Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRadeloze ouders: ‘Verbied 3-MMC per direct!’

Radeloze ouders: ‘Verbied 3-MMC per direct!’

125 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Daarin heb je min of meer gelijk in, Mindless.
Maar nu dit:
De keuze om dat eerste glas te nemen die allereerste keer, daar had ik gemakkelijk nee kunnen zeggen, de talloze keren daarna waren "anders".
Want het alcoholisme was getriggerd, de drank duivel was uit zijn kist gekropen en aldus was het geen "vrije" keuze meer...
Ik zat er meteen aan vast.
Klik om te vergroten...
Ja, dan is die keuze niet makkelijk meer, dat is waar.

Alsnog is er wel altijd de vrijheid om die keuze te maken. Er is geen duivel die jou animeert en je naar de winkel laat gaan om drank te kopen en jouw arm optilt om een biertje te pakken en op te drinken. Dat doe je allemaal zelf.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alweer heb je gelijk, Mindless.
Uiteindelijk maak je zelf de keuze om wel, of niet te drinken/gebruiken.
Met name aan het begin van gebruik.
Maar als je aan het een of andere middel stevig verslaafd bent dan heb je die vrijheid niet meer, omdat dat middel in casu, jouw vrijheid totaal heeft overgenomen.
Je functioneert niet meer zoals het moet, je gaat zelfs bizarre andere keuzes maken, bijvoorbeeld aan geld komen om je middel te kunnen betalen....en dit is dan een keuze die je in andere omstandigheden nooit gemaakt zou hebben.
Bijvoorbeeld diefstal of inbraken plegen..
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Dat is inderdaad wat krom van onze maatschappij, dat we dat zo aanpakken, maar er is altijd nog zoiets als je pijn onder ogen komen en verwerken.

Je maakt nog steeds de bewuste keuze om het te kopen, mee te nemen, te openen en naar binnen te gieten.
Klik om te vergroten...
Nee, dat is dus niet echt zo. Zodra iets 'cultuur' is geworden en het je met de paplepel wordt ingegoten kunt je niet echt meer spreken van een bewuste keuze, dat gaat op voor hoofddoekjes maar evengoed voor iets als alcohol. Je kunt wel die vreselijk onbewuste keuze terug vervoveren en weer bewust maken - dat is de enige juiste keuze, maar het verandert niet iets aan het feit dat onze maatschappij bewust verknipt is ten gunste van wat roofreptielen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kwatzakottel zei:
Nee, dat is dus niet echt zo. Zodra iets 'cultuur' is geworden en het je met de paplepel wordt ingegoten kunt je niet echt meer spreken van een bewuste keuze, dat gaat op voor hoofddoekjes maar evengoed voor iets als alcohol. Je kunt wel die vreselijk onbewuste keuze terug vervoveren en weer bewust maken - dat is de enige juiste keuze, maar het verandert niet iets aan het feit dat onze maatschappij bewust verknipt is ten gunste van wat roofreptielen.
Klik om te vergroten...
Dat de cultuur ervoor zorgt dat de supermarkt voor 1/4 vol staat met alcohol, maakt niet dat er geen sprake meer is van keuze...

Je kíest ervoor om je geweten te negeren, zodat je die kratten weer op je winkelwagen zet, of vol laadt met wodka, whatever. Je weet héél erg goed dat het niet goed is voor je, maar je drukt dat ver weg waar je er geen last van hebt, zodat je door kunt gaan.

Uit bewuste vrije wil geef je je bewustheid op. Dit gebeurt niet 1 keer aan het begin, maar van moment tot moment, steeds opnieuw. Je stopt niet, omdat je niet wílt stoppen. De verslaving is vooraleerst aan je eigen geest.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Alweer heb je gelijk, Mindless.
Uiteindelijk maak je zelf de keuze om wel, of niet te drinken/gebruiken.
Met name aan het begin van gebruik.
Maar als je aan het een of andere middel stevig verslaafd bent dan heb je die vrijheid niet meer, omdat dat middel in casu, jouw vrijheid totaal heeft overgenomen.
Je functioneert niet meer zoals het moet, je gaat zelfs bizarre andere keuzes maken, bijvoorbeeld aan geld komen om je middel te kunnen betalen....en dit is dan een keuze die je in andere omstandigheden nooit gemaakt zou hebben.
Bijvoorbeeld diefstal of inbraken plegen..
Klik om te vergroten...
Oeps, je post over het hoofd gezien.

