Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRadeloze ouders: ‘Verbied 3-MMC per direct!’

Radeloze ouders: ‘Verbied 3-MMC per direct!’

125 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
R
RobventieldopLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat ben ik blij dat ik hier niet meer aan vast zit 😅
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dropje zei:
Misschien was hij iets minder makkelijk aan harddrugs gekomen, aangezien 3-MMC wel erg eenvoudig te krijgen is. Maar in het uitgaansleven loop je ook vrij snel tegen harddrugs aan. Dus op het moment dat je een contactje hebt.... tjah.
Klik om te vergroten...
Speed en coke worden sneller geleverd dan 3-MMC.
Vaak zie je dat in een illegaal circuit gebruikers zelf gaan dealen om hun drugs te bekostigen. Dat kan de beschikbaarheid nog verder doen opdrijven.

Nou ben ik geen voorstander van vrije verkoop en commercialiteit. Maar illegaliteit zorgt dus ook niet per se voor minder beschikbaarheid.
F
FyrckantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb het idee dat de gemiddelde mens het langer volhoudt op speed en coke dan op 3MMC. Vanuit dat oogpunt lijkt het mij het beste om de legale status van deze middelen op z’n minst gelijk te trekken. Voorlopig komt dat dus neer op een verbod.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#4
Verschrikkelijk voor de fam dit..
Ze zullen zich enorm machteloos voelen.
Het feit dat ze willen dat het verboden gaat worden begrijp ik heel goed van ze.
Ze willen anderen behoeden, en deze leed willen sparen.
Heb daar echt respect voor!.

Meestal is het alleen wel zo dat dingen die verboden zijn het interresantst zijn voor velen.
En als mensen echt willen gebruiken is er altijd wel op een of andere manier aan te komen.

Heel veel sterkte voor de fam.. 🌹❤️
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Juist lekker in t nieuws gooien! Wordt het nog bekend ook, negatief of positief maakt geen zak uit. Gaan we allemaal nog meer proberen en gebruiken.
(Vanavond was ik aan de beurt, PS wel goeie goeie) 😏
D
DropjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Speed en coke worden sneller geleverd dan 3-MMC.
Vaak zie je dat in een illegaal circuit gebruikers zelf gaan dealen om hun drugs te bekostigen. Dat kan de beschikbaarheid nog verder doen opdrijven.

Nou ben ik geen voorstander van vrije verkoop en commercialiteit. Maar illegaliteit zorgt dus ook niet per se voor minder beschikbaarheid.
Klik om te vergroten...
Nee zeker geen vrije verkoop en al helemaal geen commercialiteit (dat maakt alle belangrijke zaken kapot). Even aangenomen dat je doelt op legalisering; Bij legalisering denk ik eerder aan dat het van de staat zelf wordt, dus zeker NIET commercieel. Dat je de spullen alleen kan halen in speciale zaken. Als je wat haalt dan is voorlichting een verplicht iets, plus je kan maar beperkte hoeveelheden halen. Bij mensen die (te) vaak iets halen kan er ook eerder gevraagd worden naar problemen in hun leven en evt hulp aangeboden worden (laag drempelig).

Je biedt mensen een uitlaatklep aan, maar dan wel gecontroleerd. En wat mij betreft pleur er lekker een bak accijns overheen zodat het hele zooitje de staat nog een beetje spekt of op z'n minst zichzelf onderhoudt.

Ik ben niet zwart/wit voor of tegen legalisering, maar ik vind het erg leuk om erover te speculeren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Syl zei:
Verschrikkelijk voor de fam dit..
Ze zullen zich enorm machteloos voelen.
Het feit dat ze willen dat het verboden gaat worden begrijp ik heel goed van ze.
Ze willen anderen behoeden, en deze leed willen sparen.
Heb daar echt respect voor!.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je een meelevende reactie post =)

Ik heb er toch altijd wel moeite mee om rekening te houden met die onderbuikgevoelens, omdat dat uiteindelijk de drijvende kracht is achter een systeem wat steeds maar meer slachtoffers eist en de problemen geassocieerd met gebruik steeds maar weer vergroot.

Ik snap het: je kind verliezen is het ergste wat er kan gebeuren. Maar waarom moet dat dan leiden tot een emotionele oproep voor iets wat niet gaat leiden? Vaak staan deze mensen helemaal niet (meer) open voor constructieve dialogen over wat er nou daadwerkelijk is gebeurd en hoe we dat het handigst kunnen aanpakken. Kun je dan echt niet meer even nadenken over wat we serieus kunnen doen om oprecht dit soort problemen op te lossen?

