Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom verkeerboetes niet hoger voor 'rijkere klasse'?

Waarom verkeerboetes niet hoger voor 'rijkere klasse'?

42 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#1
EternalParanoid zei:
Je moet eigenlijk nog zeer blij zijn dat dat de verkeerboetes gelijk zijn want de 'rijkere klasse' heeft meer kans om in verkeersongeval te sterven wat gunstig voor je is en betekent dat je een baan van 'rijkere klasse' kan krijgen.
Klik om te vergroten...
HA-HA-HA
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#2
deadlock zei:
EternalParanoid zei:
Je moet eigenlijk nog zeer blij zijn dat dat de verkeerboetes gelijk zijn want de 'rijkere klasse' heeft meer kans om in verkeersongeval te sterven wat gunstig voor je is en betekent dat je een baan van 'rijkere klasse' kan krijgen.
Klik om te vergroten...
HA-HA-HA
Klik om te vergroten...

Daar zit wat in! :)

Maar waarom een boete in geld joh.. Dat is toch geen straf?
Ja je hebt iets fout gedaan... nou geef ons maar geld dan kan je iets minder kopen. Nou nou...

Laat de etters maar 20 uur blikjes prikken. Nederland schoon en minder hardrijders. Want iedereen heeft een schurfthekel aan blikjes rapen! Iedereen vindt dat vervelend, jong en oud, arm en rijk.

Het zou wat zijn als mijn ouders me zo hadden opgevoed: Foei! voor straf haal ik een tientje van je bankrekening.
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat gaat er nooit doorheen komen in onze nogal rechtse politiek natuurlijk
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#4
RosettA_StoneD zei:
Dat gaat er nooit doorheen komen in onze nogal rechtse politiek natuurlijk
Klik om te vergroten...

Alleen al omdat ze dan een bron van inkomsten kwijt zijn.
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#5
phy zei:
RosettA_StoneD zei:
Dat gaat er nooit doorheen komen in onze nogal rechtse politiek natuurlijk
Klik om te vergroten...

Alleen al omdat ze dan een bron van inkomsten kwijt zijn.
Klik om te vergroten...
Dat hoeft natuurlijk niet per se, ze kunnen ook de boetes verhogen voor de rijkere inplaats van ze te verlagen voor de lagere inkomensklasse..

Ik zou het zelf echter ook niet willen. het zuo nogal onterecht zijn dat je voor bijvoorbeeld door rood rijden als Jan-Modaal 5 euro moet betalen, en als Jan-Topinkomen 50 euro moet neerleggen..
Het blijft in beide gevallen een net zo groot gevaar voor de overheid, dus ik denk niet dat je het boetestelsel progressief kan maken. Het zou in mijn ogen onrechtvaardig zijn..
B
BADJASMANLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hogere verkeersboetes?
Dit meen je toch niet?
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#7
We kunnen misschien alles procentueel doen! Een brood: 0.25% van het inkomen, een boete: 1%, zo maakt het helemaal niet meer uit wat je verdient!

Nee sorry, ik vind het onzin, je doet hetzelfde, dus je betaalt hetzelfde. Dat ze meer verdienen, dus het kunnen betalen is leuk voor hen, de meeste zullen er ook wel genoeg voor moeten doen hebben...
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ivoos zei:
We kunnen misschien alles procentueel doen! Een brood: 0.25% van het inkomen, een boete: 1%, zo maakt het helemaal niet meer uit wat je verdient!

Nee sorry, ik vind het onzin, je doet hetzelfde, dus je betaalt hetzelfde. Dat ze meer verdienen, dus het kunnen betalen is leuk voor hen, de meeste zullen er ook wel genoeg voor moeten doen hebben...
Klik om te vergroten...

haha inderdaad, zo'n progressief boetstelsel komt wel erg dicht in de buurt van het communisme ;p
E
EternalParanoidLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zie jullie tekortkoming en dat is het gedrang naar samenleving
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#10
RosettA_StoneD zei:
Ivoos zei:
We kunnen misschien alles procentueel doen! Een brood: 0.25% van het inkomen, een boete: 1%, zo maakt het helemaal niet meer uit wat je verdient!

