Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeven na de dood?

Leven na de dood?

168 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Hoe kan er iets bestaan buiten vormloosheid?
Klik om te vergroten...
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er buiten deze realiteit ook het vormloze kan bestaan. Buiten deze realiteit is immers alles anders dus iets wat onmogelijk in deze realiteit kan bestaan, kan prima buiten deze realiteit bestaan. Dus ook het vormloze. Maar dat kunnen wij niet bedenken omdat dat ondenkbaar is in deze realiteit.

Alles maar dan ook alles wat je nu bedenkt zal altijd fout zijn als we het hebben over de werkelijkheid buiten deze realiteit.
Mindless zei:
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat er andere werkelijkheden in vorm kunnen zijn, anders dan de soort vorm die we nu beleven, waar we niets vanaf weten.
Klik om te vergroten...
Hier laat duidelijk zien dat je blijft denken in de wetten van deze realiteit. Waarom moet het andere een andere "vorm" hebben?
Mindless zei:
Maar is 'Ik Ben' niet de simpelste, puurste vorm waar elke vorm naar herleiden kan worden?
Klik om te vergroten...
ja in deze realiteit wel 100%. Buiten deze realiteit hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk. ALLES is immers niet te vergelijken en dus totaal anders dan hier. Het is niet eens "daar" of "hier" natuurlijk maar dat is gebrek aan de juiste woorden. Locatie is immers ook van deze realiteit :wink:
Mindless zei:
Als elke vorm naar 'Ik Ben' en vormloosheid te herleiden is, is de substantie van alles dus die vormloosheid.
Klik om te vergroten...
Precies in deze realiteit wel. Ik ben is er niet eens buiten deze realiteit. Niks wat nu is zal daar zo zijn.
Mindless zei:
Ik wou je niet verkeerd tegemoetkomen, excuses als dat zo over kwam.
Klik om te vergroten...
Helemaal geen Excuus nodig hoor :) .. Alleen maar leuk!
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat de dood een harde overgang is van het bestaan van het concept 'ik' naar een collectief bestaan. Het 'ik' houdt vrij plotseling op met bestaan. Een dergelijke ervaring kun je ook meemaken bij een heftige psychedelische ervaring; een ego-dood. Bij het daadwerkelijk doodgaan verdwijnen ook alle andere vormen van bewustzijn. Daarna volgt een langzaam proces waarbij alle onderdelen van je lichaam langzaam onderdeel worden van het grote geheel. Het is dus een samensmelting met de rest van de wereld. In het begin is dat misschien even beangstigend. Maar uiteindelijk is het juist een vereniging met al het andere wat is. Dat ook best wel weer mooi.
Klik om te vergroten...
Heel anders dan dit zal het zeker niet zijn nee.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er buiten deze realiteit ook het vormloze kan bestaan. Buiten deze realiteit is immers alles anders dus iets wat onmogelijk in deze realiteit kan bestaan, kan prima buiten deze realiteit bestaan. Dus ook het vormloze. Maar dat kunnen wij niet bedenken omdat dat ondenkbaar is in deze realiteit.
Klik om te vergroten...

Mezelf zei:
Hier laat duidelijk zien dat je blijft denken in de wetten van deze realiteit. Waarom moet het andere een andere "vorm" hebben?
Klik om te vergroten...
Hoeveel absolute vormloosheden kunnen er zijn? Meer dan 1? Hetzelfde met het vormloze gezien in ruimte: mijn essentie van vormloosheid "hier", is dat een andere vormloosheid dan jouw essentie "daar"? Per definitie kunnen er niet meerdere vormloosheden zijn, want dan zou er een grens aan die vormloosheden zijn en grenzen betekenen vorm.

Mezelf zei:
ja in deze realiteit wel 100%. Buiten deze realiteit hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk. ALLES is immers niet te vergelijken en dus totaal anders dan hier. Het is niet eens "daar" of "hier" natuurlijk maar dat is gebrek aan de juiste woorden. Locatie is immers ook van deze realiteit :wink:
Klik om te vergroten...
Alle vorm kan totaal anders zijn dan hier ja.

Mezelf zei:
Precies in deze realiteit wel. Ik ben is er niet eens buiten deze realiteit. Niks wat nu is zal daar zo zijn.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het niet mee eens. Als Ik Ben of: bewustzijn er niet is, kan ervaring niet gekend worden. Wat de vorm van ervaring ook is, zonder bewustzijn is deze niet kenbaar. Daarom is bewustzijn primair aan alle ervaring.