Nu is het dus: 3-MMC is de boosdoener en dat heeft mijn kind afgepakt dus moeten we maar dat middel als de vijand behandelen. Of dat leidt tot meer neveneffecten dat wil ik niet weten want 3-MMC is de boosdoener.

Nou ben ik (nogmaals) niet een voorstander van de gecommercialiseerde vrije markt voor onbekende nieuwe stoffen hoor. Het is ook vreemd dat elke minderjarige ongelimiteerde hoeveelheden drugs onlinge kan kopen zonder verdere controle.

Maar we weten dat een verbod op 3-MMC ertoe gaat leiden dat mensen dan overstappen op 6-APB, 4-FMA, 3-FA, a-PHP of 3-FPM, of iets soortsgelijks. We kunnen ook het stofgroepenverbod gaan doorvoeren zodat mensen niet zomaar overstappen op 6-APB of 4-FMA. Maar 3-FPM valt dan weer niet onder dat verbod. Bovendien ligt de illegale methamfetamine al te wachten op een afzetmarkt in Nederland hoor. Deze week nog werden er honderden kilo's gevonden in een lab in Zeeuws-Vlaanderen.

Zo'n verbod leidt er dus toe dat gebruikers óf overstappen op andere middelen waar doorgaans minder over bekend is, wat per definitie gevaarlijk is. Óf men stapt over op klassieke middelen (waarvan methamfetamine de meest risicovolle is), met alle problemen erbovenop die geassocieerd worden met illegale productie: enorme hoeveelheden zwart geld die worden witgewassen (wat leidt tot oneerlijke concurrentie), uitbuiting van katvangers, gezinnen die uiteengereten worden door lange celstraffen of heftige geweldsdelicten, drugsafval wat overal en nergens gedumpt worden.

We weten dat een verbod zo gaat uitpakken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van zo'n ouder die zijn/haar kind verliest?

Dus ik vind het dan echt mateloos irritant dat er voor die ratio geen plek is en dat de emotie van één paniekerende ouder de boventoon mag voeren. Tuurlijk mag er plek zijn voor dat verdriet. Maar zet dat dan ook eens een keer in het grotere plaatje a.u.b.. Anders zijn we alleen maar bezig met schijnoplossingen te creëren en daar wordt echt niemand beter van.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Fijn dat je een meelevende reactie post =)

Ik heb er toch altijd wel moeite mee om rekening te houden met die onderbuikgevoelens, omdat dat uiteindelijk de drijvende kracht is achter een systeem wat steeds maar meer slachtoffers eist en de problemen geassocieerd met gebruik steeds maar weer vergroot.

Ik snap het: je kind verliezen is het ergste wat er kan gebeuren. Maar waarom moet dat dan leiden tot een emotionele oproep voor iets wat niet gaat leiden? Vaak staan deze mensen helemaal niet (meer) open voor constructieve dialogen over wat er nou daadwerkelijk is gebeurd en hoe we dat het handigst kunnen aanpakken. Kun je dan echt niet meer even nadenken over wat we serieus kunnen doen om oprecht dit soort problemen op te lossen?

Nu is het dus: 3-MMC is de boosdoener en dat heeft mijn kind afgepakt dus moeten we maar dat middel als de vijand behandelen. Of dat leidt tot meer neveneffecten dat wil ik niet weten want 3-MMC is de boosdoener.

Nou ben ik (nogmaals) niet een voorstander van de gecommercialiseerde vrije markt voor onbekende nieuwe stoffen hoor. Het is ook vreemd dat elke minderjarige ongelimiteerde hoeveelheden drugs onlinge kan kopen zonder verdere controle.

Maar we weten dat een verbod op 3-MMC ertoe gaat leiden dat mensen dan overstappen op 6-APB, 4-FMA, 3-FA, a-PHP of 3-FPM, of iets soortsgelijks. We kunnen ook het stofgroepenverbod gaan doorvoeren zodat mensen niet zomaar overstappen op 6-APB of 4-FMA. Maar 3-FPM valt dan weer niet onder dat verbod. Bovendien ligt de illegale methamfetamine al te wachten op een afzetmarkt in Nederland hoor. Deze week nog werden er honderden kilo's gevonden in een lab in Zeeuws-Vlaanderen.

