Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeeste drugsgebruikers zijn hoog opgeleid

Meeste drugsgebruikers zijn hoog opgeleid

48 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hmm goed punt, daar heb ik niet aan gedacht. Maarja, de rest van de reacties zijn trouwens ook weer van een betreurend laag niveau.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik wilde eerst nog de resultaten van het onderzoek in twijfel trekken adhv selectie van hoger opgeleiden om deel te nemen aan dit soort onderzoeken, aangezien ik oprecht denk dat hoger opgeleiden veel sneller het nut zien om mee te werken aan dit soort onderzoeken. Maar de comments lijken te de resultaten dan toch weer te bevestigen haha. Het niveau van beargumentatie in de comments die tegen drugs zijn is echt om te huilen.
D
DeamonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Ik wilde eerst nog de resultaten van het onderzoek in twijfel trekken adhv selectie van hoger opgeleiden om deel te nemen aan dit soort onderzoeken, aangezien ik oprecht denk dat hoger opgeleiden veel sneller het nut zien om mee te werken aan dit soort onderzoeken. Maar de comments lijken te de resultaten dan toch weer te bevestigen haha. Het niveau van beargumentatie in de comments die tegen drugs zijn is echt om te huilen.
Klik om te vergroten...
In het rapport zelf is te zien dat het om percentages gebruikers gaat per opleidingsniveau (laag, midden, hoog), dus het maakt niet uit of er meer hoogopgeleide mensen meededen aan het onderzoek, zolang er bij iedere groep maar genoeg mensen meededen om een betrouwbare conclusie uit te kunnen trekken.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wel interessant om dit even door te scrollen. Ook goed dat hier eigenlijk twee keer schattingen worden gemaakt, een keer voor 15 tot en met 34 jaar en een keer voor 15 tot en met 64 jaar. Ik vind de eerste schatting het meest interessant, aangezien deze cijfers kunnen vertellen hoe het drugsgebruik ligt in 'mijn' generatie. Ik heb wel eens getallen voorbij zien komen (geen idee meer waar) dat iets van 3% van de mensen wel eens xtc heeft gebruikt, maar ik had altijd het idee dat dit percentage in werkelijkheid veel hoger lag. Dit rapport laat 12,5% zien (leeftijd tussen 15 en 34 jaar), wat mij een realistischer percentage lijkt. Tussen 25 en 29 jaar heeft zelfs 19,2% ooit xtc gebruikt. Er is ook een veranderde onderzoeksmethode, dus wellicht lagen de vorige percentages daadwerkelijk te laag, deze te hoog, of een combinatie van beiden.

Ik denk dat hoger opgeleiden meer drugs proberen omdat hoger opgeleiden over het algemeen meer geleerd krijgen om zelf op onderzoek uit te gaan en niet zomaar te geloven wat je wordt verteld. Gemiddeld genomen geloven lager opgeleiden daarom eerder zomaar dat drugs slecht zijn, en doen het daarom ook minder vaak.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#5
En toch is het niet slim om drugs te gebruiken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Deamon zei:
Psychedelibee zei:
Ik wilde eerst nog de resultaten van het onderzoek in twijfel trekken adhv selectie van hoger opgeleiden om deel te nemen aan dit soort onderzoeken, aangezien ik oprecht denk dat hoger opgeleiden veel sneller het nut zien om mee te werken aan dit soort onderzoeken. Maar de comments lijken te de resultaten dan toch weer te bevestigen haha. Het niveau van beargumentatie in de comments die tegen drugs zijn is echt om te huilen.
Klik om te vergroten...
In het rapport zelf is te zien dat het om percentages gebruikers gaat per opleidingsniveau (laag, midden, hoog), dus het maakt niet uit of er meer hoogopgeleide mensen meededen aan het onderzoek, zolang er bij iedere groep maar genoeg mensen meededen om een betrouwbare conclusie uit te kunnen trekken.
Klik om te vergroten...
Helaas betekent veel deelnemers in bepaalde doelgroepen nog niet dat de resultaten dan ook meteen betrouwbaar zijn. Er staat dat het om een representatieve aselecte steekproef ging, dus dat is een goed teken. Maar er bestaat ook nog zoiets selectie van de deelnemer om wel of niet mee te doen, wat funest kan zijn voor de betrouwbaarheid van de resultaten. In de paper die ze gepubliceerd hebben zal daar wel iets over staan neem ik aan, dat zijn dingen die in dit soort presentatie sheets achterwege worden gelaten aangezien 99% van de lezers dat toch niet boeit.

