Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe Tweede Kamer stemt over het stofgroepenverbod

De Tweede Kamer stemt over het stofgroepenverbod

214 antwoorden
36 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Benzo's vallen niet onder het stofgroepenverbod.
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk.
Ze zijn (nog) legaal.

(Benzo)diazepines​

  • Bromazolam
  • Bromonordiazepam
  • Clonazolam
  • Deschloroetizolam
  • Desmethylflunitrazepam
  • Flualprozolam
  • Flubromazepam
  • Flubrotizolam
  • Fluetizolam
  • Flunitrazolam
  • Gidazepam
  • Metizolam
  • Meclonazepam
  • Norflurazepam
  • Pagoclone
  • Pyrazolam

Eerlijk gezegd verbaasd het me wel.
Als je bv ziet wat die bromazolam voor ellende aanricht.
Ik had echt gedacht dat die als eerste eruit zouden gaan.

Waarom zouden deze nog legaal blijven?
Zit daar een speciale rede achter?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
heel die lijst is gebaseerd op sensatie vanuit de media heb ik het idee deels althans
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Je hebt gelijk.
Ze zijn (nog) legaal.

(Benzo)diazepines​

  • Bromazolam
  • Bromonordiazepam
  • Clonazolam
  • Deschloroetizolam
  • Desmethylflunitrazepam
  • Flualprozolam
  • Flubromazepam
  • Flubrotizolam
  • Fluetizolam
  • Flunitrazolam
  • Gidazepam
  • Metizolam
  • Meclonazepam
  • Norflurazepam
  • Pagoclone
  • Pyrazolam

Eerlijk gezegd verbaasd het me wel.
Als je bv ziet wat die bromazolam voor ellende aanricht.
Ik had echt gedacht dat die als eerste eruit zouden gaan.

Waarom zouden deze nog legaal blijven?
Zit daar een speciale rede achter?
Klik om te vergroten...

Omdat anders de producenten van legale benzo's ook wel in kunnen pakken.

Want zonder de centen van die producenten...
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ze nou eens zouden stemmen op decriminalisering en legalisering en regulering van alle hard drugs.
Maar zover is deze maatschappij nog niet, ooit, hopelijk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Omdat anders de producenten van legale benzo's ook wel in kunnen pakken.

Want zonder de centen van die producenten...
Klik om te vergroten...

Begrijpelijk.
Maar neem aan dat ze bedrijven die legaal benzo's produceren toch wel een soort van certicaat kunnen geven, dat hun wel mogen produceren/leveren.
En de RC vendor's niet.

Maar wellicht is dat allemaal niet zo simpel :)
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bromazolam wordt dit jaar ook nog verboden , komt heel snel op een aanbeveling lijst (voor verbod) van de WHO te staan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Je hebt gelijk.
Ze zijn (nog) legaal.

(Benzo)diazepines​

  • Bromazolam
  • Bromonordiazepam
  • Clonazolam
  • Deschloroetizolam
  • Desmethylflunitrazepam
  • Flualprozolam
  • Flubromazepam
  • Flubrotizolam
  • Fluetizolam
  • Flunitrazolam
  • Gidazepam
  • Metizolam
  • Meclonazepam
  • Norflurazepam
  • Pagoclone
  • Pyrazolam

Eerlijk gezegd verbaasd het me wel.
Als je bv ziet wat die bromazolam voor ellende aanricht.
Ik had echt gedacht dat die als eerste eruit zouden gaan.

Waarom zouden deze nog legaal blijven?
Zit daar een speciale rede achter?
Klik om te vergroten...
De reden is dat het rc benzo-gebruik redelijk beperkt is in Nederland en tot relatief weinig incidenten heeft geleid (die breeduit in de media zijn gepubliceerd). Daarnaast hebben verschillende experts waaronder een adviescommissie van het RIVM gewaarschuwd tegen een sleepnetverbod op alle drugs, en heeft de Raad van State nog eens herhaald dat het verbod niet te algemeen moet zijn.

