Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPolitie aan politiek: schiet op met wetgeving voor aanpak designerdrugs

Politie aan politiek: schiet op met wetgeving voor aanpak designerdrugs

45 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Onderstaand nieuwsartikel las ik net op de site van de NOS.

Wat roept dit voor reactie bij jullie op?

Politie aan politiek: schiet op met wetgeving voor aanpak designerdrugs

Nederland "blijft hopeloos achter met wetgeving tegen de handel in designerdrugs, stelt de politie.
"Wij zijn een soort vrijstaat waar de wet producenten en handelaren hun gang laat gaan", zegt Willem Woelders, die bij de politie verantwoordelijk is voor drugsbestrijding.

Designerdrugs zijn synthetische varianten op bestaande middelen. De chemische samenstelling wijkt net iets af van de oorspronkelijke drugs en daarom zijn ze legaal in Nederland, totdat ze per afzonderlijk type verboden worden. "Verkopers handelen hier in alle openheid vanuit webshops in dit soort geestverruimende middelen, tot frustratie van drugsrechercheurs in binnen- en buitenland", zegt de politie.

'Stoffenverbod steeds doorgeschoven'
In plaats van steeds elke nieuwe designerdrug los te verbieden, roept de politie op tot een verbod op een aantal grondstoffen.
Bij de Tweede Kamer ligt een wetsvoorstel om drie zogeheten stoffengroepen illegaal te maken.
"Helaas is de behandeling van de wet al drie keer doorgeschoven."
De politie en het OM roepen al bijna tien jaar op tot aanpassing van de Opiumwet.
Het ontbreken van een grondstoffenverbod leidt volgens de twee instanties tot frustrerende situaties. "Bij rechtshulpverzoeken in internationale drugsonderzoeken kunnen we lang niet altijd helpen, omdat het spul hier niet verboden is."

Ton grondstoffen gevonden in Zaandam. Gisteren werd bekend dat de politie ruim 1000 kilo grondstoffen voor synthetische drugs moet teruggeven aan de eigenaar. De chemische middelen waren gevonden in een bedrijfspand in Zaandam - waar ook een lading drugs was gevonden ter waarde van ruim 6 miljoen euro.

"Door de huidige Opiumwet kunnen gehaaide drugscriminelen spelletjes met ons spelen", zei burgemeester Jan Hamming in een gezamenlijke verklaring met de politie.

'Proefkonijn'
In tegenstelling tot in bijvoorbeeld Duitsland zijn veel designerdrugs hier online vrij verkrijgbaar.
De schadelijkheid van deze experimentele versies van bijvoorbeeld xtc, cocaïne of speed is vaak onduidelijk.
Maar volgens de tekst van het wetsvoorstel is het aannemelijk dat de schadelijkheid minstens vergelijkbaar is met die van de 'klassieke' drugsvariant. Experts benadrukken dat je in feite een proefkonijn bent als je designerdrugs gebruikt.

Volgens de politie kunnen designerdrugs "buitengewoon gevaarlijk" zijn. Handelaren zetten zelf voor de zekerheid een disclaimer op de verpakking: not for human consumption.
Klik om te vergroten...

(Bron; https://nos.nl/artikel/2499202-poli...et-op-met-wetgeving-voor-aanpak-designerdrugs)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Persoonlijk denk ik dat designerdrugs ten onrechte in een slecht daglicht wordt gezet. In coke of xtc weet je bv ook niet wat erin zit. Dus dat proefkonijn verhaal vind ik niet kloppen.

Zelf heb ik (nog) nooit designerdrugs gehad. Kan dus niet beoordelen of het bv veel verslavender is.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Wat roept dit voor reactie bij jullie op?
Klik om te vergroten...
Goeie timing dit artikel.
PVV wil immers keiharde aanpak van drugs.

Ik wens ze heel veel succes
Zo lang ze zo dom en hardleers blijven en denken dat bij een verbod alle problemen opgelost zijn.

Na het verbod op 3-mmc wordt er sindsdien meer 3-mmc gebruikt dan daarvoor.
Na elk verbod lachen criminelen zich rot, die krijgen de handel in hun schoot geworpen.

De war on drugs was niks, is niks en wordt ook nooit wat.
Maar we gaan vooral door op deze succesvolle weg 🤣🤣🤣
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#4
Beredeneerd vanuit de politie snap ik het pleidooi ergens wel: als effecten vergelijkbaar zijn (of gehoopt worden te zijn) voelt het vreemd onderscheid te maken tussen de verboden middelen en de RC's. Het mantra: psychoactieve stoffen zijn fout en moeten bestreden worden.

