Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPer 28 juni vingerafdrukken inleveren

Per 28 juni vingerafdrukken inleveren

58 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#1
shokora zei:
Zo'n RFID chip kun je zogenaamd maar van een hele kleine afstand aflezen wat natuurlijk gewoon bullshit is. Als je een signaal wilt ontvangen kun je of de zender sterker maken, of de ontvanger...
Klik om te vergroten...

Dat is niet waar, je kunt niet de ontvanger oneindig gevoeliger maken, want daar versterk je de ruis mee. Met een zwakke zender is na een bepaalde afstand het signaal niet meer uit de ruis te halen.
t
teckLid
01-01-2024, 00:00
#2
whupa iedereen een chip in zen kop en weg met all die on noodige kosten posten gelijk pin pasje en een mobieltje der in.

weet je zekker dat ze je kunne vinden als nodig :wave:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
tomz0r zei:
Ik vind het een raar idee.
Het systeem kan gehackt worden maar het is echt niet zo dat die hackers dan een kaart te zien krijgen met waar iedereen zich bevindt. Het zal wel goed beveiligd zijn, waarbij alleen mensen met een bevel mogen en kunnen kijken waar iemand zich bevond/bevindt.
Maar is dat nu niet al het geval met mensen die een mobiele telefoon met GPS hebben? Volgens mij kunnen ze dat ook traceren.
Ik weet niet wat ik er van moet denken.
Klik om te vergroten...

Dat kan bij iedere mobiele telefoon door middel van driepuntslocalisatie (je afstand tegenover 3 zendmasten wordt bepaald).

Wacky zei:
Dat is niet waar, je kunt niet de ontvanger oneindig gevoeliger maken, want daar versterk je de ruis mee. Met een zwakke zender is na een bepaalde afstand het signaal niet meer uit de ruis te halen.
Klik om te vergroten...

Dat klopt, maar er was laatst iemand die kon met $250,- aan gear een paspoort oppikken op 200 meter afstand. Als je dit tot een (halve) kilometer zou kunnen verlengen heb je al genoeg bereik om alles in de gaten te houden.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Voortaan dus een metalen hoesje om het paspoort :tongueout: (soort van alu hoedje voor je pass)
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik doe dat niet, dat wijger ik

ik vraag zowiezo deze week een nieuwe aan, zodat ik er nog eentje heb voor dat deze regel ingaat, maar ik doe dat echt niet

ik durf te wedden dat die database over een paar jaar gebruikt wordt voor het bestrijden van misdaad en shit. dat doe ik niet want ik wil blanco blijven.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Moet zeggen dat ik helemaal niets verkeerd vind aan deze nieuwe regeling. Wat betreft de mensen die bang zijn dat de regering kan tracen waar je geweest bent, dat kunnen ze allang door middel van je mobile telefoon zoals eerder aangegeven in dit topic. Dus als je zo gesteld bent op je privacy zou ik maar snel je telefoontje weg gooien. :P
w
whymeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het verschil tussen een mobieltje en je paspoort i nou juist dat je een mobieltje kunt weggooien.. en een paspoort niet :(

Tip: Magnetische straling en elektriciteit verneuken de chip voor de volle 100%, dus daar ga ik flink aan beginnen als ik een nieuw paspoort krijg..

En wat vingerafdrukken betreft: siliconenlaagje erop met een andere vingerafdruk, of gewoon de opperhuid van je vingertopje weg veilen :grin:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#8
d/t fouten in namen :'(
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik snijd ze 2 weken ervoor wel goed open...
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#10
whyme zei:
Tip: Magnetische straling en elektriciteit verneuken de chip voor de volle 100%, dus daar ga ik flink aan beginnen als ik een nieuw paspoort krijg..
Klik om te vergroten...
Iedere keer als ik denk dat de mensen hier niet dommer kunnen worden staat er weer een nieuwe kampioen op :grin:

Lieve schat, die chip is zodanig gemaakt dat elektromagnetische straling op een bepaalde frequentie er voor zorgt dat 'ie actief wordt (m.a.w.; het is de power source) en dat er gegevens uit uitgelezen kunnen worden. Er zitten geen bewegende delen in dus er slijt ook niets.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik wil eigenlijk helemaal niet dat ze mijn vinger afdrukken hebben, vind ik qua privacy eigenlijk niet zo geweldig..
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kees Klapkaak zei:
Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.
Klik om te vergroten...
Precies. En dan is de pakkans alsnog belachelijk laag :tongueout:

Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?
Klik om te vergroten...
De ID plicht is zeer zeker wél wat voor te zeggen aangezien je niet per definitie als crimineel bestempeld wordt, alhoewel hij vaak misbruikt wordt.

De vergelijking met een jodenster gaat niet op. Iedereen krijgt het ding namelijk.

Wat zo mooi krom is aan het systeem, is dat de hackerelite straks precies weet hoe ze zich om dit systeem heen kunnen kronkelen en dat dus ook voor persoonlijk gewin gaan gebruiken dus bijvoorbeeld verkopen aan criminele organisaties. En op dat moment is precies het tegenovergestelde aan de hand van wat er bereikt moest worden. De criminele elite lacht en het volk mag bukken.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#13
deadlock zei:
De criminele elite lacht en het volk mag bukken.
Klik om te vergroten...

