Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom verkeerboetes niet hoger voor 'rijkere klasse'?

Waarom verkeerboetes niet hoger voor 'rijkere klasse'?

42 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit is dus precies waar ik het in Zommes' topic op GC over had. Je hebt je info gewoon niet correct.
http://nl.wikipedia.org/wiki/80-kilometerzone leert je dat er precies 6 80km zone's op de autosnelwegen in Nederland zijn.
100 is er iets meer, maar het valt meestal wel mee, het gaat om stukken rond de grote steden. Het gaat bij 100 ook om het reduceren van fijnstof. En wat maakt het uit of je in 15 of in 13 minuten van Zaandam naar Amstelveen rijdt over de A10/A9.
Klik om te vergroten...

Behalve fijnstof willen ze op deze manier ook het co2 gehalte verminderen (bv het rijden in zijn vijf) en natuurlijk bewoners die langs de snelweg klagen over overlast (dan moet je maar niet naast een snelweg gaan wonen). Ik vind deze zones een verschrikkelijk bekrompen oplossing hiervoor. de capaciteit van de wegen vermindert (minder auto's per uur) en het voordeel in fijnstof en co2 reductie is minimaal.

Ik praat door rood rijden ook niet goed. Stoplichten zijn er voor een reden. Die dingen zijn inderdaad niet bijster efficient, maar ze zorgen wel dat je auto een paar deukjes minder oploopt.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#2
phy zei:
Behalve fijnstof willen ze op deze manier ook het co2 gehalte verminderen (bv het rijden in zijn vijf) en natuurlijk bewoners die langs de snelweg klagen over overlast (dan moet je maar niet naast een snelweg gaan wonen). Ik vind deze zones een verschrikkelijk bekrompen oplossing hiervoor. de capaciteit van de wegen vermindert (minder auto's per uur) en het voordeel in fijnstof en co2 reductie is minimaal.
Klik om te vergroten...
Heb je daar cijfers van?
Het lawaai wordt trouwens ook veel minder bij 80 ipv 100 of 120. Daar hoef je niet eens harde cijfers voor te hebben lijkt me :wink: Ook prettig voor omwonenden. Helemaal in de regio Rotterdam, waar er verschillende snelwegen (die vanaf Gouda de stad in, en die van het zuiden richting Delft) dwars door de bebouwde kom gaan (Ellesdee naamzoek).
De capaciteit van de wegen wordt trouwens niet kleiner. De afstand die je moet houden wordt een stuk kleiner bij lagere snelheden en er passen dus meer auto's op hetzelfde stuk. Er vormt zich alleen een bottleneck bij het punt waar afgeremd moet worden maar ook hier geldt; Afstand houden in de 120km zone zorgt er voor dat je niet vol in de ankers hoeft.

Ik praat door rood rijden ook niet goed. Stoplichten zijn er voor een reden. Die dingen zijn inderdaad niet bijster efficient, maar ze zorgen wel dat je auto een paar deukjes minder oploopt.
Klik om te vergroten...
Dat was ook meer een opmerking in zijn algemeenheid. In Zwolle kan ik het aantal vervelende verkeerslichten op één hand tellen. De rest heb je bij zowel auto, fiets als voetganger heel snel groen.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#3
deadlock zei:
Hypocriet gezeik. Je rijdt veelvuldig door rood en dús ben je gewoon een asociale verkeersdeelnemer. Vandaag of morgen gaat het fout en dan zal je flink piepen. En wat heeft de verkeersveiligheid van overheidswege in *godsnaam* met respect te maken? En 100% zeker ben je nooit. Als er een idioot met 70 door groen komt jagen en jij hem recht op de flank pakt, ben jij toch zeker degene die de schuld krijgt. Het is namelijk een veel zwaardere overtreding dan 20km/u te hard rijden. In Deventer is het trouwens nog veel erger dan in Eindhoven.
Klik om te vergroten...

Kan jij echt eerlijk zeggen dat je nooit 100% zeker ben ? Als er gewoon vrij zicht is zodat je 100 meter alle straten in kan kijken en er zeker niemand is, dan kun je misschien filosophisch gaan lullen of fantasie verhalen ophangen over parashutisten die op het kruispunt landen, maar in de praktijk is dat weldegelijk 100% zeker. Al rijden ze 170, als ik 100 meter een straat in kan kijken (of in andere woorden, de extra veiligheids marge neem die ik neem bij het rijden door rood licht) zullen ze me niet raken al zouden ze het graag willen.