Over de partij grondstoffen: het klinkt natuurlijk heel zuur dat de Politie een stoot grondstoffen moet teruggeven aan iemand die zij zien als een drugsproducent. Achterliggende juridische feit is dat de partij nooit in beslag genomen had mogen worden.

Over rechtshulpverzoeken: vervelend om buitenlandse verzoeken niet te kunnen honoreren, want dat leidt tot minder enthousiaste meewerking als Nederpand de vragende partij is. Maar dat is echt onvoldoende onderbouwing voor een drugsverbod op RC's. Duh !
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Persoonlijk denk ik dat designerdrugs ten onrechte in een slecht daglicht wordt gezet. In coke of xtc weet je bv ook niet wat erin zit. Dus dat proefkonijn verhaal vind ik niet kloppen.
Klik om te vergroten...

En feitelijk ben je wel een proefkonijn. Aan de lopende band komen er nieuwe middelen waar vrij weinig over gekend is. Ook schadelijke effecten op lange termijn hebben we geen weet van. Gebruikers zijn dus proefkonijn.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
De war on drugs was niks, is niks en wordt ook nooit wat.
Klik om te vergroten...

Met je eens.
Je ziet het ook qua harddrugs.
Maar het wordt denk ik wel moeilijker om er makkelijk aan te komen.

ALS dat verbod al door gaat, want blijkbaar zijn ze er tien jaar mee bezig.
Dus zo belangrijk lijkt het dan ook weer niet?! Of zo makkelijk lijkt het dan niet?!
Een stofje wisselen en het is weer legaal?

PsyTekz zei:
Ook schadelijke effecten op lange termijn hebben we geen weet van. Gebruikers zijn dus proefkonijn.
Klik om te vergroten...

Klopt.
Maar hebben we dit bij xtc, coke, ketamine, lsd etc etc wel allemaal goed in beeld?
Denk dat we ons moeten realiseren dat drugs nooit gezond is
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
denk echt wel dat het harder gaat ivm pvv overwinning
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is het nu zo moeilijk om bedrijven en klanten te verplichten een vergunning te hebben voor handel in chemische stoffen?

Ik ken een website op clear net die allerlei interessante precursors verkoopt maar zonder je bedrijf nummer krijg je daar niks.
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Ach ja. Hoe veel ellende levert Alcohol wel niet op? Dat staan we gewoon lekker toe. Selectieve bangmakerij. De war on drugs werkt niet, dat weten we al decennia lang. Bij een verbod verschuift het gewoon dieper de (gewelddadige) onderwereld in.
Klik om te vergroten...
Ik heb vandaag meer alcohol dan drugs genuttigd en realiseerde me weer dat ik met drugs op niet zo erg onbekwaam was, om het even zo te noemen.
Drugs tot nu toe maakt mij juist veel scherper en oplettender.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Ach ja. Hoe veel ellende levert Alcohol wel niet op? Dat staan we gewoon lekker toe. Selectieve bangmakerij. De war on drugs werkt niet, dat weten we al decennia lang. Bij een verbod verschuift het gewoon dieper de (gewelddadige) onderwereld in.
Klik om te vergroten...
En toch denk ik niet dat volledige vrijstelling gaat werken zoals velen hopen.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan scenario's als studenten die na een avondje stappen lekker dronken nog "voor de lol" even 500mic LSD naar binnen werken. "boeie!"


We moeten dus wwl echt heel goed gaan nadenken over hoe we dit het beste kunnen reguleren als we alles legaliseren.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Proxima zei:
En toch denk ik niet dat volledige vrijstelling gaat werken zoals velen hopen.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan scenario's als studenten die na een avondje stappen lekker dronken nog "voor de lol" even 500mic LSD naar binnen werken. "boeie!"


We moeten dus wwl echt heel goed gaan nadenken over hoe we dit het beste kunnen reguleren als we alles legaliseren.
Klik om te vergroten...
Hoe het wel moet weet ik ook niet hoor. Ik zou graag geteste drugs via de apotheek verkocht zien bij wijze van test. Zal onder een rechtse regering alleen nooit gebeuren ben ik bang
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Klopt.
Maar hebben we dit bij xtc, coke, ketamine, lsd etc etc wel allemaal goed in beeld?
Denk dat we ons moeten realiseren dat drugs nooit gezond is
Klik om te vergroten...

mmmkay-south.gif
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
MR_CHIP zei:
denk echt wel dat het harder gaat ivm pvv overwinning
Klik om te vergroten...

