Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPer 28 juni vingerafdrukken inleveren

Per 28 juni vingerafdrukken inleveren

58 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
Kees KlapkaakLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is bijna zover, per 28 Juni 2009 moet iedereen die een nieuw reisdocument aanvraagt twee vingerafdrukken inleveren. Dit gaat volgens de richtlijnen van de EU waarin staat dat elke lidstaat zijn reisdocumenten met vingerafdrukken moet voorzien.

Nederland loopt hierin behoorlijk voor vergeleken andere lidstaten. Het Verenigd Koninkrijk is pas een proef gestart met een nieuw paspoort en in Duitsland had de overheid na massaal protest tegen de vingerafdrukken deze verplichting optioneel gemaakt.

Naast de richtlijn te volgen, doet Nederland er nog een schepje bovenop. Niet alleen komen deze vingerafdrukken op de RFID-chip in je paspoort, maar ze komen ook in een centrale landelijke database. Een meerderheid van de Tweede Kamer was voor het wetsvoorstel om politie en justitie toegang te geven tot de vingerafdrukken van alle Nederlanders. Nederland is daarmee uniek, aangezien geen enkel ander land toegang heeft tot de vingerafdrukken van al haar inwoners.

Of je blij moet zijn met deze ontwikkeling is de vraag. Zo heeft een hacker op afstand paspoortchips weten te kopiëren zonder dat de drager het merkte, bleek uit een rapport van de Europese Commissie dat identiteitsbewijzen waardeloos zijn in de strijd tegen het terrorisme, en bekritiseerde een ex-MI5 baas de "waardeloze" identiteitsbewijzen.
Klik om te vergroten...

Hoe denken jullie hierover?
g
gtedbroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ga de hele dag met van die handschoentjes aan lopen, weer een stukje privacy weg. Wordt toch tijd om te gaan emigreren denk ik
T
Token_White_GuyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Blij dat ik net een nieuw paspoort heb, uitstel van executie voor 5 jaar zullen we maar zeggen.
Het bevalt me helemaal niks dat een onveroordeelde burger ineens vingerafdrukken (of in de toekomst misschien irisscan) moet achterlaten die in een grote database verdwijnen.

Ben zelf nogal op mijn privacy gesteld, en doe daarom bijvoorbeeld ook nooit mee aan acties waarbij je een auto of een reis of whatever kan winnen en daarvoor NAW-gegevens moet achterlaten. Noem me paranoïde (en dat zonder te snuiven :wink:), maar ik vertrouw de uitbreiding van 'big brother' voor geen meter. Je weet per slot van rekening nooit in welke handen jouw informatie valt.

Het verbaast me dan ook dat veel mensen het lulkoek-argument 'het is voor je eigen veiligheid' klakkeloos accepteren. Helaas heb je bij de aanvraag van een paspoort geen keuze.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#4
Geen probleem. Ik heb niets te verbergen. In Duitsland dacht ik dat je je vingerafdrukken al moest achterlaten bij het aanvragen van een paspoort?

Wat ik wel eng vind is die RFID chips. Daarmee zouden ze je kunnen traceren. Best een enge gedachte. Ben je altijd te volgen via die chip. Waar je bent op dat moment. Hoe laat je thuiskomt, je boodschappen doet elke dag.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik wil eigenlijk helemaal niet dat ze mijn vinger afdrukken hebben, vind ik qua privacy eigenlijk niet zo geweldig..
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kees Klapkaak zei:
Altijd bij dit soort discussies hoor ik: "Ik heb toch niets te verbergen" Oke prima, dan voeren we in 2010 de irisscan verplicht in, in 2011 krijgt iedereen een sensor in z'n auto die het te hard rijden direct doorgeeft aan de politie en laten we vooral niet vergeten om eind dat jaar iedereen te chippen zodat we altijd weten waar iedereen is en is geweest voor altijd.
Klik om te vergroten...
Precies. En dan is de pakkans alsnog belachelijk laag :tongueout:

Nee ik vond de id plicht vond ik al een beetje belachelijk eerlijk gezegd, maar met die nieuwe vingerafdruk plicht vind ik het helemaal een verkapte jodenster. Wat nou als de wereld straks wat instabieler wordt waardoor al die prive informatie in verkeerde handen valt?
Klik om te vergroten...
De ID plicht is zeer zeker wél wat voor te zeggen aangezien je niet per definitie als crimineel bestempeld wordt, alhoewel hij vaak misbruikt wordt.

