#1
Wat ben ik blij dat ik hier niet meer aan vast zit 😅
Speed en coke worden sneller geleverd dan 3-MMC.Misschien was hij iets minder makkelijk aan harddrugs gekomen, aangezien 3-MMC wel erg eenvoudig te krijgen is. Maar in het uitgaansleven loop je ook vrij snel tegen harddrugs aan. Dus op het moment dat je een contactje hebt.... tjah.
Nee zeker geen vrije verkoop en al helemaal geen commercialiteit (dat maakt alle belangrijke zaken kapot). Even aangenomen dat je doelt op legalisering; Bij legalisering denk ik eerder aan dat het van de staat zelf wordt, dus zeker NIET commercieel. Dat je de spullen alleen kan halen in speciale zaken. Als je wat haalt dan is voorlichting een verplicht iets, plus je kan maar beperkte hoeveelheden halen. Bij mensen die (te) vaak iets halen kan er ook eerder gevraagd worden naar problemen in hun leven en evt hulp aangeboden worden (laag drempelig).Speed en coke worden sneller geleverd dan 3-MMC.
Vaak zie je dat in een illegaal circuit gebruikers zelf gaan dealen om hun drugs te bekostigen. Dat kan de beschikbaarheid nog verder doen opdrijven.
Nou ben ik geen voorstander van vrije verkoop en commercialiteit. Maar illegaliteit zorgt dus ook niet per se voor minder beschikbaarheid.
Fijn dat je een meelevende reactie post =)Verschrikkelijk voor de fam dit..
Ze zullen zich enorm machteloos voelen.
Het feit dat ze willen dat het verboden gaat worden begrijp ik heel goed van ze.
Ze willen anderen behoeden, en deze leed willen sparen.
Heb daar echt respect voor!.
Fijn dat je een meelevende reactie post =)
Ik heb er toch altijd wel moeite mee om rekening te houden met die onderbuikgevoelens, omdat dat uiteindelijk de drijvende kracht is achter een systeem wat steeds maar meer slachtoffers eist en de problemen geassocieerd met gebruik steeds maar weer vergroot.
Ik snap het: je kind verliezen is het ergste wat er kan gebeuren. Maar waarom moet dat dan leiden tot een emotionele oproep voor iets wat niet gaat leiden? Vaak staan deze mensen helemaal niet (meer) open voor constructieve dialogen over wat er nou daadwerkelijk is gebeurd en hoe we dat het handigst kunnen aanpakken. Kun je dan echt niet meer even nadenken over wat we serieus kunnen doen om oprecht dit soort problemen op te lossen?
Nu is het dus: 3-MMC is de boosdoener en dat heeft mijn kind afgepakt dus moeten we maar dat middel als de vijand behandelen. Of dat leidt tot meer neveneffecten dat wil ik niet weten want 3-MMC is de boosdoener.
Nou ben ik (nogmaals) niet een voorstander van de gecommercialiseerde vrije markt voor onbekende nieuwe stoffen hoor. Het is ook vreemd dat elke minderjarige ongelimiteerde hoeveelheden drugs onlinge kan kopen zonder verdere controle.
Maar we weten dat een verbod op 3-MMC ertoe gaat leiden dat mensen dan overstappen op 6-APB, 4-FMA, 3-FA, a-PHP of 3-FPM, of iets soortsgelijks. We kunnen ook het stofgroepenverbod gaan doorvoeren zodat mensen niet zomaar overstappen op 6-APB of 4-FMA. Maar 3-FPM valt dan weer niet onder dat verbod. Bovendien ligt de illegale methamfetamine al te wachten op een afzetmarkt in Nederland hoor. Deze week nog werden er honderden kilo's gevonden in een lab in Zeeuws-Vlaanderen.
Zo'n verbod leidt er dus toe dat gebruikers óf overstappen op andere middelen waar doorgaans minder over bekend is, wat per definitie gevaarlijk is. Óf men stapt over op klassieke middelen (waarvan methamfetamine de meest risicovolle is), met alle problemen erbovenop die geassocieerd worden met illegale productie: enorme hoeveelheden zwart geld die worden witgewassen (wat leidt tot oneerlijke concurrentie), uitbuiting van katvangers, gezinnen die uiteengereten worden door lange celstraffen of heftige geweldsdelicten, drugsafval wat overal en nergens gedumpt worden.
We weten dat een verbod zo gaat uitpakken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van zo'n ouder die zijn/haar kind verliest?
Dus ik vind het dan echt mateloos irritant dat er voor die ratio geen plek is en dat de emotie van één paniekerende ouder de boventoon mag voeren. Tuurlijk mag er plek zijn voor dat verdriet. Maar zet dat dan ook eens een keer in het grotere plaatje a.u.b.. Anders zijn we alleen maar bezig met schijnoplossingen te creëren en daar wordt echt niemand beter van.
