Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
175 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ey - ik heb niemand hier uitgelachen of wat dan ook over (al dan niet infantiele) meningen of ontwetendheid. Als ik m’n gevoelens over de uitslag deel verwacht ik hetzelfde terug. Ik ben altijd heel eerlijk en respectvol hier dus ik verdien dat ook van jullie, of jullie het nou eens zijn of begrijpen of niet: period.
Blijkbaar werkt het polariserende toontje van Wilders nu al door.

Allereerst: mocht je nou mee lezen en je net zo verschrikkelijk voelen als ik maar dat niet willen delen: we got this, i got your back. Mocht je nou meelezen en zien dat meer dan een derde van het land, en een nog veel groter deel van dit forum je bestaan ontkennen, je religie demoniseren, wat dan ook: je hoort erbij en bij mij ben je altijd welkom.

Iedereen die PVV gestemd heeft of anderszins blij is met de uitslag: gefeliciteerd. Er zijn zoveel cynische dingen die ik liever zou willen zeggen, maar dat heeft niet zo’n zin en is inderdaad niet heel sportief. Ik hoop dat jullie en jullie leiders waar kunnen maken waar zo naar gezocht wordt. Ik hoop dat jullie geen spijt krijgen van welke koers nu voor gekozen is.

Mijn verdriet, angst en frustratie zit op veel plekken, maar vooral in wat dit betekent voor moslimhaat. Wat overigens gepaard gaat met antisemitisme, waar mijn angst al ongelofelijk voor groeide afgelopen maand. Ik kan niet geloven dat zoveel mensen over dĂ©ze “schaduw” heen kunnen stappen. Maar weet wel: dat doen de meeste mensen ook niet. Deze verkiezingszege komt niet voort uit het feit dat meer dan een derde van Nederland een racist is: dat weiger ik te geloven, en dat blijkt ook uit veel onderzoek. Zo zijn ook de meeste mensen niet tegen klimaatmaatregelen. Hoe dat zich komende tijd gaat ontwikkelen, vind ik wel heel spannend en eng. Maar vergeet niet: ook meer dan een derde van Nederland wil absoluut geen Wilders als premier. Sla de handen ineen met hen, laat je niet wegslaan door mensen die ons proberen te verdelen💕✹
1700737602160.png

Racisme, populisme en fascime zijn niet iets dat je ‘vindt’ dat er is: het zijn termen die een wetenschappelijke normering kennen en Wilders haalt ze met vlag en wimpel. Als je op dergelijke partijen stemt, ben je erin getrapt: zo simpel is het ook. Maar populisme bewijst zich dan ook keer op keer zeer succesvol te zijn.
Voor alle “dit is ook democratie” reacties: dat klopt. Daar hebben jullie helemaal gelijk in. Maar fascisme en populisme brengen wel diezelfde democratie in gevaar. Dus dat zij vanaf nu verdedigd moet worden, is ook niets aan gelogen. Deze tegenlicht aflevering laat wel goed zien hoe fragiel een democratie kan zijn, en wat er nu op veel plekken in de wereld gebeurt:
www.vpro.nl

Kijk hier de Tegenlicht-uitzending Maak 't simpel

Van toeslagenaffaire tot woningentekort, van erfpacht tot uitvoeringsorganen. Noem een overheidsdossier en het zit muurvast. Waar de meeste vingers wijzen naar de politiek, wordt de echte reden niet vaak genoemd: we hebben alles te complex gemaakt. VPRO Tegenlicht werpt een blik op vastgelopen...
www.vpro.nl www.vpro.nl
Verder moeten we allemaal nog maar zien hoe het gaat. Formeren over rechts gaat ook echt niet zomaar makkelijk zijn. Het PVV beleid uitvoeren net zo min, want het gaat tegen de rechtstaat in. Dat de formatie klapt en we alsnog op centrumlinks uitkomen is ook een heel reeële optie
 Toch zou ik blijer zijn als deze uitslag zal betekenen dat het verschil tussen links en rechts weer écht zichtbaar wordt, in plaats van het jarenlange middenpolitiek dat net zo gevaarlijk kan zijn maar dit minder blootlegt. En daarmee doen we ook veel meer recht aan de verkiezingsuitslag. We are going to maak it mee. En ja inderdaad: de politiek is er 80 keer interessanter door geworden, ook voor linkse droeftoeters. We komen er wel.

MR_CHIP zei:
maare hoe zit het nou met het drugs beleid
Klik om te vergroten...
Als je dat nou de volgende keer opzoekt voor je gaat stemmen, dan heb je er nog wat aan. Maargoed: PVV is tegen het gedoogbeleid. Hij is ook niet mild in de media over verslavingsproblematiek. Dus behalve niet-autochtone Nederlanders, mag het gros van dit forum er ook instikken volgens mr. President.

Gemberthee zei:
Ik heb serieus fysiek voelbare pijn van deze verkiezingsuitslag. Dat heb ik nog nooit eerder gehad. Door de zaken te gaan begrijpen, kan ik het wel relativeren denk ik.
Klik om te vergroten...
Meh. Hoe meer je ervan begrijpt hoe meer het je gaat raken. Dat is wat links-progressievelingen ook (onder (heel veel) meer) zo anders maakt van rechtse stemmers: het zit in je normen en waarden, in het diepste van je zijn. Het gaat niet om ‘er een slaatje meer uit te slaan voor jezelf’ maar het gaat over je mensbeeld, over hoe we met elkaar om moeten gaan. En daarom doet het veel meer pijn dan wanneer rechts verliest, want tornen aan je normen en waarden doet nu eenmaal meer pijn dan pijn in je portemonnee.
Gelukkig mogen we allebei gaan voelen nu.

