deadlock zei:
De criminele elite lacht en het volk mag bukken.
Waarbij het toch opgemekt mag worden dat hoe hoger je kijkt op zowel de maatschappelijke als de criminele ladder, dat boven en onder wereld volgens mij steeds meer met elkaar verweven zijn.
De vergelijking met de jodenster vind ik niet zo heel gek. Dit soort systemen selecteerd dan wel niet een bepaalde bevolkingsgroep, maar het maakt het wel mogelijk om dat in de toekomst zeer gemakkelijk te doen. Het probleem dat ik met deze systemen heb is ook niet wat er nu mee gebeurd, maar wat er in de toekomst mee gaat gebeuren.
De pakkans klein zeg je nog ergens, ik ben er sterk van overtuigd dat binnen niet al te lange tijd de pakkans voor te hard rijden naar 100% gaat. Dat is nu het geval voor een aantal trajectcontroles in nederland, over een poosje is dat voor de hele snelweg, en de kilometerheffing gaat dat mogelijk maken. Dat kan je dan wel geen probleem vinden omdat je te hard rijden toch fout vind, maar ik vind het iig niet relaxed rijden. (en zal dan wel weer blij zijn wanneer auto rijden volautomatisch kan)
De cannachopper is net ingevoerd. Zul je wel geen probleem vinden omdat je niet kweekt he ?
Maar wat nou als ze strax verder gaan met die technologie en heel nederland komt vol met sensortjes terwijl over 5 jaar blowen weer illigaal word (want dat gaat toch ook duidelijk die kant uit) Misschien maken we nog wel een tijd mee waar de pakkans op blowen 100% is. Maakt het ons dan echt allemaal niets uit ?
En dat zijn nog maar enkele voorbeelden, nog een paar in het kort:
-EPD (over 10 jaar vinden ze het misschien toch wel handig dat de zorgverzekeraar ook toegang krijgt ?)
-OV-chipkaart
-Slimme meter (gaan we alleen wietkwekers opsporen, of gaan de idioten in den haag die gloeilampen willen verbieden zich misschien nog veel meer met ons prive leven bemoeien?)
Natuurlijk, het zal niet allemaal zo zijn, en het zal nu ook niet met die intentie gedaan worden, maar het zijn allemaal mogelijkheden die misbruikt kunnen worden in de toekomst. En als je dan ziet dat de grens van wat acceptabel gevonden word steeds verschuift en de drang naar macht en controle groot is, dan denk ik dat het best reeel is om ervanuit te gaan dat dit misbruik ook plaats zal vinden. (het zal natuurlijk geen misbruik, maar gebruik heten)
En het aller belangrijkste verschil met oudere technieken en bijvoorbeeld het traceren van mobieltjes vind ik toch wel het gemak van de moderne databases waarin de informatie word opgeslagen. Die databases worden steeds efficienter en meer gekoppeld. Data opslag kost ook niets meer. Wanneer ze je met je mobieltje willen tracen zullen ze nog enige moeite moeten doen waardoor ze dit alleen doen om serieuze criminelen op te sporen enzo. Over 10 jaar typen ze je naam in en hebben ze alles op een rij staan tot in detail. Natuurlijk je vingerafdrukken (je dna misschien ook al) overal waar je geweest ben in de afgelopen jaren met auto en OV, wat voor boodschappen je doet etc en kunnen zul je volledig automatisch een boete krijgen wanneer je te vaak bij de mc donalds ben geweest.