Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZero tolerance rond drugs faalt

Zero tolerance rond drugs faalt

135 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#1
-tomz0r zei:
langeman zei:
-tomz0r zei:
Het levert wel geld op. Bij Defqon 76 mensen opgepakt. Gemiddelde boete zal 300 euro zijn.
Reken maar uit. Daarmee is de politiemacht die daar nodig is gewoon terugverdiend.
Klik om te vergroten...

Het had alleen beter geweest als diezelfde politiemacht 76 echte boeven op had gepakt. Boeven die dan in de cel kunnen het liefst.... kost wat onderdak en voeding, maar die wordt dan wel weer terugverdient met het beperken van de schade en ellende die zij veroorzaken.
Klik om te vergroten...

Ja en dan krijg je taferelen als Hoek van Holland. Politie is natuurlijk nodig op een festival, ik hoop dat we het daar over eens zijn.
Klik om te vergroten...

Daar zijn we het helemaal niet over eens. Ik heb in 15 jaar metal, goa en tekno festivals maar 1 keer een festival gehad waar politie nodig leek te zijn.
Dat was dynamo 1997 en ik denk dat politie (en ME) daar juist meer olie op het zeer broederlijke anarchistische sfeertje gooiden dan dat ze iets van problemen oplosten of voorkwamen. Het was een zeer gezellige sfeer, niet byzonder gevaarlijk voor de bezoekers (behalve dan voor hen die net iets te zat waren en over te grote kampvuren probeerden te springen enzo), alleen alles wat los, vast en zeer vast zat van de festival organisatie werd gesloopt.
Ook opvallend is het dat van al die festivals juist het festival waar harddrugs bijna niet voor komen en wat legaal en professioneel is georganiseerd de grootste problemen waren. Die problemen zijn er niet op de underground festivals waar geen regels en harddrugs in overvloed zijn.
Waarom niet ? Omdat de afwezigheid van al die regeltjes en legale officiele organisatie de bezoeker vrijheid en daarmee verantwoordelijkheid en respect geeft. De meesten nemen ook die verantwoordelijkheid. Ze zijn zich er van bewust dat ze zelf moeten denken over wat ze moeten doen, ze hebben respect voor de niet commerciele organisatoren, en er onstaat een sociale controle waarbij overige bezoekers eventuele problemen zullen oplossen wanneer er eentje toch te ernstig de weg kwijt raakt.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wackie zei:
Daar zijn we het helemaal niet over eens. Ik heb nog nooit politie nodig gehad op zowel metal, goa als tekno festivals. (ohja toch wel, dynamo heel lang geleden al denk ik dat politie (en ME) daar juist meer olie op het zeer broederlijke anarchy sfeertje gooiden dan dat ze iets van problemen oplosten of voorkwamen)
Klik om te vergroten...

Dit slaat natuurlijk ook nergens op. Omdat dat volk niet vecht zijn er op die grote andere feesten geen politiemensen nodig? Ik noem nog eens het voorbeeld van Hoek van Holland, politie is gewoon nodig met 50000 mensen op 1 terrein waar alcohol geschonken wordt. Als je het daar niet over eens bent dan ben je gewoon blind.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gelukkig zijn er geen politieagenten op Boom, Ozora, Full moon etc zeg...
Je zal toch geloven dat dat nodig is :confused:
Damn wat zou het een chaos worden als ze er wel waren. Iedereen die para en gefrustreerd word, zou zeker problemen opleveren.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#4
Elk festival met 50000 man in Nederland is een risicofestival. Je kan de politie niet de schuld geven van het gedoe. Die jochies vinden het leuk om ergens op te zeiken en als de politie er niet staat dan vinden ze wel iets anders. Politie moet er gewoon zijn.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wackie zei:
Gelukkig zijn er geen politieagenten op Boom, Ozora, Full moon etc zeg...
Je zal toch geloven dat dat nodig is :confused:
Damn wat zou het een chaos worden als ze er wel waren. Iedereen die para en gefrustreerd word, zou zeker problemen opleveren.
Klik om te vergroten...

