Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsJongeren gebruiken hoestdrank als drugs

Jongeren gebruiken hoestdrank als drugs

71 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
m
mushiemadnessLid
01-01-2024, 00:00
#1
die capsules is toch geen siroop?
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#2
spacekonijn zei:
het komt een klein beetje overeen met keta
Klik om te vergroten...

t heeft dus een halicunerend ffect :confused:
dan bedank ik maar denk ik :wink:
b
buzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waar heb je het gehaald ? kan je het bijvoorbeeld gwoon kopen bij de etos of da en dergelijken ? en hoeveel capsules raden jullie me aan te nemen, ik weeg ongeveer 80 Kg
m
mushiemadnessLid
01-01-2024, 00:00
#4
nu baal ik me tog ff de tering heb ik ier 2 evrscillende soorten hoestdrank
nl
muncho rhinathiol voor volwassen
bronchosedal
maar er staat op geen enkel doosje dat er Dextromethorphan inzit
aleen in bronchosedal zit codeine
dus maar niet gebruiken zeker ? :(
m
mushiemadnessLid
01-01-2024, 00:00
#5
ook nog junifen gevonden
weer nix :(
s
spacekonijnLid
01-01-2024, 00:00
#6
mushiemadness zei:
Dextromethorphan :(
Klik om te vergroten...
dat is de werkzame stof , je moet alleen oppassen wat er nog meer inzit :P
de caps die je nodig hebt zijn Daro hoestcapsules
m
minnLid
01-01-2024, 00:00
#7
spacekonijn zei:
mushiemadness zei:
Dextromethorphan :(
Klik om te vergroten...
dat is de werkzame stof , je moet alleen oppassen wat er nog meer inzit :P
de caps die je nodig hebt zijn Daro hoestcapsules
Klik om te vergroten...

hoeveel zou je er dan moeten slikken?
vind t n beetje raar dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden toen ze het product maakten.... dat het hallucinerend (of iets anders) kan zijn.. :confused:
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Nja hebben daar volgens mij ook al enkele topics over, maar goed, geloof trouwens dat er hier op het forum niet zo een heel erg goede reacties over kwamen. Geen aanrader in mijn ogen (iig niet met die capsules)
m
mushiemadnessLid
01-01-2024, 00:00
#9
mss iemand ervaring met de hoestsiroop?
en welke ?
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#10
preek alsjelieft nietdat mensen iets niet moeten doen terwijl je zelf ook drugs gebruikt... dat dat wat andere zijn, is jouw keuze
m
minnLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mac... zei:
Nja hebben daar volgens mij ook al enkele topics over, maar goed, geloof trouwens dat er hier op het forum niet zo een heel erg goede reacties over kwamen. Geen aanrader in mijn ogen (iig niet met die capsules)
Klik om te vergroten...

mja weetje wat t is?
die topics staan allemaal zo ver weg,
en bij mij lukt die zoekfunctie heel vaak niet... :confused:
P
Psychedelic_FairytaleLid
01-01-2024, 00:00
#12
over DXM heb ik wel vaker gehoord, het grote probleem is dat je veel hoestsiroop moet nemen voor het gewenste effect. Maar in hoestsiroop zitten vaak ook nog andere stoffen die dodelijk kunne zijn als je er te veel van neemt.
dus altijd goed oppassen dat er geen andere gevaarlijke stoffen in zitten
DXM mag nooit gecombineerd worden met stoffen zoals MDMA en dergelijke, dit is levensgevaarlijk!
daro capsules zijn idd geschikt als je wilt trippen van DXM, capsules opendoen en goed pletten en dan met water innemen
mss eerst 5 capsules proberen (150mg) om te testen hoe gevoelig je bent...
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#13
Baukereg zei:
Bron: nu.nl:

AMSTERDAM - Nederlandse jongeren die een zogenoemde trip willen, gebruiken daarvoor onder meer hoestmiddelen. Deze middelen zijn bij de drogist te verkrijgen en hebben zonder vermenging een hallucinerende werking. Dat blijkt uit onderzoek van het radioprogramma Noorderlicht. Uit het onderzoek kwam naar voren dat ruim honderd Nederlandse jongeren sinds twee jaar op het internet ervaringen uitwisselen.