Zo'n verbod leidt er dus toe dat gebruikers óf overstappen op andere middelen waar doorgaans minder over bekend is, wat per definitie gevaarlijk is. Óf men stapt over op klassieke middelen (waarvan methamfetamine de meest risicovolle is), met alle problemen erbovenop die geassocieerd worden met illegale productie: enorme hoeveelheden zwart geld die worden witgewassen (wat leidt tot oneerlijke concurrentie), uitbuiting van katvangers, gezinnen die uiteengereten worden door lange celstraffen of heftige geweldsdelicten, drugsafval wat overal en nergens gedumpt worden.

We weten dat een verbod zo gaat uitpakken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van zo'n ouder die zijn/haar kind verliest?

Dus ik vind het dan echt mateloos irritant dat er voor die ratio geen plek is en dat de emotie van één paniekerende ouder de boventoon mag voeren. Tuurlijk mag er plek zijn voor dat verdriet. Maar zet dat dan ook eens een keer in het grotere plaatje a.u.b.. Anders zijn we alleen maar bezig met schijnoplossingen te creëren en daar wordt echt niemand beter van.
Klik om te vergroten...

Ik ben het ook helemaal met je eens hoor!!.
Ik bekeek het puur even vanuit de ouders.
Ik kan van die ouders begrijpen dat dit een pure wanhoopsdaad is van ze.
Ze voelen zich machteloos en proberen hiet iets uit te halen wat hun leed kan verzachten mischien.

Vanuit mij zelf gezien ben ik het helemaal met jou eens.
Deze man had al onderliggemde problemen en als hij geen 3-mmc had genomen was het een andere drugs geweest.
Onder dat drugsprobleen lag het ware probleem.

Ik ben zelf ouder dus probeerde het ook in te zien vanuit de ouders.
Verder ben ik het helemaal met je eens dat verbod niks gaat toevoegen.
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alcohol ook maar verbieden omdat er een groep mensen is die daar ook niet mee om kan gaan?
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hersenspoeling op zijn hoogtepunt. Als die zoon verslaafd was sigaretten of alcohol dan zou het waarschijnlijk niet terugkomen op het nieuws. Zielig dat je een stofje de schuld gaat nemen wanneer je zoon er zelf voor heeft gekozen om het te gebruiken.

Wel jammer aan de andere kant, maar de schuld ligt toch echt bij al de misinformatie die de ronde doet. Als we onze kinderen nou eens zouden leren hoe ze het veilig moeten doen zou de wereld er een stuk van beter worden in plaats van door te gaan eindeloze demonisering van drugs.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Syl zei:
Ik bekeek het puur even vanuit de ouders.
Ik kan van die ouders begrijpen dat dit een pure wanhoopsdaad is van ze.
Ze voelen zich machteloos en proberen hiet iets uit te halen wat hun leed kan verzachten mischien
Klik om te vergroten...
Dat je er iets mee wil snap ik nog. Maar dan zou je juist naar een constructieve oplossing willen zoeken lijkt me en niet alleen nog maar meer leed willen veroorzaken met je wanhoopsdaad.

Maarja dit is natuurlijk ook een probleem van media die lopen te parasiteren op dit soort emoties. Het is hun taak om maatschappelijke problemen te bespreken en de macht te controleren, maar nu zijn de emoties van dit soort mensen aan het uitmelken om advertenties te verkopen en op te roepen tot beleid waarvan ze kunnen weten dat het niet gaat werken. Dat de ouders oproepen tot een verbod is tot daar aan toe. Maar dat 'neutrale' nieuwsmedia dat zo publiceren is niet echt okee.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Fijn dat je een meelevende reactie post =)

Ik heb er toch altijd wel moeite mee om rekening te houden met die onderbuikgevoelens, omdat dat uiteindelijk de drijvende kracht is achter een systeem wat steeds maar meer slachtoffers eist en de problemen geassocieerd met gebruik steeds maar weer vergroot.

Ik snap het: je kind verliezen is het ergste wat er kan gebeuren. Maar waarom moet dat dan leiden tot een emotionele oproep voor iets wat niet gaat leiden? Vaak staan deze mensen helemaal niet (meer) open voor constructieve dialogen over wat er nou daadwerkelijk is gebeurd en hoe we dat het handigst kunnen aanpakken. Kun je dan echt niet meer even nadenken over wat we serieus kunnen doen om oprecht dit soort problemen op te lossen?