Nee sorry, ik vind het onzin, je doet hetzelfde, dus je betaalt hetzelfde. Dat ze meer verdienen, dus het kunnen betalen is leuk voor hen, de meeste zullen er ook wel genoeg voor moeten doen hebben...
Klik om te vergroten...

haha inderdaad, zo'n progressief boetstelsel komt wel erg dicht in de buurt van het communisme ;p
Klik om te vergroten...

Weet je überhaupt wat communisme is? Er is dan geen rijkere klasse. Dus het komt verre van in de buurt van het communisme.

Of is dit een grap?
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik vind het niks, je doet in theorie gewoon dezelfde fout, dus zou daar dezelfde straf op moeten zitten. :) Ik snap je punt wel, maar het is niet de oplossing lijkt me.
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#12
zommes zei:
RosettA_StoneD zei:
Ivoos zei:
We kunnen misschien alles procentueel doen! Een brood: 0.25% van het inkomen, een boete: 1%, zo maakt het helemaal niet meer uit wat je verdient!

Nee sorry, ik vind het onzin, je doet hetzelfde, dus je betaalt hetzelfde. Dat ze meer verdienen, dus het kunnen betalen is leuk voor hen, de meeste zullen er ook wel genoeg voor moeten doen hebben...
Klik om te vergroten...

haha inderdaad, zo'n progressief boetstelsel komt wel erg dicht in de buurt van het communisme ;p
Klik om te vergroten...

Weet je überhaupt wat communisme is? Er is dan geen rijkere klasse. Dus het komt verre van in de buurt van het communisme.

Of is dit een grap?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat hij probeert te vertellen is dat iedereen 'gelijk' behandeld wordt. Dus de straf is voor een 'rijk' iemand even zwaar als die voor een 'arm' iemand.

De vergelijking met het communisme is misschien wat ongelukkig.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#13
BADJASMAN zei:
Ik vind het ronduit belachelijk.
Boetes zijn al hoog genoeg.
Dus draai de vraag maar eens
om. Waarom niet lager voor
mensen die het niet kunnen
betalen?

Now we're talking :smoke:
Klik om te vergroten...
Boetes zijn veel te laag. Als jij denkt dat je met 80 door de bebouwde kom kan jakkeren omdat je de weg zo goed kent, dan heb je de reden niet begrepen van de snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur. Het gaat namelijk puur en alleen om de REMWEG. Opzich is 80 rijden helemaal niet gevaarlijk, maar in de bebouwde kom zijn er (meestal) geen gescheiden rijbanen en fietspaden. Levensgevaarlijk als er dus opeens een kleuter niet goed uitkijkt. Dat soort dingen gebeuren gewoon. Met 80 kilometer per uur is remweg twee keer langer dan met 50km/h.

Door rood rijden gaat tegenwoordig voor 95 of 130 euro. Van mij mag door rood rijden met een motorvoertuig omhoog naar ongeveer 1 maand rijontzegging. Op een groen licht moet je *absoluut* kunnen vertrouwen als weggebruiker.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Onzin.
Natuurlijk zijn regels nodig, maar ze moeten wel ergens op slaan.