Als je dan stopt, stop je dus niet voor de verkeersveiligheid, maar uit respect voor de regels. Na elke dag 10 keer compleet voor jan lul stil te staan verlies ik dat respect ja.
Nu heb ik misschien een lage drempel want ik houd niet zo van mensen die mij regels opleggen (komt misschien ook door de overdaad aan betutteling :confused: ) waardoor ik redelijk snel dat respect verlies, maar iedereen heeft een grens waar ze het zullen verliezen. Daarom zeg ik dat ze dat respect moeten verdienen door de zaken goed te regelen, reele regels te hanteren, open en eerlijk te zijn en de naleving van die regels op een manier te doen waarbij het duidelijk is dat het om veiligheid gaat en niet om een boete quota.

Het enige punt waar ik je dan wel gelijk in geef in deze is dat het op lange duur een gewoonte zou kunnen worden en ik minder goed zou kunnen gaan opletten bij het door rood rijden. Jij neemt het risico dat je drugsgebruik een gewoonte word waardoor je zo verrot word in je hoofd dat je geld gaat stelen om het te betalen (ja he, die standaard vooroordelen tegen drugsgebruikers, jij hebt ze tegen mensen die door rood rijden). Net zoals ik denk niet verslaafd te worden aan drugs denk ik niet uit gewoonte onveilig door rood te gaan rijden.

Ik ben programmeur, ik weet dat het niet al te moeilijk is om de verkeerslichten beter te programmeren en vind dat we dat dus ook van onze overheid kunnen verwachten. Niet alleen vanwege de ergernis van het stilstaan, maar ook vanwege de economische schade (tijd is geld, en al die minuten samen zal in de milioenen lopen) en de zinloze brandstof verspilling van het stoppen en optrekken. (ik geef toe dat dat wel hypocriet is van iemand die te hard rijd en daardoor meer brandstof verbrand dan nodig, maar dat is ook de reden dat ik tegenwoordig probeer zachter te rijden)
Snachts die dingen op oranje zetten zoals ze in andere steden wel doen zou ook al mooi zijn. In tilburg hoef ik bijvoorbeeld nooit door rood te rijden.

En dat de capaciteit bij 80 idd lager word zonder dat het fijnstof significant minder word is al op TV geweest ook. Daarom word er god zij dank eentje weer terug 100 was het plan. En het punt wat die verkeersveiligheid tegenover snelheid betreft, daarmee bedoel ik niet te zeggen dat snelheid GEEN invloed heeft op verkeersveiligheid, maar dat die (op de snelweg, natuurlijk niet op de meeste wegen in de stad) erg gering is. En wanneer die erg gering is, moet er een afweging gemaakt worden. Als je veiligheid altijd voor blijft laat gaan, moeten we dus 20 gaan rijden is wat ik bedoelde te zeggen. We zijn al nummer 1 in de wereld met veiligheid, is dat niet genoeg, en als je dan wat wilt doen, kun je dan niet beter concentreren op de zaken die er veel meer toe doen ?

Zo zou ik bijvoorbeeld er wel voor zijn om bestuurders van betere educatie te voorzien. Niet door de rijlessen moeilijker te maken, want dat helpt niet zo veel, op dat moment heb je net geleerd je auto onder controle te houden, en heel veel meer kan het niet worden zonder veel rijervaring. Een kleine nascholing voor mensen die een jaartje rijden ofzo,(wel goedkoop of gratis, rijbewijs halen is al duur zat) misschien wat informatieve spotjes op tv. Mensen wat meer leren zelf te denken ipv alleen regeltjes op te kunnen volgen (en dus in de problemen komen als het stoplicht kapot is of ze onverhoopt met hun auto in belgie terecht komen) En nee, niet alleen voor andere bestuurders omdat ik het perfect zou doen hoor, ook voor mij zal er nog wel interessante informatie te verzinnen zijn. Al was het maar over hoe files nou exact ontstaan en beter voorkomen kunnen worden. (vind ik wel interessant, hoe komt het dat files soms uit het niets ontstaan en even later weer uit het niets opgelost zijn, zonder knooppunt of versmalling dus)
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#4
Programmeurs weten schijnbaar niet veel van PLC's, want verkeerslichten zijn eenvoudig te programmeren, het is zelfs een speciaal vak op het MBO.
Voor de rest ben je gewoon misdrijven aan het goedpraten en heeft het dus weinig zin om er verder over in discussie te gaan.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#5
Graag gedaan. Als je er een doodrijdt doe je even een krantenkop posten neem ik aan? En een trotse foto van jezelf erbij?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
deadlock zei:
Programmeurs weten schijnbaar niet veel van PLC's, want verkeerslichten zijn eenvoudig te programmeren, het is zelfs een speciaal vak op het MBO.
Voor de rest ben je gewoon misdrijven aan het goedpraten en heeft het dus weinig zin om er verder over in discussie te gaan.
Klik om te vergroten...

