ja geen idee. Mdma was 250 microgram, mda was 15 microgram en alcohol was 1,16 promille. Stond wel op de brief van de politie dat dit als enkelvoudig werd gezien.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat enkelvoudig zien bepaalt de politie niet...dat bepaalt de officier van justitie en de rechter...met alcohol zit je stevig te hoog, en 250 microgram is 5 x te hoog...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wanneer je geen achtergrond hebt met eerdere feiten, dan moet de psychiater ervan uitgaan dat het idd je eerste ( en hopelijk laatste) keer is.
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja klopt. Hopen op het beste meer kan ik natuurlijk niet doen. Ik ben ook gewoon eerlijk geweest. Het was mijn eerste keer ooit met drugs en het was een halve pil van een dame daar. Heb 100meter gereden met een gosharing snorfiets. Enige waar ik bang voor ben of de psychiater het gaat geloven dat het mijn eerste keer ooit is. Het is natuurlijk wel de waarheid.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
HierEnDaarEenFuifje zei:
In NL zijn ze een tijdje geleden gestopt met het direct invorderen van een rijbewijs en gaat dit pas achteraf na de uitslag.
Klik om te vergroten...
Noot:
Dit geldt dus niet voor een grove overschrijding van de grenswaarden voor alcohol.
Dan kan per direct je rijbewijs ingevorderd worden.
Met drugs weet ik dit niet, omdat pas na een bloedonderzoek bezien kan worden of, en hoeveel er in je bloed zit.
Alcohol promillage kan direct na blazen op het politiebureau worden vastgesteld, zodat hier wél een directe invordering mogelijk is....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Nu ik je toch spreek, 😜
Hoe zit dat met rc’s? Bij “ouderwetse” drugs is het bekend hoe lang je niet mag rijden. BV per benzo soort verschilt het erg maar het is zo te vinden. Coke, speed mdma etc ook.
Zal dus per rc ook erg verschillen. Weet jij daar iets van?
Ik zelf wacht bv bij alle rc benzo’s ongeveer 48 uur. Maar ja, bij bv echte Alprazolam mag je 72 uur niet rijden.
Voor rc-stims ook vindt ik ook niets.
Zelf vindt ik er niet echt wat over met zoeken.

Het gaat mij er niet om of het wel of niet detecteerbaar is in drugstesten.

Weet of vermoed jij er iets over?
Klik om te vergroten...
Dat verschilt erg per RC. Waar je naar kunt zoeken is de halfwaardetijd. Dat is de tijd die nodig is voordat de helft van een hoeveelheid drugs uit het bloed is verdwenen. Als vuistregel kan je aannemen dat na 5 keer een halfwaardetijd de drug uit je systeem is, want dan gaat het nog om 3% van de originele hoeveelheid of minder.

Wat het lastig maakt is dat
1: de halfwaardetijd van rc's is doorgaans niet bekend omdat farmacologisch onderzoek bij mensen ontbreekt
2: benzo's doorgaans worden afgebroken tot andere benzo's die ook nog psychoactief zijn waardoor de halfwaardetijd misleidend kan zijn

Dus in zijn algemeenheid kan je hier sowieso niks over zeggen. Het verschilt erg per drug.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Dat verschilt erg per RC. Waar je naar kunt zoeken is de halfwaardetijd. Dat is de tijd die nodig is voordat de helft van een hoeveelheid drugs uit het bloed is verdwenen. Als vuistregel kan je aannemen dat na 5 keer een halfwaardetijd de drug uit je systeem is, want dan gaat het nog om 3% van de originele hoeveelheid of minder.

Wat het lastig maakt is dat
1: de halfwaardetijd van rc's is doorgaans niet bekend omdat farmacologisch onderzoek bij mensen ontbreekt
2: benzo's doorgaans worden afgebroken tot andere benzo's die ook nog psychoactief zijn waardoor de halfwaardetijd misleidend kan zijn

Dus in zijn algemeenheid kan je hier sowieso niks over zeggen. Het verschilt erg per drug.
Klik om te vergroten...
Ik ben oprecht benieuwd hoe je aan zo veel informatie komt. Lijkt wel of je overal een antwoord op hebt 😛 Ben je scheikundige?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rotjoch zei:
Ik ben oprecht benieuwd hoe je aan zo veel informatie komt. Lijkt wel of je overal een antwoord op hebt 😛 Ben je scheikundige?
Klik om te vergroten...
Haha nee helaas. Scheikundigen houden zich alleen maar bezig met stoffen maken of analyseren, terwijl het veel interessanter wordt als je erbij bedenkt wat die stoffen doen in mensen en wat die mensen dan doen in de maatschappij.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Haha nee helaas. Scheikundigen houden zich alleen maar bezig met stoffen maken of analyseren, terwijl het veel interessanter wordt als je erbij bedenkt wat die stoffen doen in mensen en wat die mensen dan doen in de maatschappij.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik juist minder interessant, ik ben meer geïnteresseerd in de bouw van die chemische stoffen, hun elementen, atomen, straling, etc.