De vergelijking met een jodenster gaat niet op. Iedereen krijgt het ding namelijk.

Wat zo mooi krom is aan het systeem, is dat de hackerelite straks precies weet hoe ze zich om dit systeem heen kunnen kronkelen en dat dus ook voor persoonlijk gewin gaan gebruiken dus bijvoorbeeld verkopen aan criminele organisaties. En op dat moment is precies het tegenovergestelde aan de hand van wat er bereikt moest worden. De criminele elite lacht en het volk mag bukken.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#7
deadlock zei:
De criminele elite lacht en het volk mag bukken.
Klik om te vergroten...

Waarbij het toch opgemekt mag worden dat hoe hoger je kijkt op zowel de maatschappelijke als de criminele ladder, dat boven en onder wereld volgens mij steeds meer met elkaar verweven zijn.

De vergelijking met de jodenster vind ik niet zo heel gek. Dit soort systemen selecteerd dan wel niet een bepaalde bevolkingsgroep, maar het maakt het wel mogelijk om dat in de toekomst zeer gemakkelijk te doen. Het probleem dat ik met deze systemen heb is ook niet wat er nu mee gebeurd, maar wat er in de toekomst mee gaat gebeuren.

De pakkans klein zeg je nog ergens, ik ben er sterk van overtuigd dat binnen niet al te lange tijd de pakkans voor te hard rijden naar 100% gaat. Dat is nu het geval voor een aantal trajectcontroles in nederland, over een poosje is dat voor de hele snelweg, en de kilometerheffing gaat dat mogelijk maken. Dat kan je dan wel geen probleem vinden omdat je te hard rijden toch fout vind, maar ik vind het iig niet relaxed rijden. (en zal dan wel weer blij zijn wanneer auto rijden volautomatisch kan)

De cannachopper is net ingevoerd. Zul je wel geen probleem vinden omdat je niet kweekt he ?
Maar wat nou als ze strax verder gaan met die technologie en heel nederland komt vol met sensortjes terwijl over 5 jaar blowen weer illigaal word (want dat gaat toch ook duidelijk die kant uit) Misschien maken we nog wel een tijd mee waar de pakkans op blowen 100% is. Maakt het ons dan echt allemaal niets uit ?

En dat zijn nog maar enkele voorbeelden, nog een paar in het kort:
-EPD (over 10 jaar vinden ze het misschien toch wel handig dat de zorgverzekeraar ook toegang krijgt ?)
-OV-chipkaart
-Slimme meter (gaan we alleen wietkwekers opsporen, of gaan de idioten in den haag die gloeilampen willen verbieden zich misschien nog veel meer met ons prive leven bemoeien?)

Natuurlijk, het zal niet allemaal zo zijn, en het zal nu ook niet met die intentie gedaan worden, maar het zijn allemaal mogelijkheden die misbruikt kunnen worden in de toekomst. En als je dan ziet dat de grens van wat acceptabel gevonden word steeds verschuift en de drang naar macht en controle groot is, dan denk ik dat het best reeel is om ervanuit te gaan dat dit misbruik ook plaats zal vinden. (het zal natuurlijk geen misbruik, maar gebruik heten)

En het aller belangrijkste verschil met oudere technieken en bijvoorbeeld het traceren van mobieltjes vind ik toch wel het gemak van de moderne databases waarin de informatie word opgeslagen. Die databases worden steeds efficienter en meer gekoppeld. Data opslag kost ook niets meer. Wanneer ze je met je mobieltje willen tracen zullen ze nog enige moeite moeten doen waardoor ze dit alleen doen om serieuze criminelen op te sporen enzo. Over 10 jaar typen ze je naam in en hebben ze alles op een rij staan tot in detail. Natuurlijk je vingerafdrukken (je dna misschien ook al) overal waar je geweest ben in de afgelopen jaren met auto en OV, wat voor boodschappen je doet etc en kunnen zul je volledig automatisch een boete krijgen wanneer je te vaak bij de mc donalds ben geweest.
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pff. Ze doen maar. Die van mij zijn net kunst. Ik doe toch niks fout :grin: Denk ik.
B
BelgoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik begin alvast met m'n vingertoppen te veilen.

We gaan steeds meer richting de total control.

