Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRadeloze ouders: ‘Verbied 3-MMC per direct!’

Radeloze ouders: ‘Verbied 3-MMC per direct!’

125 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kwatzakottel zei:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is de context: namelijk dat die jongeren al een jaar in een volstrekt idiote lockdown zitten
en daarom naar dit soort middelen grijpen. Dan kun je wel gaan zitten vloeken op die middelen, maar die lockdown is het probleem.
Klik om te vergroten...
Heel goed punt ja! Ik vrees dat veel meer jongeren die al op het randje zaten er nu af flikkeren😢
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het merendeel van de bevolking is niet " overgevoelig"
Het merendeel van de bevolking is niet verslavingsgevoelig
Her merendeel van de bevolking zit goed in hun vel
Het merendeel van de bevolking ervaart geen hoge (enorm hoge) stress.
Zomaar wat redenen aangaande verslaafd kunnen raken aan alcohol en drugs....
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#3
KlaasVaak zei:
Waarom kan het merendeel van de mensen dan wel redelijk omgaan met alcohol?
Klik om te vergroten...
Omdat ze al aan iets anders verslaafd zijn?
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kwatzakottel zei:
Omdat ze al aan iets anders verslaafd zijn?
Klik om te vergroten...
Jij wil zeggen dat iedereen aan iets verslaafd is?
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Het merendeel van de bevolking is niet " overgevoelig"
Het merendeel van de bevolking is niet verslavingsgevoelig
Her merendeel van de bevolking zit goed in hun vel
Het merendeel van de bevolking ervaart geen hoge (enorm hoge) stress.
Zomaar wat redenen aangaande verslaafd kunnen raken aan alcohol en drugs....
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal, dus dan klopt het argument niet dat we allemaal willoze slachtoffers zijn van de drankproducenten.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Martinus zei:
Wat zie jij dan als een bewuste keuzen?
Wanneer kies ik bewust?

Ik heb soms het idee dat iedere keuze sowieso maar een gok is.
Kun je bewust gokken?
Klik om te vergroten...

Ik kan vrij eenvoudig demonstreren wat er gaande is.
Denk eens na over de vijfde klas lagere school, dat jaar.
Hoeveel herinner je je van dat hele jaar? Aantal herinneringen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Volgens mij ook een goede reden.
Al helemaal als je met het ene middel stopt.
Verslaving springt zo over!
KlaasVaak zei:
Klopt helemaal, dus dan klopt het argument niet dat we allemaal willoze slachtoffers zijn van de drankproducenten.
Klik om te vergroten...

Niet mee eens, in zoverre, dat je in het begin dus wel de vrije keuze hebt.
Totdat je eraan vastzit.
Lichamelijk of geestelijk.
Dan is de vrije keuze niet vrij meer...
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kwatzakottel zei:
Ik kan vrij eenvoudig demonstreren wat er gaande is.
Denk eens na over de vijfde klas lagere school, dat jaar.
Hoeveel herinner je je van dat hele jaar? Aantal herinneringen?
Klik om te vergroten...
Waar wil je heen hiermee?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb nog meer dan genoeg herinneringen aan die kuttijd.
De school waar ik heen moest.
Problemen thuis.
Ik ga ze hier verder maar niet meer neerzetten...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kwatzakottel zei:
Ik kan vrij eenvoudig demonstreren wat er gaande is.
Denk eens na over de vijfde klas lagere school, dat jaar.
Hoeveel herinner je je van dat hele jaar? Aantal herinneringen?
Klik om te vergroten...

Ik kan moeilijkonderschijd maken tussen mijn herinneringen van jeugd. Welke leeftijd ik wat deed loopt na 25 jaar door elkaar, maar ik weet best nog waar ik me toen mee bezig hield. Met wie ik omging. Etc.

Vooral waterdiertjes vangen. Hutten maken in bosjes. Bomen klimmen en op het dak van een kinderdag verblijf klimmen. Bij mn vriendje op de nintendo spelen. Bierflesjes verzamelen die we in de bosjes vonden en deze inruilen voor geld om snoep mee te kopen.

In de zomer zwemmen bij de gouwzee en tunnels graven op het strand.

Op vakantie naar drenthe en hunnebedden beklimmen.

Kan zo wel een hele forum post vol schrijven, maar dan krijg je een compilatie van alles wat ik deed tussen groep 4 en 8 in.