Mezelf zei:
Helemaal geen Excuus nodig hoor :) .. Alleen maar leuk!
Klik om te vergroten...
:blush:
T
ThunderdomeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jbruinsma zei:
Wat is het originele ervan eigelijk?
Klik om te vergroten...
Ik heb 'm hier voor het eerst gelezen: http://www.galactanet.com/oneoff/theegg_mod.html
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#5
hardcoredrugsnl zei:
Ik heb 'm hier voor het eerst gelezen: http://www.galactanet.com/oneoff/theegg_mod.html
Klik om te vergroten...
Dankje👍🏻
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jbruinsma zei:
Dankje👍🏻
Klik om te vergroten...
hardcoredrugsnl zei:
Ik heb 'm hier voor het eerst gelezen: http://www.galactanet.com/oneoff/theegg_mod.html
Klik om te vergroten...
Zou me egt vaag en mooi lijken als dst echt zo is trouwens
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Daar ben ik het niet mee eens. Als Ik Ben of: bewustzijn er niet is, kan ervaring niet gekend worden. Wat de vorm van ervaring ook is, zonder bewustzijn is deze niet kenbaar. Daarom is bewustzijn primair aan alle ervaring.
Klik om te vergroten...
Maar is bewustzijn niet iets van deze realiteit? Kan er niet iets anders zijn dan bewustzijn wat kan ervaren buiten deze realiteit? Natuurlijk zeggen we nee, maar dat komt omdat we alleen maar binnen de kaders van deze realiteit kunnen denken.
Mindless zei:
Hoeveel absolute vormloosheden kunnen er zijn? Meer dan 1? Hetzelfde met het vormloze gezien in ruimte: mijn essentie van vormloosheid "hier", is dat een andere vormloosheid dan jouw essentie "daar"? Per definitie kunnen er niet meerdere vormloosheden zijn, want dan zou er een grens aan die vormloosheden zijn en grenzen betekenen vorm.
Klik om te vergroten...
Oneindig vele vormen van vormloosheid kan natuurlijk buiten deze realiteit. Of het is er helemaal niet.
Ook dit is weer een gedachte ontstaan in deze realiteit. In deze realiteit zou er dan inderdaad een grens zitten aan die vormloosheden. Buiten deze realiteit kan dat dus heel anders zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Maar is bewustzijn niet iets van deze realiteit? Kan er niet iets anders zijn dan bewustzijn wat kan ervaren buiten deze realiteit? Natuurlijk zeggen we nee, maar dat komt omdat we alleen maar binnen de kaders van deze realiteit kunnen denken.
Klik om te vergroten...
Als er iets is dat bewust zou zijn, dan zou dat bewustzijn zijn toch? Wat anders kan bewust zijn? Het is niet een mens of dier of wat dan ook die bewust is, het is alleen bewustzijn zelf dat bewust is. Wat het doet, is wat het is. Hoeveel bewustzijnen kunnen er zijn als ze allemaal slechts dat zijn: (vormloos) bewust-zijn?

Als je stopt met denken, ben je toch al buiten deze 'realiteit'? (met realiteit bedoel ik nu dan al onze gedachten, al onze gevoelens en al onze percepties. Dus de interne én de externe wereld.) Bewustzijn zelf staat compleet buiten deze realiteit en toch is deze realiteit gemaakt van datzelfde bewustzijn. Het enige dat er is te vinden in alles dat we ervaren, is bewustzijn. Nergens vinden we materie of iets anders dan bewustzijn in onze directe ervaring. Al dat is een projectie van de geest, net zoals meerdere realiteiten dat zijn. Er kan toch maar 1 Realiteit zijn? Datgene dat nóóit veranderd en altijd aanwezig is onder álle omstandigheden. Maar er kunnen potentieel oneindig veel werelden met elk hun eigen vorm en natuurwetten bestaan. Als je dat realiteiten (met kleine r) wilt noemen, dan ben ik het met je eens dat daar mogelijk (waarschijnlijk) meerdere van zouden kunnen zijn. Alsnog zijn al deze werelden afhankelijk van bewustzijn om ervaren te worden. En als je nog een stap verder gaat: om überhaupt te bestaan, als vibratie van bewustzijn zelf.