De Tweede Kamer zou hoestmiddelen onder 'onschuldige zelfzorgmedicijnen' scharen, die ook bij de supermarkt en benzinepomp verkrijgbaar zouden moeten zijn. Volgens het radioprogramma ligt misbruik op de loer. In Amerika is de hoestdrank als drug zo populair, dat de animatieserie South Park er een aflevering aan wijdde.

Trip

In hoestdrank zit de stof dextromethorfan (dxm), waarmee mensen in een zogenoemde trip raken. Volgens de Jellinek, een instelling voor verslavingszorg en –preventie, kan dxm een 'volledige scheiding van lichaam en geest' veroorzaken. In combinatie met andere stoffen kan het dodelijk zijn.
Klik om te vergroten...

Klinkt als iets om ook eens te proberen. Het klinkt aardig trippy!
Klik om te vergroten...

dude, schwen heeft het ooit een keer geprobeerd en dat gaan wij zowiezo zeker een keer proberen, doe mee! ( maar eerst hasjtrip:P )! schijnt als je 3 kwart van een flesje leeg drinkt het goed spacet!
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#14
dxm is best wel een heavy drug...
ik heb het geprobeerd maar vond het niet erg prettig,zorg in elkgevaldat je de capsules goed plet, want anders ben je er zo 24-30 uur onder de pannen,sinds de bolletjes in de capsules zijn bedoeld voor vertraagde afgifte. Maar laat het hier alsjeblieft niet zoals amerika worden, dat de halve jeugd aan de hoestdrank zit...

als je het wil proberen neem dan de Daro Retard capsules.... begin met 5 capsules, 12% van de bevolking zou een bepaalde deficientie hebben waardoor je er veel gevoeliger voor bent. Ik heb het idee dat ik dat heb, want ik was er onnoemelijk aan van 10 capsules, en ik ben groot, 90 kilo dus begin laag... het duurt ook lang voordat het inwerkt, dus pak niet al te snel bij...
H
HAL9000Lid
01-01-2024, 00:00
#15
spacekonijn zei:
het komt een klein beetje overeen met keta
Klik om te vergroten...

In de zin dat het beiden dissocatieve drugs zijn, maar daar stopt de vergelijking toch wel IMHO, hier wat info uit een van de DXM topics op fokforum.

DXM: Vragen en antwoorden.

I'm walking with the robots tonight.

Wat is DXM?
DXM staat voor Dextromethorfan. Het is een sterk disassociatief middel (net zoals Ketamine, lachgas en PCP) dat in kleine hoeveelheden hoestprikkeldempend werkt.

De chemische naam van Dextromethorfan is C18H25NO.

Waar kan ik DXM krijgen?
DXM is te verkrijgen bij de drogist en de apotheek. Het wordt verkocht onder de naam Daro Retard Capsules. In één pakje Daro zit zo'n 290mg DXM. Daro-capsules worden per tien verkocht voor zo'n € 5,50. Het pakje ziet er als volgt uit:


Hoe gebruik ik DXM?
Je trekt de capsules open, en legt de bolletjes op een bord of schaaltje. Hierna druk je deze goed fijn met een vork of een theelepeltje. Een koffiemolen op de fijnste stand werkt ook; een peper- of zoutmolen meestal niet.

Hierna neem je je DXM in met water of een andere drank. Yoghurtdranken zijn af te raden, omdat DXM de smaak tot iets heel smerigs vervormt, smeriger zelfs dan de DXM zelf.