Je hebt niet meer de vrijheid van makkelijk keuzes maken nee. Je voelt nu een enorme aantrekkingskracht voor iets en dat is voor jou nu belangrijker dan heel veel andere dingen. Je maakt hierdoor bizarre keuzes ja.

Maar dit gebeurt omdat je in die onbewustheid bent weggezakt. Het vreemde is, je ziet dit wel gebeuren, maar je negeert dat deel van je die dit ziet gebeuren. Omdat je het niet wílt zien. Liever verdoven dan de pijn voelen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Voor niet meer willen zien zou ik willen zeggen:
Niet meer kunnen zien.
Soms is er bij bepaalde drugs sprake van een vertroebelde geestestoestand, die een " normaal" denken onmogelijk maakt.
Een verstarde abnormale toestand, waardoor je gefixeerd en gefocust bent geworden, over slechts één kwestie.
Deze kwestie is: ik m o e t mijn middel hebben, thuis in voorraad.
Heb ik dat niet, dan krijg ik allemaal narigheid, zoals stevige ontwenningsverschijnselen, dit wil ik niet.
Bij mij ging dit over het hebben van een voorraad hash en ook benzo's.
Ik zal een voorbeeld geven.
Ik werkte in het noorden van ons land, ruim 200 km van mijn woonstede verwijderd.
Als slaapmiddel gebruikte ik toen hash van een zo goed mogelijke kwaliteit.
En ja, op een kwaaie dag was mijn voorraad op.
Ik heb die avond meer dan 450 km gereden, heen en terug naar mijn vaste dealer!
De hele late middag en avond aan het autorijden geweest want ik moest en zou nieuwe voorraad inslaan...
Als ik daar nu aan terugdenk zeg ik:
Absurd die hele actie...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is de trigger van verslaaft zijn niet het middel, maar stress? Dat je onbewust ten kosten van alles de stress wil onderdrukken omdat de stress meer kwaad doet op korte termijn dan het middel?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Volgens mij kan dat zonder meer een factor zijn.
Bij mij was het een methode om allerlei heftige ervaringen en gevoelens daarover te kunnen onderdrukken...en een slaapmiddel.
Mensen hebben tal van redenen om verslaafd te raken...
Ik vraag me af:
Iedereen weet, dat heroïne zeer verslavend werkt, en dat je hele grote kans loopt om in de goot te belanden.
Iedereen kwijt te raken.
Te moeten gaan stelen.
Waarom begint men hiermee....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Martinus zei:
Is de trigger van verslaaft zijn niet het middel, maar stress? Dat je onbewust ten kosten van alles de stress wil onderdrukken omdat de stress meer kwaad doet op korte termijn dan het middel?
Klik om te vergroten...
Ja of dat je gelooft dat de pijn/stress overweldigend is. En gelooft dat het middel gebruiken beter is. Heb dat zelf wel vaak meegemaakt dat ik dat dacht, maar daar zat manipulatie van mezelf in hoor. Ik wou gewoon zo snel mogelijk van de pijn/stress af.

Daarom denk ik ook echt dat je verslaving in eerste instantie aan je eigen geest/gedachten is. We zijn allemaal meester manipulators.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Dat de cultuur ervoor zorgt dat de supermarkt voor 1/4 vol staat met alcohol, maakt niet dat er geen sprake meer is van keuze...

Je kíest ervoor om je geweten te negeren, zodat je die kratten weer op je winkelwagen zet, of vol laadt met wodka, whatever. Je weet héél erg goed dat het niet goed is voor je, maar je drukt dat ver weg waar je er geen last van hebt, zodat je door kunt gaan.

