Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMondkapjes af en niet langer thuiswerken mits 1,5 meter afstand per 26 juni

Mondkapjes af en niet langer thuiswerken mits 1,5 meter afstand per 26 juni

113 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eindelijk eens goed nieuws 😉
Mondkapjes af en niet langer thuiswerken mits 1,5 meter afstand per 26 juni - https://nos.nl/l/2385280


Mondkapjes af en niet langer thuiswerken mits 1,5 meter afstand per 26 juni​

Vanaf volgende week zaterdag verdwijnt de mondkapjesplicht en vervalt ook het advies om thuis te werken, mits er anderhalve meter afstand kan worden gehouden. Haagse bronnen melden dat aan de NOS. Dat betekent bijvoorbeeld dat de mondkapjes in het openbaar vervoer voorlopig blijven.
Demissionair minister De Jonge zei na afloop van overleg over de coronasituatie tussen de meest betrokken ministers al dat het "goed zou kunnen" dat de mondkapjesplicht volgende week wordt geschrapt.

Anderhalve meter​

Als er anderhalve meter afstand in acht kan worden genomen, kunnen de mondkapjes per eind volgende week dus af. Het kabinet wacht nog een advies van het Outbreak Management Team af over de de noodzaak van de beschermingsmiddelen in bijvoorbeeld supermarkten. Vrijdag wordt daarover de knoop doorgehakt, maar de verwachting is dat de verplichting om in supermarkten een mondkapje te dragen vervalt.
Ook bij het schrappen van het thuiswerkadvies speelt de afstandsregel dus een beslissende rol: mensen die bijvoorbeeld op een kantoor werken, waar je anderhalve meter afstand kunt houden, kunnen weer naar het werk gaan. Waar je geen afstand kunt houden, blijft het devies: "Werk thuis."
Regels als afstand houden en thuisblijven bij klachten blijven voorlopig nog van kracht.

'Het gaat hartstikke goed'​

De Jonge zei vanmiddag dat het kabinet alle maatregelen nog eens weegt en bekijkt welke snel kunnen worden geschrapt. "Het gaat gewoon hartstikke goed; het gaat heel snel met vaccineren, we zien dat de besmettingscijfers en de ziekenhuiscijfers geweldig dalen. Dat maakt dat we de volgende stap vrijdag kunnen zetten en die gaat dan een week later in."
Hij zei ook dat er van een flink deel van de maatregelen afscheid genomen kan worden, maar dat een deel ook nog blijft. Daarbij wordt het 'epidemiologisch risico' gewogen, evenals de vermoedelijke situatie in het najaar.
Eerder deze week werd al duidelijk dat het kabinet sneller dan gepland Nederland van het slot wil halen. Het ziet er onder meer naar uit dat vanaf 26 juni het maximale aantal bezoekers thuis naar acht gaat en dat in restaurants meer gasten worden toegestaan. Vrijdag zet het kabinet de puntjes op de i en daarna geven premier Rutte en minister De Jonge weer een persconferentie.
Rond 15.30 uur heeft de NOS een pushbericht gestuurd met de tekst dat er vanaf 26 juni geen mondkapjesplicht en thuiswerkadvies meer gelden. Daaruit kan ten onrechte worden geconcludeerd dat de adviezen helemaal worden geschrapt, terwijl dit alleen geldt als er 1,5 meter afstand kan worden gehouden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik hoop dat als dit allemaal voorbij is, we ook weer allemaal iets meer (figuurlijk) bij elkaar kunnen komen, als Nederlanders, Belgen, Europeanen etc.

Deze crisis heeft voor zo veel verdeeldheid gezorgd, we moeten allemaal even de neus weer dezelfde richting op wijzen...
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Bekijk bijlage 24291

ik drijf bijna mijn mondkapje uit, dat versleten ding waar alle natuurelementen al tien keer doorheen zijn gegaan, dat ding is niet eens meer door te ademen
Klik om te vergroten...
Daar zal dan ook vast een flinke hoeveelheid Coronadeeltjes in chillen! Soms als ik mensen hun mondkapjes zie... Verbaasd dat ze geen beentjes groeien en weglopen 🤣
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#4
Flualhamdulillam zei:
Daar zal dan ook vast een flinke hoeveelheid Coronadeeltjes in chillen! Soms als ik mensen hun mondkapjes zie... Verbaasd dat ze geen beentjes groeien en weglopen 🤣
Klik om te vergroten...
Laat ik maar niet over mijn mondkapje beginnen 😬
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Bekijk bijlage 24291