Want ja, DXM is héél erg vies. Als je er bijna niks van wil proeven, moet je het combineren met orgeade: Surinaamse amandelsiroop die je aanlengt met water.

Waarom moet ik de inhoud van de capsules fijnstampen?
Daro Retard capsules hebben een langdurige werking, omdat de DXM verpakt is in wasbolletjes van verschillende dikte. Deze worden dus geleidelijk afgebroken, waardoor de DXM verspreid over zo'n uur of acht vrijkomt. Als je de capsules gewoon direct inneemt, space je heel licht maar wel heel lang.

Hoe lang duurt DXM?
Dat ligt eraan wat je dosis is en hoe goed je de wasbolletjes crusht. Bij recreatief gebruik (ongeveer één pakje) kan je erop rekenen zo'n vijf tot acht uur zoet te zijn.

Hoe vaak kan ik DXM gebruiken?
Zo vaak als je wil, in principe zelfs meerdere keren op een dag. Maar dat is niet aan te raden, omdat dat extra schadelijk is voor je hersens. Het beste is om het niet vaker te gebruiken dan één keer per twee weken.

Is DXM gevaarlijk?
Dat ligt eraan. Zo lang je minder dan 2 gram (2000mg) gebruikt, loop je vrij weinig risico. Méér dan dat, en je kan een trip richting ziekenhuis verwachten.

Pas op als je DXM neemt bij het uitgaan. Je kan snel oververhit raken als je DXM op hebt, veel sneller dan als je bijvoorbeeld MDMA (XTC) op hebt.

Verder lijdt 12% van alle Nederlanders aan CYP2D6-deficiëntie. Dit is een leveraandoening waarbij het enzym dat DXM afbreekt niet, of in mindere mate, wordt aangemaakt. Hierdoor moet alle DXM in je lichaam door andere enzymen worden afgebroken, die daar veel minder geschikt voor zijn. Daarom reageert het lichaam van mensen met deze aandoening véél heftiger op DXM.

Begin daarom altijd met 5 capsules, zo'n 150mg DXM. Ga je hiervan al hélemaal uit je bolletje, dan heb je dus CYP2D6-deficiëntie.

Is DXM schadelijk dan?
Ja, DXM is schadelijk voor je hersens. Het is in verband gebracht met Olney's Lesions, een soort hersenschade die wordt aangericht door het gebruik van disassociatieve drugs. Lachgas is het minst schadelijk, dan Ketamine, dan DXM en PCP is het meest schadelijk. Een 'third plateau'-dosis DXM is waarschijnlijk even schadelijk als een paar dagen flink doorzakken met alcohol.

Third Plateau? Wat is dat?
Kenners van de drug hebben vier plateaus in kaart gebracht:

1,5-2,5mg per kilo lichaamsgewicht - bij een gewicht van 70 kilo is dit 105-175mg
Op het eerste plateau word je enigszins vaag. Bij een normaal lichaamsgewicht zijn dit zo'n vijf capsules. Veel mensen merken bijna niets van het eerste plateau.

2,5-7,5mg per kilo lichaamsgewicht - bij een gewicht van 70 kilo is 175-525mg
Op het tweede plateau heb je enigszins het gevoel dat je lichaam van je geest wordt losgekoppeld. Je bewegingen worden anders, houterig en robot-achtig. Hier merk je weinig van tot je probeert rond te lopen. Verder heeft DXM een licht euforische en empathische werking, enigszins vergelijkbaar met MDMA (XTC). Bij een dosering als deze kan je prima uitgaan. Dit is een 'recreatieve dosis.'