En het naive volk; ach ik heb toch nix te verbergen. :angry:


FF over die EPD..heeft iemand daar bezwaar tegengemaakt ?Ik en m'n gezin wel geluk.
d
dirtbagLid
01-01-2024, 00:00
#10
lekker dan, politiestaat here we come... :(
x
x_VorteX_xLid
01-01-2024, 00:00
#11
NL begint steeds meer de VS na te doen.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik weet dat vrienden die van vroeger nog wat foute onopgeloste dingetjes nog hebben staan. Ik denk dat dan mensen die weer het ''goede'' pad op zijn gegaan , behoorlijk last kunnen krijgen van hun verleden. Geheid dat de politie dit in handen gaat krijgen , en zo de misdaad sneller wilt kunnen bestrijden.

Ik vind het een behoorlijke inbreuk op mijn privacy. Belachelijk, vanzelf dat we ook geen eigen denkwijze meer kunnen/mogen/zullen hebben. en we allemaal slaven worden van onszelf... tof
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#13
Belgo zei:
Ik begin alvast met m'n vingertoppen te veilen.

We gaan steeds meer richting de total control.

En het naive volk; ach ik heb toch nix te verbergen. :angry:


FF over die EPD..heeft iemand daar bezwaar tegengemaakt ?Ik en m'n gezin wel geluk.
Klik om te vergroten...

Hoezo zijn die mensen naief? :)
g
gtedbroLid
01-01-2024, 00:00
#14
vandaag me werkstuk maatschappijleer gestart over de privacy in nederland. Het werkstuk moest alleen al gisteren af zijn :(
b
bringabongLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ach, ik heb toch niets te verbergen
Klik om te vergroten...

Het gaat er ook helemaal niet om of je iets te verbergen hebt. Het probleem is dat er steeds meer gegevens over je verzameld worden die met elkaar gecombineerd kunnen worden, om zo een profiel van jou te maken. Dat maken van zo'n profiel gebeurt allang niet meer door mensen, dat doen computers adhv bepaalde algoritmes, die kijken bijvoorbeeld naar het betaalpatroon van je credit/pin kaart, je reisbewegingen (hallo OV chipkaart & rekeningrijden!), straks dus ook vingerafdrukken, etc etc.

Tot zo ver denk je "prima niks aan de hand", maar wat nu als de computer bij het maken van zo'n profiel wat van jou gegevens meeneemt en op basis van het algoritme tot de conclusie komt dat jij wel eens crimineel bezig kan zijn. Dan loopt er vanaf dat moment en politieonderzoek naar je, terwijl jij daar niets van weet, en je ook geen mogelijkheid hebt om je te verweren. Dat lijkt me op z'n minst behoorlijk vervelend, want dan mag je telefoon getapt worden, je mag in de gaten gehouden worden, en zo zijn er nog wat zaken die allemaal ineens mogelijk zijn, men heeft immers aanwijzingen op basis waarvan jij verdacht wordt.

Hoe meer gegevens men van je heeft, des te uitgebreider zo'n profiel wordt, en des te meer mogelijke matches er gevonden kunnen worden.

Ander risico dat al werd genoemd is dat hackers met de gegevens aan de haal kunnen gaan, dan denk je "ach, wat moet zo'n puisterig roemeense hackertje nou met die gegevens", het antwoord is: identity theft. Dat gebeurt nu al bij credit card fraude; men achterhaalt je credit card gegevens, je adres, en vervolgens kunnen ze met je card betalingen gaan doen.
Dan zeggen de meeste mensen "oh, maar de bank betaalt dat toch wel weer terug", dat klopt ook, maar er zijn al gevallen bekend (ook in Nederland) waar men met deze gegevens vervolgens kinderporno gaat bestellen, die transacties komen naar boven op het moment dat zo'n kinderporno handelaar wordt opgerold, en dan is het aan jou om te bewijzen dat jij die transactie niet hebt gedaan. Dat valt niet mee..

Het principe 'innocent until proven guilty' gaat in dit soort zaken allang niet meer op.

Je kan je voorstellen dat dit soort identity theft een heel stuk makkelijker en lucratiever wordt naarmate men meer gegevens van je heeft, als je naast de credit card gegevens ook nog vingerafdrukken hebt, geboorte datum, burger service nummer, kenteken van de auto, clone van de OV chipkaart, digitale foto uit de chip op het paspoort.. Dan wordt het wel heel erg makkelijk om je op een zeer overtuigende manier voor iemand anders uit geven, en wordt het voor jou nog lastiger om bijvoorbeeld te bewijzen dat jij het toch echt niet was die die bank overval pleegde en daar z'n vingerafdrukken achterliet en toevallig ook in hetzelfde type auto met hetzelfde kenteken de straat uit reedt en later in de trein stapte.