ik drijf bijna mijn mondkapje uit, dat versleten ding waar alle natuurelementen al tien keer doorheen zijn gegaan, dat ding is niet eens meer door te ademen
Klik om te vergroten...
Je moet ze ook regelmatig vervangen en/of wassen he. Hadden ze dat er niet bij verteld?
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Je moet ze ook regelmatig vervangen en/of wassen he. Hadden ze dat er niet bij verteld?
Klik om te vergroten...
Is dat zo? 🤔
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Je moet ze ook regelmatig vervangen en/of wassen he. Hadden ze dat er niet bij verteld?
Klik om te vergroten...
Ik doe ze alleen op in de winkel en treinen anders word ik eruit gebonjoured maar ik geloof helemaal niet dat die dingen zoveel nut hebben, en zeker niet die goedkope die mensen dragen. Ik heb alleen geen geld voor goede professionele mondkapjes om elke dag te reizen en elke dag mijn boodschappen te doen.
N
NoordzeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
WAKE UP. er is allang bewezen dat die kapjes geen nut hebben en zelfs schadelijk zijn als je deze langdurig draagt. Buiten dat is deze hele Covid-19 hoax een middel om totale controle over ons te krijgen, en het virus is waarschijnlijk gewoon in een lab gemaakt. Mensen worden tegen elkaar opgezet, levens en bedrijven vernietigd en het nieuwe normaal door je strot geduwd. We leven in een tijd van censuur en propaganda, die vaccins werken niet en er stromen steeds meer berichten binnen van dubbel gevaccineerde die worden opgenomen in het ziekenhuis. DONDER alsjeblieft je televisie de deur uit of in ieder geval het zenderpakket, mondkapje de prullenbak in en leven weer !
Knuffelen en handen geven, gewoon weer mens zijn. Er zijn vrij goedkope medicijnen op de markt die velen levens hadden kunnen redden, alleen worden de artsen en deskundige die hiervoor pleiten de mond gesnoerd en weggezet als kwakzalver. Puur en alleen maar omdat ze iedereen aan dat akelige vaccin willen hebben. Ze willen het nu zelfs bij kinderen gaan inspuiten die rotzooi. ik zie al die virologen, deskundige en ander bestuurlijk tuig het liefst aan de galg bungelen. Lieve mensen begin alsjeblieft voor jezelf na te denken ze zitten te zagen aan de poten van onze vrijheid. Je kunt me een paranoide wappie noemen, maar niet voordat je degelijk onderzoek hebt gedaan buiten de MSM om.. Werkelijk niets is wat het lijkt. Ik wens verder iedereen een fijne nacht, ik moet weer aan het werk.
N
NoordzeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
www.stopworldcontrol.com

Wereldleiders waarschuwen de mensheid - Durf jij te luisteren?

Topexperts op het gebied van wetenschap, gezondheidszorg, recht en journalistiek spreken zich uit. Luister naar hun dringende boodschap.
www.stopworldcontrol.com www.stopworldcontrol.com
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik draag de mijne alleen op mn mond. Dan heb ik er geen last van gezien ik door mn neus adem. Nooit iemand wat van gezegd.

Totaal nutteloos, maar ik "draag" mijn "mond"kapje
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
EugeneDe24e zei:
WAKE UP. er is allang bewezen dat die kapjes geen nut hebben en zelfs schadelijk zijn als je deze langdurig draagt.
Klik om te vergroten...
De effectiviteit is inderdaad nooit aangetoond. Het is steeds ingezet als middel om alle zeilen bij te zetten.
EugeneDe24e zei:
Mensen worden tegen elkaar opgezet, levens en bedrijven vernietigd en het nieuwe normaal door je strot geduwd.
Klik om te vergroten...
De victim-blaming van mensen die corona hebben opgelopen vind ik ook wel ernstig. Je krijgt ineens een bak met kritiek over je heen dat het je eigen schuld zou zijn omdat je je onverantwoord gedragen hebt enzo. Niet dat ik zelf corona heb gehad, maar ik heb zulke beschuldigingen wel veel zien gebeuren. Dat is iets waar ik me veel zorgen over maak, want als wij als burgers bang zijn voor elkaar dan roept dat op tot een hogere macht (vaak een sterke leider) die ons 'beschermt' tegen elkaar. Dan krijg je dus een autoritair bestuur.
Terwijl recht op vrijheid van vereniging en recht van bescherming van de privésfeer juist essentiële democratische grondrechten zijn. Daarvoor is te weinig aandacht geweest in deze pandemie inderdaad en grond- en mensenrechten zijn veel te gemakkelijk afgeserveerd. We moeten juist nu heel erg opletten of we die wel weer volledig terugkrijgen. Dat moeten we echt opeisen met zijn allen.