7,5-15mg per kilo lichaamsgewicht - bij een gewicht van 70 kilo is 525-1050mg
Op het derde plateau is dit effect veel heviger. Je bent niet meer in staat om normaal te bewegen, en je ziet er ook behoorlijk freaky uit. Hier stopt het spacen en begin je met echt te trippen. Het beste kan je met je favoriete muziek op op je bed gaan liggen, want de deur uit gaan, lopen of zelfs maar opstaan wordt onmogelijk. Dit is een erg heftige ervaring, absoluut niet vergelijkbaar met het trippen op psychedelica zoals paddestoelen of LSD. Dit is veel zwaarder voor je lichaam en schadelijker voor je hersenen, en er is de kans dat je een bad trip krijgt. Dit is een erg heftige ervaring, vergelijkbaar met een bijna-doodervaring.

15-30mg per kilo lichaamsgewicht - bij een gewicht van 70 kilo is 1050-2100mg
Op het vierde plateau kan alles gebeuren. Contact met andere entiteiten, volledige out-of-body-ervaringen; noem maar op. Zeker niet iets dat je regelmatig wil ervaren.

Er is ook een vijfde plateau, plateau sigma, dat bereikt wordt door met korte tussenpozen, gedurende langere tijd, lage dosissen DXM in te nemen. Dit is zéér schadelijk voor de hersenen, en wordt daarom ook sterk afgeraden.

Is DXM verslavend?
Ja. Het is geestelijk vrij verslavend, en als je het een tijdje dagelijks gebruikt en dan opeens stopt kan je enige lichamelijke ontwenningsverschijnselen verwachten.

Hoe zit het met de tolerantie?
Als je vaak DXM gebruikt, heb je steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Als je het gebruik beperkt tot ééns in de twee weken, krijg je hier in principe niet mee te maken.

Waarmee mag ik DXM wel / niet combineren?
Als je een pak grapefruitsap drinkt voordat je je DXM neemt, space je een stuk harder. Drink alleen niet méér dan een liter.

DXM valt uitstekend te combineren met Tryptamines zoals LSD.

DXM valt uitstekend te combineren met ephedrine (ephedra). Dit is een goede combinatie omdat DXM van zichzelf géén stimulerende (oppeppende) werking heeft.

DXM valt goed te combineren met alcohol.

Veel mensen vinden roken en/of blowen extra lekker als ze DXM op hebben.

DXM mag absoluut níet gecombineerd worden met Phenethylamines (MDMA (XTC), MDEA, MDE, MDA, en 2C-B en aanverwanten (2C-I, 2C-T-2, 2C-T-7).
Deze combinatie kan dodelijk zijn.

Er is nog niets bekend over het combineren van DXM met Explosion (Methylone). Doe dit dus niet!

Combineer DXM ook niet met amfetaminen (speed) of cocaïne. Dit is een zéér gevaarlijke combinatie.

Combineer DXM ook niet met opiaten (opium, codeïne, morfine, heroïne), omdat dit een gevaarlijk onderdrukkend effect op de ademhaling kan hebben - dit kan ervoor zorgen dat je stopt met ademen en dus stikt.

Ten slotte mag je DXM nooit en te nimmer combineren met MAO-remmers (MAOIs). Dit is een combinatie die vrijwel altijd dodelijk zal aflopen.

Kan ik DXM roken?
Nee. Dextromethorfan wordt omgezet in enkele zéér giftige chemische stoffen wanneer het in contact komt met vuur. Niet doen dus.

Kan ik DXM snuiven?
In principe wel, maar alleen als je het puur weet te krijgen. Je wil geen paar gram gecrushte wasbolletjes in je neusgaten krijgen.

Waar kan ik nog meer lezen over DXM?
Erowid DXM Vault: http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm.shtml
William White's DXM FAQ: http://www.erowid.org/chemicals/dxm/faq/

[sub]Openingspost door -Will-[/sub]
s
spacekonijnLid
01-01-2024, 00:00
#16
minn zei:
spacekonijn zei:
mushiemadness zei:
Dextromethorphan :(
Klik om te vergroten...
dat is de werkzame stof , je moet alleen oppassen wat er nog meer inzit :P
de caps die je nodig hebt zijn Daro hoestcapsules
Klik om te vergroten...