Mezelf zei:
Oneindig vele vormen van vormloosheid kan natuurlijk buiten deze realiteit. Of het is er helemaal niet.
Ook dit is weer een gedachte ontstaan in deze realiteit. In deze realiteit zou er dan inderdaad een grens zitten aan die vormloosheden. Buiten deze realiteit kan dat dus heel anders zijn.
Klik om te vergroten...
Maar kijk wat je zegt: oneindig veel vormen van vormloosheid. Dit spreekt elkaar tegen. Als iets een vorm heeft, is het niet vormloos. Maar wijzelf, onze essentie, is vormloos, grenzeloos. Dat kun je in je eigen ervaring van jezelf zien. In die vormloosheid verschijnt de hele wereld, welke een vibratie is van die vormloosheid. Maar dat is aan de oppervlakte. De diepte daaronder veranderd niet. Ook dit is onze beleefde ervaring. Alles is veranderd met de tijd, behalve wijzelf. Wij zijn exact hetzelfde gebleven als het vormloze bewustzijn. Daarom is dít nu.... dít nu.

Ik zag dat je laatst ook een paar Rupert Spira video's had gezien. Ben je het dan niet eens met zijn inzichten? Min of meer alles dat hij zegt, ben ik het mee eens. Hij gaat af op onze directe ervaring. Niet dat ik blind overneem wat hij zegt. Ik onderzoek alles voor mezelf.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Als er iets is dat bewust zou zijn, dan zou dat bewustzijn zijn toch? Wat anders kan bewust zijn? Het is niet een mens of dier of wat dan ook die bewust is, het is alleen bewustzijn zelf dat bewust is. Wat het doet, is wat het is. Hoeveel bewustzijnen kunnen er zijn als ze allemaal slechts dat zijn: (vormloos) bewust-zijn?

Als je stopt met denken, ben je toch al buiten deze 'realiteit'? (met realiteit bedoel ik nu dan al onze gedachten, al onze gevoelens en al onze percepties. Dus de interne én de externe wereld.) Bewustzijn zelf staat compleet buiten deze realiteit en toch is deze realiteit gemaakt van datzelfde bewustzijn. Het enige dat er is te vinden in alles dat we ervaren, is bewustzijn. Nergens vinden we materie of iets anders dan bewustzijn in onze directe ervaring. Al dat is een projectie van de geest, net zoals meerdere realiteiten dat zijn. Er kan toch maar 1 Realiteit zijn? Datgene dat nóóit veranderd en altijd aanwezig is onder álle omstandigheden. Maar er kunnen potentieel oneindig veel werelden met elk hun eigen vorm en natuurwetten bestaan. Als je dat realiteiten (met kleine r) wilt noemen, dan ben ik het met je eens dat daar mogelijk (waarschijnlijk) meerdere van zouden kunnen zijn. Alsnog zijn al deze werelden afhankelijk van bewustzijn om ervaren te worden. En als je nog een stap verder gaat: om überhaupt te bestaan, als vibratie van bewustzijn zelf.
Klik om te vergroten...
Ja waar. Ben ik het meer mee eens dan het lijkt. Bewustzijn is de essentie in mijn ogen van het "alles". Maar toch is het beeld wat wij van bewustzijn hebben niet wat het daadwerkelijk is. Wij kunnen dat immers niet bedenken. zodra we erover gaan denken of erover spreken dan gaat het niet kloppen. Dat denken en spreken gebeurd hier in deze realiteit. Dus ik wil het daarom geen bewustzijn noemen... wil verder dan dan mindless... Bewustzijn is een gedachte van deze realiteit... Maar hoe jij het verwoord komt het dichtsbij hoor.. verder dan tot waar ik het uit kan leggen.
Mindless zei:
Maar kijk wat je zegt: oneindig veel vormen van vormloosheid. Dit spreekt elkaar tegen.
Klik om te vergroten...
Precies!!!!!! daarom klopt het ook!
Hebben we toch vaker gezegd... Je kan deze dingen alleen uitleggen door jezelf tegen te spreken :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik zag dat je laatst ook een paar Rupert Spira video's had gezien. Ben je het dan niet eens met zijn inzichten? Min of meer alles dat hij zegt, ben ik het mee eens. Hij gaat af op onze directe ervaring. Niet dat ik blind overneem wat hij zegt. Ik onderzoek alles voor mezelf.
Klik om te vergroten...
Ja zeker ik ook. Dat is het dichtstbij de waarheid waar je kan komen in deze realiteit.... Maar het blijft in deze realiteit.. Door "alles" los te laten kom je het dichtstbij de mogelijkheden van wat er is buiten deze realiteit.