Uit bewuste vrije wil geef je je bewustheid op. Dit gebeurt niet 1 keer aan het begin, maar van moment tot moment, steeds opnieuw. Je stopt niet, omdat je niet wílt stoppen. De verslaving is vooraleerst aan je eigen geest.
Klik om te vergroten...
Leuk stukje peptalk, maar ik ben helemaal nergens aan verslaafd.
Ik schat enkel de macht van de 'bewuste keuze' een stuk lager in dan jij dat doet.
Mijn mening is dat je een roze bril op hebt.
In werkelijkheid is de mensaap nauwelijks tot het bewuste in staat.
Ze leiden een slaperig bestaan van genotje tot genotje, onder manipulatie van wat roofdieren.
Nederland heeft als je optimistisch telt een 6-7 miljoen verslaafden.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Nederlandse verkiezingen zijn echt een uitstekende demonstratie van die 'macht van de bewuste keuze' :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Volgens mij is het ook het effect van sommige drugs, die tot manipulatief gedrag leidt.
Alcohol bijvoorbeeld bij mij.
Ik heb hier vaker over gezegd op df, dat het in casu over de drankduivel bij mij gaat, die er altijd zal blijven, en die ik ooo zo makkelijk wakker maak en vervolgens gaat deze duivel ervoor zorgdragen dat ik weer zelf ga manipuleren, geen vrije keuze meer heb want de drank staat dan op nummer 1 al het andere is van minder groot belang.
Het is nu mijn zaak om met een vrije keuzemogelijkheid cdie duivel in slaap te houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kwatzakottel zei:
Leuk stukje peptalk, maar ik ben helemaal nergens aan verslaafd.
Ik schat enkel de macht van de 'bewuste keuze' een stuk lager in dan jij dat doet.
Mijn mening is dat je een roze bril op hebt.
In werkelijkheid is de mensaap nauwelijks tot het bewuste in staat.
Ze leiden een slaperig bestaan van genotje tot genotje, onder manipulatie van wat roofdieren.
Nederland heeft als je optimistisch telt een 6-7 miljoen verslaafden.
Klik om te vergroten...
Tja, als je al begint met ons als mensapen zien...

Ik zeg nergens dat die bewuste keuze makkelijk is hè. Een geest die 20 jaar lang gewend is dagelijks te drinken, wil daarmee doorgaan. Daar zit een momentum en gewenning van jewelste in. Ik zeg alleen dat ergens op de achtergrond altijd nog dat geweten aanwezig is dat weet dat je jezelf kapot maakt. We willen dat niet zien, niet horen, niet voelen. Dus wordt dat weggedrukt, maar het is er.

Eens met je dat de meeste Nederlanders een slaperig bestaan leiden onder het genot van wat pleziertjes om het allemaal nog nét draaglijk te maken. Ben hier zelf ook wel schuldig aan geweest. Maar dat betekent niet dat er niet de potentie is om wakker te worden uit die slaap. Als jij dat wilt zien als een roze bril op hebben, prima. Ik geloof er wel in dat het kan. Want ik ben er zelf ook uit gekomen...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kwatzakottel zei:
Leuk stukje peptalk, maar ik ben helemaal nergens aan verslaafd.
Ik schat enkel de macht van de 'bewuste keuze' een stuk lager in dan jij dat doet.
Mijn mening is dat je een roze bril op hebt.
In werkelijkheid is de mensaap nauwelijks tot het bewuste in staat.
Ze leiden een slaperig bestaan van genotje tot genotje, onder manipulatie van wat roofdieren.
Nederland heeft als je optimistisch telt een 6-7 miljoen verslaafden.
Klik om te vergroten...

Wat zie jij dan als een bewuste keuzen?
Wanneer kies ik bewust?

Ik heb soms het idee dat iedere keuze sowieso maar een gok is.
Kun je bewust gokken?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
@ Kwakzakottel, die verkiezingen, Kan je dit een beetje verduidelijken?

De alcohol in de supermarkt.
Misdadig vind ik het.
Deze wordt op strategische punten in de supermarkt neergezet.
Ofwel moet je erlangs om bij de koffiemelk te kunnen komen, ofwel staat deze in de looproute waar vrijwel iedereen gebruik van maakt.
Ik heb er zeker drie jaar last van gehad.
Dan zag ik weer een nieuw merk, met een hoog percentage alcohol erin, en dan gast de gedachte weer een beetje lopen, zo van: kijk nou eens, een nieuw zwaar biertje!
Daar moet ik een kratje van stashen, en....stooop!
Wegwezen hier!
Hetzelfde laken een pak geldt voor de snoepwaren.
Heel listig kom je die ook weer op strategische plekken in de supermarkt tegen.
In mijn geval, als ik een zak winegums tegenkom en koop, dan is deze dezelfde dag nog soldaat gemaakt.
Errug slecht voor je tanden!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Kan je dit een beetje verduidelijken?
De alcohol in de supermarkt.
Misdadig vind ik het.
Deze wordt op strategische punten in de supermarkt neergezet.
Ofwel moet je erlangs om bij de koffiemelk te kunnen komen, ofwel staat deze in de looproute waar vrijwel iedereen gebruik van maakt.
Ik heb er zeker drie jaar last van gehad.
Dan zag ik weer een nieuw merk, met een hoog percentage alcohol erin, en dan gast de gedachte weer een beetje lopen, zo van: kijk nou eens, een nieuw zwaar biertje!
Daar moet ik een kratje van stashen, en....stooop!
Wegwezen hier!
Klik om te vergroten...
Ja dat is ook echt wel krom aan supermarkten. Ook het snoepgoed bij de kassa bijvoorbeeld. Dan zie je dat het ze puur om het winst maken gaat. Onze gezondheid zal ze echt een rotzorg zijn. In een beter wereld zou dat anders geregeld zijn.