Dat bedrijven vernietigd worden ben ik het niet helemaal mee eens. Veel bedrijven wordt juist kunstmatig het hand boven het hoofd gehouden. Tijdens de lockdown was er een historisch laagtepunt van faillissementen. Nou valt wel te verwachten dat veel van die bedrijven schulden hebben opgebouwd en het nu juist lastig(er) krijgen. Maar ik vind het persoonlijk wel jammer dat de staat ongericht zoveel belastinggeld heeft gepompt in elk willekeurig bedrijf. Onze rechtse leiders hebben altijd de mond vol over de vrije markt en zelfredzaamheid. Bij die vrije markt hoort ook dat bedrijven failliet gaan (door omstandigheden). Als een bedrijf niet bestand blijkt tegen de pandemie, dat is heel vervelend, maar dat is ook vrije markt. Maar dan moet ineens de logica omgekeerd worden en moet de staat enorm protectionistisch optreden en met belastinggeld de vrije markt redden. Terwijl ik dan denk; als je toch zoveel belastinggeld aan het investeren bent, zou je dat geld dan niet gelijk uitgeven aan de energietransitie die we ook nog moeten volbrengen? Dat levert namelijk ook allerlei banen op en we zullen het sowieso moeten doen. Nu heeft Baudet de Europese verkiezingen gewonnen door te roepen dat we geen 1000 miljard hebben voor die energietransitie, waarna we vervolgens dat geld hebben uitgegeven aan bedrijven die de belastingcenten gebruiken voor hun eigen winsthonger en de winsthonger van vastgoedeigenaars, en niet voor het algemeen belang. Dat vind ik ernstig.

EugeneDe24e zei:
ik zie al die virologen, deskundige en ander bestuurlijk tuig het liefst aan de galg bungelen.
Klik om te vergroten...
Doodsbedreigingen lijken me niet heel constructief.
EugeneDe24e zei:
Lieve mensen begin alsjeblieft voor jezelf na te denken ze zitten te zagen aan de poten van onze vrijheid. Je kunt me een paranoide wappie noemen, maar niet voordat je degelijk onderzoek hebt gedaan buiten de MSM om.. Werkelijk niets is wat het lijkt. Ik wens verder iedereen een fijne nacht, ik moet weer aan het werk.
Klik om te vergroten...
Je mag best kritisch zijn, graag zelfs. Maar persoonlijk heb ik totaal niet de expertise om de wetenschappelijke onderzoeken naar de vaccins goed te begrijpen, laat staan het werkingsmechanisme. En dan ben ik best nog een biologie-nerd. Wel lukt het me om de gegeven risico's van vaccins te interpreteren, en voor zover we nu weten is corona gevaarlijker dan het vaccin. Wat dat betreft vind ik het jammer dat AstraZeneca geschrapt is, dat was helemaal niet nodig. Want ja, in zeer zeldzame gevallen krijgen mensen last van trombose. Maar guess what; mensen die corona hebben krijgen ook soms last van trombose in de longen (een longembolie) en dat komt vaker voor dan bij mensen die het vaccin krijgen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#12
EugeneDe24e zei:
ik zie al die virologen, deskundige en ander bestuurlijk tuig het liefst aan de galg bungelen.
Klik om te vergroten...
Je mag op dit forum over van alles en nog wat je mening uiten, ook als je een mening hebt die anders is dan die van de maatschappij. Maar we gaan geen mensen dood wensen. Dit soort uitspraken zijn echt niet okay. Bij deze een officiële waarschuwing, de volgende keer volgt een ban.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik was net aan het wennen aan het feit dat ik geen nosechecks meer moest doen om te zien of er nog wat wit zichtbaar was.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ook al is het nooit duidelijk aangetoond dat de mondkapjes werken. Het is een kleine, tijdelijke aanpassing. Ik vind het persoonlijk een veel te voorbarige beslissing om het in dit stadium al terug te draaien. Wacht nu gewoon even tot een groter deel gevaccineerd is. Dan kun je daarna rustig versoepelen. In Engeland zie je de cijfers alweer verslechteren na (te) vroeg ingevoerde versoepelingen. De Nederlandse overheid is nogal bang van het klagend volk dat meent dat een dergelijke maatregel extreme vrijheidsberoving is. :wink: Typisch Nederlands. Maar hey, dit is denk ik een vrij onpopulaire mening hier lol.

