Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEuropese verkiezingen op 4 juni a.s.

Europese verkiezingen op 4 juni a.s.

83 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#1
Marla Singer zei:
als je helemaal niet stemt, gaat je stem sowieso naar de grootste partij dacht ik...
Klik om te vergroten...

hmm lekker scheef..niet stemmen is niet stemmen lijkt me...is toch iemands eigen keus
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lauu zei:
Marla Singer zei:
als je helemaal niet stemt, gaat je stem sowieso naar de grootste partij dacht ik...
Klik om te vergroten...

hmm lekker scheef..niet stemmen is niet stemmen lijkt me...is toch iemands eigen keus
Klik om te vergroten...

Je trekt het een beetje uit verband wat ze zegt.
als je blanco stemt, gaat je stem naar de grootste partij.
dan is het net of je niet stemt, ieg niet specifiek, en dan krijgt de grootste partij je stem.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deranged zei:
Stemmen is voor mongooltjes.
Klik om te vergroten...

Valt me toch weer van je tegen, dacht dat jij wel beter wist.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Play_bunny zei:
Lauu zei:
Marla Singer zei:
als je helemaal niet stemt, gaat je stem sowieso naar de grootste partij dacht ik...
Klik om te vergroten...

hmm lekker scheef..niet stemmen is niet stemmen lijkt me...is toch iemands eigen keus
Klik om te vergroten...

Je trekt het een beetje uit verband wat ze zegt.
als je blanco stemt, gaat je stem naar de grootste partij.
dan is het net of je niet stemt, ieg niet specifiek, en dan krijgt de grootste partij je stem.
Klik om te vergroten...

Ietsje anders:

Als je helemaal niet stemt, dan gaat je stem naar de grootste. Ga je wel, maar stem je blanco, dan gaat je stem niet naar de grootste partij en blijf je dus echt blanco. :wink:
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Marla Singer zei:
Ietsje anders:

Als je helemaal niet stemt, dan gaat je stem naar de grootste. Ga je wel, maar stem je blanco, dan gaat je stem niet naar de grootste partij en blijf je dus echt blanco. :wink:
Klik om te vergroten...

Dus wat jij zegt is dat als je blanco stemt, je stem niet mee telt, en als je niet stemt, je stem dus wel mee telt?
Een blanco stem wordt wel meegenomen, in het opkomstpercentage van het desbetreffende land. Je geeft alleen maar aan dat je het niet eens bent met de procedure, en op deze manier probeer je een discussie aan te wenden over de manier van stemmen.
Als je niet gaat stemmen, wordt je stem niet mee genomen in het opkomstpercentage en kan dus op geen manier meegenomen worden in de uitkomst van de verkiezing
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
Play_bunny zei:
Marla Singer zei:
Ietsje anders:

Als je helemaal niet stemt, dan gaat je stem naar de grootste. Ga je wel, maar stem je blanco, dan gaat je stem niet naar de grootste partij en blijf je dus echt blanco. :wink:
Klik om te vergroten...

Dus wat jij zegt is dat als je blanco stemt, je stem niet mee telt, en als je niet stemt, je stem dus wel mee telt?
Een blanco stem wordt wel meegenomen, in het opkomstpercentage van het desbetreffende land. Je geeft alleen maar aan dat je het niet eens bent met de procedure, en op deze manier probeer je een discussie aan te wenden over de manier van stemmen.
Als je niet gaat stemmen, wordt je stem niet mee genomen in het opkomstpercentage en kan dus op geen manier meegenomen worden in de uitkomst van de verkiezing
Klik om te vergroten...

Dit klopt, het wordt opgenomen in het opkomstpercentage waardoor je dus kunt zien hoeveel mensen blanco hebben gestemd. Maar in Nederland wordt de kiesdeler er niet groter van omdat het simpelweg als 'niet valide stem' wordt gezien.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#7
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem

Dit vond ik nog op Wikipedia over het blanco stemmen...

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... ezing.html

En postbus 51 over blanco stemmen.,..
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deranged zei:
Stemmen is iets voor mensen zonder stem, de dwalers van het onbedachtzame subjectivisme. De geesten van meningsuiting die zich laten gelden door een fractie te worden van een nietszeggende massa. Een nietszeggende fractie die nog niet het geringste beetje invloed heeft op het eindresultaat. Stemmen is je stem verloren laten gaan zonder te beseffen dat je inbreng volkomen zinloos is. Stemmen is voor hen die op zulke momenten zullen reageren met ''wat als iedereen zo dacht?''.