Maar dan nóg... Als je je stoort aan pijnlijke voeten buiten op straat, kun je beter schoenen aan doen dan eisen dat er een laag rubber over alle straten gelegd moet worden voor jou. Als je begrijpt wat ik bedoel...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Kan je dit een beetje verduidelijken?
De alcohol in de supermarkt.
Misdadig vind ik het.
Deze wordt op strategische punten in de supermarkt neergezet.
Ofwel moet je erlangs om bij de koffiemelk te kunnen komen, ofwel staat deze in de looproute waar vrijwel iedereen gebruik van maakt.
Ik heb er zeker drie jaar last van gehad.
Dan zag ik weer een nieuw merk, met een hoog percentage alcohol erin, en dan gast de gedachte weer een beetje lopen, zo van: kijk nou eens, een nieuw zwaar biertje!
Daar moet ik een kratje van stashen, en....stooop!
Wegwezen hier!
Klik om te vergroten...

Ik vind dit ook wel kwalijk. He eerste wat je ziet in de supermarkt is vaak een toren bier in de reclame.

Zelfde met gokken. Mijn brievenbus legt vol met geadresseerde gok rommel.

Volgens mij heb ik het al eerder benoemt. Maar moetwillig mensen verslavingen in lokken is toch wel laag.

In zweden bijv kun je alleen drank kopen in een speciale winkel van de overheid. Dat lijkt me een stuk beter.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kwatzakottel zei:
Nee, dat is dus niet echt zo. Zodra iets 'cultuur' is geworden en het je met de paplepel wordt ingegoten kunt je niet echt meer spreken van een bewuste keuze, dat gaat op voor hoofddoekjes maar evengoed voor iets als alcohol. Je kunt wel die vreselijk onbewuste keuze terug vervoveren en weer bewust maken - dat is de enige juiste keuze, maar het verandert niet iets aan het feit dat onze maatschappij bewust verknipt is ten gunste van wat roofreptielen.
Klik om te vergroten...
Waarom kan het merendeel van de mensen dan wel redelijk omgaan met alcohol?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je kunt je als ouder ook afvragen of je wel echt een band met je kind hebt, indien het zover komt. Vaak wordt je niet zomaar verslaafd en is er veel pijn in het spel.

Als de betreffende persoon geen "legale" drugs kon krijgen dan was hij echt wel overgestapt op speed, coke of heroïne.
D
Dansen in de kamerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kwatzakottel zei:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is de context: namelijk dat die jongeren al een jaar in een volstrekt idiote lockdown zitten
en daarom naar dit soort middelen grijpen. Dan kun je wel gaan zitten vloeken op die middelen, maar die lockdown is het probleem.
Klik om te vergroten...
Je hebt het compleet bij het juiste eind. Mijn relatief kleine vriendengroep ( leeftijd 20 - 24 ) was mentaal supergezond voor de coronacrisis. Nu zitten we regelmatig met elkaar te praten dat het toch echt best slecht gaat, sombere gedachte, eenzaamheid etc.

Je zal dus maar al veel problematiek hebben gehad in de normale periode, dit doet de emmer dan echt overlopen.
Het verbieden van 3mmc zie ik opzich niet als een slechte zaak. Als gebruiker kom je er toch wel aan via een dealer oid.
Echter verhoogt dit wel de drempel voor veel zeer jonge mensen om aan dit spul te komen, het moet toch zeker niet de bedoeling zijn dat je dit op je 13e vrolijk online kan bestellen op je telefoon.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."