Dit onderwerp gaat daar toch niet over? Defqon zonder politiemacht wordt een chaos. Dat jij voorbeelden weet waar het wel vredig verloopt maakt geen verschil, of wel?
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#6
-tomz0r zei:
politie is gewoon nodig met 50000 mensen op 1 terrein waar alcohol geschonken wordt. Als je het daar niet over eens bent dan ben je gewoon blind.
Klik om te vergroten...

-tomz0r zei:
Politie is natuurlijk nodig op een festival, ik hoop dat we het daar over eens zijn.
Klik om te vergroten...

Hoezo, daar gaat het niet over ? Als je het alleen over Defqon hebt en niet over festivals in het algemeen, type dan "Defqon" ipv "festival".

En sja dat het op Defqon dan blijkbaar niet kan. Het kan zijn omdat daar allemaal infantiele jochies rond lopen die denken dat ze wat te bewijzen hebben, het kan ook zijn juist omdat daar een politie macht is dat die sfeer is zoals hij is. Ik denk uiteindelijk allebei een beetje. Er is een wisselwerking tussen die twee. (helpt ook niet dat de politie ook vaak van die jochies zijn die denken wat te bewijzen te hebben)
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#7
^gelul....niet op in gaan...heeft duidelijk geen zin.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#8
langeman zei:
^gelul....niet op in gaan...heeft duidelijk geen zin.
Klik om te vergroten...

HAHAHAHHAHA dus jij wil zeggen dat er GEEN politie nodig is op Defqon? Sorry voor mijn woordkeuze, maar dan ben je een mongool.
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#9
-tomz0r zei:
langeman zei:
^gelul....niet op in gaan...heeft duidelijk geen zin.
Klik om te vergroten...

HAHAHAHHAHA dus jij wil zeggen dat er GEEN politie nodig is op Defqon? Sorry voor mijn woordkeuze, maar dan ben je een mongool.
Klik om te vergroten...
We, dus JIJ ook, hebben het over festivals in het ALGEMEEN! Doe niet zo moeilijk joh! Klein kind.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
langeman zei:
Je kunt er toch wel iets over zeggen?
Klik om te vergroten...

Ja dat kan ik wel, maar dat is dan dom. Ik heb er geen verstand van, punt. Ik weet alleen dat het nodig is.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#11
-tomz0r zei:
Elk festival met 50000 man in Nederland is een risicofestival. Je kan de politie niet de schuld geven van het gedoe. Die jochies vinden het leuk om ergens op te zeiken en als de politie er niet staat dan vinden ze wel iets anders. Politie moet er gewoon zijn.
Klik om te vergroten...

Wat wil jij eigenlijk dat de politie precies doet? Ik bedoel dat ze wel iets moeten doen, een aanpak of iets moeten ze hebben, toch? Hoe zie jij dat?
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#12
langeman zei:
-tomz0r zei:
Elk festival met 50000 man in Nederland is een risicofestival. Je kan de politie niet de schuld geven van het gedoe. Die jochies vinden het leuk om ergens op te zeiken en als de politie er niet staat dan vinden ze wel iets anders. Politie moet er gewoon zijn.
Klik om te vergroten...

Wat wil jij eigenlijk dat de politie precies doet? Ik bedoel dat ze wel iets moeten doen, een aanpak of iets moeten ze hebben, toch? Hoe zie jij dat?
Klik om te vergroten...

De politie moet overzicht hebben over het hele terrein en moet ingrijpen bij elk opstootje voordat het uit de hand loopt en een veldslag wordt, zoals Hoek van Holland. Dit moet door middel van een strategisch plan gedaan worden door middel van een situatieanalyse die deskundigen opstellen waarbij rekening moet worden gehouden met de risico's en dergelijke.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik neem aan dat de politie nog wel meer doet, toch? Wat is wel en wat is niet hun verantwoordelijkheid? Wat doen ze wel, wat niet en op welke manier pakken ze het aan? Welke middelen zetten ze in?