Benieuwd wat er in België gaat gebeuren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Ook al is het nooit duidelijk aangetoond dat de mondkapjes werken. Het is een kleine, tijdelijke aanpassing. Ik vind het persoonlijk een veel te voorbarige beslissing om het in dit stadium al terug te draaien. Wacht nu gewoon even tot een groter deel gevaccineerd is. Dan kun je daarna rustig versoepelen. In Engeland zie je de cijfers alweer verslechteren na (te) vroeg ingevoerde versoepelingen. De Nederlandse overheid is nogal bang van het klagend volk dat meent dat een dergelijke maatregel extreme vrijheidsberoving is. :wink: Typisch Nederlands. Maar hey, dit is denk ik een vrij onpopulaire mening hier lol.

Benieuwd wat er in België gaat gebeuren.
Klik om te vergroten...
Zeg dat eens tegen mensen die in dit weer op hun werk 8 uren lang met zo'n ding op moeten lopen en daarvoor en daarna mogelijk nog in het OV. Voor mijzelf is het ook een kleine aanpassing, maar voor velen is het een dagelijks iets, de hele dag door. Extreme vrijheidsberoving is overdreven, maar het is vrijheidsberoving.

Je doet er altijd heel lacherig over, alsof de klachten hierover complete aanstellerij zijn. Ik vind het nogal wat dat voor iets dat niet aangetoond is, mensen opgelegd wordt dit al meer dan een halfjaar lang te doen. Daarnaast kan iedereen zien dat de manier waarop veruit de meeste mensen mondkapjes gebruiken onhygiënisch is. De hele tijd eraan zitten pulken/verplaatsen, in de broekzak stoppen en er weer uithalen, niet dagelijks wassen/vervangen. Je kunt zeggen dat dat aan de mensen ligt, maar het feit is dat de meesten het niet voldoende hygiënisch gebruiken. En dan is er nog het punt dat deze niet-medische mondmaskers virusdeeltjes gewoon doorlaten. En daarnaast is er nog het punt dat er mondkapjes in omloop zijn die stoffen bevatten die schadelijk zijn. Kapjes waar mensen dus 8 uur per dag of soms langer doorheen ademen.

Wel goed nieuws trouwens dat de mondkapjesplicht verdwijnt! Minder dat er dan toch weer uitzonderingen zijn.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
EugeneDe24e zei:
WAKE UP
Klik om te vergroten...
Kom op joh ... door deze twee woorden ben ik "vergeten" de rest van je bericht te lezen. Met deze opening diskwalificeer je meteen de standpunten en gedachten van anderen wanneer ze er anders over denken. Jij vindt namelijk dat ze slapen als ze het anders zien. Doe dit nu gewoon niet.
Mindless zei:
Zeg dat eens tegen mensen die in dit weer op hun werk 8 uren lang met zo'n ding op moeten lopen en daarvoor en daarna mogelijk nog in het OV. Voor mijzelf is het ook een kleine aanpassing, maar voor velen is het een dagelijks iets, de hele dag door. Extreme vrijheidsberoving is overdreven, maar het is vrijheidsberoving.
Klik om te vergroten...
Ik ben verplicht een mondkapje te dragen vanwege mijn werk, ik heb daar soms ergernis van, net zoals ik wel eens ergernis heb van een jeukende muggenbult. Ik heb het dragen van een mondkapje nooit als vrijheidsberoving gezien, waarom jij wel?
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mondkapjes 🤣

Was dat nog een ding dan?

Afstand houden was toch de heilige graal 😂

Domste gelul ooit die corona ellende, wat dacht de mensheid? Dat er nooit meer een globaal griepje zou komen dat net iets erger uitpakte i.v.m. ons afweersysteem.

Ik ben blij dat er geen hordes jongeren met een cytokine storm dood neervielen zoals in 1918.

Wat het echte virus is, dat is pijnlijk duidelijk geworden.

People haha, gellukig heb ik niet van die debielen om mij heen die elkaar angst voeren als zoete koek..... lol
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#18
Aanvulling.


Het lijkt ook echt een randstad probleem geworden gellukig 😁

In alle uithoeken van het land is het echt gewoon niet normaal dat nieuwe normaal 👌👍👍👍


Ineens kan ook alles weer normaal zijn vanaf 26 juno?? Zoals onze minister van veiligheid zegt, junoooooo.

Wat is hier te verbergen, de euforie is onwerkelijk voor de opgesloten angsthaas dus zijn ze even verblind.