120 was al traag op de snelweg, daar is nu bijna overal 100 van gemaakt, en op veel plaatsen ook 80. Dat gaat nergens over. Daarnaast heb je van die grote 4 of 6 baans wegen door de steden lopen met daarom heen voldoende gras zodat er nooit onverwacht een voetganger of fietser zal zijn. Soms mag je daar 70, dat is niet al te veel, soms mag je er 50, dat is belachelijk. En dan zijn er nog die wegwerkzaamheden waar nooit gewerkt word.... (trek dan een zak over dat snelheidsbeperkende bordje ofzo)

En natuurlijk heeft snelheid te maken met verkeersveiligheid, en waarschijnlijk is 80 op de snelweg veiliger dan 120. Maar 40 is nog veiliger, en met 20 weet je zeker dat niemand zich dood kan rijden. Laten we allemaal 20 gaan rijden, dan zijn er nul verkeersdoden voortaan. Het moet wel redelijk blijven, nederland is al het veiligste land in het verkeer, maar duitsland bijvoorbeeld doet het helemaal niet zo bar slecht zonder zijn maximum snelheid. Belgie daarentegen heeft wel 5 keer zoveel verkeersdoden dan wij. Snelheid op de snelwegen is dus niet van erg grote invloed op die verkeersveiligheid.

En dan de stoplichten waar je het over hebt. Ik woon in eindhoven, en ik weet niet HOE die dingen geprogrammeerd zijn, maar ik sta om de haverklap stil voor stoplichten zonder dat er ander verkeersaanbod is. Niet een beetje, niet een fietser of voetganger die net voorbij is, nee, helemaal niets. En dan sta je een halve minuut te wachten op niets. Ook voor de overheid (die achter die verkeersregels zit) geld wat mij betreft dat je respect niet krijgt, maar moet verdienen. Dat kunnen ze verdienen door het verkeer goed te regelen, waarbij ook gedacht word aan de bestuurder die liever niet elke 300 meter voor een stoplicht stilstaat waar in geen velden of wegen iemand te bekennen is. Daarom rijd ik dus ook veelvuldig door rood, zonder daarbij de verkeersveiligheid in gevaar te brengen, ik doe het met gematigde snelheid en alleen daar waar er goed zicht is, want idd, op groen licht moet iedereen absoluut kunnen vertrouwen. Dus alleen als ik 100% zeker ben dat er niemand is. Snachts bespaard dit me zo 10 minuten op een ritje door eindhoven.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wacky zei:
120 was al traag op de snelweg, daar is nu bijna overal 100 van gemaakt, en op veel plaatsen ook 80. Dat gaat nergens over.
Klik om te vergroten...
Dit is dus precies waar ik het in Zommes' topic op GC over had. Je hebt je info gewoon niet correct.
http://nl.wikipedia.org/wiki/80-kilometerzone leert je dat er precies 6 80km zone's op de autosnelwegen in Nederland zijn.
100 is er iets meer, maar het valt meestal wel mee, het gaat om stukken rond de grote steden. Het gaat bij 100 ook om het reduceren van fijnstof. En wat maakt het uit of je in 15 of in 13 minuten van Zaandam naar Amstelveen rijdt over de A10/A9.

Daarnaast heb je van die grote 4 of 6 baans wegen door de steden lopen met daarom heen voldoende gras zodat er nooit onverwacht een voetganger of fietser zal zijn. Soms mag je daar 70, dat is niet al te veel, soms mag je er 50, dat is belachelijk. En dan zijn er nog die wegwerkzaamheden waar nooit gewerkt word.... (trek dan een zak over dat snelheidsbeperkende bordje ofzo)
Klik om te vergroten...
Weer; Fijnstof. Op het moment dat er binnen een stad 4 tot 6 banen nodig zijn, is het er naar grote waarschijnlijkheid ook gewoon te druk om harder te rijden. Mijn voorbeeld ging daarnaast om de bebouwde kom en rijden door rood.