"Maar mijn volgende zinnen heb ik nu 5x opnieuw geschreven maar kom niet meer uit mijn woorden.. Want ik ga mezelf dan toch alleen maar tegenspreken :wink:"
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Ja waar. Ben ik het meer mee eens dan het lijkt. Bewustzijn is de essentie in mijn ogen van het "alles". Maar toch is het beeld wat wij van bewustzijn hebben niet wat het daadwerkelijk is. Wij kunnen dat immers niet bedenken. zodra we erover gaan denken of erover spreken dan gaat het niet kloppen. Dat denken en spreken gebeurd hier in deze realiteit. Dus ik wil het daarom geen bewustzijn noemen... wil verder dan dan mindless... Bewustzijn is een gedachte van deze realiteit... Maar hoe jij het verwoord komt het dichtsbij hoor.. verder dan tot waar ik het uit kan leggen.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, het échte ding is niet "bewustzijn". Om erover te praten moeten we concepten gebruiken. Maar alsnog is het eigenlijke ding 1 "ding", niet 2. En zelfs "1" gaat al te ver, want 1 kan er alleen zijn in relatie tot 2.

Mezelf zei:
Precies!!!!!! daarom klopt het ook!
Hebben we toch vaker gezegd... Je kan deze dingen alleen uitleggen door jezelf tegen te spreken :)
Klik om te vergroten...
Ja je moet jezelf vaak tegenspreken. Er ontstaan paradoxen wanneer je het over dit soort zaken hebt. Alsnog zie ik niet in dat er meerdere vormen van vormloosheid kunnen zijn. Behálve, als je dan bedoeld dat vormloosheid zelf op zo'n manier vibreert dat het een andere vorm aanneemt (zoals het nu ook doet met onze waargenomen werelden). Maar dan is het alsnog vormloosheid die dat doet en vormloosheid moet per definitie oneindig zijn. Als er iets anders dan dát zou zijn, zou het niet meer oneindig zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Ja zeker ik ook. Dat is het dichtstbij de waarheid waar je kan komen in deze realiteit.... Maar het blijft in deze realiteit.. Door "alles" los te laten kom je het dichtstbij de mogelijkheden van wat er is buiten deze realiteit.
Klik om te vergroten...
Klopt zeker ja. :)