HappyMind zei:
Dank aan @ljuv en jouw passie en enthousiasme over politiek. Om vanuit daar dit topic te openen en te blijven voorzien van tips, een eindeloze lijst aan (grappige) kieswijzers en informatie rondom de Tweede Kamer verkiezingen. Ik heb zelfs dit jaar mijn stem op een weloverwogen manier ingezet door mezelf vanuit verschillende hoeken te informeren - yes trots. Ik heb je topic zeer gewaardeerd! Nog even en ik ga je politieke praatjes nog echt missen ook 😘
Klik om te vergroten...
Ik moet ook grote moeite doen om hier niet een heel sarcastische “héél graag gedaan” op te reageren, maar dat zou geen recht doen aan dit topic of waar ik het voor deed. Ik ben heel blij en trots om te zien dat het toch een aantal mensen meer over onze maatschappij en politiek heeft doen nadenken. Trots dat zoveel van jullie (toch) naar de stembus zijn gegaan, al is er zo tegen ons eigen belang ingestemd. En ik ben zelfs een beetje trots op mezelf als ik daar ook maar een klein beetje aan heb mogen bijdragen. Mijn politieke praatjes hoeven jullie nooit te missen, want ook de discussies die buiten verkiezingstijd zijn gevoerd hier zijn politiek. Ik hoop dat dit topic of deze verkiezingen an sich jullie ook een beetje gestimuleerd heeft om buiten de verkiezingen om bezig blijven met hierover lezen, nadenken, schrijven
 Ik schrok namelijk alsnog best wel van de hoeveelheid reacties van mensen die pas na afgelopen weekeind begonnen met nadenken, of zelfs gĂ­steren pas. Niet omdat ik niet weet dat kiezers in general dit sowieso veel doen, maar wel omdat er vervolgens veel onwaarheden werden verspreid door mensen die zich er nog geen dag in verdiept hebben. Een beetje vaker omkijken naar deze thema’s gaat je bij de volgende verkiezingen helpen om nog beter geĂŻnformeerd een keuze te kunnen maken. Ik zelf zal me in elk geval blijven uitspreken tegen intolerantie en misinformatie op dit forum - of mensen nou feiten willen aannemen of niet.

Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het tijd is dit topic te sluiten. Dit is een verkiezingstopic en de verkiezingen zijn voorbij. Daarbij: helaas is dit topic van een informatief topic naar een heel ongezellig meningen topic gegaan. Daar is op zich niks mis mee, maar enkelingen zijn er hier alleen maar om sneren uit te delen en ons te verdelen en dat wil ik niet fasciliteren. @mods, ik weet niet of je dit als topic starter mag vragen, maar wat mij betreft mag er een slotje op. Er zijn genoeg andere plekken waar we met elkaar in discussie kunnen. Ik hoop met een beetje meer wederzijds respect dan hier.

Hoop boven haat lieverds💕✹
Ik blijf daar in geloven.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#2
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Ey - ik heb niemand hier uitgelachen of wat dan ook over (al dan niet infantiele) meningen of ontwetendheid. Als ik m’n gevoelens over de uitslag deel verwacht ik hetzelfde terug. Ik ben altijd heel eerlijk en respectvol hier dus ik verdien dat ook van jullie, of jullie het nou eens zijn of begrijpen of niet: period.
Blijkbaar werkt het polariserende toontje van Wilders nu al door.

Allereerst: mocht je nou mee lezen en je net zo verschrikkelijk voelen als ik maar dat niet willen delen: we got this, i got your back. Mocht je nou meelezen en zien dat meer dan een derde van het land, en een nog veel groter deel van dit forum je bestaan ontkennen, je religie demoniseren, wat dan ook: je hoort erbij en bij mij ben je altijd welkom.

Iedereen die PVV gestemd heeft of anderszins blij is met de uitslag: gefeliciteerd. Er zijn zoveel cynische dingen die ik liever zou willen zeggen, maar dat heeft niet zo’n zin en is inderdaad niet heel sportief. Ik hoop dat jullie en jullie leiders waar kunnen maken waar zo naar gezocht wordt. Ik hoop dat jullie geen spijt krijgen van welke koers nu voor gekozen is.

Mijn verdriet, angst en frustratie zit op veel plekken, maar vooral in wat dit betekent voor moslimhaat. Wat overigens gepaard gaat met antisemitisme, waar mijn angst al ongelofelijk voor groeide afgelopen maand. Ik kan niet geloven dat zoveel mensen over dĂ©ze “schaduw” heen kunnen stappen. Maar weet wel: dat doen de meeste mensen ook niet. Deze verkiezingszege komt niet voort uit het feit dat meer dan een derde van Nederland een racist is: dat weiger ik te geloven, en dat blijkt ook uit veel onderzoek. Zo zijn ook de meeste mensen niet tegen klimaatmaatregelen. Hoe dat zich komende tijd gaat ontwikkelen, vind ik wel heel spannend en eng. Maar vergeet niet: ook meer dan een derde van Nederland wil absoluut geen Wilders als premier. Sla de handen ineen met hen, laat je niet wegslaan door mensen die ons proberen te verdelen💕✹
Bekijk bijlage 55422

Racisme, populisme en fascime zijn niet iets dat je ‘vindt’ dat er is: het zijn termen die een wetenschappelijke normering kennen en Wilders haalt ze met vlag en wimpel. Als je op dergelijke partijen stemt, ben je erin getrapt: zo simpel is het ook. Maar populisme bewijst zich dan ook keer op keer zeer succesvol te zijn.
Voor alle “dit is ook democratie” reacties: dat klopt. Daar hebben jullie helemaal gelijk in. Maar fascisme en populisme brengen wel diezelfde democratie in gevaar. Dus dat zij vanaf nu verdedigd moet worden, is ook niets aan gelogen. Deze tegenlicht aflevering laat wel goed zien hoe fragiel een democratie kan zijn, en wat er nu op veel plekken in de wereld gebeurt:
www.vpro.nl

