deadlock zei:
Hypocriet gezeik. Je rijdt veelvuldig door rood en dús ben je gewoon een asociale verkeersdeelnemer. Vandaag of morgen gaat het fout en dan zal je flink piepen. En wat heeft de verkeersveiligheid van overheidswege in *godsnaam* met respect te maken? En 100% zeker ben je nooit. Als er een idioot met 70 door groen komt jagen en jij hem recht op de flank pakt, ben jij toch zeker degene die de schuld krijgt. Het is namelijk een veel zwaardere overtreding dan 20km/u te hard rijden. In Deventer is het trouwens nog veel erger dan in Eindhoven.
Kan jij echt eerlijk zeggen dat je nooit 100% zeker ben ? Als er gewoon vrij zicht is zodat je 100 meter alle straten in kan kijken en er zeker niemand is, dan kun je misschien filosophisch gaan lullen of fantasie verhalen ophangen over parashutisten die op het kruispunt landen, maar in de praktijk is dat weldegelijk 100% zeker. Al rijden ze 170, als ik 100 meter een straat in kan kijken (of in andere woorden, de extra veiligheids marge neem die ik neem bij het rijden door rood licht) zullen ze me niet raken al zouden ze het graag willen.
Als je dan stopt, stop je dus niet voor de verkeersveiligheid, maar uit respect voor de regels. Na elke dag 10 keer compleet voor jan lul stil te staan verlies ik dat respect ja.
Nu heb ik misschien een lage drempel want ik houd niet zo van mensen die mij regels opleggen (komt misschien ook door de overdaad aan betutteling
![:confused:]()
) waardoor ik redelijk snel dat respect verlies, maar iedereen heeft een grens waar ze het zullen verliezen. Daarom zeg ik dat ze dat respect moeten verdienen door de zaken goed te regelen, reele regels te hanteren, open en eerlijk te zijn en de naleving van die regels op een manier te doen waarbij het duidelijk is dat het om veiligheid gaat en niet om een boete quota.
Het enige punt waar ik je dan wel gelijk in geef in deze is dat het op lange duur een gewoonte zou kunnen worden en ik minder goed zou kunnen gaan opletten bij het door rood rijden. Jij neemt het risico dat je drugsgebruik een gewoonte word waardoor je zo verrot word in je hoofd dat je geld gaat stelen om het te betalen (ja he, die standaard vooroordelen tegen drugsgebruikers, jij hebt ze tegen mensen die door rood rijden). Net zoals ik denk niet verslaafd te worden aan drugs denk ik niet uit gewoonte onveilig door rood te gaan rijden.
Ik ben programmeur, ik weet dat het niet al te moeilijk is om de verkeerslichten beter te programmeren en vind dat we dat dus ook van onze overheid kunnen verwachten. Niet alleen vanwege de ergernis van het stilstaan, maar ook vanwege de economische schade (tijd is geld, en al die minuten samen zal in de milioenen lopen) en de zinloze brandstof verspilling van het stoppen en optrekken. (ik geef toe dat dat wel hypocriet is van iemand die te hard rijd en daardoor meer brandstof verbrand dan nodig, maar dat is ook de reden dat ik tegenwoordig probeer zachter te rijden)
Snachts die dingen op oranje zetten zoals ze in andere steden wel doen zou ook al mooi zijn. In tilburg hoef ik bijvoorbeeld nooit door rood te rijden.
En dat de capaciteit bij 80 idd lager word zonder dat het fijnstof significant minder word is al op TV geweest ook. Daarom word er god zij dank eentje weer terug 100 was het plan. En het punt wat die verkeersveiligheid tegenover snelheid betreft, daarmee bedoel ik niet te zeggen dat snelheid GEEN invloed heeft op verkeersveiligheid, maar dat die (op de snelweg, natuurlijk niet op de meeste wegen in de stad) erg gering is. En wanneer die erg gering is, moet er een afweging gemaakt worden. Als je veiligheid altijd voor blijft laat gaan, moeten we dus 20 gaan rijden is wat ik bedoelde te zeggen. We zijn al nummer 1 in de wereld met veiligheid, is dat niet genoeg, en als je dan wat wilt doen, kun je dan niet beter concentreren op de zaken die er veel meer toe doen ?
Zo zou ik bijvoorbeeld er wel voor zijn om bestuurders van betere educatie te voorzien. Niet door de rijlessen moeilijker te maken, want dat helpt niet zo veel, op dat moment heb je net geleerd je auto onder controle te houden, en heel veel meer kan het niet worden zonder veel rijervaring. Een kleine nascholing voor mensen die een jaartje rijden ofzo,(wel goedkoop of gratis, rijbewijs halen is al duur zat) misschien wat informatieve spotjes op tv. Mensen wat meer leren zelf te denken ipv alleen regeltjes op te kunnen volgen (en dus in de problemen komen als het stoplicht kapot is of ze onverhoopt met hun auto in belgie terecht komen) En nee, niet alleen voor andere bestuurders omdat ik het perfect zou doen hoor, ook voor mij zal er nog wel interessante informatie te verzinnen zijn. Al was het maar over hoe files nou exact ontstaan en beter voorkomen kunnen worden. (vind ik wel interessant, hoe komt het dat files soms uit het niets ontstaan en even later weer uit het niets opgelost zijn, zonder knooppunt of versmalling dus)