In de US, waar men al veel verder is met dit soort verregaande registraties en centrale opslag van deze gegevens, zijn gevallen bekend waar leningen en verzekeringen worden afgesloten met de gegevens van nietsvermoedende burgers.

Uiteraard worden al deze maatregelen ingevoerd onder het mom van 'veligheid' en 'anti terreur' maatregelen, maar de enige die er wat mee opschieten zijn de overheid zelf, en de georganiseerde misdaad, vooral voor die laatste groep breken gouden tijden aan.

En denk maar niet dat een zelfmoord terrorist sneller wordt opgepakt omdat z'n vingerafdrukken in z'n paspoort staan, de plegers van de aanslagen in de US en Londen hadden ook allemaal braaf hun eigen paspoort op zak.

Was getekend,

Een bezorgde burger.
n
nouscheziganLid
01-01-2024, 00:00
#16
heel simpel: als je het er niet mee eens bent heb je 2 opties:

optie 1: met je oude paspoort op tijd verhuizen naar een ander land waar ze geen vingerafdrukken nodig hebben.

optie 2: gewoon in nederland blijven.

ik heb in het buitenland niks te zoeken, je mag toch (bijna) nergens meer dan dat je in nederland mag en de "landen" waar dat wel mag hebben meer nadelen dan voordelen.

dus die vingerafdruk kwestie is voor mij al niet van toepassing, heb geen paspoort nodig.


enne je kunt natuurlijk ook net die 2 vingers verbranden die ze op je paspoort nodig hebben...dan staan er 2 egaal zwarte ronde vlekken op en moeten ze het maar uitzoeken wat ze er mee willen.
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind het echt te idioot voor woorden. Nederlanders leveren zo makkelijk hun privacy in, het grootste gedeelte van het volk denkt er niet eens over na. Als het alleen bij vingerafdrukken afnemen bleef was het nog wel te overzien, maar de regering pusht het steeds verder.

Rekeningrijden, elektronische patiëntendossier, elektronisch kinderdossier, identificatieplicht, vingerafdrukken op reisdocument nu(er zijn plannen geweest om DNA van iedereen op te slaan, maar daar waren teveel bezwaren bij), ov chipkaart en cameratoezicht om er maar enkelen te noemen. Daarnaast hebben ze nog veel meer opsporingsmogelijkheden zoals het tracken van mobieltjes en kijken wat met koopt bij de Albert Heijn.

Criminelen pak je hier ook echt niet mee, die doen handschoenen aan of veilen hun vingertoppen af. Uiteindelijk wordt dit een maatregel waar brave burgers last van krijgen net als bij de identificatieplicht.

Wat ik ook zo kwalijk vind is dat deze maatregel helemaal geen media aandacht krijgt. 28 juni is al over 2 weken. Het voelt echt alsof deze maatregel erdoor geduwd wordt. Over een maatregel met zoveel impact zou gediscussieerd moeten worden op televisie, maar Nederland geeft er gewoon geen flikker om.

Iedereen zegt hier 'ik heb toch niets te verbergen', maar vinden jullie dit dan een goed idee? Heb je hier behoefte aan? Natuurlijk niet. De politiek doet lekker waar ze zelf zin in hebben, feitelijk zijn wij niets beter af dan de mensen in Iran :(

En dan tenslotte: ik maak me vooral zo druk vanwege het verleden van ons land. In de Tweede Wereldoorlog heeft onze regering onze bevolkingsregisters zonder aarzelen overgedragen aan de Duitsers. Hierdoor kon de Jodenvervolging nergens zo efficiënt gebeuren als in Nederland. Onze regering kan niet omgaan met deze verantwoordelijkheid omdat het zulke angsthazen zijn.

Ongelofelijk dat men hier gewoon weer intrapt, we hebben als volk niets geleerd van het verleden.
K
Kees KlapkaakLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedank de PVV maar voor deze onzin jongens..

Gadverdamme ik walg van kortzichtige Geerd Wilders stemmers :kots:
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#19
deadlock zei:
d/t fouten in namen :'(
Klik om te vergroten...

Geerte is het niet waard dat zijn naam goed gespeld wordt :grin: ;D :grin:
P
PaikeaLid
01-01-2024, 00:00
#20
wtf... big brother is watching you...

moet ik nou nu nog snel een paspoort kopen, of zal ik met mijn id-kaart het zo laten. Je ontkomt er tenslotte toch niet aan...

Hmm.. nog 3 dagen om te beslissen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."