Kijk hier de Tegenlicht-uitzending Maak 't simpel

Van toeslagenaffaire tot woningentekort, van erfpacht tot uitvoeringsorganen. Noem een overheidsdossier en het zit muurvast. Waar de meeste vingers wijzen naar de politiek, wordt de echte reden niet vaak genoemd: we hebben alles te complex gemaakt. VPRO Tegenlicht werpt een blik op vastgelopen...
www.vpro.nl www.vpro.nl
Verder moeten we allemaal nog maar zien hoe het gaat. Formeren over rechts gaat ook echt niet zomaar makkelijk zijn. Het PVV beleid uitvoeren net zo min, want het gaat tegen de rechtstaat in. Dat de formatie klapt en we alsnog op centrumlinks uitkomen is ook een heel reeële optie
 Toch zou ik blijer zijn als deze uitslag zal betekenen dat het verschil tussen links en rechts weer écht zichtbaar wordt, in plaats van het jarenlange middenpolitiek dat net zo gevaarlijk kan zijn maar dit minder blootlegt. En daarmee doen we ook veel meer recht aan de verkiezingsuitslag. We are going to maak it mee. En ja inderdaad: de politiek is er 80 keer interessanter door geworden, ook voor linkse droeftoeters. We komen er wel.


Als je dat nou de volgende keer opzoekt voor je gaat stemmen, dan heb je er nog wat aan. Maargoed: PVV is tegen het gedoogbeleid. Hij is ook niet mild in de media over verslavingsproblematiek. Dus behalve niet-autochtone Nederlanders, mag het gros van dit forum er ook instikken volgens mr. President.


Meh. Hoe meer je ervan begrijpt hoe meer het je gaat raken. Dat is wat links-progressievelingen ook (onder (heel veel) meer) zo anders maakt van rechtse stemmers: het zit in je normen en waarden, in het diepste van je zijn. Het gaat niet om ‘er een slaatje meer uit te slaan voor jezelf’ maar het gaat over je mensbeeld, over hoe we met elkaar om moeten gaan. En daarom doet het veel meer pijn dan wanneer rechts verliest, want tornen aan je normen en waarden doet nu eenmaal meer pijn dan pijn in je portemonnee.
Gelukkig mogen we allebei gaan voelen nu.


Ik moet ook grote moeite doen om hier niet een heel sarcastische “héél graag gedaan” op te reageren, maar dat zou geen recht doen aan dit topic of waar ik het voor deed. Ik ben heel blij en trots om te zien dat het toch een aantal mensen meer over onze maatschappij en politiek heeft doen nadenken. Trots dat zoveel van jullie (toch) naar de stembus zijn gegaan, al is er zo tegen ons eigen belang ingestemd. En ik ben zelfs een beetje trots op mezelf als ik daar ook maar een klein beetje aan heb mogen bijdragen. Mijn politieke praatjes hoeven jullie nooit te missen, want ook de discussies die buiten verkiezingstijd zijn gevoerd hier zijn politiek. Ik hoop dat dit topic of deze verkiezingen an sich jullie ook een beetje gestimuleerd heeft om buiten de verkiezingen om bezig blijven met hierover lezen, nadenken, schrijven
 Ik schrok namelijk alsnog best wel van de hoeveelheid reacties van mensen die pas na afgelopen weekeind begonnen met nadenken, of zelfs gĂ­steren pas. Niet omdat ik niet weet dat kiezers in general dit sowieso veel doen, maar wel omdat er vervolgens veel onwaarheden werden verspreid door mensen die zich er nog geen dag in verdiept hebben. Een beetje vaker omkijken naar deze thema’s gaat je bij de volgende verkiezingen helpen om nog beter geĂŻnformeerd een keuze te kunnen maken. Ik zelf zal me in elk geval blijven uitspreken tegen intolerantie en misinformatie op dit forum - of mensen nou feiten willen aannemen of niet.

Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het tijd is dit topic te sluiten. Dit is een verkiezingstopic en de verkiezingen zijn voorbij. Daarbij: helaas is dit topic van een informatief topic naar een heel ongezellig meningen topic gegaan. Daar is op zich niks mis mee, maar enkelingen zijn er hier alleen maar om sneren uit te delen en ons te verdelen en dat wil ik niet fasciliteren. @mods, ik weet niet of je dit als topic starter mag vragen, maar wat mij betreft mag er een slotje op. Er zijn genoeg andere plekken waar we met elkaar in discussie kunnen. Ik hoop met een beetje meer wederzijds respect dan hier.

Hoop boven haat lieverds💕✹
Ik blijf daar in geloven.
Klik om te vergroten...
Heel veel dank lieve Ljuv voor alle informatie die je hier hebt gedeeld met ons.
Veel mensen hebben hier iets aan gehad.

Nogmaals mijn oprechte bewondering hoe ontzettend veel energie en tijd je hier in hebt gestopt.

