#1
-tomz0r zei:langeman zei:-tomz0r zei:Het levert wel geld op. Bij Defqon 76 mensen opgepakt. Gemiddelde boete zal 300 euro zijn.
Reken maar uit. Daarmee is de politiemacht die daar nodig is gewoon terugverdiend.
Het had alleen beter geweest als diezelfde politiemacht 76 echte boeven op had gepakt. Boeven die dan in de cel kunnen het liefst.... kost wat onderdak en voeding, maar die wordt dan wel weer terugverdient met het beperken van de schade en ellende die zij veroorzaken.
Ja en dan krijg je taferelen als Hoek van Holland. Politie is natuurlijk nodig op een festival, ik hoop dat we het daar over eens zijn.
Daar zijn we het helemaal niet over eens. Ik heb in 15 jaar metal, goa en tekno festivals maar 1 keer een festival gehad waar politie nodig leek te zijn.
Dat was dynamo 1997 en ik denk dat politie (en ME) daar juist meer olie op het zeer broederlijke anarchistische sfeertje gooiden dan dat ze iets van problemen oplosten of voorkwamen. Het was een zeer gezellige sfeer, niet byzonder gevaarlijk voor de bezoekers (behalve dan voor hen die net iets te zat waren en over te grote kampvuren probeerden te springen enzo), alleen alles wat los, vast en zeer vast zat van de festival organisatie werd gesloopt.
Ook opvallend is het dat van al die festivals juist het festival waar harddrugs bijna niet voor komen en wat legaal en professioneel is georganiseerd de grootste problemen waren. Die problemen zijn er niet op de underground festivals waar geen regels en harddrugs in overvloed zijn.
Waarom niet ? Omdat de afwezigheid van al die regeltjes en legale officiele organisatie de bezoeker vrijheid en daarmee verantwoordelijkheid en respect geeft. De meesten nemen ook die verantwoordelijkheid. Ze zijn zich er van bewust dat ze zelf moeten denken over wat ze moeten doen, ze hebben respect voor de niet commerciele organisatoren, en er onstaat een sociale controle waarbij overige bezoekers eventuele problemen zullen oplossen wanneer er eentje toch te ernstig de weg kwijt raakt.