Mezelf zei:
"Maar mijn volgende zinnen heb ik nu 5x opnieuw geschreven maar kom niet meer uit mijn woorden.. Want ik ga mezelf dan toch alleen maar tegenspreken :wink:"
Klik om te vergroten...
Haha ja dat is zo, maar moeten we misschien ook maar wat accepteren anders kunnen we er helemaal nooit over praten, terwijl dat juist zo leuk is. :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Natuurlijk, het échte ding is niet "bewustzijn". Om erover te praten moeten we concepten gebruiken. Maar alsnog is het eigenlijke ding 1 "ding", niet 2. En zelfs "1" gaat al te ver, want 1 kan er alleen zijn in relatie tot 2.
Klik om te vergroten...
Juist precies mooie zin!
Mindless zei:
Alsnog zie ik niet in dat er meerdere vormen van vormloosheid kunnen zijn.
Klik om te vergroten...
Dat kan dus je dus ook niet zien. Ik zeg het ook alleen maar en kan me dat ook niet indenken. Toch zal het wel zo zijn
Mindless zei:
Behálve, als je dan bedoeld dat vormloosheid zelf op zo'n manier vibreert dat het een andere vorm aanneemt (zoals het nu ook doet met onze waargenomen werelden).
Klik om te vergroten...
Ja dat is wel de beste manier om het te omschrijven. Maarja vibratie is weer iets van deze realiteit....Maar je hebt gelijkt met je volgende zin...
Mindless zei:
Haha ja dat is zo, maar moeten we misschien ook maar wat accepteren anders kunnen we er helemaal nooit over praten, terwijl dat juist zo leuk is. :wink:
Klik om te vergroten...
Vooral ik moet accepteren dat áls je er uberhaupt over wil praten, er geen juiste woorden zijn. Dus ja ik bedoelde dat de vormloosheid daar op een andere manier vibreert. Maar vormloosheid in een andere vibratie dat dus totaal anders is... bestaat het oneindige niet want dat is weer iets van deze realiteit.. Eindig en oneindig bestaan daar niet..... Shit ik doe het weer hahaha
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jbruinsma zei:
Dat is waar. ja dat hoop ik wel en heb je ook gelijk in ceker weten. En heb ook de film the egg alwel 5 keer gezien. Het blijft interessant. En normaal moet je niet alles geloven wat op internet staat maar dat gekoof ik wel
Klik om te vergroten...
Ik vind The Egg aan de ene kant een mooi idee, maar het blijft natuurlijk puur geloof dat gestoeld is op het idee dat er een God is, anders dan onszelf. Wij zijn dan een schepsel ván God die maar tot na de dood moet wachten voordat de echte antwoorden komen. Natuurlijk kan het zo zijn dat de makers van The Egg het allemaal niet zo letterlijk bedoelen, maar ik denk dan: waarom überhaupt geloven? Je kunt nú uitzoeken wat dit is, wie jij bent, enzovoort. Zonder enige vorm van geloof.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ik vind The Egg aan de ene kant een mooi idee, maar het blijft natuurlijk puur geloof dat gestoeld is op het idee dat er een God is, anders dan onszelf. Wij zijn dan een schepsel ván God die maar tot na de dood moet wachten voordat de echte antwoorden komen. Natuurlijk kan het zo zijn dat de makers van The Egg het allemaal niet zo letterlijk bedoelen, maar ik denk dan: waarom überhaupt geloven? Je kunt nú uitzoeken wat dit is, wie jij bent, enzovoort. Zonder enige vorm van geloof.
Klik om te vergroten...
Ik.geloof er wel in dat ceker weten. Ben dan niet gedoopt. maar denk wel dat als.je echt goed bent vd rest. Je wel in de hemel komt enzv. Op zon manier snapje. en wat de makers betreft ja daar heb je wel een punt. En dat bedoelde ik met internet. qua alles geloven enzv weetjewel. Laten ze dan gwn dingen erop zetten wat ook egt waar is. En wat jij zei qua uitzoeken was ik ook mee besig maar staan zoveel dingen ook op wat niet klopt weetjewel dan weet je het op t laatst niet meer
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jbruinsma zei:
Ik.geloof er wel in dat ceker weten. Ben dan niet gedoopt. maar denk wel dat als.je echt goed bent vd rest. Je wel in de hemel komt enzv. Op zon manier snapje. en wat de makers betreft ja daar heb je wel een punt. En dat bedoelde ik met internet. qua alles geloven enzv weetjewel. Laten ze dan gwn dingen erop zetten wat ook egt waar is. En wat jij zei qua uitzoeken was ik ook mee besig maar staan zoveel dingen ook op wat niet klopt weetjewel dan weet je het op t laatst niet meer
Klik om te vergroten...
Maar waarom geloven we in een hemel? Omdat we dat graag zouden willen, toch? Het is hoogstens een mooi idee naar mijn mening. Een soort geruststelling dat er na dit leven vrede zal zijn. Het is eigenlijk het kind in ons die verlangt naar God als de vader/moeder, naar zelf geen verantwoordelijkheid hoeven hebben.

Met uitzoeken bedoel ik onderzoeken wie jij bent, wat dit is, wat bewustzijn is, wat ervaring is. Door helemaal te stoppen met geloven en simpelweg te gaan kijken/observeren. Tot die tijd heb je met je geloof namelijk elke andere mogelijkheid uitgesloten.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Maar waarom geloven we in een hemel? Omdat we dat graag zouden willen, toch? Het is hoogstens een mooi idee naar mijn mening. Een soort geruststelling dat er na dit leven vrede zal zijn. Het is eigenlijk het kind in ons die verlangt naar God als de vader/moeder, naar zelf geen verantwoordelijkheid hoeven hebben.