Wat een mooi antwoord, dank je :grin:
B
BADJASMANLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind het ronduit belachelijk.
Boetes zijn al hoog genoeg.
Dus draai de vraag maar eens
om. Waarom niet lager voor
mensen die het niet kunnen
betalen?

Now we're talking :smoke:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het gaat altijd hetzelfde.

"Ik kan rustig 200 rijden in de bebouwde kom, boeit dat nou, komt niemand aan ik rij als de beste"

Ja dikke kaas met je.
P
PsychedelicTeacherLid
01-01-2024, 00:00
#9
deadlock zei:
Het gaat altijd hetzelfde.

"Ik kan rustig 200 rijden in de bebouwde kom, boeit dat nou, komt niemand aan ik rij als de beste"

Ja dikke kaas met je.
Klik om te vergroten...

whahaha @ ja dikke kaas met je! :smoke: made my day :)

Voorderest GEEN progressief boetestelsel
eventueel het ''na-x-aantal-punten-ben-je-de-sjaak-stelsel'' WEL
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#10
PsychedelicTeacher zei:
whahaha @ ja dikke kaas met je! :smoke: made my day :)

Voorderest GEEN progressief boetestelsel
eventueel het ''na-x-aantal-punten-ben-je-de-sjaak-stelsel'' WEL
Klik om te vergroten...
Dus de mercedesrijder met 10K per maand hoeft niet te boeten? Zeker VVD gestemd vorige verkiezingen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#11
PsychedelicTeacher zei:
het meer laten betalen door rijkeren is ook discriminatie
Klik om te vergroten...
Dus niet. Als je 100 euro verdient betaal je een tientje, als je 1000 euro verdient betaal je 100 euro. Klaar. Eerlijker kan niet.

Als de bouwvakker meer had opgelet op school en een goede positie in een bedrijf had kunnen verwerven, had die ook in een dure auto gereden.
Klik om te vergroten...
Dat heeft geen fuck met opletten op school te maken maar alles met kansen en vermogen. En nogmaals; Wat is belangrijker. Een bewoonbaar huis of een ondoorzichtig hypotheeksysteem. Ik denk dat ze je in de VS het antwoord wel kunnen geven :') Je luistert gewoon niet eens naar mijn betoog en je hebt geen argumenten.

we spreken hier dan ten slotte over het X-systeem dat niet geheel is doorgevoerd, ik heb het over een hypothetisch stelsel waarbij bijv. 10 overtredingen binnen een tijdslimiet een invoordering rijbewijs betekent. ongeacht arm of rijk.
Klik om te vergroten...
Jajajajajaja, MAAR STEL NOU DAT HET NIET HYPOTHETISCH ZOU ZIJN EAH
P
PsychedelicTeacherLid
01-01-2024, 00:00
#12
deadlock zei:
PsychedelicTeacher zei:
whahaha @ ja dikke kaas met je! :smoke: made my day :)

Voorderest GEEN progressief boetestelsel
eventueel het ''na-x-aantal-punten-ben-je-de-sjaak-stelsel'' WEL
Klik om te vergroten...
Dus de mercedesrijder met 10K per maand hoeft niet te boeten? Zeker VVD gestemd vorige verkiezingen.
Klik om te vergroten...

na X aantal overtredingen zal hij dus niet meer mogen rijden.
en ja ik stem VVD. Die man in die dikke mercedes heeft net als de rest gewoon netjes zijn auto verdient, gezien het feit dat hij goed in zijn baan is en er mensen zijn die daar grof voor betalen (waardoor hij zo rijk is) vind ik het geen reden om diegene extra te laten betalen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#13
PsychedelicTeacher zei:
na X aantal overtredingen zal hij dus niet meer mogen rijden.
en ja ik stem VVD. Die man in die dikke mercedes heeft net als de rest gewoon netjes zijn auto verdient, gezien het feit dat hij goed in zijn baan is en er mensen zijn die daar grof voor betalen (waardoor hij zo rijk is) vind ik het geen reden om diegene extra te laten betalen.
Klik om te vergroten...
Hahaha. Veruit het grootste gedeelte van de managers in hoge plaatsen is zwaar incompetent. Ook wel bekend als The Peter Principle.