Persoonlijk ben ik met je eens dat vanuit een volksgezondheidsperspectief het misschien zinvoller zou zijn geweest om benzo's te verbieden in plaats van synthetische cannabinoïden, die in Nederland door vrijwel niemand worden gebruikt.
Als je het mij vraagt zie je daaraan de invloed van justitie uit het buitenland. Want buurlanden eisen dat in Nederland niet meer zulke drugs legaal te koop zijn. Je ziet het ook aan het aangenomen wetsvoorstel, wat bijna een 1-op-1 kopie is van de Duitse wet die research chemicals verbiedt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Begrijpelijk.
Maar neem aan dat ze bedrijven die legaal benzo's produceren toch wel een soort van certicaat kunnen geven, dat hun wel mogen produceren/leveren.
En de RC vendor's niet.

Maar wellicht is dat allemaal niet zo simpel :)
Klik om te vergroten...
Jawel daar geven de ministeries ontheffingen voor af. Dan moet er wel sprake zijn van een goedgekeurd geneesmiddel waarvan medisch-wetenschappelijk is aangetoond dat het voldoende veilig en effectief is. Of van wetenschappelijk onderzoek met de juiste veiligheidsmaatregelen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Ook geen datum wanneer het wordt behandeld door de eerste kamer.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Ik heb nog even gecheckt, en de planning voor het bespreken van het stofgroepenverbod is nog niet ingedeeld. Dus het is onbekend wanneer de Eerste Kamer gaat stemmen over het wetsvoorstel.
Klik om te vergroten...
Dit (edit: de planning en manier waarop het wetsvoorstel moet verlopen bepalen) gebeurt altijd tijdens de eerste commissie waar t wetsvoorstel onder valt, VWS dus. Volgens mij zie ik die nog niet in de planning staan, maar zal niet lang duren. Kan wel zijn dat ze ook nog hele onderzoeken e.d. willen gaan uitzetten, en dan is de stemming nog heeeeeul ver weg.

Verder helemaal eens met Neo’s inschatting. Januari 2025 op zn vroegst.

Neo-Shulginist zei:
De Eerste Kamer kan alleen kiezen: aannemen of verwerpen. Dus de wet moet in zijn volledigheid worden overgenomen. Andere drugs kunnen dus niet toegevoegd worden aan het huidige voorstel.
Klik om te vergroten...
Nah ze mogen ook een novelle indienen, das een beetje een variant op een amendement voor de EK (die indd daarnaast alleen wetten mag aannemen of verwerpen). Die moet eerst weer worden aangenomen door de TK dus wordt de stemming in de EK uitgesteld. Een novelle mag alleen niet politiek van aard zijn, maar gaat meer over de werking van de wet. Dus geen nieuwe stofgroepen gok ik maar een novelle is niet geheel ondenkbaar bij deze wet… maar zal wss niet. Ze mogen overigens wel moties indienen.

Neo-Shulginist zei:
1P-LSD valt niet onder het stofgroepenverbod en blijft voorlopig legaal.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Benzo's vallen niet onder het stofgroepenverbod.

Voor een complete lijst:
www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
Klik om te vergroten...
😂
Zou zo fijn zijn als je bepaalde berichten kon pinnen
j
jonnaownsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Je hebt gelijk.
Ze zijn (nog) legaal.

(Benzo)diazepines​

  • Bromazolam
  • Bromonordiazepam
  • Clonazolam
  • Deschloroetizolam
  • Desmethylflunitrazepam
  • Flualprozolam
  • Flubromazepam
  • Flubrotizolam
  • Fluetizolam
  • Flunitrazolam
  • Gidazepam
  • Metizolam
  • Meclonazepam
  • Norflurazepam
  • Pagoclone
  • Pyrazolam

Eerlijk gezegd verbaasd het me wel.
Als je bv ziet wat die bromazolam voor ellende aanricht.
Ik had echt gedacht dat die als eerste eruit zouden gaan.