En natuurlijk heeft snelheid te maken met verkeersveiligheid, en waarschijnlijk is 80 op de snelweg veiliger dan 120. Maar 40 is nog veiliger, en met 20 weet je zeker dat niemand zich dood kan rijden. Laten we allemaal 20 gaan rijden, dan zijn er nul verkeersdoden voortaan. Het moet wel redelijk blijven, nederland is al het veiligste land in het verkeer, maar duitsland bijvoorbeeld doet het helemaal niet zo bar slecht zonder zijn maximum snelheid. Belgie daarentegen heeft wel 5 keer zoveel verkeersdoden dan wij. Snelheid op de snelwegen is dus niet van erg grote invloed op die verkeersveiligheid.
Klik om te vergroten...
Wat is dat nou voor kolder. Snelheid heeft een grote invloed op de verkeersveiligheid. Helemaal op het moment dat je zo'n enorme verkeersinfarct in een land als Nederland hebt. In Duitsland is het op de ringwegen van Hamburg, Köln, Hannover en Berlijn ook niet toegestaan om plank te trappen maar zit het ook tussen de 70 en de 110 (Bremerkreuz, anyone??). In Nederland zijn de afstanden hiervoor simpelweg niet groot genoeg en is er teveel bevolking langs de snelwegen.


En dan de stoplichten waar je het over hebt. Ik woon in eindhoven, en ik weet niet HOE die dingen geprogrammeerd zijn, maar ik sta om de haverklap stil voor stoplichten zonder dat er ander verkeersaanbod is. Niet een beetje, niet een fietser of voetganger die net voorbij is, nee, helemaal niets. En dan sta je een halve minuut te wachten op niets. Ook voor de overheid (die achter die verkeersregels zit) geld wat mij betreft dat je respect niet krijgt, maar moet verdienen. Dat kunnen ze verdienen door het verkeer goed te regelen, waarbij ook gedacht word aan de bestuurder die liever niet elke 300 meter voor een stoplicht stilstaat waar in geen velden of wegen iemand te bekennen is. Daarom rijd ik dus ook veelvuldig door rood, zonder daarbij de verkeersveiligheid in gevaar te brengen, ik doe het met gematigde snelheid en alleen daar waar er goed zicht is, want idd, op groen licht moet iedereen absoluut kunnen vertrouwen. Dus alleen als ik 100% zeker ben dat er niemand is. Snachts bespaard dit me zo 10 minuten op een ritje door eindhoven.
Klik om te vergroten...
Hypocriet gezeik. Je rijdt veelvuldig door rood en dús ben je gewoon een asociale verkeersdeelnemer. Vandaag of morgen gaat het fout en dan zal je flink piepen. En wat heeft de verkeersveiligheid van overheidswege in *godsnaam* met respect te maken? En 100% zeker ben je nooit. Als er een idioot met 70 door groen komt jagen en jij hem recht op de flank pakt, ben jij toch zeker degene die de schuld krijgt. Het is namelijk een veel zwaardere overtreding dan 20km/u te hard rijden. In Deventer is het trouwens nog veel erger dan in Eindhoven.
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dit is dus precies waar ik het in Zommes' topic op GC over had. Je hebt je info gewoon niet correct.
http://nl.wikipedia.org/wiki/80-kilometerzone leert je dat er precies 6 80km zone's op de autosnelwegen in Nederland zijn.
100 is er iets meer, maar het valt meestal wel mee, het gaat om stukken rond de grote steden. Het gaat bij 100 ook om het reduceren van fijnstof. En wat maakt het uit of je in 15 of in 13 minuten van Zaandam naar Amstelveen rijdt over de A10/A9.
Klik om te vergroten...

Behalve fijnstof willen ze op deze manier ook het co2 gehalte verminderen (bv het rijden in zijn vijf) en natuurlijk bewoners die langs de snelweg klagen over overlast (dan moet je maar niet naast een snelweg gaan wonen). Ik vind deze zones een verschrikkelijk bekrompen oplossing hiervoor. de capaciteit van de wegen vermindert (minder auto's per uur) en het voordeel in fijnstof en co2 reductie is minimaal.