Bedoelt hij niet de illegale harddrugs ipv rc @MR_CHIP ?
Juist omdat de criminaliteit hoog kan zijn in de illegale wereld.
Ik hoor hem niks over RC zeggen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Politie spreekt (en schrijft) over dit onderwerp:
op1npo.nl

Op1 | NPO Start

Gezamenlijke productie van verschillende omroepen. Met roulerende duo's van verschillende omroepen onderstreept Op1 de veelzijdigheid van de NPO. Een herkenbaar programma met elke dag dezelfde vorm en een wisselende signatuur, met duiding van actualiteit en reflectie op de waan van de dag.
op1npo.nl op1npo.nl
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeehond zei:
Goeie timing dit artikel.
PVV wil immers keiharde aanpak van drugs.

Ik wens ze heel veel succes
Zo lang ze zo dom en hardleers blijven en denken dat bij een verbod alle problemen opgelost zijn.

Na het verbod op 3-mmc wordt er sindsdien meer 3-mmc gebruikt dan daarvoor.
Na elk verbod lachen criminelen zich rot, die krijgen de handel in hun schoot geworpen.

De war on drugs was niks, is niks en wordt ook nooit wat.
Maar we gaan vooral door op deze succesvolle weg 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Zag ook een docu over fentanyl in de VS. De fentanyl uit China hebben ze uiteindelijk kunnen stoppen. Nu komt t voornamelijk uit Mexico, overgenomen door gangs enzo, en word het gemixt met allerlei, nog veel gevaarlijkere, stoffen. Resultaat: nog meer doden en een complexer probleem. :(
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#16
PsyTekz zei:
En feitelijk ben je wel een proefkonijn. Aan de lopende band komen er nieuwe middelen waar vrij weinig over gekend is. Ook schadelijke effecten op lange termijn hebben we geen weet van. Gebruikers zijn dus proefkonijn.
Klik om te vergroten...
Alleen konijnen krijgen het geforceerd toegediend, mensen nemen het voor hun plezier, betalen er zelfs voor. Dat vind ik toch wel een cruciaal verschil.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Glysofaat is ook schadelijk goed gekeurd voor gebruik in europa. Lekker allemaal parkinson.

Middelen zoals tabak en alcohol ook schadelijk maar blijkbaar maakt dat minder uit. Er is geen touw aan vast te knopen. Waarom verbieden we het een wel en het ander niet dikke bullshit ze moeten gewoon hun bek houden.

De drooglegging in de VS werkte ook ave rechts er werd juist meer gedronken toen het illegaal was.

Je kan het beter legaliseren, juiste voor lichting geven. Op een natuur vriendelijke manier produceren waar geen drugs afval in de natuur beland. En in soort smartshop verkopen en acijns en belasting op heffen waar we verslavingzorg en andere zorg weer van kunnen betalen.
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#18
De pen is van je zus zei:
Glysofaat is ook schadelijk goed gekeurd voor gebruik in europa. Lekker allemaal parkinson.

Middelen zoals tabak en alcohol ook schadelijk maar blijkbaar maakt dat minder uit. Er is geen touw aan vast te knopen. Waarom verbieden we het een wel en het ander niet dikke bullshit ze moeten gewoon hun bek houden.

De drooglegging in de VS werkte ook ave rechts er werd juist meer gedronken toen het illegaal was.

Je kan het beter legaliseren, juiste voor lichting geven. Op een natuur vriendelijke manier produceren waar geen drugs afval in de natuur beland. En in soort smartshop verkopen en acijns en belasting op heffen waar we verslavingzorg en andere zorg weer van kunnen betalen.
Klik om te vergroten...
Tabak en alcohol verdient de staat gewoon heel veel aan
als de mens alcohol nu zou uitvinden, dan vraag me zeer af of ze het ook zo zouden legaliseren en normaliser als het nu is
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik ben wel benieuwd wanneer we hier wat over gaan horen/merken/zien
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ach ja. Hoe veel ellende levert Alcohol wel niet op? Dat staan we gewoon lekker toe. Selectieve bangmakerij. De war on drugs werkt niet, dat weten we al decennia lang. Bij een verbod verschuift het gewoon dieper de (gewelddadige) onderwereld in.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."