#1
De diagnose is veranderd maar ik weet niet of je zomaar kan zeggen dat het niet meer bestaat.MeejheM zei:Asperger's bestaat niet meer, dat heet voortaan Autistisch Spectrum Stoornis(ASS), net zoals PDD-NOS, en alle andere vormen.
De diagnose is veranderd maar ik weet niet of je zomaar kan zeggen dat het niet meer bestaat.MeejheM zei:Asperger's bestaat niet meer, dat heet voortaan Autistisch Spectrum Stoornis(ASS), net zoals PDD-NOS, en alle andere vormen.
ZERO- zei:De diagnose is veranderd maar ik weet niet of je zomaar kan zeggen dat het niet meer bestaat.MeejheM zei:Asperger's bestaat niet meer, dat heet voortaan Autistisch Spectrum Stoornis(ASS), net zoals PDD-NOS, en alle andere vormen.
-ASS(DSM-5) dekt alle varianten van klassiek autisme die er altijd al op leken, maar de sociale vaardigheid is vaak de belangrijkste factor die beter is...ik ben heel onvolledig hier, maar het geeft een beeldZERO- zei:De diagnose is veranderd maar ik weet niet of je zomaar kan zeggen dat het niet meer bestaat.MeejheM zei:Asperger's bestaat niet meer, dat heet voortaan Autistisch Spectrum Stoornis(ASS), net zoals PDD-NOS, en alle andere vormen.
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik heb vandaag eens even de DSM bekeken op mijn werk voor de ASS-diagnose omdat ik het ook niet precies wist, maar er zijn nu twee criteriagroepen i.p.v. drie (sociale interactie en communicatie zijn samengevoegd). In dat er 3 maten van ernst zijn waarop de hulp gebaseerd wordt (kan worden) heb je gelijk. Daarnaast kunnen er nog specificaties aan toegevoegd worden zoals 'gecombineerd met een andere gedragsstoornis' of 'gecombineerd met een verstandelijke beperking' etc.autysd zei:-ASS(DSM-5) dekt alle varianten van klassiek autisme die er altijd al op leken, maar de sociale vaardigheid is vaak de belangrijkste factor die beter is...ik ben heel onvolledig hier, maar het geeft een beeldZERO- zei:De diagnose is veranderd maar ik weet niet of je zomaar kan zeggen dat het niet meer bestaat.MeejheM zei:Asperger's bestaat niet meer, dat heet voortaan Autistisch Spectrum Stoornis(ASS), net zoals PDD-NOS, en alle andere vormen.
-bij ASS(DSM-5) wordt aan de diagnose kant (= de voorkant) het type vastgesteld (types)
-en aan de achterkant van de volledige diagnose wordt dan de ernst bepaald uit 3 maten van nodige hulp voor die specifieke patient
3 voordelen (het komt allemaal uit de usa):
-iedere ASS(DSM-5) patient wordt gezien als even ernstig, alleen de hulpmaat verschilt
-je kunt iedere patient veel beter op maat bedienen
-in de usa, worden hierdoor 900.000 twijfelgevallen WEL verzekerd
1 nadeel: om als ASS(DSM-5) aanvaard te worden, is er een belangrijke diagnostische factor meer nodig dan vroeger:
-dit ligt in de communicatie-zelfredzaamheidsfeer
Ten eerste dankjewel.leipebaviaan zei:Ik vind dat je mooie berichten schrijft en ik ben het inhoudelijk met bijna alles eens mindless. Het probleem is alleen dat aan de hand van jouw criteria ik niet bij de intelligenten hoor.![]()
Oftewel: jij hebt zelf een eigen definitie van intelligentie en van slim zijn. Je kunt niet van anderen verwachten dat zij een soortgelijke definitie hebben. Inzicht in diepere kwesties, rust hebben en gelukkig zijn zijn geen dingen die ikzelf direct met intelligentie associeer. Simpele zielen zijn vaak juist gelukkiger denk ikMindless zei:Maar wat bedoel je precies met 'intelligent'. Meer wat er met een IQ test wordt gemeten denk ik? Wat ik bedoelde, was dat ik mensen ken/kende die misschien wel erg goed zijn in denken (dus slim zijn), maar verder vrij onintelligent zijn en dat kan zich op allerlei vlakken tonen: weinig empathie voor andere mensen (of dieren) voelen, los staan van de natuur, niet in het moment leven (maar altijd met het verstand in het verleden/de toekomst), weinig/geen inzicht in de diepere kwesties van het leven hebben, zich niet gelukkig voelen, geen rust in zich hebben, enzovoort. Imo zal een werkelijk intelligent mens niet enkel op het verstand gericht zijn, simpelweg omdat dit voor zowel zichzelf als het grotere geheel schadelijk/nadelig is. Toch denken we bij een 'intelligent mens' nog steeds vooral aan iemand die goed/snel kan denken. Imo is dat maar een klein gedeelte van wat intelligentie is.