Het antwoord hierop is echter vrij simpel: dit doen ze niet. Ook zonder jou of zelfs zonder je hele familie gaat de collectieve schreeuw in het grote niets gewoon door, met exact hetzelfde eindresultaat. Mensen met een stem weten dat deze altijd geldt, ook als alleen zijzelf deze horen.
Klik om te vergroten...
:grin:

Wat een ongebreidelde nonsens :grin:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#9
Marla Singer zei:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem

Dit vond ik nog op Wikipedia over het blanco stemmen...

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... ezing.html

En postbus 51 over blanco stemmen.,..
Klik om te vergroten...
Trouwens, als je niet stemt gaat je stem niet naar de grootste partij. Aangezien de opkomst in heel Europa nog geen 40% is zou dat betekenen dat de grootste partij meer dan 60% van de stemmen zou krijgen zonder dat er 眉berhaupt geteld is waar de rest heen zou gaan.

Geen stem heeft geen invloed.
M
Memm没mLid
01-01-2024, 00:00
#10
@ BLABLABLA over communisme:


ON TOPIC: Heeft iemand zich verdiept in programmapunten die mij als fanatiek DF lezer interesseren? :grin:
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Memm没m zei:
ON TOPIC: Heeft iemand zich verdiept in programmapunten die mij als fanatiek DF lezer interesseren? :grin:
Klik om te vergroten...

En die zijn?
M
Memm没mLid
01-01-2024, 00:00
#12
Play_bunny zei:
Memm没m zei:
ON TOPIC: Heeft iemand zich verdiept in programmapunten die mij als fanatiek DF lezer interesseren? :grin:
Klik om te vergroten...

En die zijn?
Klik om te vergroten...

ik bedoel hier bijvoorbeeld een partij mee die zich sterk maakt voor legalisering van softdrugs in de EU, (kansloos:)) of die zich iig sterk maakt dat het Nederlandse beleid kan blijven bestaan, zonder het getouwtrek van de landen om ons heen. :)

etc. Die onderwerpen :grin:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Lenin zei:
Jullie mogen tenminste nog kiezen of je gaat stemmen of niet . In belgi毛 is het verplicht om te stemmen, zelfs voor Europese verkiezingen
Klik om te vergroten...

En als je niet gaat, krijg je dan een boete ofzo?

Wat zijn er trouwens veel reacties gekomen! Had ik niet verwacht, dat is het mooie van Democratie, laten we er trots op zijn dat we m贸gen (of moeten) stemmen...

Groetjes, R@r@ :wave:
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Memm没m zei:
Play_bunny zei:
Memm没m zei:
ON TOPIC: Heeft iemand zich verdiept in programmapunten die mij als fanatiek DF lezer interesseren? :grin:
Klik om te vergroten...

En die zijn?
Klik om te vergroten...

ik bedoel hier bijvoorbeeld een partij mee die zich sterk maakt voor legalisering van softdrugs in de EU, (kansloos:)) of die zich iig sterk maakt dat het Nederlandse beleid kan blijven bestaan, zonder het getouwtrek van de landen om ons heen. :)

etc. Die onderwerpen :grin:
Klik om te vergroten...

Het Nederlands beleid bestaat ook en dat zal ook blijven bestaan. Geen enkele partij zal daar iets aan willen veranderen. Wat er wel ligt, is regelgeving vanuit Brussel om een aantal onderwerpen Europees in vast te leggen. Alle landen zijn het over die regelgeving eens, dus ook Nederland. Die regelgeving wordt uiteindelijk omgezet naar nationale wetgeving.
B
Buddha CheeseLid
01-01-2024, 00:00
#15
r@r@77 zei:
Lenin zei:
Jullie mogen tenminste nog kiezen of je gaat stemmen of niet . In belgi毛 is het verplicht om te stemmen, zelfs voor Europese verkiezingen
Klik om te vergroten...

En als je niet gaat, krijg je dan een boete ofzo?

