Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeven na de dood?

Leven na de dood?

168 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Dat is juist een mooie eigenschap, dat je niet snel wat gelooft. Betekent dat je kritisch bent.
Klik om te vergroten...
Jaa dat wel weer idd maar t liefst snapte ik het helemaal hoe het echt werkt/ gaat maar snap wel iets ervan dus dat is al mooi meegenomen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jbruinsma zei:
Jaa dat wel weer idd maar t liefst snapte ik het helemaal hoe het echt werkt/ gaat maar snap wel iets ervan dus dat is al mooi meegenomen
Klik om te vergroten...
Je kunt er met je hoofd niet bij zei je, maar dat waar ik het over heb (know thyself) weet je niet met je hoofd maar met je hart. Daarom heeft geloof er ook niets mee te maken. Gek genoeg zul je de drang om te willen weten op moeten geven en dan komen de echte antwoorden.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Je kunt er met je hoofd niet bij zei je, maar dat waar ik het over heb (know thyself) weet je niet met je hoofd maar met je hart. Daarom heeft geloof er ook niets mee te maken. Gek genoeg zul je de drang om te willen weten op moeten geven en dan komen de echte antwoorden.
Klik om te vergroten...
Jaa mischien moet ik dat idd maar doen. maar net wat ik zei. ik gekoof niet snel wat.maar gek genoeg sommige dingen wel. had t graag meer willen weten. en ja k heb ak veel van je gelezen enzv. Maar me Engelsis niet zo best. Dus kreeg ma de helft mee. Maar al met al wat ik bedoelde is dat ik gewoon wou weten of het allemaal echt of nep is snapje
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jbruinsma zei:
Jaa mischien moet ik dat idd maar doen. maar net wat ik zei. ik gekoof niet snel wat.maar gek genoeg sommige dingen wel. had t graag meer willen weten. en ja k heb ak veel van je gelezen enzv. Maar me Engelsis niet zo best. Dus kreeg ma de helft mee. Maar al met al wat ik bedoelde is dat ik gewoon wou weten of het allemaal echt of nep is snapje
Klik om te vergroten...
Er is maar één manier:

Zelf onderzoek doen. Geloof is niets waard.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Er is maar één manier:

Zelf onderzoek doen. Geloof is niets waard.
Klik om te vergroten...
Licht er aan waar je in gelooft. Kijkik geloof wel on god. En ja onderzoek doen pff heb k al heel vaak gedaanmaar bog niet goed genoeg omdat ook heel veel nep is
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jbruinsma zei:
Licht er aan waar je in gelooft. Kijkik geloof wel on god. En ja onderzoek doen pff heb k al heel vaak gedaanmaar bog niet goed genoeg omdat ook heel veel nep is
Klik om te vergroten...
Oké dat was misschien ook wat te hard gezegd, geloof is niet 'niets' waard. Maar weten is toch zoveel beter dan geloof? :)

Het soort onderzoek waar ik hier op doel is gewoon kijken naar/observeren van jezelf. Zonder denken, gewoon observeren, zonder aannames.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Oké dat was misschien ook wat te hard gezegd, geloof is niet 'niets' waard. Maar weten is toch zoveel beter dan geloof? :)

Het soort onderzoek waar ik hier op doel is gewoon kijken naar/observeren van jezelf. Zonder denken, gewoon observeren, zonder aannames
Klik om te vergroten...
Maar hoeweet je het 100 procent ceker snapje er staat zoveel op enzv
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jbruinsma zei:
Maar hoeweet je het 100 procent ceker snapje er staat zoveel op enzv
Klik om te vergroten...
Hoe bedoel je er staat zoveel op?

Je negeert je gedachten en gaat in die stilte als het ware van je hoofd naar je hart. In je hoofd is alles concepten, overtuigingen/geloven. In je hart wéét je dingen over je/het bestaan, zonder enkele twijfel. Maar verwacht geen intellectuele kennis of zo, want dat is van het hoofd. Het is eerder een existentieel weten.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Hoe bedoel je er staat zoveel op?