Waarom zouden deze nog legaal blijven?
Zit daar een speciale rede achter?
Klik om te vergroten...
dit is gewoon pure Fck logic moment
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeebats zei:
Bromazolam wordt dit jaar ook nog verboden , komt heel snel op een aanbeveling lijst (voor verbod) van de WHO te staan.
Klik om te vergroten...
Als een stof eenmaal op de lijst van het WHO staat wordt de productie in China gestaakt. Omdat de meeste RCs ingevoerd worden uit China ontstaat er vaak kort daarna schaarste en gaat de kwaliteit omlaag. Het kan nog wel even duren voordat er echt een verbod komt, maar het kwaad is dan al geschied (of goed, depending on your view).
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Jawel daar geven de ministeries ontheffingen voor af. Dan moet er wel sprake zijn van een goedgekeurd geneesmiddel waarvan medisch-wetenschappelijk is aangetoond dat het voldoende veilig en effectief is. Of van wetenschappelijk onderzoek met de juiste veiligheidsmaatregelen.
Klik om te vergroten...

Maar dan zou je toch zeggen (even denken met boerenverstand) dat ze de benzo achtige rc's kunnen/gaan verbieden?

Ontheffing voor de fabrikanten die de geneesmiddelen verkopen aan de apotheken.
Degene met geen ontheffen zoals de vendorshps geen vergunning.

Maar blijkbaar gaan we (nog) niet die kant op?!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Overigens, zojuist de eerste procedurele behandeling in de commissie VWS te zien geweest vanaf 1 minuut 50. Geen idee waarom het beeld het niet doet maar je kan het wel horen:

https://www.eerstekamer.nl/vod_debat_gemist?id=vma5bjbnjvuh


Je hoort dat verschillende partijen een (schriftelijke) inbreng doen binnen twee weken (de datum is weer verlengd, want de woordvoerder van de VVD is ziek.) Hierop moet de regering (Pia Dijkstra inmiddels) antwoord geven, en pas na dat antwoord wordt er een besluit genomen over de procedure.
Dat kan betekenen dat het meteen voor een plenaire vergadering zal worden geagendeerd, dus op zijn vroegst over 3 weken op 19 maart. Maar het kan ook betekenen dat er nog meer vragen gaan worden gesteld, die dan weer moeten worden beantwoord.
Duuuuuuus.... duurt allemaal nog wel ffkes.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
VJ_LSD72 zei:
Die lijst heb ik al 100.000x voorbij zien komen maar is inmiddels bijna 4 jaar oud dus dat is geen actueel verhaal meer. Ook heeft de vendor het over juli 2024 maar ik kan dat ook nergens terugvinden. Allemaal aannames tot nu toe.
Klik om te vergroten...
Ik heb het hele verslag van de zitting gelezen.
Er werd ook gesproken over een ban voor tryptamines maar die is nog niet bevestigd.

Zie hier:

Snuffelaar zei:

Plenaire verslagen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Het is het volledige verslag van de zitting van 20 dec. 2023 waar ook uitgebreid over nps werd gepraat. Zo komt er op 1 juli ook een verbod op fenethylamines, synthetische cannabinoïden en fentanyl analogen. Ze willen ook een blanket ban op trip middelen maar dat staat nog niet op punt.

Het is een lang stuk om te lezen, duurde wel een paar uur voor ik er door zat. Hier heb je een pdf van 177 pagina's dat wat makkelijker leest:

Dropbox

www.dropbox.com www.dropbox.com


3-mmc naar lijst I


Bekijk bijlage 57130
Klik om te vergroten...
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#15
De tryptamines als stofgroep verbieden zien ze dus niet zitten (ja op de SGP na dan want er is maar 1 god en de weg ernaartoe is iedere zondag naar de kerk ipv een trip in je mik). Maar ze willen middels de spoedprocedure wel pogen middelen waarvan de schadelijkheid is vastgesteld, zoals ze met 3mmc gedaan de mogelijkheid hebben om bepaalde tryptamines te kunnen verbieden. Maar dus eerst nadat de schadelijkheid is vastgestd en er signalen daarvan uit de samenleving zijn opgemerkt.

