Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOnderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijgedrag!

Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijgedrag!

26 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Daar gaan we weer. Gekke wietpredikanten.
j

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
juuleke
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Achter het stuur kruipen nadat je flink wat THC hebt ingeademd is bepaald niet aan te raden. Daar zullen weinig het mee oneens zijn, dachten we. Maar een Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat knetterstoned zijn helemaal geen invloed heeft op rijgedrag. Huh?

Onderzoekers deden een uitgebreide test waar 85 personen aan deelnamen. De vraag was: heeft blowen invloed op het rijgedrag? Eerst mocht een aantal proefkonijnen compleet nuchter achter het stuur plaatsnemen om een aantal verkeerstests af te leggen, waaronder Honden ontwijken, wel of niets stoppen voor oranje, medeweggebruikers ontwijken, je kent het wel.

Daarna kreeg een deel van de testers een jonko vol voorgeschoteld mét THC erin. Het andere deel kreeg een placebo op de lippen, oftewel: een joint zonder THC waarvan je onmogelijk stoned kan worden. Dertig minuten na het smoken kropen ze opnieuw achter het stuur om dezelfde tests uit te voeren. En wat bleek? Er was géén verschil te zien tussen het rijgedrag van de stoners en het rijgedrag van de personen die enkel dachten dat ze stoned waren. Ook vergeleken met de eerder test waar iedereen nuchter was, werden geen verschillen ontdekt.

Uiterst vreemd, denk je niet? Maar de heren onderzoekers hebben er wel een verklaring voor. Wanneer je high c.q. stoned aan het verkeer gaat deelnemen krijg je te maken met het “little old lady” syndroom. Iets waardoor je stukken voorzichtiger bent en bijna altijd minder hard gaat rijden. Goed, weten we dat ook weer. Toch zien we dit graag nog even bevestigt door de experts onder jullie. Dus biecht maar op: wie is er wel eens met een jointje te veel in de auto gestapt? En hoe beviel dat qua rijgedrag? (bron: tokeofthetown)


bron:http://autoblog.nl.msn.com/archive/2010/06/05/onderzoek-blowen-heeft-geen-invloed-op-rijgedrag#post-35930
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Wat een onzin.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Dat taalgebruik alleen al.. "Jonko", "smoken"...
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Zo'n gecreëerde situatie is ook niet de echte. Terwijl ze stoned in de auto zitten in dat onderzoek weten ze dat er elk moment wat kan gebeuren. In het echte verkeer rijd je ook niet zo.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Hoe slecht de wiet is in de VS is dat logisch :tearsofjoy:
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Hmm, ik denk dat het op een gegeven moment toch wel te veel is.
Maar dan ben je niet stoned maar wasted.

Reactievermogen zal minder zijn, maar je bent wel voorzichtiger denk ik.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Haha, ik ben zeer benieuwd hoe de methodiek van dat onderzoek in elkaar zit en door wie het is uitgevoerd. Ik geloof het niet. :)
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Zazuu. zei:
Hmm, ik denk dat het op een gegeven moment toch wel te veel is.
Maar dan ben je niet stoned maar wasted.

Reactievermogen zal minder zijn, maar je bent wel voorzichtiger denk ik.
Klik om te vergroten...

Juist, dat maakt het onderzoek ook zo ongeloofwaardig he, dat ze zeggen dat het geen effect heeft.

Als ze nou hadden onderzocht en het bleek dat mensen langzamere reactie vermogen hebben, maar tegelijk ook voorzichtiger rijden, langzamer en meer afstand zodat in the end het risico op ongevallen niet groter is, dan was het tenminste nog geloofwaardig.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Goede manier om van stoners af te komen, zo'n onderzoek!
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Wat een onzin, ik hebt in de auto gezeten met mensen die stoned waren en ze reden nog steeds even hard (..te hard). Bovendien vind ik het taalgebruik in het nieuwsbericht zwaar waardeloos.
W
WappieWappieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Zal het artikel uitprinten en in de auto leggen. Als ik dan een keer knetterstoned wordt aangehouden heb ik een mooi verweer. :stoned:

Haha nee, ik rijd liever niet als ik knetterstoned ben, ook niet nadat ik dit zogenaamde onderzoek heb gelezen. :wink:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Ik ben het er niet mee eens. Alle drugs, dus ook wiet, is gevaarlijk achter het stuur!
Dat komt omdat je geheugen toch anders is, en je reactievermogen dan met name.
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Hoeft niet per definitie. Ik ken iemand die dagelijks blowt en echt al tientallen jaren dagelijk blowt. Alleen is hij nooit echt stoned, rookt heel kleine stickies. Als je het niet weet merk je het ook aan niets. Die persoon heeft dus zelfs ook onder invloed rijles gehad en examen gedaan. En rijdt dus altijd 'onder invloed'. Maar ik durf er al mijn geld op in te zetten dat als hij een rijtest moet doen hij dat net zo goed doet als iemand anders die het nuchter doet.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Ik ben het ook niet zo eens met flameon.

Drugs zijn niet per definitie slecht voor het reactie vermogen. Ik denk in eerste instantie aan amfetaminen in de juiste dosering. Ik zal niet zeggen dat die per se positief werken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat wel zo is (nogmaals, juiste dosering). Drugs kunnen een mens ook beter laten functioneren, daar komt het hele doping concept immers ook uit voort, en daarom hebben ze militairen ook amfetaminen gegeven. (ik weet niet of dat nog gebeurd, of dat alleen als experiment gedaan is)

Daarbij als een drug dan al een negatieve invloed heeft, is het toch wel van belang hoe groot die negatieve invloed is. Wanneer een drug voor een veelvoud aan extra ongelukken zorgt zoals alcohol dat doet is er natuurlijk actie nodig om alcohol uit het verkeer te bannen. Maar stel nou dat we na grondig en gedegen onderzoek kunnen constateren dat wiet de kans op ongelukken met 2% doet toenemen terwijl bijvoorbeeld verkouden zijn en af en toe niezen achter het stuur dat met 10% doet en een auto die geen airco heeft met dit weer voor 30% meer ongelukken zorgt. Of het niet verjagen van alle vliegen uit de auto voor je vertrekt, het slapen van 6 in plaats van 8 uur etc etc. Dan vind ik het niet heel erg terecht om acties te gaan ondernemen om wiet achter het stuur uit te bannen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Drugs in de juiste vorm / hoeveelheid .... tsja daar moet ik jou / jullie wel en punt geven ja!
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Amfetamine en Wiet zijn dan ook wel twee tegengestelde.
Het is al een wonder dat ik soms op me fiets levend thuis kom na flink wat wiet, maar een fataal ongeluk door wiet als ik in een auto rijd valt helemaal te verwachten. Ik rook niet zo heel vaak wiet, maar als ik het doe gaat mijn reactievermogen aardig achteruit.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Chris Pontius zei:
Amfetamine en Wiet zijn dan ook wel twee tegengestelde.
Het is al een wonder dat ik soms op me fiets levend thuis kom na flink wat wiet, maar een fataal ongeluk door wiet als ik in een auto rijd valt helemaal te verwachten. Ik rook niet zo heel vaak wiet, maar als ik het doe gaat mijn reactievermogen aardig achteruit.
Klik om te vergroten...
Precies :grin:
T
TimaeusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Onderzoeken zijn zo betrouwbaar als diegene die ze doen. Als je een bepaalde uitkomst wil hebben kan je die eigenlijk altijd wel krijgen. Cijfers zijn altijd wel te verdraaien voor je eigen punt.

Maar alle drugs beïnvloeden je rijstijl. Het beïnvloed je denken, dus het beïnvloed je rijstijl. Voor de slimmerikken, er is geen drugs die de rijstijl positief beïnvloed onder normale omstandigheden.
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Onderzoek: blowen heeft GEEN negatieve invloed op rijged

Ik denk dat dat per persoon verschilt.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."