Met uitzoeken bedoel ik onderzoeken wie jij bent, wat dit is, wat bewustzijn is, wat ervaring is. Door helemaal te stoppen met geloven en simpelweg te gaan kijken/observeren. Tot die tijd heb je met je geloof namelijk elke andere mogelijkheid uitgesloten.
Klik om te vergroten...
Jaa natuurlijk, dat is zo en ik dacht gewoon bijvb na dit. Als t eenmaal zover is dat t helemaal ophoud. Maar ik heb ook wel eens van mensen gehoord. Dat ze bijvb iemand zagen die al een heele tijd weg was zegmaar. En ook van mensen gehoord dat ze dingen zagen als ze bijvb uit t lichaam traden als ze bijvb even geen hartskag meer hadden enzv een mooie plek waar ze naartoe gingen wat ze zagen mensen die tegen ze praten Enz. en dat ze niet eens terug wouden gaan . daarom dacht ik van ookal houdt t lichaam op. Het bewustzijn zal er dan nog wel zijn net wat jij zei eerder. Maar tegelijkertijd denk en zag ik. ook in verhalen van het bewustzijn is er altijd maar hoe kan je dan in een nieuw leven terecht komen tenminste als het zo is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jbruinsma zei:
Jaa natuurlijk, dat is zo en ik dacht gewoon bijvb na dit. Als t eenmaal zover is dat t helemaal ophoud. Maar ik heb ook wel eens van mensen gehoord. Dat ze bijvb iemand zagen die al een heele tijd weg was zegmaar. En ook van mensen gehoord dat ze dingen zagen als ze bijvb uit t lichaam traden als ze bijvb even geen hartskag meer hadden enzv een mooie plek waar ze naartoe gingen wat ze zagen mensen die tegen ze praten Enz. en dat ze niet eens terug wouden gaan . daarom dacht ik van ookal houdt t lichaam op. Het bewustzijn zal er dan nog wel zijn net wat jij zei eerder.
Klik om te vergroten...
Tja, ik heb ook levensechte dromen van plekken die niet minder echt lijken dan wat ik nu zie.

Jbruinsma zei:
Maar tegelijkertijd denk en zag ik. ook in verhalen van het bewustzijn is er altijd maar hoe kan je dan in een nieuw leven terecht komen tenminste als het zo is.
Klik om te vergroten...
Er verschijnen nu toch ook verschillende ervaringen in jouw bewustzijn? Het beste voorbeeld zijn dromen. Een nieuwe wereld, een nieuw lichaam, maar hetzelfde bewustzijn (jij) die alles ziet. Het is niet dat jij in een nieuw leven terecht komt, het is dat een nieuwe wereld in jou verschijnt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jbruinsma zei:
Dat ia idd wel waar. maar vind het soms zo raar. En dus stel tis zover ja. Dan is het bewustzijn er wel maar dan in een andere wereld of plek? Of heb k t verkeerd
Klik om te vergroten...
Kijk, wij (de meesten dan) geloven dat we dit lichaam zijn. Daarom lijkt het alsof je ín de wereld bent. Maar je kunt weer leren zien dat je een lichaam hébt, niet bent, en dat deze samen met de rest van de wereld in jouw bewustzijn verschijnt. Nét zoals dat in een droom gebeurd. Achteraf weet je van een droom immers ook dat de hele droomwereld in jou verscheen en dat alles in die droom jou was. Je was niet slechts een persoon ín die droomwereld. Dat leek alleen maar zo, zolang je droomde. Behalve als het een lucide droom was dan. Maar we kunnen ook lucide worden in deze collectieve droom, die de meeste mensen de werkelijkheid noemen. Maar het is niet de werkelijkheid. Hetgeen wat dromen ziet is de werkelijkheid, want dat veranderd nooit en is te allen tijde aanwezig in élke ervaring.

In een eventueel volgend leven kun je mogelijk een totaal ander lichaam hebben, totaal andere gedachten en in een totaal andere wereld zijn. Maar je bent nog steeds jij toch? Anders zou het niet 'jouw' leven zijn.

Dit soort dingen vereisen veel tijd en aandacht om diep over na te denken en naar te kijken. Van jongs af aan wordt ons geleerd dat we het lichaam zijn. Dat geloof gaat er niet zomaar uit. Zelfs als je er intellectueel gezien niet meer in gelooft, zitten daaronder nog vele lagen van gevoel opgeslagen in het lichaam, die jou het gevoel geven het lichaam te zijn.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Tja, ik heb ook levensechte dromen van plekken die niet minder echt lijken dan wat ik nu zie.


Er verschijnen nu toch ook verschillende ervaringen in jouw bewustzijn? Het beste voorbeeld zijn dromen. Een nieuwe wereld, een nieuw lichaam, maar hetzelfde bewustzijn (jij) die alles ziet. Het is niet dat jij in een nieuw leven terecht komt, het is dat een nieuwe wereld in jou verschijnt.
Klik om te vergroten...
Dat ia idd wel waar. maar vind het soms zo raar. En dus stel tis zover ja. Dan is het bewustzijn er wel maar dan in een andere wereld of plek? Of heb k t verkeerd

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."