Love ❀
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Dat is wat links-progressievelingen ook (onder (heel veel) meer) zo anders maakt van rechtse stemmers: het zit in je normen en waarden, in het diepste van je zijn. Het gaat niet om ‘er een slaatje meer uit te slaan voor jezelf’ maar het gaat over je mensbeeld, over hoe we met elkaar om moeten gaan. En daarom doet het veel meer pijn dan wanneer rechts verliest, want tornen aan je normen en waarden doet nu eenmaal meer pijn dan pijn in je portemonnee.
Gelukkig mogen we allebei gaan voelen nu.
Klik om te vergroten...
Dat heb je mooi verwoord. Ik ga die aflevering kijken vanavond! Thnx voor de tip :).
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat een historische uitslag.
Ben benieuwd of het Wilders gaat lukken om een fatsoenlijke coalitie rond te krijgen. En dan inderdaad wel dat hij zich aan de grondwet etc houdt.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Allereerst: mocht je nou mee lezen en je net zo verschrikkelijk voelen als ik maar dat niet willen delen: we got this, i got your back. Mocht je nou meelezen en zien dat meer dan een derde van het land, en een nog veel groter deel van dit forum je bestaan ontkennen, je religie demoniseren, wat dan ook: je hoort erbij en bij mij ben je altijd welkom.
Klik om te vergroten...
Je hebt goed geluisterd naar Timmermans. Was ie nu aan het huilen daar op het podium?
ljuv zei:
Ik hoop dat jullie en jullie leiders waar kunnen maken waar zo naar gezocht wordt.
Klik om te vergroten...
Het is nu ook jouw leider. Ik hoor je al zeggen. 'Ik zal nooit buigen voor die fascist!' Toch wel!
Of misschien is het allemaal niet zo theatraal als dat jij het jezelf voorstelt. :)
ljuv zei:
Iedereen die PVV gestemd heeft of anderszins blij is met de uitslag: gefeliciteerd.
Klik om te vergroten...
Dit vind ik sportief van je. Dank je hartelijk!
ljuv zei:
Er zijn zoveel cynische dingen die ik liever zou willen zeggen, maar dat heeft niet zo’n zin en is inderdaad niet heel sportief.
Klik om te vergroten...
Je begon zo goed.
ljuv zei:
Wat overigens gepaard gaat met antisemitisme, waar mijn angst al ongelofelijk voor groeide afgelopen maand.
Klik om te vergroten...
Geert zal dit nooit toelaten! De moslims daarentegen: hier durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Ach ja, verschil moet er zijn toch! (Hi-ha)
ljuv zei:
Deze verkiezingszege komt niet voort uit het feit dat meer dan een derde van Nederland een racist is: dat weiger ik te geloven, en dat blijkt ook uit veel onderzoek.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je het weigert te geloven. Het is namelijk ook niet zo. Nu niet stiekem weer wel gaan geloven, want dan moet je jezelf weer helpen weigeren te geloven wat je jezelf eerder weer hebt laten geloven. Zo blijf je in cirkeltjes lopen. Dat kost zoveel onnodige energie!
ljuv zei:
Racisme, populisme en fascime zijn niet iets dat je ‘vindt’ dat er is: het zijn termen die een wetenschappelijke normering kennen en Wilders haalt ze met vlag en wimpel.
Klik om te vergroten...
Dit is wat kort door de bocht. Een fascist is hij zeker niet, als je dit wel vindt moet je dit zelf weten, maar dan weet je niet wat fascisme inhoudt. Period.
www.amnesty.nl

Facisme en mensenrechten - Amnesty International

Fascisme doet zich in verschillende vormen voor. maar het fascistisch denken gaat bijna altijd in tegen hedendaagse mensenrechtenverdragen.
www.amnesty.nl www.amnesty.nl
ljuv zei:
Dus dat zij vanaf nu verdedigd moet worden, is ook niets aan gelogen.
Klik om te vergroten...
Dit hoorde ik Timmermans ook al zeggen. Misschien dat hij zijn eigen partij beter op kan richten, het is maar een idee hoor.
ljuv zei:
Verder moeten we allemaal nog maar zien hoe het gaat. Formeren over rechts gaat ook echt niet zomaar makkelijk zijn. Het PVV beleid uitvoeren net zo min, want het gaat tegen de rechtstaat in.
Klik om te vergroten...
Die formatie gaat er gewoon komen hoor. Ik snap dat je nog een beetje in de ontkenning zit, maar het gaat gebeuren.... Be prepared!
ljuv zei:
Dat de formatie klapt en we alsnog op centrumlinks uitkomen is ook een heel reeële optie

Klik om te vergroten...
Ik noem dit: wensdenken. Maar in theorie zou het kunnen, ja.
ljuv zei:
Toch zou ik blijer zijn als deze uitslag zal betekenen dat het verschil tussen links en rechts weer écht zichtbaar wordt, in plaats van het jarenlange middenpolitiek dat net zo gevaarlijk kan zijn maar dit minder blootlegt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat Nederland wel even klaar is met links, denk je niet? :)
ljuv zei:
hoe meer je ervan begrijpt hoe meer het je gaat raken. Dat is wat links-progressievelingen ook (onder (heel veel) meer) zo anders maakt van rechtse stemmers: het zit in je normen en waarden, in het diepste van je zijn. Het gaat niet om ‘er een slaatje meer uit te slaan voor jezelf’ maar het gaat over je mensbeeld, over hoe we met elkaar om moeten gaan. En daarom doet het veel meer pijn dan wanneer rechts verliest, want tornen aan je normen en waarden doet nu eenmaal meer pijn dan pijn in je portemonnee.
Gelukkig mogen we allebei gaan voelen nu.
Klik om te vergroten...
Zeg je nu met zoveel woorden dat jij, en mensen zoals jij, meer eergevoel en normen en waarden kennen dan een rechts georiënteerde kiezer? Nu is Wilders bij tijd en wijlen een enorme demagoog, maar tering jantje... jij kan er ook wat van. :disrelieved:
ljuv zei:
Trots dat zoveel van jullie (toch) naar de stembus zijn gegaan, al is er zo tegen ons eigen belang ingestemd. En ik ben zelfs een beetje trots op mezelf als ik daar ook maar een klein beetje aan heb mogen bijdragen. Mijn politieke praatjes hoeven jullie nooit te missen, want ook de discussies die buiten verkiezingstijd zijn gevoerd hier zijn politiek. Ik hoop dat dit topic of deze verkiezingen an sich jullie ook een beetje gestimuleerd heeft om buiten de verkiezingen om bezig blijven met hierover lezen, nadenken, schrijven
 Ik schrok namelijk alsnog best wel van de hoeveelheid reacties van mensen die pas na afgelopen weekeind begonnen met nadenken, of zelfs gísteren pas. Niet omdat ik niet weet dat kiezers in general dit sowieso veel doen, maar wel omdat er vervolgens veel onwaarheden werden verspreid door mensen die zich er nog geen dag in verdiept hebben. Een beetje vaker omkijken naar deze thema’s gaat je bij de volgende verkiezingen helpen om nog beter geïnformeerd een keuze te kunnen maken. Ik zelf zal me in elk geval blijven uitspreken tegen intolerantie en misinformatie op dit forum - of mensen nou feiten willen aannemen of niet.
Klik om te vergroten...
Ik vind het best ontroerend dat je jezelf prijst voor het idee dat je onwetende en kwetsbare leden van een drugsforum hebt geholpen om zich te oriënteren op het gebied van politiek. Wat een zelfoverschatting hey! :) Ik had echter het gevoel dat het meer neigde naar indoctrinatie.
ljuv zei:
Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het tijd is dit topic te sluiten. Dit is een verkiezingstopic en de verkiezingen zijn voorbij. Daarbij: helaas is dit topic van een informatief topic naar een heel ongezellig meningen topic gegaan. Daar is op zich niks mis mee, maar enkelingen zijn er hier alleen maar om sneren uit te delen en ons te verdelen en dat wil ik niet fasciliteren. @mods, ik weet niet of je dit als topic starter mag vragen, maar wat mij betreft mag er een slotje op. Er zijn genoeg andere plekken waar we met elkaar in discussie kunnen. Ik hoop met een beetje meer wederzijds respect dan hier.
Klik om te vergroten...
Dit lijkt me een goed idee. Wat me opviel, is dat je heel begripvol en meegaand was totdat je een weerwoord kreeg. Je probeert de schijn van objectiviteit op te houden, maar daar ga je in je beginpost al meteen de mist in. En dat is gewoon een beetje hypocriet. Mensen die ervoor uitkwamen dat ze rechts stemden, probeerde je bij voorbaat van gedachten te laten veranderen. En dat mag hoor, maar hieruit blijkt niet direct dat je andere meningen, opvattingen en ideeën accepteert.