hoeveel zou je er dan moeten slikken?
vind t n beetje raar dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden toen ze het product maakten.... dat het hallucinerend (of iets anders) kan zijn.. :confused:
Klik om te vergroten...
in de bijsluiter staat wel vermeld dat bij hoge doseringen : paniek , angst , hallucinaties , euforie etc kan opreden
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#17
hmmmmm
zie je tripmiddel dus.......
nu durf ik al niet meer :mrgreen:
bij de mijne stond dat je een gevoel kon hebben alsof je dronken was alleen zonder lichamelijke vertragingen.......
dit is weer echt wat anders
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#18
HAL9000 bedankt voor je uitleg
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
en nog een krantenknipsel over het gebruik van hoestsiroop


28 maart 2006
Nederlandse jongeren gebruiken hoestmiddelen om in een trip te raken. Dat blijkt uit eigen onderzoek van het VPRO-radioprogramma Noorderlicht. De redactie van het programma telde ruim honderd jongeren van rond de twintig jaar die vanaf 2004 op het internet informatie uitwisselen over ervaringen met hoestmiddelen als tripmiddel.

De redactie van het programma telde ruim honderd jongeren van rond de twintig jaar die vanaf 2004 op het internet informatie uitwisselen over ervaringen met hoestmiddelen als tripmiddel.

Het gaat om hoestsiroop en -capsules van bijvoorbeeld Dampo en Daro die de stof dextromethorfan (dmx) bevatten en gewoon bij de drogist te koop zijn. Dmx veroorzaakt in hoge doses onder meer hallucinaties.

De meeste Nederlandse gebruikers zijn jongens van rond de twintig, maar er zitten volgens Noorderlicht ook meisjes tussen en kinderen van 15 en 16 jaar oud. Hun trips staan beschreven op webfora zoals www.scholieren.com en www.fok.nl.

Neurofarmacoloog B. Ellenbroek, die aan het woord komt in de uitzending van Noorderlicht dinsdagochtend, vergelijkt de werking van hoge doses dxm met die van pcp (angel dust). Gebruikers krijgen hallucinaties en een verstoord contact tussen zintuigen, spieren en hersenen.

D. Bijl, arts en hoofdredacteur van Het Geneesmiddelenbulletin, zegt in dezelfde uitzending dat het onverantwoord is dat hoestmiddelen met dxm gewoon te koop zijn bij de drogist.

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid pleit momenteel in de Tweede Kamer om de verkoop van simpele geneesmiddelen waarvoor geen recept nodig is, helemaal vrij te geven. Dat zou betekenen dat die in de toekomst bijvoorbeeld ook bij kampeerwinkels en bezinestations te koop zijn.

Zowel de Jellinek-kliniek als het Trimbos-instituut reageren dinsdag op de uitzending. De instituten hebben niet het idee dat deze drug grootschalig wordt gebruikt. „De gemiddelde Nederlandse jongere zoekt een drug waarmee je nog enigszins normaal kan functioneren. Dat je op een feestje kan gebruiken. Dat is dxm absoluut niet”, verklaart H. Wiegel van het Trimbos-instituut dinsdag de impopulariteit van dxm in Nederland. Jellinek en Trimbos zijn wel beducht op het effect dat alle aandacht in de media over het tripmiddel heeft. „Daar zijn we niet onverdeeld gelukkig over”, aldus Wiegel.


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden. e-mail: [email protected]
bron de telegraaf
p
puppetLid
01-01-2024, 00:00
#20
hee mensen, voor iedereen die het wil proberen:
je moet DAMPO hebben voor Droge Hoest (liefst de tabletten)Dit zijn de beste en in de andere zitten andere stoffen die icm dxm veel sneller een overdosis kunnen veroorzaken. In de VS zijn daar als 15 kindertjes aan doodgegaan! op zich superrelaxt effect, inderdaad beetje keta-achtig :openmouth: :smoke:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."