Ik praat door rood rijden ook niet goed. Stoplichten zijn er voor een reden. Die dingen zijn inderdaad niet bijster efficient, maar ze zorgen wel dat je auto een paar deukjes minder oploopt.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#17
phy zei:
Behalve fijnstof willen ze op deze manier ook het co2 gehalte verminderen (bv het rijden in zijn vijf) en natuurlijk bewoners die langs de snelweg klagen over overlast (dan moet je maar niet naast een snelweg gaan wonen). Ik vind deze zones een verschrikkelijk bekrompen oplossing hiervoor. de capaciteit van de wegen vermindert (minder auto's per uur) en het voordeel in fijnstof en co2 reductie is minimaal.
Klik om te vergroten...
Heb je daar cijfers van?
Het lawaai wordt trouwens ook veel minder bij 80 ipv 100 of 120. Daar hoef je niet eens harde cijfers voor te hebben lijkt me :wink: Ook prettig voor omwonenden. Helemaal in de regio Rotterdam, waar er verschillende snelwegen (die vanaf Gouda de stad in, en die van het zuiden richting Delft) dwars door de bebouwde kom gaan (Ellesdee naamzoek).
De capaciteit van de wegen wordt trouwens niet kleiner. De afstand die je moet houden wordt een stuk kleiner bij lagere snelheden en er passen dus meer auto's op hetzelfde stuk. Er vormt zich alleen een bottleneck bij het punt waar afgeremd moet worden maar ook hier geldt; Afstand houden in de 120km zone zorgt er voor dat je niet vol in de ankers hoeft.

Ik praat door rood rijden ook niet goed. Stoplichten zijn er voor een reden. Die dingen zijn inderdaad niet bijster efficient, maar ze zorgen wel dat je auto een paar deukjes minder oploopt.
Klik om te vergroten...
Dat was ook meer een opmerking in zijn algemeenheid. In Zwolle kan ik het aantal vervelende verkeerslichten op één hand tellen. De rest heb je bij zowel auto, fiets als voetganger heel snel groen.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#18
deadlock zei:
Hypocriet gezeik. Je rijdt veelvuldig door rood en dús ben je gewoon een asociale verkeersdeelnemer. Vandaag of morgen gaat het fout en dan zal je flink piepen. En wat heeft de verkeersveiligheid van overheidswege in *godsnaam* met respect te maken? En 100% zeker ben je nooit. Als er een idioot met 70 door groen komt jagen en jij hem recht op de flank pakt, ben jij toch zeker degene die de schuld krijgt. Het is namelijk een veel zwaardere overtreding dan 20km/u te hard rijden. In Deventer is het trouwens nog veel erger dan in Eindhoven.
Klik om te vergroten...

Kan jij echt eerlijk zeggen dat je nooit 100% zeker ben ? Als er gewoon vrij zicht is zodat je 100 meter alle straten in kan kijken en er zeker niemand is, dan kun je misschien filosophisch gaan lullen of fantasie verhalen ophangen over parashutisten die op het kruispunt landen, maar in de praktijk is dat weldegelijk 100% zeker. Al rijden ze 170, als ik 100 meter een straat in kan kijken (of in andere woorden, de extra veiligheids marge neem die ik neem bij het rijden door rood licht) zullen ze me niet raken al zouden ze het graag willen.

Als je dan stopt, stop je dus niet voor de verkeersveiligheid, maar uit respect voor de regels. Na elke dag 10 keer compleet voor jan lul stil te staan verlies ik dat respect ja.
Nu heb ik misschien een lage drempel want ik houd niet zo van mensen die mij regels opleggen (komt misschien ook door de overdaad aan betutteling :confused: ) waardoor ik redelijk snel dat respect verlies, maar iedereen heeft een grens waar ze het zullen verliezen. Daarom zeg ik dat ze dat respect moeten verdienen door de zaken goed te regelen, reele regels te hanteren, open en eerlijk te zijn en de naleving van die regels op een manier te doen waarbij het duidelijk is dat het om veiligheid gaat en niet om een boete quota.