Gelukkig zijn tryptamines niet zo makkelijk te ‘misbruiken’ zoals de meeste pepmiddelen, benzos of (synthetische) opiaten en treedt tolerantie snel op. Tja, zo nu en dan raken mensen in psychische nood door tripmiddelen maar vaak en meestal hebben die mensen al psychische
problemen dus is de oorzaak moeilijk vast te stellen. Was het de drugs? of zat de persoon die straks in de krantenkoppen onder invloed van tripmiddel x of y verongelukt toch al in de problemen en hebben bijvoorbeeld de Ggz of gezondheidszorg hierin al gefaald?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
VJ_LSD72 zei:
De tryptamines als stofgroep verbieden zien ze dus niet zitten (ja op de SGP na dan want er is maar 1 god en de weg ernaartoe is iedere zondag naar de kerk ipv een trip in je mik). Maar ze willen middels de spoedprocedure wel pogen middelen waarvan de schadelijkheid is vastgesteld, zoals ze met 3mmc gedaan de mogelijkheid hebben om bepaalde tryptamines te kunnen verbieden. Maar dus eerst nadat de schadelijkheid is vastgestd en er signalen daarvan uit de samenleving zijn opgemerkt.

Gelukkig zijn tryptamines niet zo makkelijk te ‘misbruiken’ zoals de meeste pepmiddelen, benzos of (synthetische) opiaten en treedt tolerantie snel op. Tja, zo nu en dan raken mensen in psychische nood door tripmiddelen maar vaak en meestal hebben die mensen al psychische
problemen dus is de oorzaak moeilijk vast te stellen. Was het de drugs? of zat de persoon die straks in de krantenkoppen onder invloed van tripmiddel x of y verongelukt toch al in de problemen en hebben bijvoorbeeld de Ggz of gezondheidszorg hierin al gefaald?
Klik om te vergroten...
Het verbodsvoorstel voor tripmiddelen gaat niet over misbruik of schadelijkheid. Wel gaat het over het feit dat de meeste labos in Nederland voornamelijk tryptamines produceren en daar willen ze van af.

Er wordt veel geëxporteerd naar buitenlandse markten en de politie kan er niks tegen doen. Onlangs hadden ze een grote voorraad in beslag genomen met miljoenen euros in straatwaarde. Maar omdat die tryptamines niet illegaal waren moesten ze het netjes teruggeven wat veel frustratie opbrengt.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuffelaar zei:
Het verbodsvoorstel voor tripmiddelen gaat niet over misbruik of schadelijkheid. Wel gaat het over het feit dat de meeste labos in Nederland voornamelijk tryptamines produceren en daar willen ze van af.

Er wordt veel geëxporteerd naar buitenlandse markten en de politie kan er niks tegen doen. Onlangs hadden ze een grote voorraad in beslag genomen met miljoenen euros in straatwaarde. Maar omdat die tryptamines niet illegaal waren moesten ze het netjes teruggeven wat veel frustratie opbrengt.
Klik om te vergroten...

Weer maar eens reden om al die shit gewoon te legaliseren. Kunnen ze zich 'n keer bezig houden met andere criminaliteit (buiten snelheidscontroles dan).
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Had ik het goed begrepen dat in deze nieuwe wetgeving ook wordt ingezet op zogenaamde "voorlichting"?
Zo ja, weet iemand hier wie of welke organisatie hier input of vorm aan gaat geven?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
JeetjeMineetje zei:
Had ik het goed begrepen dat in deze nieuwe wetgeving ook wordt ingezet op zogenaamde "voorlichting"?
Zo ja, weet iemand hier wie of welke organisatie hier input of vorm aan gaat geven?
Klik om te vergroten...

Wij gaan dat doen, ik geef cursus.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Weet iemand wat de laatste update is van het verbod? Is er al meer bekend?
Klik om te vergroten...
Er wordt nogsteeds gewacht op de nota nav de vragen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."