Ik ben bij deze ook weg. Ik heb mijn zegje wel gedaan. Als je weer eens mensen probeert te beĂŻnvloeden zal ik je vermoedelijk weer een weerwoord geven. En geniet van je FĂŒhrer-complexje, meid!

Geef me een ban lieve @Roze Olifant! Voor altijd!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben zo ontzettend blij dat ik me niet meer zoveel bezig houd met nieuws en politiek. Dit was voor mij reden om weer aan de alfa te gaan hoor, als ik nog zo'n nieuwsfetisj had als een paar jaar terug.😂


Roze Olifant zei:
Dat vind ik nog het meest verdrietige van alles: dat dit blijkbaar het resultaat is van democratie.
Klik om te vergroten...

Dat is het mooie en het lelijke van democratie tegelijk. Wat het wel vrij zuur maakt is dat een partij die van oorsprong polariserend is, nu wint door een iets mildere toon aan te slaan. Maar zijn ze de komende vier jaar ook zo mild? We gaan het zien.

Ik ben om deze reden ook fel tegen een bindend referendum. Je moet wel kennis van zaken hebben om zinnig te kunnen stemmen. En daar wordt niet op getoetst (in de tweede kamer overige ook niet hoor haha)

-

Over democratie gesproken:

Ben ik de enige die het toch een beetje engig vind dat een partij zonder leden er vandoor gaat met de verkiezingswinst?

Hoe wordt nu de partijkoers bepaalt?

Hebben we te maken met een mooi democratisch plan wat op tafel komt. Of een democratisch verkozen dictator?
(Ja die woorden zijn erg extreem, maar jullie snappen misschien wel wat ik bedoel. Binnen de partij zelf is er weinig inspraak van anderen)


En dit, is naar mijn idee, een van de dingen waar Timmermans dus aan refereert.

Javelin zei:
Hij gaat de democratie verdedigen. Wilders werd juist door de democratie uitgekozen! Zeg gewoon eerlijk, meneer Timmerman, dat je ambitieus zieltje het verlies niet aan kan.
Klik om te vergroten...

Ach... Ik ga me er niet druk om maken. Ik zie de komende vier jaar wel in de praktijk wat het voor me gaat betekenen.
Al maak ik me wel een klein beetje zorgen over de bestaanszekerheid van mijn eigen werk. Maar dat merken we pas ver na die vier jaar.
M
Mevrouw PlĂžpLid
01-01-2024, 00:00
#8
SandervG zei:
Wist ik veel dat je er alleen bijhoort als je drugs gebruikt.
Klik om te vergroten...
Dat is zeker niet waar. We hebben leden die recreatief gebruiken, leden de problematisch gebruiken, leden die sporadisch gebruiken, leden die gestopt zijn met gebruiken en in herstel zijn, leden die informatie opdoen over of steun zoeken in de omgang met (een naaste met een) verslaving en vast ook leden die geen drugs gebruiken, maar er wel over lezen.

De gemene deler is een interesse, op welk vlak dan ook, in drugs.

En al die verschillende mensen zijn hartstikke welkom. Ook iemand mee komt babbelen in de community maar geen drugs gebruikt, is hartstikke welkom (we doen immers geen bloed- urine- of alcoholtest uit als toelatingstest tot het forum).

Wat wél voorop staat is dit:
Screenshot_2023-11-23-13-04-36-608-edit_com.android.chrome.jpg
Eenieder die daaraan bijdraagt is welkom. En daar gaat het in jouw geval mank. Met je continue cynische gedrag, je denigrerende taal richting een aantal mensen, je polariserende posts, creëer je een onveilige plek. Daar hebben we ook een forumregel over:
Screenshot_2023-11-23-13-05-40-052-edit_com.android.chrome.jpg

Die ban van 7 dagen heb je al gehad. Daarna nog eens diverse waarschuwingen. Na de toon die je aanslaat in je laatste post is het enige juiste om te doen dan ook een permanente ban. Je hebt inmiddels meer dan duidelijk genoeg gemaakt je niet te willen conformeren naar de (naar mijn idee vrij normale) gedragsregels die we op het forum hanteren.

Een heel klein beetje pech voor jou, want je krijgt je ban niet omdat je hem vrijwillig aanvraagt en niet van Roze Olifant. Maar vanwege je gedrag en van mij.