Ik weet de chronologische volgorde alleen niet meer omdat mijn hersenen geen timestamps op de herinnering plaatsen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Maar als je weet dat de hersenen meer dan genoeg ruimte hebben om 10 miljoen uur televisie van moment tot moment op te nemen - als je weet dat dit wetenschappelijk bezien is aangetoond en klopt - waarom kun je dan dat hele jaar slechts in vage fragementen zien? Waar is je bewuste keuze nu? Als ik je vraag wat deed je in april 1993, waarom kun jij dat niet naar boven toveren?

Of een nog simpeler voorbeeld. Je dromen, vannacht. Allemaal vergeten, was dat een bewuste keuze van je?
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kwatzakottel zei:
Maar als je weet dat de hersenen meer dan genoeg ruimte hebben om 10 miljoen uur televisie van moment tot moment op te nemen - als je weet dat dit wetenschappelijk bezien is aangetoond en klopt - waarom kun je dan dat hele jaar slechts in vage fragementen zien? Waar is je bewuste keuze nu? Als ik je vraag wat deed je in april 1993, waarom kun jij dat niet naar boven toveren?

Of een nog simpeler voorbeeld. Je dromen, vannacht. Allemaal vergeten, was dat een bewuste keuze van je?
Klik om te vergroten...
En als dat bewustzijn van je zo machtig is, waarom kun je het dan niet op commando herinneren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Martinus zei:
Wat zie jij dan als een bewuste keuzen?
Wanneer kies ik bewust?

Ik heb soms het idee dat iedere keuze sowieso maar een gok is.
Kun je bewust gokken?
Klik om te vergroten...
Als je iets ziet en begrijpt zou ik zeggen.

Toch maar weer naar de coffeeshop fietsen bijvoorbeeld. Mezelf wijsmakend dat in tegenstelling tot die honderden eerdere keren, ik nu wél de discipline zal hebben om het alleen eens in de paar weken te gaan doen, nooit dagen/weken achter elkaar.

Maar ondertussen heel goed weten dat het waarschijnlijk precies hetzelfde zal gaan als al die andere keren. Maar ervoor kiezen die stem van het geweten te negeren, omdat ik een quick fix wil voor mijn stress of die euforie wil voelen.

Zelfde met elke andere (geestelijke) verslaving.

Dus een keuze waarvan je begrijpt wat het inhoudt. En in het geval van verslaving een bewuste keuze om onbewust te worden. Probleem met onbewust worden is dat je je niet alleen afsluit van de dingen die je niet wilt zien, maar ook van je intelligentie. Dus de problemen worden erger en erger, want je ziet ze niet (duidelijk). En de drang om onbewust te blijven wordt groter, want stiekem is er die hele tijd nog steeds dat geweten dat alles echt wel ziet.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kwatzakottel zei:
En als dat bewustzijn van je zo machtig is, waarom kun je het dan niet op commando
Klik om te vergroten...

Dus omdat mensen het verleden dat niet bestaat niet onthouden zijn we ons niet bewust? Ik had vannacht een droom dat ik de sleutel van mn berging verloren had... waarom zou ik dat onthouden?
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Martinus zei:
Dus omdat mensen het verleden dat niet bestaat niet onthouden zijn we ons niet bewust? Ik had vannacht een droom dat ik de sleutel van mn berging verloren had... waarom zou ik dat onthouden?
Klik om te vergroten...
Is dat een retorische vraag? Waarom loop je rond met een apparaat in het hoofd dat 10 miljoen uur televisie high res kan opnemen, maar je dromen opnemen, ho maar? Moet ik dat logisch vinden, of is er iets aan de hand met dat 'bewustzijn' dat jij denkt te hebben? Waarom herinner je je wel alle liedjes en reclamedeuntjes, maar niets over 99% van de vrijpartijen die je had?
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kwatzakottel zei:
Maar als je weet dat de hersenen meer dan genoeg ruimte hebben om 10 miljoen uur televisie van moment tot moment op te nemen - als je weet dat dit wetenschappelijk bezien is aangetoond en klopt - waarom kun je dan dat hele jaar slechts in vage fragementen zien? Waar is je bewuste keuze nu? Als ik je vraag wat deed je in april 1993, waarom kun jij dat niet naar boven toveren?