Het enige punt waar ik je dan wel gelijk in geef in deze is dat het op lange duur een gewoonte zou kunnen worden en ik minder goed zou kunnen gaan opletten bij het door rood rijden. Jij neemt het risico dat je drugsgebruik een gewoonte word waardoor je zo verrot word in je hoofd dat je geld gaat stelen om het te betalen (ja he, die standaard vooroordelen tegen drugsgebruikers, jij hebt ze tegen mensen die door rood rijden). Net zoals ik denk niet verslaafd te worden aan drugs denk ik niet uit gewoonte onveilig door rood te gaan rijden.

Ik ben programmeur, ik weet dat het niet al te moeilijk is om de verkeerslichten beter te programmeren en vind dat we dat dus ook van onze overheid kunnen verwachten. Niet alleen vanwege de ergernis van het stilstaan, maar ook vanwege de economische schade (tijd is geld, en al die minuten samen zal in de milioenen lopen) en de zinloze brandstof verspilling van het stoppen en optrekken. (ik geef toe dat dat wel hypocriet is van iemand die te hard rijd en daardoor meer brandstof verbrand dan nodig, maar dat is ook de reden dat ik tegenwoordig probeer zachter te rijden)
Snachts die dingen op oranje zetten zoals ze in andere steden wel doen zou ook al mooi zijn. In tilburg hoef ik bijvoorbeeld nooit door rood te rijden.

En dat de capaciteit bij 80 idd lager word zonder dat het fijnstof significant minder word is al op TV geweest ook. Daarom word er god zij dank eentje weer terug 100 was het plan. En het punt wat die verkeersveiligheid tegenover snelheid betreft, daarmee bedoel ik niet te zeggen dat snelheid GEEN invloed heeft op verkeersveiligheid, maar dat die (op de snelweg, natuurlijk niet op de meeste wegen in de stad) erg gering is. En wanneer die erg gering is, moet er een afweging gemaakt worden. Als je veiligheid altijd voor blijft laat gaan, moeten we dus 20 gaan rijden is wat ik bedoelde te zeggen. We zijn al nummer 1 in de wereld met veiligheid, is dat niet genoeg, en als je dan wat wilt doen, kun je dan niet beter concentreren op de zaken die er veel meer toe doen ?

Zo zou ik bijvoorbeeld er wel voor zijn om bestuurders van betere educatie te voorzien. Niet door de rijlessen moeilijker te maken, want dat helpt niet zo veel, op dat moment heb je net geleerd je auto onder controle te houden, en heel veel meer kan het niet worden zonder veel rijervaring. Een kleine nascholing voor mensen die een jaartje rijden ofzo,(wel goedkoop of gratis, rijbewijs halen is al duur zat) misschien wat informatieve spotjes op tv. Mensen wat meer leren zelf te denken ipv alleen regeltjes op te kunnen volgen (en dus in de problemen komen als het stoplicht kapot is of ze onverhoopt met hun auto in belgie terecht komen) En nee, niet alleen voor andere bestuurders omdat ik het perfect zou doen hoor, ook voor mij zal er nog wel interessante informatie te verzinnen zijn. Al was het maar over hoe files nou exact ontstaan en beter voorkomen kunnen worden. (vind ik wel interessant, hoe komt het dat files soms uit het niets ontstaan en even later weer uit het niets opgelost zijn, zonder knooppunt of versmalling dus)
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#19
Programmeurs weten schijnbaar niet veel van PLC's, want verkeerslichten zijn eenvoudig te programmeren, het is zelfs een speciaal vak op het MBO.
Voor de rest ben je gewoon misdrijven aan het goedpraten en heeft het dus weinig zin om er verder over in discussie te gaan.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#20
Graag gedaan. Als je er een doodrijdt doe je even een krantenkop posten neem ik aan? En een trotse foto van jezelf erbij?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."