Is het omtzicht of kijk ik dan met mijn neus?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Dat bedrijven vernietigd worden ben ik het niet helemaal mee eens. Veel bedrijven wordt juist kunstmatig het hand boven het hoofd gehouden. Tijdens de lockdown was er een historisch laagtepunt van faillissementen. Nou valt wel te verwachten dat veel van die bedrijven schulden hebben opgebouwd en het nu juist lastig(er) krijgen. Maar ik vind het persoonlijk wel jammer dat de staat ongericht zoveel belastinggeld heeft gepompt in elk willekeurig bedrijf. Onze rechtse leiders hebben altijd de mond vol over de vrije markt en zelfredzaamheid. Bij die vrije markt hoort ook dat bedrijven failliet gaan (door omstandigheden). Als een bedrijf niet bestand blijkt tegen de pandemie, dat is heel vervelend, maar dat is ook vrije markt. Maar dan moet ineens de logica omgekeerd worden en moet de staat enorm protectionistisch optreden en met belastinggeld de vrije markt redden. Terwijl ik dan denk; als je toch zoveel belastinggeld aan het investeren bent, zou je dat geld dan niet gelijk uitgeven aan de energietransitie die we ook nog moeten volbrengen? Dat levert namelijk ook allerlei banen op en we zullen het sowieso moeten doen.
Klik om te vergroten...
Ik ben het niet eens met dit gedeelte van je verhaal. Ik las het vanmorgen en het blijft in mijn hoofd zitten.
Jji vindt het jammer dat de staat ongericht zoveel belastinggeld heeft gepompt in elk willekeurig bedrijf. Dat is gewoon niet waar. In het eerste steunpakket wat in enorme haast en korte tijd is samengesteld waren de controles inderdaad minimaal. Behalve een verlies van omzet over een bepaalde periode.
De steunpakketten daarna zijn (terecht) steeds strenger geworden met veel meer eisen. Daar komen alleen de bedrijven voor in aanmerking die ook daadwerkelijk te lijden hebben onder de Corona maatregelen. En hier zit ook een hele strenge accountantscontrole op.
Ook ken ik verschillende bedrijven die gebruikt hebben gemaakt van de steunmaatregelen en uiteindelijk dit geheel of gedeeltelijk terugbetaald hebben; soms ook vanuit ethische overwegingen.
Als de staat het geld niet in bedrijven had gestoken die in moeilijkheden kwamen, waren heel veel werknemers op straat terecht gekomen en had dit uit een ander potje (WW etc.) betaald moeten worden. Dit is gewoon een politieke afweging geweest met de kans op de minste economische schade.

Ook schrijf je over de vrije markt waarin bedrijven failliet gaan, daar ben ik het op zich mee eens.
Ik ben het totaal niet eens met wat je schrijft dat bedrijven die niet bestand zijn tegen een pandemie failliet mogen gaan en onderdeel zijn van de vrije markt.
Er is helemaal geen vrije markt, sinds de overheid complete bedrijfstakken dicht heeft gegooid.
Dat is wel iets heel anders dan wanneer je in een vrije markt je bedrijf niet goed leidt of met andere ondernemersrisico's hebt te maken.
Als jij met jouw bedrijf in de 'verkeerde' bedrijfstak zat sinds Corona had jij te maken met een staat die alles voor jou bepaalde, dit zijn geen keuzes waar de ondernemer iets aan kan doen!
Natuurlijk proberen die ondernemers te doen wat wel kan, want dat zit standaard in het DNA van iedere ondernemer; daarom zijn ze ook ondernemer, die zien altijd kansen.

De verbinding die je probeert te leggen met energie transitie ontgaat me. Zo zijn er nog duizend keuzes te maken waar je geld aan uit geeft als overheid, zoals Zorg, Onderwijs etc.
Die energie transitie was sowieso al in gang gezet voordat we ook maar iets over Corona wisten. Wij als klein land spelen een beperkte rol, kijk naar landen als India en de VS en hoeveel zij uitstoten. Maar Nederland is er serieus mee bezig, kijk ook naar beleid bouwen nieuwe woningen zonder gas. En ja, het kan altijd beter en sneller.
De eerste vraag die ik mensen stel als het gaat over energietransitie is altijd: wat heb je zelf tot nu gedaan aan de energietransitie ?

Ik beoog geen hele discussie te starten, maar wilde bepaalde punten nuanceren. Het is mijn mening.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
tenor (1).gif

ik drijf bijna mijn mondkapje uit, dat versleten ding waar alle natuurelementen al tien keer doorheen zijn gegaan, dat ding is niet eens meer door te ademen
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."