Dat je er iets mee wil snap ik nog. Maar dan zou je juist naar een constructieve oplossing willen zoeken lijkt me en niet alleen nog maar meer leed willen veroorzaken met je wanhoopsdaad.Ik bekeek het puur even vanuit de ouders.
Ik kan van die ouders begrijpen dat dit een pure wanhoopsdaad is van ze.
Ze voelen zich machteloos en proberen hiet iets uit te halen wat hun leed kan verzachten mischien
Dit zou een taak moeten zijn van de krant die het publiceert. Context geven. Helaas is dat hier niet gebeurd.Fijn dat je een meelevende reactie post =)
Ik heb er toch altijd wel moeite mee om rekening te houden met die onderbuikgevoelens, omdat dat uiteindelijk de drijvende kracht is achter een systeem wat steeds maar meer slachtoffers eist en de problemen geassocieerd met gebruik steeds maar weer vergroot.
Ik snap het: je kind verliezen is het ergste wat er kan gebeuren. Maar waarom moet dat dan leiden tot een emotionele oproep voor iets wat niet gaat leiden? Vaak staan deze mensen helemaal niet (meer) open voor constructieve dialogen over wat er nou daadwerkelijk is gebeurd en hoe we dat het handigst kunnen aanpakken. Kun je dan echt niet meer even nadenken over wat we serieus kunnen doen om oprecht dit soort problemen op te lossen?
Nu is het dus: 3-MMC is de boosdoener en dat heeft mijn kind afgepakt dus moeten we maar dat middel als de vijand behandelen. Of dat leidt tot meer neveneffecten dat wil ik niet weten want 3-MMC is de boosdoener.
Nou ben ik (nogmaals) niet een voorstander van de gecommercialiseerde vrije markt voor onbekende nieuwe stoffen hoor. Het is ook vreemd dat elke minderjarige ongelimiteerde hoeveelheden drugs onlinge kan kopen zonder verdere controle.
Maar we weten dat een verbod op 3-MMC ertoe gaat leiden dat mensen dan overstappen op 6-APB, 4-FMA, 3-FA, a-PHP of 3-FPM, of iets soortsgelijks. We kunnen ook het stofgroepenverbod gaan doorvoeren zodat mensen niet zomaar overstappen op 6-APB of 4-FMA. Maar 3-FPM valt dan weer niet onder dat verbod. Bovendien ligt de illegale methamfetamine al te wachten op een afzetmarkt in Nederland hoor. Deze week nog werden er honderden kilo's gevonden in een lab in Zeeuws-Vlaanderen.
Zo'n verbod leidt er dus toe dat gebruikers óf overstappen op andere middelen waar doorgaans minder over bekend is, wat per definitie gevaarlijk is. Óf men stapt over op klassieke middelen (waarvan methamfetamine de meest risicovolle is), met alle problemen erbovenop die geassocieerd worden met illegale productie: enorme hoeveelheden zwart geld die worden witgewassen (wat leidt tot oneerlijke concurrentie), uitbuiting van katvangers, gezinnen die uiteengereten worden door lange celstraffen of heftige geweldsdelicten, drugsafval wat overal en nergens gedumpt worden.
We weten dat een verbod zo gaat uitpakken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van zo'n ouder die zijn/haar kind verliest?
Dus ik vind het dan echt mateloos irritant dat er voor die ratio geen plek is en dat de emotie van één paniekerende ouder de boventoon mag voeren. Tuurlijk mag er plek zijn voor dat verdriet. Maar zet dat dan ook eens een keer in het grotere plaatje a.u.b.. Anders zijn we alleen maar bezig met schijnoplossingen te creëren en daar wordt echt niemand beter van.
Ik ken meer alcoholisten dan drugsverslaafdenAlcohol ook maar verbieden omdat er een groep mensen is die daar ook niet mee om kan gaan?
En het is net zo desastreus of nog erger.Ik ken meer alcoholisten dan drugsverslaafden
Hele gezinnen gaan er aan kapot. Mijn ex schoonvader is er indirect aan overleden...En het is net zo desastreus of nog erger.
En psychisch naar de knoppen.Hele gezinnen gaan er aan kapot. Mijn ex schoonvader is er indirect aan overleden...
Daar zijn er ook meer vanIk ken meer alcoholisten dan drugsverslaafden
Ik vind het nog erger. Door dat alcohol sociaal geaccepteerd is drinken heel veel mensen “legaal” teveel en te vaak.En het is net zo desastreus of nog erger.
Precies ! Ouders kan je het ook niet kwalijk nemen idd. Maar stoppen moet echt uit je zelf komen.Het is ook verschrikkelijk voor ze, ik geloof dat er niets triester is dan je eigen kind kwijtraken. Maar ik vraag het me ook af of het voorkomen had kunnen worden als 3 MMC verboden was geweest. Misschien was hij iets minder makkelijk aan harddrugs gekomen, aangezien 3-MMC wel erg eenvoudig te krijgen is. Maar in het uitgaansleven loop je ook vrij snel tegen harddrugs aan. Dus op het moment dat je een contactje hebt.... tjah.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."