Wat zijn er trouwens veel reacties gekomen! Had ik niet verwacht, dat is het mooie van Democratie, laten we er trots op zijn dat we m贸gen (of moeten) stemmen...

Groetjes, R@r@ :wave:
Klik om te vergroten...
Als je zonder wettige reden niet gaat stemmen, loop je het risico op een boete van 25-50 euro. Als je meerdere keren niet gaat kan dit hoger oplopen. Je kan ook van de kiezerslijsten geschrapt worden na herhaald niet opdagen.

Je kan trouwens ook iemand anders een volmacht geven om voor jou te gaan stemmen.

Ik vind de stemplicht op zich nog niet zo slecht. Je kan nog altijd blanco of ongeldig stemmen als je wilt. Met stemplicht krijg je toch een meer representatief beeld denk ik.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#16
deadlock zei:
Deranged zei:
Stemmen is iets voor mensen zonder stem, de dwalers van het onbedachtzame subjectivisme. De geesten van meningsuiting die zich laten gelden door een fractie te worden van een nietszeggende massa. Een nietszeggende fractie die nog niet het geringste beetje invloed heeft op het eindresultaat. Stemmen is je stem verloren laten gaan zonder te beseffen dat je inbreng volkomen zinloos is. Stemmen is voor hen die op zulke momenten zullen reageren met ''wat als iedereen zo dacht?''.

Het antwoord hierop is echter vrij simpel: dit doen ze niet. Ook zonder jou of zelfs zonder je hele familie gaat de collectieve schreeuw in het grote niets gewoon door, met exact hetzelfde eindresultaat. Mensen met een stem weten dat deze altijd geldt, ook als alleen zijzelf deze horen.
Klik om te vergroten...
:grin:

Wat een ongebreidelde nonsens :grin:
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je signature het goed samenvat. Je geest is te klein. Je gelooft in de hersenloze meningsuiting, en bent daar niet vanaf te brengen. Want zo hebben ze je geindoctrineerd.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Buddha Cheese zei:
Ik vind de stemplicht op zich nog niet zo slecht.
Klik om te vergroten...
Opkomstplicht. Je bent niet verplicht om te stemmen (zoals je zelf al zegt), maar je bent verplicht om naar de stembus te gaan.

Ik ben dan ook van de mening "The best argument against democracy is a five minute conversation with an average voter." en stem ik dan ook ongeldig. 1 Stem maakt helemaal niks uit en verder interesseert het mij ook weinig, dus ik ga me echt niet verdiepen in de standpunten van een hele hoop partijen om dan mijn stem te zien verdwijnen in een stapel stemmen van xenophoben/christenen/mensen die niet nadenken en eigenlijk net zo goed willekeurig hadden kunnen stemmen.

Ook geef ik EI volledig geljk:
ExceptionalInsight zei:
cropp zei:
wat jij doet is niets, jij kijkt alleen. ik vind niet dat je nou nog kan zeuren als het fout gaat
Klik om te vergroten...
Ik geef te weinig om 'de samenleving' om me druk te maken over politiek. Ik zeur dan ook nergens over, ik vind mn eigen geluk wel, daar heb ik geen hulp van stropdassen met mooie praatjes voor nodig.
Klik om te vergroten...
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#18
Buddha Cheese zei:
r@r@77 zei:
Lenin zei:
Jullie mogen tenminste nog kiezen of je gaat stemmen of niet . In belgi毛 is het verplicht om te stemmen, zelfs voor Europese verkiezingen
Klik om te vergroten...

En als je niet gaat, krijg je dan een boete ofzo?

Wat zijn er trouwens veel reacties gekomen! Had ik niet verwacht, dat is het mooie van Democratie, laten we er trots op zijn dat we m贸gen (of moeten) stemmen...

Groetjes, R@r@ :wave:
Klik om te vergroten...
Als je zonder wettige reden niet gaat stemmen, loop je het risico op een boete van 25-50 euro. Als je meerdere keren niet gaat kan dit hoger oplopen. Je kan ook van de kiezerslijsten geschrapt worden na herhaald niet opdagen.

Je kan trouwens ook iemand anders een volmacht geven om voor jou te gaan stemmen.