Laat voor iedereen duidelijk zijn dat dit een ban is op grond van gedrag, en NIET op grond van politieke voorkeur.

SandervG zei:
Hoeveel gebruik jij en wat gebruik je dan precies Mevrouw Plop?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen idee wat die vraag hier terzake doet. Maar anyway: ik gebruik af en toe psychedelica (laatste keer LSD zag ik uuuren lang @Roze Olifant 😍😍😍), blow af en toe, drink af en toe. Op het forum kwam ik terecht door deze twee dingen, maar toen ik een account aanmaakte viel ik in het ontzettend warme bad van de community erachter.

En nu ben ik hier voor de gezelligheid, om te leren en te adviseren over verantwoord drugsgebruik en om mee te denken met zij die strugglen met drugsgebruik. Ohja en om samen met de andere mods het forum veilig en gezellig te houden.

Hopende u zo voldoende te hebben geĂŻnformeerd wens ik u het beste,

Joe!
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mevrouw PlĂžp zei:
Die ban van 7 dagen heb je al gehad. Daarna nog eens diverse waarschuwingen. Na de toon die je aanslaat in je laatste post is het enige juiste om te doen dan ook een permanente ban. Je hebt inmiddels meer dan duidelijk genoeg gemaakt je niet te willen conformeren naar de (naar mijn idee vrij normale) gedragsregels die we op het forum hanteren.
Klik om te vergroten...
Ik heb toch al gezegd dat ik een permanentje wil hebben, doos. Ik had 'm het liefste van Olifant gehad, want jij bent zo'n meeloopster. Er komt nooit iets boeiends uit jouw pen.

Joe!
T
TootjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mevrouw PlĂžp zei:
Dat is zeker niet waar. We hebben leden die recreatief gebruiken, leden de problematisch gebruiken, leden die sporadisch gebruiken, leden die gestopt zijn met gebruiken en in herstel zijn, leden die informatie opdoen over of steun zoeken in de omgang met (een naaste met een) verslaving en vast ook leden die geen drugs gebruiken, maar er wel over lezen.

De gemene deler is een interesse, op welk vlak dan ook, in drugs.

En al die verschillende mensen zijn hartstikke welkom. Ook iemand mee komt babbelen in de community maar geen drugs gebruikt, is hartstikke welkom (we doen immers geen bloed- urine- of alcoholtest uit als toelatingstest tot het forum).

Wat wél voorop staat is dit:
Bekijk bijlage 55424
Eenieder die daaraan bijdraagt is welkom. En daar gaat het in jouw geval mank. Met je continue cynische gedrag, je denigrerende taal richting een aantal mensen, je polariserende posts, creëer je een onveilige plek. Daar hebben we ook een forumregel over:
Bekijk bijlage 55425

Die ban van 7 dagen heb je al gehad. Daarna nog eens diverse waarschuwingen. Na de toon die je aanslaat in je laatste post is het enige juiste om te doen dan ook een permanente ban. Je hebt inmiddels meer dan duidelijk genoeg gemaakt je niet te willen conformeren naar de (naar mijn idee vrij normale) gedragsregels die we op het forum hanteren.

Een heel klein beetje pech voor jou, want je krijgt je ban niet omdat je hem vrijwillig aanvraagt en niet van Roze Olifant. Maar vanwege je gedrag en van mij.

Laat voor iedereen duidelijk zijn dat dit een ban is op grond van gedrag, en NIET op grond van politieke voorkeur.


Ik heb geen idee wat die vraag hier terzake doet. Maar anyway: ik gebruik af en toe psychedelica (laatste keer LSD zag ik uuuren lang @Roze Olifant 😍😍😍), blow af en toe, drink af en toe. Op het forum kwam ik terecht door deze twee dingen, maar toen ik een account aanmaakte viel ik in het ontzettend warme bad van de community erachter.

En nu ben ik hier voor de gezelligheid, om te leren en te adviseren over verantwoord drugsgebruik en om mee te denken met zij die strugglen met drugsgebruik. Ohja en om samen met de andere mods het forum veilig en gezellig te houden.

Hopende u zo voldoende te hebben geĂŻnformeerd wens ik u het beste,

Joe!
Klik om te vergroten...
Gesproken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
SandervG zei:
Ik heb toch al gezegd dat ik een permanentje wil hebben, doos. Ik had 'm het liefste van Olifant gehad, want jij bent zo'n meeloopster. Er komt nooit iets boeiends uit jouw pen.

Joe!
Klik om te vergroten...

Nou ff dimmen he!

Ik heb het wel met je te doen hoor. Ik vraag me altijd af wat voor onzekerheden iemand heeft dat je met zulk gedrag mensen op afstand moet houden.

Wat kan er nu zĂł pijnlijk zijn dat je jezelf zo boven anderen moet plaatsen en zo denigrerend naar anderen bent?

Ik herken het hoor. Ik had er zelf vroeger ook een handje van (soms misschien nog steeds wel).

Een ding weet ik wĂšl. Als ik 's avonds in m'n bed lag, voelde ik me kut over m'n eigen gedrag. Gelukkig heb ik daar geen last meer van.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Ey - ik heb niemand hier uitgelachen of wat dan ook over (al dan niet infantiele) meningen of ontwetendheid. Als ik m’n gevoelens over de uitslag deel verwacht ik hetzelfde terug. Ik ben altijd heel eerlijk en respectvol hier dus ik verdien dat ook van jullie, of jullie het nou eens zijn of begrijpen of niet: period.
Blijkbaar werkt het polariserende toontje van Wilders nu al door.

Allereerst: mocht je nou mee lezen en je net zo verschrikkelijk voelen als ik maar dat niet willen delen: we got this, i got your back. Mocht je nou meelezen en zien dat meer dan een derde van het land, en een nog veel groter deel van dit forum je bestaan ontkennen, je religie demoniseren, wat dan ook: je hoort erbij en bij mij ben je altijd welkom.