Je geeft nu vooral aan dat ze een plan moeten maken en ja als je dat doet moet je dat strategisch (en tactische en operationeel) bekijken en heb je deskundigen nodig die risico's goed inschatten. Dat is wel duidelijk; ik vroeg immers om de aanpak. Ik vroeg niet om hoe je het maken van een aanpak aanpakt. Ik ben wel benieuwd naar jouw visie hierop. Hoe moet politieinzet in het algemeen en op festivals in het bijzonder er uit zien?
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#14
langeman zei:
Ik neem aan dat de politie nog wel meer doet, toch? Wat is wel en wat is niet hun verantwoordelijkheid? Wat doen ze wel, wat niet en op welke manier pakken ze het aan? Welke middelen zetten ze in?

Je geeft nu vooral aan dat ze een plan moeten maken en ja als je dat doet moet je dat strategisch (en tactische en operationeel) bekijken en heb je deskundigen nodig die risico's goed inschatten. Dat is wel duidelijk; ik vroeg immers om de aanpak. Ik vroeg niet om hoe je het maken van een aanpak aanpakt. Ik ben wel benieuwd naar jouw visie hierop. Hoe moet politieinzet in het algemeen en op festivals in het bijzonder er uit zien?
Klik om te vergroten...

Hun verantwoordelijkheid is het er op waken dat alles zo vreedzaam en veilig mogelijk verloopt, dus ze moeten daar ook hun uiterste best voor doen. Dat is het doel van de politiemacht. Hoe het aangepakt moet worden hangt af van het risicoprofiel.
Ik ben geen deskundige, dus het enige wat ik er over kan zeggen is dat de politie op sommige festiviteiten nodig is en dat er een effectieve en efficiënte aanpak moet komen. Hoe dat precies moet hangt van de situatie af. Ik ben helaas nogmaals niet deskundig genoeg om dat te kunnen analyseren, maar politie is zeker nodig, dat is één ding wat zeker is.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je kunt er toch wel iets over zeggen?
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat begrijp ik niet zo goed. Hoe kun je er zo van overtuigd zijn dat iets nodig is terwijl je geen idee hebt van hoe dat eruit zou moeten zien? Is het niet zo dat je dan een plaatje maakt van wat je denkt dat goed en slecht is en daar dan de voors en tegens van afweegt? Hoe kom je tot je conslusies?
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#17
langeman zei:
Dat begrijp ik niet zo goed. Hoe kun je er zo van overtuigd zijn dat iets nodig is terwijl je geen idee hebt van hoe dat eruit zou moeten zien? Is het niet zo dat je dan een plaatje maakt van wat je denkt dat goed en slecht is en daar dan de voors en tegens van afweegt? Hoe kom je tot je conslusies?
Klik om te vergroten...

Omdat er praktijkvoorbeelden te noemen zijn. Hoek van Holland, remember? Er is een risicoprofiel, dat is duidelijk.

Ik weet ook niet hoe belastingfraude het beste aangepakt moet worden, maar dat het aangepakt moet worden is ook duidelijk. Om maar iets willekeurigs te noemen.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Je schrijft praktijkvoorbeelden.... welke zijn er dan nog meer? Ik lees alleen HvH. Die kunnen we wel als plaatje nemen hoor, dat is goed. Daar zijn immers deskundigen mee bezig geweest en die hun deskundigheid hebben gedeeld en jou daarmee helpen een mening te kunnen vormen. Kan je daar dan iets meer over zeggen?
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#19
langeman zei:
Je schrijft praktijkvoorbeelden.... welke zijn er dan nog meer? Ik lees alleen HvH. Die kunnen we wel als plaatje nemen hoor, dat is goed. Daar zijn immers deskundigen mee bezig geweest en die hun deskundigheid hebben gedeeld en jou daarmee helpen een mening te kunnen vormen. Kan je daar dan iets meer over zeggen?
Klik om te vergroten...

Wat wil je nou van me horen?
Op veel feesten zijn vechtpartijen. Hier in Delft ook. In Friesland is een tijdje terug iemand doodgeslagen.
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?

Ik heb me verder niet verdiept in deskundigenonderzoeken over HvH aangezien elk mens met gezond verstand wel kan zeggen dat er te weinig politiemacht aanwezig was voor het grote aantal bezoekers.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tja, iets met een pot en een ketel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."