Nu is het dus: 3-MMC is de boosdoener en dat heeft mijn kind afgepakt dus moeten we maar dat middel als de vijand behandelen. Of dat leidt tot meer neveneffecten dat wil ik niet weten want 3-MMC is de boosdoener.

Nou ben ik (nogmaals) niet een voorstander van de gecommercialiseerde vrije markt voor onbekende nieuwe stoffen hoor. Het is ook vreemd dat elke minderjarige ongelimiteerde hoeveelheden drugs onlinge kan kopen zonder verdere controle.

Maar we weten dat een verbod op 3-MMC ertoe gaat leiden dat mensen dan overstappen op 6-APB, 4-FMA, 3-FA, a-PHP of 3-FPM, of iets soortsgelijks. We kunnen ook het stofgroepenverbod gaan doorvoeren zodat mensen niet zomaar overstappen op 6-APB of 4-FMA. Maar 3-FPM valt dan weer niet onder dat verbod. Bovendien ligt de illegale methamfetamine al te wachten op een afzetmarkt in Nederland hoor. Deze week nog werden er honderden kilo's gevonden in een lab in Zeeuws-Vlaanderen.

Zo'n verbod leidt er dus toe dat gebruikers óf overstappen op andere middelen waar doorgaans minder over bekend is, wat per definitie gevaarlijk is. Óf men stapt over op klassieke middelen (waarvan methamfetamine de meest risicovolle is), met alle problemen erbovenop die geassocieerd worden met illegale productie: enorme hoeveelheden zwart geld die worden witgewassen (wat leidt tot oneerlijke concurrentie), uitbuiting van katvangers, gezinnen die uiteengereten worden door lange celstraffen of heftige geweldsdelicten, drugsafval wat overal en nergens gedumpt worden.

We weten dat een verbod zo gaat uitpakken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van zo'n ouder die zijn/haar kind verliest?

Dus ik vind het dan echt mateloos irritant dat er voor die ratio geen plek is en dat de emotie van één paniekerende ouder de boventoon mag voeren. Tuurlijk mag er plek zijn voor dat verdriet. Maar zet dat dan ook eens een keer in het grotere plaatje a.u.b.. Anders zijn we alleen maar bezig met schijnoplossingen te creëren en daar wordt echt niemand beter van.
Klik om te vergroten...
Dit zou een taak moeten zijn van de krant die het publiceert. Context geven. Helaas is dat hier niet gebeurd.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#13
BBKING zei:
Alcohol ook maar verbieden omdat er een groep mensen is die daar ook niet mee om kan gaan?
Klik om te vergroten...
Ik ken meer alcoholisten dan drugsverslaafden
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rivalrie zei:
Ik ken meer alcoholisten dan drugsverslaafden
Klik om te vergroten...
En het is net zo desastreus of nog erger.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
BBKING zei:
En het is net zo desastreus of nog erger.
Klik om te vergroten...
Hele gezinnen gaan er aan kapot. Mijn ex schoonvader is er indirect aan overleden...
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rivalrie zei:
Hele gezinnen gaan er aan kapot. Mijn ex schoonvader is er indirect aan overleden...
Klik om te vergroten...
En psychisch naar de knoppen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rivalrie zei:
Ik ken meer alcoholisten dan drugsverslaafden
Klik om te vergroten...
Daar zijn er ook meer van
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
BBKING zei:
En het is net zo desastreus of nog erger.
Klik om te vergroten...
Ik vind het nog erger. Door dat alcohol sociaal geaccepteerd is drinken heel veel mensen “legaal” teveel en te vaak.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Telkens ik dit soort berichten zie rest mij 1 vraag....Over welke dosis spreken we hier?
S
SabotageLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dropje zei:
Het is ook verschrikkelijk voor ze, ik geloof dat er niets triester is dan je eigen kind kwijtraken. Maar ik vraag het me ook af of het voorkomen had kunnen worden als 3 MMC verboden was geweest. Misschien was hij iets minder makkelijk aan harddrugs gekomen, aangezien 3-MMC wel erg eenvoudig te krijgen is. Maar in het uitgaansleven loop je ook vrij snel tegen harddrugs aan. Dus op het moment dat je een contactje hebt.... tjah.
Klik om te vergroten...
Precies ! Ouders kan je het ook niet kwalijk nemen idd. Maar stoppen moet echt uit je zelf komen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."