Ik vind de stemplicht op zich nog niet zo slecht. Je kan nog altijd blanco of ongeldig stemmen als je wilt. Met stemplicht krijg je toch een meer representatief beeld denk ik.
Klik om te vergroten...

Ik vind het onverantwoordelijk om zo'n stemplicht in te voeren. Mensen met totaal geen interesse voor politiek, verplicht je dan om te gaan stemmen op iets waar ze geen weet van hebben. Helemaal in combinatie met een zeer laag intellect, vind ik het nog stommer dat deze mensen verplicht moeten stemmen.... Ik ben blij dat dit in NL niet het geval is. Maar goed, dan blijven er nog altijd toch nog steeds een hoop van die idioten over die wel naar de stembus gaan en dan krijg je opeens dit soort figuren in je gemeenteraad:



(Henk Bakker Sr, ex-gedetineerde en eersteklas randdebiel, kwam in 2002, na de moord op Pim Fortuin, met zijn "Leefbaar Amsterdam" met twee zetels in de gemeenteraad van Amsterdam. In 2006 kwam zijn partij in opspraak, omdat het uitgaven ten behoeve van de raadswerkzaamheden niet kon verantwoorden. Bakker moest daarom ruim 15.000 euro terugbetalen aan de gemeente.... Alles, behalve representatief vind ik :rolleyes: ).


Stiekem ben ik er sowieso wel een voorstander van, om mensen eerst te testen op hun (politieke) kennis, alvorens ze stemrecht krijgen en naar de stembus mogen komen.
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik stem hoogstwaarschijnlijk D66. Het feit dat ze niet met Geert Wilders willen regeren ga ik van watertanden. Voor de rest vind ik het gewoon slimme en verstandige mensen. Geen populistische partij, niet verschrikkelijk veel reclame of debiele spotjes (zoals GroenLinks), of uitspraken waardoor iedereen jouw kant op kijkt (Geert Wilders). Heb niet zo heeeeel erg veel verstand van politiek maar het interesseert me en D66 spreekt me heel erg aan. Progressief sociaal-liberaal. Mooi.
B
Buddha CheeseLid
01-01-2024, 00:00
#20
Marla Singer zei:
Buddha Cheese zei:
Als je zonder wettige reden niet gaat stemmen, loop je het risico op een boete van 25-50 euro. Als je meerdere keren niet gaat kan dit hoger oplopen. Je kan ook van de kiezerslijsten geschrapt worden na herhaald niet opdagen.

Je kan trouwens ook iemand anders een volmacht geven om voor jou te gaan stemmen.

Ik vind de stemplicht op zich nog niet zo slecht. Je kan nog altijd blanco of ongeldig stemmen als je wilt. Met stemplicht krijg je toch een meer representatief beeld denk ik.
Klik om te vergroten...

Ik vind het onverantwoordelijk om zo'n stemplicht in te voeren. Mensen met totaal geen interesse voor politiek, verplicht je dan om te gaan stemmen op iets waar ze geen weet van hebben. Helemaal in combinatie met een zeer laag intellect, vind ik het nog stommer dat deze mensen verplicht moeten stemmen....
Klik om te vergroten...
Er zijn voor- en nadelen verbonden aan beide situaties, het is eigenlijk een oeverloze discussie.

Op zich is het toch de bedoeling om het volk te laten beslissen wie aan de macht komt, en als het volk bestaat uit mensen zonder interesse voor politiek en een laag intellect dan is het zo.. Nu is het wel zo dat er enkelen stemmen zonder enig idee te hebben waarvoor ze eigenlijk stemmen, maar dat blijft nog beperkt volgens mij in vergelijking met gefundeerde stemmen (al dan niet gebaseerd op een 'laag intellect'). Er komt zoooo veel in de media over de komende stemmingen dat het al moeilijk is om dit volledig uit te sluiten. En zoals ik al zei, er isnog steeds de blanco/ongeldige stemmogelijkheid.

Als je uitgaat van stemrecht, dan heb je veel mensen die gewoon te lui zijn om te gaan stemmen (ikzelf zou zelf ook niet gaan) en ga je volgens mij veel extremere stemresultaten krijgen. Overdreven gesteld: enkel hevige voorstanders van een of andere partij gaan naar de stembus waardoor je totaal geen representatief beeld krijgt van wat de bevolking echt vindt en wilt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."