Waarbij het toch opgemekt mag worden dat hoe hoger je kijkt op zowel de maatschappelijke als de criminele ladder, dat boven en onder wereld volgens mij steeds meer met elkaar verweven zijn.

De vergelijking met de jodenster vind ik niet zo heel gek. Dit soort systemen selecteerd dan wel niet een bepaalde bevolkingsgroep, maar het maakt het wel mogelijk om dat in de toekomst zeer gemakkelijk te doen. Het probleem dat ik met deze systemen heb is ook niet wat er nu mee gebeurd, maar wat er in de toekomst mee gaat gebeuren.

De pakkans klein zeg je nog ergens, ik ben er sterk van overtuigd dat binnen niet al te lange tijd de pakkans voor te hard rijden naar 100% gaat. Dat is nu het geval voor een aantal trajectcontroles in nederland, over een poosje is dat voor de hele snelweg, en de kilometerheffing gaat dat mogelijk maken. Dat kan je dan wel geen probleem vinden omdat je te hard rijden toch fout vind, maar ik vind het iig niet relaxed rijden. (en zal dan wel weer blij zijn wanneer auto rijden volautomatisch kan)

De cannachopper is net ingevoerd. Zul je wel geen probleem vinden omdat je niet kweekt he ?
Maar wat nou als ze strax verder gaan met die technologie en heel nederland komt vol met sensortjes terwijl over 5 jaar blowen weer illigaal word (want dat gaat toch ook duidelijk die kant uit) Misschien maken we nog wel een tijd mee waar de pakkans op blowen 100% is. Maakt het ons dan echt allemaal niets uit ?

En dat zijn nog maar enkele voorbeelden, nog een paar in het kort:
-EPD (over 10 jaar vinden ze het misschien toch wel handig dat de zorgverzekeraar ook toegang krijgt ?)
-OV-chipkaart
-Slimme meter (gaan we alleen wietkwekers opsporen, of gaan de idioten in den haag die gloeilampen willen verbieden zich misschien nog veel meer met ons prive leven bemoeien?)

Natuurlijk, het zal niet allemaal zo zijn, en het zal nu ook niet met die intentie gedaan worden, maar het zijn allemaal mogelijkheden die misbruikt kunnen worden in de toekomst. En als je dan ziet dat de grens van wat acceptabel gevonden word steeds verschuift en de drang naar macht en controle groot is, dan denk ik dat het best reeel is om ervanuit te gaan dat dit misbruik ook plaats zal vinden. (het zal natuurlijk geen misbruik, maar gebruik heten)

En het aller belangrijkste verschil met oudere technieken en bijvoorbeeld het traceren van mobieltjes vind ik toch wel het gemak van de moderne databases waarin de informatie word opgeslagen. Die databases worden steeds efficienter en meer gekoppeld. Data opslag kost ook niets meer. Wanneer ze je met je mobieltje willen tracen zullen ze nog enige moeite moeten doen waardoor ze dit alleen doen om serieuze criminelen op te sporen enzo. Over 10 jaar typen ze je naam in en hebben ze alles op een rij staan tot in detail. Natuurlijk je vingerafdrukken (je dna misschien ook al) overal waar je geweest ben in de afgelopen jaren met auto en OV, wat voor boodschappen je doet etc en kunnen zul je volledig automatisch een boete krijgen wanneer je te vaak bij de mc donalds ben geweest.
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pff. Ze doen maar. Die van mij zijn net kunst. Ik doe toch niks fout :grin: Denk ik.
B
BelgoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik begin alvast met m'n vingertoppen te veilen.

We gaan steeds meer richting de total control.

En het naive volk; ach ik heb toch nix te verbergen. :angry:


FF over die EPD..heeft iemand daar bezwaar tegengemaakt ?Ik en m'n gezin wel geluk.
d
dirtbagLid
01-01-2024, 00:00
#16
lekker dan, politiestaat here we come... :(
x
x_VorteX_xLid
01-01-2024, 00:00
#17
NL begint steeds meer de VS na te doen.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik weet dat vrienden die van vroeger nog wat foute onopgeloste dingetjes nog hebben staan. Ik denk dat dan mensen die weer het ''goede'' pad op zijn gegaan , behoorlijk last kunnen krijgen van hun verleden. Geheid dat de politie dit in handen gaat krijgen , en zo de misdaad sneller wilt kunnen bestrijden.

Ik vind het een behoorlijke inbreuk op mijn privacy. Belachelijk, vanzelf dat we ook geen eigen denkwijze meer kunnen/mogen/zullen hebben. en we allemaal slaven worden van onszelf... tof
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#19
Belgo zei:
Ik begin alvast met m'n vingertoppen te veilen.

We gaan steeds meer richting de total control.

En het naive volk; ach ik heb toch nix te verbergen. :angry:


FF over die EPD..heeft iemand daar bezwaar tegengemaakt ?Ik en m'n gezin wel geluk.
Klik om te vergroten...

Hoezo zijn die mensen naief? :)
g
gtedbroLid
01-01-2024, 00:00
#20
vandaag me werkstuk maatschappijleer gestart over de privacy in nederland. Het werkstuk moest alleen al gisteren af zijn :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."