Alles waar je geen flikker van ziet eigenlijk.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
Dat vind ik juist minder interessant, ik ben meer geïnteresseerd in de bouw van die chemische stoffen, hun elementen, atomen, straling, etc.

Alles waar je geen flikker van ziet eigenlijk.
Klik om te vergroten...
6C6BE178-12D7-4486-BE4E-66A4091B8758.gif
S
SantanaTerrorLid
01-01-2024, 00:00
#13
Proxima zei:
Methylfenidaat daar slaan de drugstest niet op aan zover ik weet.
Klik om te vergroten...
Ik “weet” dat hij daar niet op uit slaat
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Proxima zei:
Methylfenidaat
Klik om te vergroten...
Nee nee, je bedoelt Methyl phenyl piperidine acetaat
Hm, waarom heb eigenlijk geen vrienden Dirkjan 🤔
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dirkjan zei:
Nee nee, je bedoelt Methyl phenyl piperidine acetaat
Hm, waarom heb eigenlijk geen vrienden Dirkjan 🤔
Klik om te vergroten...

Je hebt ons toch? :innocent:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als je een medicijn gebruikt, waarvoor grenswaarden zijn bepaald zoals bijvoorbeeld morfine, je krijgt controle en je hebt teveel in je bloed, zo ook met medicinale weed, dan ben je heel gewoon de lul. Recept, of niet.
Bij Medicatie met amfetamine, evenzo.
Als je een stof in je bloed hebt, al of niet op recept waarvan bekend is dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden en je krijgt een ongeval, dan sta je er slecht op.
Een recept is geen vrijbrief!
Het artikel wat hierboven staat, geeft dat ook aan.
T
TonywieistonyLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Als je een medicijn gebruikt, waarvoor grenswaarden zijn bepaald zoals bijvoorbeeld morfine, je krijgt controle en je hebt teveel in je bloed, zo ook met medicinale weed, dan ben je heel gewoon de lul. Recept, of niet.
Bij Medicatie met amfetamine, evenzo.
Als je een stof in je bloed hebt, al of niet op recept waarvan bekend is dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden en je krijgt een ongeval, dan sta je er slecht op.
Een recept is geen vrijbrief!
Het artikel wat hierboven staat, geeft dat ook aan.
Klik om te vergroten...
Sorry, maar ik lees het toch echt anders.
Er staat dat je een boete krijgt als uit bloedonderzoek blijkt dat je meer neemt dan je volgens je recept mag nemen. Het maakt bij gebruik op recept dus niet uit of je boven de wettelijke grens zit voor een bepaald middel
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat is niet juist.
Als jij morfine op recept hebt en je komt boven de grenswaarden, dan mag je dus n i e t. rijden. En zo zijn er meerdere medicijnen waarvoor dat geldt.
Krijg jij een ongeval, en men komt erachter dat jij een kalmerend middel neemt op recept en boven een zekere waarde, en blijkt uit de omstandigheden dat jij onder invloed rijdt, of gereden hebt, dan sta ik niet graag in jouw schoenen.....want bij een ernstig ongeval worden er medici in betrokken die verklaren dat het veel, teveel was, dan hang je voor de rechter.daarom staat er in art 8 vermeld:
Onder invloed van een stof, waarvan je hebt moeten weten of kunnen weten dat deze de rijvaardigheid kan beïnvloeden.
Hiervoor is de gele sticker op sommige medicijnen bedoeld.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tonywieistony zei:
Het maakt bij gebruik op recept dus niet uit of je boven de wettelijke grens zit voor een bepaald middel
Klik om te vergroten...
Zeker wel!!!
Zal ff lekker worden, je neenmt bv dubbele van je medicijn want dat voelt lekker. Dan ben je onder invloed en zit je fout.

Het is zoals @De Zandman zegt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tonywieistony zei:
Sorry, maar ik lees het toch echt anders.
Er staat dat je een boete krijgt als uit bloedonderzoek blijkt dat je meer neemt dan je volgens je recept mag nemen. Het maakt bij gebruik op recept dus niet uit of je boven de wettelijke grens zit voor een bepaald middel
Klik om te vergroten...
Even alles lezen: boete, rijontzegging en als je letsel toebrengt aan een ander zijn de rapen helemaal gaar

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."