Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStudenten slapen veel te weinig!

Studenten slapen veel te weinig!

23 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Studenten slapen veel te weinig

15 maart 2006 - Wie de prestaties van studenten wil verbeteren, moet de colleges en werkgroepen ’s morgens een paar uur later laten beginnen. “Er zullen meer studenten komen, die zich bovendien beter concentreren”, voorspelt slaaponderzoeker Victor Spoormaker van de Universiteit Utrecht.

Studenten slapen naar schatting per nacht meer dan een uur te weinig. Ze hebben ongeveer acht uur slaap nodig, terwijl ze maar zes à zeven uur halen. “Dat heeft vooral met hun avondprogramma te maken”, vermoedt een inlevende Spoormaker. “Ze gaan laat naar bed en moeten dan weer vroeg op. Om van hun alcohol-inname maar te zwijgen: die zorgt ervoor dat ze gefragmenteerd en minder diep slapen.”

Tussen 1985 en 1995 zijn studenten gemiddeld een half uur minder gaan slapen. De gevolgen zijn groot. “Ga maar na: één op de vier verkeersongevallen heeft met slaaptekort te maken”, zegt Spoormaker. “Bovendien worden mensen op de lange termijn minder productief van slaapgebrek. Het is allemaal heel duidelijk, maar niemand doet er wat aan. Iedereen wordt er lacherig van, alsof het maar een aardigheidje is.”

Studenten zijn een kwetsbare groep, omdat ongeveer de helft van de late pubers en adolescenten avondmens is. Dat wil zeggen dat het ritme nu eenmaal later ligt dan dat van anderen. Later trekt dat in sommige gevallen weer bij, maar een derde van de mensen zal altijd moeite blijven houden met een baan van negen tot vijf, denkt Spoormaker: “Die krijgen hun ogen pas open na drie koppen koffie.”
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Pff, wat een lang verhaal. Daar ben ik nu te moe voor! :wink:
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#3
haha, dit kwam ik net tegen. En mijn vader probeert mij maar wijs te maken dat het niet normaal is dat ik pas tegen 12 uur ga slapen. (of nog later) en er dan pas 9/10 uur uit wil/kan...

Slapen jullie genoeg? Sinds ik op het HBO zit wel :) Daarom is mijn lichaam dit jaar ook zo gezond :)
s
slunseLid
01-01-2024, 00:00
#4
heb dit semester ten vroegste les om 1u :grin:
iedere nacht feest en toch nog uitslapen, zalig :smoke:
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik slaap veel te weinig. Ga er ongeveer om 1 uur in, en dan om half 8 er weer uit als i kvroeg college heb.
d
dallandraLid
01-01-2024, 00:00
#6
hoort dit niet bij uh nieuws en actualiteiten?
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#7
kheb dat ook gelezen.. ik slaap ook ene beejte te weinig denk ik.. maar ja

gaan slapen is niet leuk en opstaan ook nie
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bal0n zei:
Ik slaap veel te weinig. Ga er ongeveer om 1 uur in, en dan om half 8 er weer uit als i kvroeg college heb.
Klik om te vergroten...

haha, dan zijn ze er op de universiteit nog niet achter dat dit niet zo verstandig is? (ik heb dit jaar pas 4 keer voor 10 uur les gehad:grin:)

@ jeller, slapen gaan niet leuk? En opstaan ook niet leuk? Heb ik idd ook best vaak. Maar vraag me af of dit wel normaal is? (hoort het niet normaal te zijn om zin te hebben om te gaan slapen?!)
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik probeer gewoon altijd een uurtje of 7 te slapen. dan komt het wel goed. Heb niet zoveel slaap nodig.
S
Sweet_ShadowLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik hou van slapen, maar opstaan vind ik echt moeilijk.

Mijn ritme is echt superslecht. Na het weekend ben ik uitgeslapen en niet moe dus ga ik laat slapen, maar de dag erna moet ik om 7 uur op -> te weinig slaap. Die dag ben ik dan erg moe en ga ik vroeg slapen, maar de volgende dag hoef ik pas om 9 uur op -> te veel slaap. De dag daarna weer niet moe dus ga ik laat slapen maar moet ik weer met veel moeite om 7 uur opstaan, etc.

Arghh!
s
speedsieweepyLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik slaap veel te weinig volgens dat bericht dan,
slaap gemiddeld door de weeks maar 6 uur per nacht, maar dat haal ik in het weekend meestal wel weer in. :P
d
doopieLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik slapa gemiddeld 5 uur en heb nergens last van
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sweet_Shadow zei:
Ik hou van slapen, maar opstaan vind ik echt moeilijk.

Mijn ritme is echt superslecht. Na het weekend ben ik uitgeslapen en niet moe dus ga ik laat slapen, maar de dag erna moet ik om 7 uur op -> te weinig slaap. Die dag ben ik dan erg moe en ga ik vroeg slapen, maar de volgende dag hoef ik pas om 9 uur op -> te veel slaap. De dag daarna weer niet moe dus ga ik laat slapen maar moet ik weer met veel moeite om 7 uur opstaan, etc.

Arghh!
Klik om te vergroten...

mmm, jouw ritme valt me nog erg mee moet ik eigenlijk zeggen :)
Er mag per nacht tot 2 uur verschil inzitten eh!

Maareh, binnenkort heb ik als het goed is weer een ritme waardoor ik voor 9 uur m'n bed uit ga kunnen komen :grin: (Winter is tenslotte bijna over, en wil in de zomer wel al vroeg van het weer genieten eh!:grin:)
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#14
dallandra zei:
hoort dit niet bij uh nieuws en actualiteiten?
Klik om te vergroten...

Yep,
Maarre ik heb ook een chronisch slaaptekort, te zien aan mijn dagelijkse wallen. Zelfs als ik uitgeslapen ben merk ik nog dat ik over het algemeen genomen te weinig slaap.

Maar goed, verplaats m ff.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#15
haha, ja zalig is dat he :) Maar pas op, je verneukt egt je ritme. En je wordt niet vrolijk als je op een gegeven moment nooit voor 12-en slaapt, en nooit voor 10 uur smorgens wakker kunt worden!
J
JamanLid
01-01-2024, 00:00
#16
ik slaap elke dag van een uurtje of 02:00u tot 12:00u 10 uur dus. best prima, mag ook wel na een avondje THC-en
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jaman zei:
ik slaap elke dag van een uurtje of 02:00u tot 12:00u 10 uur dus. best prima, mag ook wel na een avondje THC-en
Klik om te vergroten...

En hoe zou jij je voelen als dat van 12-10 zou zijn denk je?
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Slaap is een vloek.
L
LeftBehindLid
01-01-2024, 00:00
#19
weetje wat t ook is :P vroeg naar bed gaan helpt ook niet...als je laat naar bed gaan gewend bent dan kun je echt niet opeens eerder slapen...dus mensen langer laten uitslapen is wel goed idee dan :)
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nee elke maand een uur eerder naar bed gaan is dan een oplossing...

Januari: 3 uur naar bed
Februari: 2 uur naar bed
Maart: 1 uur naar bed
April: 12 uur naar bed

En bij 12 uur heb je naar mijn idee de ideale tijd bereikt :P En dan om 7 uur ong. weer wakker worden :)

Maar hoe je dit het best kunt bereiken en wat voor jouw de ideale bedtijd is, is natuurlijk weer persoonsafhankelijk :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."