Joopiejo zei:
En toch is het niet slim om drugs te gebruiken.
Klik om te vergroten...
Intelligentie en slimheid zijn ook twee totaal verschillende dingen.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sja wat is slim... En wat is intelligent?

Drugs kan voor plezier zorgen, maar is dat nou zo'n geweldig argument om te beweren dat drugs gebruiken wel slim is?

Dat mensen intelligenter worden van drugs geloof ik niet. Hooguit een tijdelijke verbetering in sommige gevallen met ritalin ofzo. Maar niks blijvends voor je gemiddelde intelligentie.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Joopiejo zei:
En toch is het niet slim om drugs te gebruiken.
Klik om te vergroten...
Er is wel meer niet slim. Met die instelling valt er niet echt plezier te beleven of iets leuks te bereiken in het leven, naar mijn mening. Drugs hebben mij in ieder geval veel meer positieve dingen gebracht dan negatieve dingen, en bijna alle negatieve dingen kan ik toeschrijven aan alcohol. Dus ja, 'niet slim', ligt eraan hoe je ermee om gaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Intelligentie en slimheid zijn ook twee totaal verschillende dingen.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het (uiteraard) mee eens. :wink:

Ondanks dat onze cultuur dit niet lijkt te beseffen, is het verschil erg duidelijk aan te tonen. Zo heb je bijvoorbeeld heel wat slimme mensen in (bijvoorbeeld) ons land. Mensen waarbij het verstand (gedachten) snel werkt en snel verbanden ziet. Dit zou ik zelf het intellect noemen. Maar iemand die slim is, kan ook erg onintelligent zijn. Mensen waarbij het verstand snel en efficiënt werkt, zullen ook gauw veel in hun hoofd zitten en gericht zijn op het behalen van doelen (carrière, status, geld, etc.). Vaak zullen slimme mensen dergelijke dingen boven simpel geluk stellen, wat eigenlijk zeer onintelligent gedrag is. Het intellect is imo intelligentie gefilterd door het verstand. Het is intelligentie met tig van restricties erop. De IQ test is puur een test van het intellect en daarom ook zo nietszeggend over de algehele intelligentie van iemand. Hoe hoger je IQ, hoe beter je jezelf voor de gek kunt houden en hoe meer moeite je zult hebben met simpelweg gelukkig zijn. Dus een zegen en een vloek. :wink: Intelligentie heeft veel meer met het gevoel en intuïtie te maken dan met het verstand, maar daar zijn we hier niet zo comfortabel mee in het algemeen. :wink:

Joopiejo zei:
En toch is het niet slim om drugs te gebruiken.
Klik om te vergroten...
Nogal onintelligente opmerking. :P Je kunt niet simpelweg in het algemeen zeggen dat het niet 'slim' is om drugs te gebruiken. Wat voor drugs? Ik durf bijvoorbeeld te stellen dat je intelligentie kan toenemen door psychedelica te gebruiken. Niemand heeft imo een 'vaste' intelligentie. De mate waarin je in het nu leeft bepaald je toegang tot intelligentie.


Dat iemand hoog opgeleid is, zegt imo wat over zijn/haar intellect, niet intelligentie. Ik ken enorm onintelligente mensen die studeren/studeerden en enorm intelligente mensen die lopende band werk doen. Ik weet dan ook niet precies wat ik aanmoet met de informatie dat de meeste drugsgebruikers hoogopgeleid zijn. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat die mensen eerder drugs nodig hebben om een pauze te hebben van hun onophoudelijke gedachtestroom.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."