Je negeert je gedachten en gaat in die stilte als het ware van je hoofd naar je hart. In je hoofd is alles concepten, overtuigingen/geloven. In je hart wéét je dingen over je/het bestaan, zonder enkele twijfel. Maar verwacht geen intellectuele kennis of zo, want dat is van het hoofd. Het is eerder een existentieel weten.
Klik om te vergroten...
Zoveel mensen die dingen beweren etc.
Maar denk wel haast ceker dat wat je zei met bewustzijn enzv dat dat wel zo is.
Maar in t begin leek me datzo raar
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#10
k kwam deze tegen he en het is echt wel geloofwaardig vind ik hij zal er wel niet om liegen ma best raar dat ze zulke dingen kunnen meemaken
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Volgens Freek de Jonge wel. Volgens mij niet. :smirk:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Ik hoop, dat dit niet dit is, wat mij te wachten staat.
Ik leef solitair, ben solitair, en wil dit blijven.
Dus: vwb mijn restant: niet samensmelten met wat dan ook!
Klik om te vergroten...
Dat wordt je laten balsemen dan. En zelfs dan is het een langzaam proces van degradatie waarin je steeds meer uiteenvalt tot het sterrenstof waaruit je bent verrezen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jbruinsma zei:
Jaa ik ook op dit moment maarja, waarom eigelijk?
Klik om te vergroten...
In mijn geval:
Het is allemaal genoeg geweest.
Ik heb zeer waarschijnlijk net zoveel beleefd als 3 standaard burgers.
Het is wel mooi zo.
Ik ga kapot van de rugpijn, mijn lijf laat me steeds meer in de steek.
C'est fini pour moi.
Bien sur!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Dat wordt je laten balsemen dan. En zelfs dan is het een langzaam proces van degradatie waarin je steeds meer uiteenvalt tot het sterrenstof waaruit je bent verrezen.
Klik om te vergroten...
Ik ga de oven in....geen gebalsem aan mijn lijf...
Ik heb een serie gevolgd over de mummies van het Oude Egypte, en tssja hoe deze eruitzien na 4000 jaar...en, erger nog, je zadelt anderen op met het verzorgen van jouw stoffelijk overschot...
Dat ken je toch niet maaaken!
Die onzin moet je staaaken!
Nee.
Ik wil gewoon in de anderhalve kilogram as in zee worden verstrooid, en dan is het:
Dat was dat.
De cirkel is rond.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
In mijn geval:
Het is allemaal genoeg geweest.
Ik heb zeer waarschijnlijk net zoveel beleefd als 3 standaard burgers.
Het is wel mooi zo.
Ik ga kapot van de rugpijn, mijn lijf laat me steeds meer in de steek.
C'est fini pour moi.
Bien sur!
Klik om te vergroten...
Ooh zo jaa is ook niet best ik dacht door wat anders het is raar dat ik het zeg maar ik wou maar dat het zoiets was want mischien kun je dr nog wat aan doen(weet niet of dat in jou geval kan ) maar de mijne niet meer en wie weet denk je morgen al heel anders weer je weet maar nooit
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Ik hoop, dat dit niet dit is, wat mij te wachten staat.
Ik leef solitair, ben solitair, en wil dit blijven.
Dus: vwb mijn restant: niet samensmelten met wat dan ook!
Klik om te vergroten...
Ik heb het meermaals meegemaakt. Met psychedelica dan uiteraard: ego-oplossing.

Ik wou ook niet gaan, maar je gaat. Althans, alles dat niet echt jou is gaat. En je komt er "aan de andere kant" weer uit en ziet dat je nooit datgene bent geweest dat niet wou gaan. Dat waren slechts gedachten die zich voordeden/doen als jou. Wat je altijd bent geweest ís het geheel. Er is geen sprake van samensmelten met iets. Alleen wegvallen van dat wat niet jou is, wat illusie is.

Geloof me, eenmaal in aanraking met dat, wil je dat. Geen grenzen meer, betekent geen ander meer. Geen ander meer betekent einde conflict. Maar de boodschap voor mij is ook altijd geweest: dat is de onderliggende realiteit. Niet iets dat je "krijgt" na je fysieke dood. Wellicht heb je hier niet geleerd waarvoor je hier kwam om te leren en krijg je nog een ronde. Niet als straf, maar voor jezelf om uit vrije wil terug te keren naar het geheel. Het lijkt alsof het universum absoluut consistent is in het geven van die vrije wil.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zoals ik al zei...ik w i l niet terugkomen hier..
Want mijn redenatie is, dat dit terugkomen alleen maar in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn, als het al mogelijk is.
En om dan te moeten aanzien wat voor een enorme teringzooi het hier op aarde geworden is, vol met egoïstische, materialistische, keiharde mensen, dan zeg ik: nee dank u beleefd, deze ronde sla ik over..
Ga gerust uw gang maar ik doe niet mee!
Mijn laatste diepgaande trip ( zie report 2fdck, de K.K. ,) heeft mij ook laten zien en ervaren, hoe dat proces gaat verlopen.
Prima en o.k.
Waar blijft die Hein nou..
T
TaktakLid
01-01-2024, 00:00
#18
Misschien een vreemde uitspraak, maar men gedachten kunnen dat niet aan.

De meningen hieromtrent blijven boeiend en fascinerend.

De dood, de uiterste grenservaring van de mens. Wie zal het weten...

Kan er niet dieper over nadenken.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mezelf zei:
Ja vind het redelijk logisch en bijna onontkomelijk al gaat het nog veel verder als The Egg natuurlijk. Ik kom er alleen altijd weer achter dat deze onderwerpen alleen in woorden is uit te leggen zodra die woorden elkaar tegen spreken. Niet alleen woorden maar ook gedachten.

Een voorbeeld gaf @Mindless al aan: " Maar je zult in ieder geval een ervaring hebben, want geen-ervaring is niet een ervaring die je kunt hebben" . De zin spreekt zichzelf tegen maar toch is het volledig waar. Tenminste in mijn belevingswereld :)
Klik om te vergroten...
Jij zou een goede zen boeddhist zijn dan! Die hebben van existentiële paradoxen een kunstvorm gemaakt. Alhoewel je daar geen makkelijke antwoorden zult vinden.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hallo ik zie en hoor vaak mensen zeggen dat er leven is na de dood etc. En dat je mischien terug komt . Of als iets anders? enzv.En ik zelf zou het niet weten natuurlijk. Hoe denken jullie erover ben benieuwd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...456789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."