Of een nog simpeler voorbeeld. Je dromen, vannacht. Allemaal vergeten, was dat een bewuste keuze van je?
Klik om te vergroten...
Natuurlijk gebeurt een groot deel van je hersenactiviteit in je onderbewustzijn. Dat betekent toch nog niet dat het geen keuze is om in de supermarkt bier in je karretje te gooien?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kwatzakottel zei:
Is dat een retorische vraag? Waarom loop je rond met een apparaat in het hoofd dat 10 miljoen uur televisie high res kan opnemen, maar je dromen opnemen, ho maar? Moet ik dat logisch vinden, of is er iets aan de hand met dat 'bewustzijn' dat jij denkt te hebben? Waarom herinner je je wel alle liedjes en reclamedeuntjes, maar niets over 99% van de vrijpartijen die je had?
Klik om te vergroten...

Ik herinner mij ieder standje en iedere locatie waar ik ooit sex heb gehad met mijn vriendin. Maar ik herinner mij niet welke datums ik sex heb gehad. Ik herinner me ook niet de volgorde van de standjes. En waar welke standjes. Waarom zou ik? Het is niet relevant voor het vormen van een voorkeur. En dat is waar herinneringen voor dienen toch? Zodat je keuzes kan maken in een fractie van een seconde. Ik weet met de herinneringen die ik nu heb van sex voldoende om in het nu te besluiten wat ik wil. Meer gedetailleerde herinneringen leiden alleen maar af van het moment en dan ga je volgens mij alleen maar als een kasplantje die ene perfecte sexpartij opnieuw afspelen. Wat voor leven heb je dan? Volgens mij zo onbewust als het maar kan.

Ik loop ook in mijn zak met een apparaat rond die ieder moment van mijn leven kan opnemen. Maar dat doe ik ook niet omdat als ik alles ga terug kijken ik alleen nog maar in het verleden leef wat niet bestaat en ben ik me dus ook niet meer bewust van het nu waarin alles plaatsneemt.

Ik snap sowieso niet helemaal waarom je denk dat alles onthouden je bewust maakt. Van wat? het verleden dat niet bestaat?
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Ik herinner mij ieder standje en iedere locatie waar ik ooit sex heb gehad met mijn vriendin.
Klik om te vergroten...
Daar geloof ik enkel iets van als je een wel heel slecht seksleven hebt, of een soort supermens bent, maar de
gebruikelijke mensaap is zich van weinig bewust, en heeft met het bewustzijn geen controle over zijn eigen geheugen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kwatzakottel zei:
Daar geloof ik enkel iets van als je een wel heel slecht seksleven hebt, of een soort supermens bent, maar de
gebruikelijke mensaap is zich van weinig bewust, en heeft met het bewustzijn geen controle over zijn eigen geheugen.
Klik om te vergroten...
Om even terug te komen naar het bier/drank kopen. Hoe groot speelt de rol van geheugen daarin? Moet je je alles kunnen herinneren? Je weet als alcoholist donders goed dat je drankmisbruik slecht voor je is en dat is het enige dat je op het moment dat je het koopt, pakt, drinkt, hoeft te weten. Bewust zijn is alert in het moment zijn. Het is dan dat je over de intelligentie beschikt om bepaalde zaken te doen en laten. Maar omdat je (uit bewuste vrije wil) wegzakt in onbewustheid hoef je lekker niet over de gevolgen na te denken en kun je doen wat je impulsen je ingeven: drank kopen (of drugs, of wat je vice dan ook is). Die gevolgen komen vervolgens trouwens echt wel, maar een volgende keer negeer je je geweten gewoon weer, dan heb je daar geen last van en kun je alles weer overnieuw doen.

Op zich een fascinerende functie dat we onszelf op die manier voor kunnen blijven liegen door ons geweten te negeren, maar ook een extreem destructieve, waar mensen jaren, decennia of hun hele leven lang in kunnen blijven hangen.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Om even terug te komen naar het bier/drank kopen. Hoe groot speelt de rol van geheugen daarin?
Klik om te vergroten...
Nee, de vraag is hier een andere: waarom drank? En niet bijv vliegenzwam, of psilocybine. En dan ligt het antwoord helemaal niet in 'bewuste keuze' maar in 'mensaap doet wat cultuurtje opdraagt'. Dat weet jij denk ik ook wel. Maar daarna, als de verslaving heeft ingezet, dan gaat in jouw geest 'de bewuste keuze' een rol spelen. Kwa? Een bewuste keuze om te stoppen, maar je hebt toch helemaal geen keuze? Het is toch stoppen of vernietigd worden? Dus het is allemaal een wassen neus, die bewuste macht van jou, aapjes apen apen na, en ook daarna is er geen keuze, hup nog een keer op de VVD stemmen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."