Los daarvan denk ik dat het wel of niet afronden van een studie veel meer heeft te maken met interesse in een bepaalde studierichting, dan simpelweg 'slim' zijn. Als jij gewoon helemaal geen drive voelt om verder te gaan met je studie, dan kun je nog zo slim zijn, maar dan gaat er echt niet veel gebeuren. Ik denk dat dat in de meeste gevallen de reden is dat mensen hun opleiding niet afronden.
Daar heb je wel gelijk in hoor, dat het wederom een kwestie van definities is. Maar er zijn toch zeker wel dingen waar we het over eens kunnen zijn en die gewoon niet te ontkennen zijn? Zoals eerder genoemd het voorbeeld van een nogal nerdy persoon die erg slim is in een bepaalde wetenschap, maar omdat er geen werk is te vinden in die richting hij/zij niet ander werk kan/wil doen en zo zeg maar in de goot belandt en zijn/haar leven nogal ontspoord. Dan kunnen we het er toch over eens zijn dat dat niet intelligent gedrag is? Ongeacht hoe 'slim' zo iemand is.ZERO- zei:Oftewel: jij hebt zelf een eigen definitie van intelligentie en van slim zijn. Je kunt niet van anderen verwachten dat zij een soortgelijke definitie hebben. Inzicht in diepere kwesties, rust hebben en gelukkig zijn zijn geen dingen die ikzelf direct met intelligentie associeer. Simpele zielen zijn vaak juist gelukkiger denk ik![]()
Het is sowieso geen intelligent gedrag, maar ik vind het ook geen onintelligent gedrag. Soms is gedrag toch niet per definitie intelligent ofwel onintelligent? Als ik dit voorbeeld op een Likertschaal mag scoren zou ik hem een 0 geven op (on)intelligentieMindless zei:Zoals eerder genoemd het voorbeeld van een nogal nerdy persoon die erg slim is in een bepaalde wetenschap, maar omdat er geen werk is te vinden in die richting hij/zij niet ander werk kan/wil doen en zo zeg maar in de goot belandt en zijn/haar leven nogal ontspoord. Dan kunnen we het er toch over eens zijn dat dat niet intelligent gedrag is? Ongeacht hoe 'slim' zo iemand is.
Hoewel je ook noemt wat ikzelf belangrijk vind in het leven, vind ik wel dat je het begrip intelligentie te veel veralgemeend zo. Persoonlijk vind ik dit meer over normen en waarden gaan en misschien ook wat ethiek.Mindless zei:Oké, je begrijpt waar dit allemaal wat op gebaseerd is.Maar mijn punt is natuurlijk dat de tweede soort aliens duidelijk de intelligente van de twee is. De eerste is zelfs zeer onintelligent in hun gedrag, ook al hebben ze knappe koppen en zeer geavanceerde technologie. Hoe kan iemand die geen rust in zich heeft, intelligent verdrag vertonen? Hoe kan iemand die niet in harmonie is met zijn omgeving sowieso intelligent gedrag vertonen? Niemand is een op zichzelf staand individu, hoe zeer we dat ook willen geloven. Alles is relatie. En hoe meer je dat doorhebt en daar naar handelt, hoe groter je intelligentie.
Dit is hoofdzakelijk de reden dat ik de krant niet meer lees. :PMeejheM zei:toch vind ik de titel verwarrend. als je een willekeurige drugsgebruiker aanspreekt heb je dus meer dan 50% kans dat hij hoogopgeleid is? wat is hoogopgeleid precies? hbo en hoger?
ik heb dat trouwens supervaak, dat ik een krantenkop lees, daarna het artikel en denk "die kop is echt net 1 woordje te kort, nu klopt er niks van als je het artikel leest."
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."