Een bouwvakker verzet meer werk dan een manager en is bruikbaarder. Wat een of andere topmanager bij een bank doet is onbelangrijk voor mij als consument. Ik geloof in het kapitalistische systeem maar inkomensafhankelijke boetes zijn een gouden greep. Een boete is (oorspronkelijk) bedoeld om af te schrikken, niet om de staatskas te spekken (alhoewel ik daar sinds Koos Spee wel mijn twijfels bij heb), dat afschrikwekkende effect wordt nihil op het moment dat iemand zo'n boete niet meer merkt. Het is net alsof hij of zij een uurtje minder heeft gewerkt die maand. Daar is geen speld tussen te krijgen.

En dat na X aantal keer werkt alleen maar als meneer of mevrouw een puntenrijbewijs hebben, artikel 5 overtreden of 50+ na correctie gaan in welk geval je je rijbewijs snel weer terugkrijgt. Hoe meer geld hoe sneller. Zo werkt het gewoon. Het is werkelijk ziek dat er op een dergelijke manier nog steeds in onze maatschappij gediscrimineerd wordt. Voor meer informatie kan je de databank van het ministerie van Justitie nazoeken.
P
PsychedelicTeacherLid
01-01-2024, 00:00
#14
deadlock zei:
Het is werkelijk ziek dat er op een dergelijke manier nog steeds in onze maatschappij gediscrimineerd wordt.
Klik om te vergroten...

het meer laten betalen door rijkeren is ook discriminatie

Als de bouwvakker meer had opgelet op school en een goede positie in een bedrijf had kunnen verwerven, had die ook in een dure auto gereden.

we spreken hier dan ten slotte over het X-systeem dat niet geheel is doorgevoerd, ik heb het over een hypothetisch stelsel waarbij bijv. 10 overtredingen binnen een tijdslimiet een invoordering rijbewijs betekent. ongeacht arm of rijk.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor onze instelling rijdt een taxi bedrijf dat voornamelijk zakenmensen vervoerd door heel europa.
Een tijdje geleden zat ik in met een client in de taxi en we gingen over de snelweg. In zo'n nieuwe mercedes werd de cruise control op 160 gezet en ik was zo op de plaats van bestemming

Ik was eens nieuwsgierig en ik vroeg me af of die chauffeur dat vaker deed en of hij dan niet zijn halve salaris in kon leveren aan het incasso bureau van justitie.
Hij zei dat als hij zakenmensen moest vervoeren van grote bedrijven zij vaak zeiden:
" rij maar door, de bekeuring is voor mij / mijn bedrijf ".

Met andere woorden:
Ik denk dat je zakenlui niet straft met hoge bekeuringen. Je zou ze beter kunnen pakken met het innemen van rijbewijzen etc.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik moet er nog even aan toevoegen dat ik ver bovenmodaal verdien. De visie van de VVD is gewoon fout. Klaar.
P
PsychedelicTeacherLid
01-01-2024, 00:00
#17
deadlock zei:
Ik moet er nog even aan toevoegen dat ik ver bovenmodaal verdien. De visie van de VVD is gewoon fout. Klaar.
Klik om te vergroten...

omdat je het niet eens bent met een visie van een persoon of partij betekent niet dat deze visie pertinent fout IS. jij bent het niet eens met de visie, dus je VIND de visie van VVD fout.
b
bo2Lid
01-01-2024, 00:00
#18
In plaats van geld kan je beter tijd-boetes geven. Een werkeloze met veel zwart geld zou ook een lage boete krijgen. Na het maken van een overtreding meteen even vastzetten :wink:
afhankelijk van de overtreding een paar uur cel tot een paar dagen werkstraf.

De prijs die we tegenwoordig betalen voor een kleine overtreding is erg hoog.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#19
In Noorwegen gaat het al naar inkomen en dat systeem gaat heir vast ook komen.
S
ShroomfanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je hebt het zelf al wel eens gezien of meegemaakt : zo'n patserige directeur met een snelle wagen die denkt dat hij alles mag in het verkeer. Snelheidsregels gevaarlijk overschrijden , inhalen waar niet mag....
Maar wat kan een boete hem schelen? 50 of een paar honderd euro doet hem met zo'n dik salaris en bankrekening toch geen pijn?
Terwijl een parkeerboete of verkeersboete voor de gewone man of vrouw een serieuze knauw uit het maandloon is , is het voor mijnheer directeur helemaal niet erg?
Vinden jullie zo'n systeem nu eerlijk? Moet men bij boetes geen rekening gaan houden met iemands financiële toestand? Of anders boetes afschaffen en enkel werken met het rijbewijs met punten?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."