Iedereen die PVV gestemd heeft of anderszins blij is met de uitslag: gefeliciteerd. Er zijn zoveel cynische dingen die ik liever zou willen zeggen, maar dat heeft niet zo’n zin en is inderdaad niet heel sportief. Ik hoop dat jullie en jullie leiders waar kunnen maken waar zo naar gezocht wordt. Ik hoop dat jullie geen spijt krijgen van welke koers nu voor gekozen is.

Mijn verdriet, angst en frustratie zit op veel plekken, maar vooral in wat dit betekent voor moslimhaat. Wat overigens gepaard gaat met antisemitisme, waar mijn angst al ongelofelijk voor groeide afgelopen maand. Ik kan niet geloven dat zoveel mensen over dĂ©ze “schaduw” heen kunnen stappen. Maar weet wel: dat doen de meeste mensen ook niet. Deze verkiezingszege komt niet voort uit het feit dat meer dan een derde van Nederland een racist is: dat weiger ik te geloven, en dat blijkt ook uit veel onderzoek. Zo zijn ook de meeste mensen niet tegen klimaatmaatregelen. Hoe dat zich komende tijd gaat ontwikkelen, vind ik wel heel spannend en eng. Maar vergeet niet: ook meer dan een derde van Nederland wil absoluut geen Wilders als premier. Sla de handen ineen met hen, laat je niet wegslaan door mensen die ons proberen te verdelen💕✹
Bekijk bijlage 55422

Racisme, populisme en fascime zijn niet iets dat je ‘vindt’ dat er is: het zijn termen die een wetenschappelijke normering kennen en Wilders haalt ze met vlag en wimpel. Als je op dergelijke partijen stemt, ben je erin getrapt: zo simpel is het ook. Maar populisme bewijst zich dan ook keer op keer zeer succesvol te zijn.
Voor alle “dit is ook democratie” reacties: dat klopt. Daar hebben jullie helemaal gelijk in. Maar fascisme en populisme brengen wel diezelfde democratie in gevaar. Dus dat zij vanaf nu verdedigd moet worden, is ook niets aan gelogen. Deze tegenlicht aflevering laat wel goed zien hoe fragiel een democratie kan zijn, en wat er nu op veel plekken in de wereld gebeurt:
www.vpro.nl

Kijk hier de Tegenlicht-uitzending Maak 't simpel

Van toeslagenaffaire tot woningentekort, van erfpacht tot uitvoeringsorganen. Noem een overheidsdossier en het zit muurvast. Waar de meeste vingers wijzen naar de politiek, wordt de echte reden niet vaak genoemd: we hebben alles te complex gemaakt. VPRO Tegenlicht werpt een blik op vastgelopen...
www.vpro.nl www.vpro.nl
Verder moeten we allemaal nog maar zien hoe het gaat. Formeren over rechts gaat ook echt niet zomaar makkelijk zijn. Het PVV beleid uitvoeren net zo min, want het gaat tegen de rechtstaat in. Dat de formatie klapt en we alsnog op centrumlinks uitkomen is ook een heel reeële optie
 Toch zou ik blijer zijn als deze uitslag zal betekenen dat het verschil tussen links en rechts weer écht zichtbaar wordt, in plaats van het jarenlange middenpolitiek dat net zo gevaarlijk kan zijn maar dit minder blootlegt. En daarmee doen we ook veel meer recht aan de verkiezingsuitslag. We are going to maak it mee. En ja inderdaad: de politiek is er 80 keer interessanter door geworden, ook voor linkse droeftoeters. We komen er wel.


Als je dat nou de volgende keer opzoekt voor je gaat stemmen, dan heb je er nog wat aan. Maargoed: PVV is tegen het gedoogbeleid. Hij is ook niet mild in de media over verslavingsproblematiek. Dus behalve niet-autochtone Nederlanders, mag het gros van dit forum er ook instikken volgens mr. President.


Meh. Hoe meer je ervan begrijpt hoe meer het je gaat raken. Dat is wat links-progressievelingen ook (onder (heel veel) meer) zo anders maakt van rechtse stemmers: het zit in je normen en waarden, in het diepste van je zijn. Het gaat niet om ‘er een slaatje meer uit te slaan voor jezelf’ maar het gaat over je mensbeeld, over hoe we met elkaar om moeten gaan. En daarom doet het veel meer pijn dan wanneer rechts verliest, want tornen aan je normen en waarden doet nu eenmaal meer pijn dan pijn in je portemonnee.
Gelukkig mogen we allebei gaan voelen nu.


Ik moet ook grote moeite doen om hier niet een heel sarcastische “héél graag gedaan” op te reageren, maar dat zou geen recht doen aan dit topic of waar ik het voor deed. Ik ben heel blij en trots om te zien dat het toch een aantal mensen meer over onze maatschappij en politiek heeft doen nadenken. Trots dat zoveel van jullie (toch) naar de stembus zijn gegaan, al is er zo tegen ons eigen belang ingestemd. En ik ben zelfs een beetje trots op mezelf als ik daar ook maar een klein beetje aan heb mogen bijdragen. Mijn politieke praatjes hoeven jullie nooit te missen, want ook de discussies die buiten verkiezingstijd zijn gevoerd hier zijn politiek. Ik hoop dat dit topic of deze verkiezingen an sich jullie ook een beetje gestimuleerd heeft om buiten de verkiezingen om bezig blijven met hierover lezen, nadenken, schrijven
 Ik schrok namelijk alsnog best wel van de hoeveelheid reacties van mensen die pas na afgelopen weekeind begonnen met nadenken, of zelfs gĂ­steren pas. Niet omdat ik niet weet dat kiezers in general dit sowieso veel doen, maar wel omdat er vervolgens veel onwaarheden werden verspreid door mensen die zich er nog geen dag in verdiept hebben. Een beetje vaker omkijken naar deze thema’s gaat je bij de volgende verkiezingen helpen om nog beter geĂŻnformeerd een keuze te kunnen maken. Ik zelf zal me in elk geval blijven uitspreken tegen intolerantie en misinformatie op dit forum - of mensen nou feiten willen aannemen of niet.

Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het tijd is dit topic te sluiten. Dit is een verkiezingstopic en de verkiezingen zijn voorbij. Daarbij: helaas is dit topic van een informatief topic naar een heel ongezellig meningen topic gegaan. Daar is op zich niks mis mee, maar enkelingen zijn er hier alleen maar om sneren uit te delen en ons te verdelen en dat wil ik niet fasciliteren. @mods, ik weet niet of je dit als topic starter mag vragen, maar wat mij betreft mag er een slotje op. Er zijn genoeg andere plekken waar we met elkaar in discussie kunnen. Ik hoop met een beetje meer wederzijds respect dan hier.

Hoop boven haat lieverds💕✹
Ik blijf daar in geloven.
Klik om te vergroten...
Well said! En veel dank voor de inspiratie en oneindige moeite die je in dit topic hebt gestopt.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#13
SandervG zei:
Ik heb toch al gezegd dat ik een permanentje wil hebben, doos. Ik had 'm het liefste van Olifant gehad, want jij bent zo'n meeloopster. Er komt nooit iets boeiends uit jouw pen.

Joe!
Klik om te vergroten...
Jammer edoch niet verrassend
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#14
SandervG zei:
Ik heb toch al gezegd dat ik een permanentje wil hebben, doos. Ik had 'm het liefste van Olifant gehad, want jij bent zo'n meeloopster. Er komt nooit iets boeiends uit jouw pen.

Joe!
Klik om te vergroten...
Ik vond je opmerkingen best scherp en interessant. Jij bent zeker niet dom en vaak to the point. Maar je laatste commentaar, deze dus, heeft veel meer over jou gezegd dan de andere 100. Ik zou het minder jammer vinden als je gewoon dom was .
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15

Alfaaaaa hammmmmm 😉

Laten we maar afsluiten dan.

Nu op naar de sinterklaas gedichtjes!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Oké - heel erg spijt dat ik de negeerknop tijdelijk had uitgezet want ik maak het mezelf heel moeilijk niet te reageren. Al eerder aangegeven: politiek doet me veel, de uitslag doet me veel, dus Sanders reacties doen me veel. Door de handdoek in de ring te gooien na mijn reactie is het alleen maar duidelijker geworden dat hij of zij hier alleen was om verdeeldheid in dit topic te zaaien en ik blijf een sterk vermoeden houden dat hier iets persoonlijks achter zit (zat?).

Ik ga dan ook niet overal op in. Maar wel dit:
- Ik heb altijd heel duidelijk aangegeven waar mijn mening begint en mijn kleurloosheid eindigt. Ik heb niemand geprobeerd te overtuigen van mijn eigen overtuigingen en ik vind het best kwalijk dat ik zo word afgeschilderd. Ik ben ook best bereid te leren als mensen me hierop wijzen met een duidelijke onderbouwing, maar van alleen geroep word ik niet wijzer. Ook in mijn openingspots ben ik duidelijk over wanneer ik over mijn angst sprak, en wanneer ik me op feiten beriep. Tuurlijk: ik heb ook dingen uit de campagne gedeeld die me verbaasde, irriteerde of juist strijdbaar maakte, maar op die momenten heb ik heel expliciet benoemd waarom ik denk dat mijn overtuiging de juiste is. Hier ben ik altijd eerlijk over geweest. In tegenstelling tot een (S)ander hier. Ik was ook heel geïnteresseerd een meegaand bij de eerste reacties als zijnde ‘tegenspraak’ van Sander: ik houd juist van die discussies. Dat weten de meesten hier ook wel. Ook ik leer daar (elke dag) van. Maar ik werd minder meegaand omdat het respectloos begon te worden, feiten verdraaid werden, en omdat ik hem om meerdere reden niet vertrouwde. Dit laatste heb ik in DM met hem geprobeerd op te lossen, maar dat lukte helaas niet dus dan houdt het bij mij een beetje op.
Ik heb in dit topic en privé gesproken met forummers en andere mensen die haaks op mijn ideologie staan en hun ideologie ook in diens waarde gelaten. De democratie en rechtstaat zijn mij heiliger dan mijn eigen mening.
Bedankt voor de reacties van mensen die dit wel zagen, en oprecht: ik sta er voor open als jullie tips hebben (:

- De PVV is wel degelijk fascistisch, hier is de politieke wetenschap onverdeeld over.
O.b.v. de amnesty link: “een ideologie die massaliteit, menselijke ongelijkheid, absoluut leiderschap, streven naar macht, nationalisme en geweld verheerlijkt” Vertel mij maar op welke van deze classificeringen Wilders geen punt scoort...
Inderdaad:
1. absoluut leiderschap —> in de vorm van een partij zonder leden met maar 1 leider (sounds familiar?)
2. menselijke ongelijkheid —> moslims zijn geen/ mindere mensen
3. streven naar macht —> zie campagne
4. nationalisme —> alla “Nederland eerst, Nederland weer voor de Nederlander” etc
Nogmaals: het is geen mening. Het is gewoon zo. Het is ook nog eens niet zo moeilijk te bewijzen: het staat een voor een letterlijk in de partijprogramma’s. Al jaren.
Wat jullie ervan vinden dat er een populistisch fascistische partij de grootste is, dĂĄt is aan jullie zelf.

Ik zoek een fragment van de NOS van vannacht waarin een onderzoeker gespecialiseerd in opkomst van populistische en extreme partijen hier heel goede voorbeelden van geeft - maar ik weet haar naam niet dus dat is een beetje lastig. Als ik het heb zal ik dit alsnog delen.

- Uitspraken over “die formatie gaat er sowieso komen hoor” zijn simpelweg gegrond op niets. Het is heel duidelijk dat welke formatie dan ook gewoon heel moeilijk gaat worden. Dat heeft niets met mijn wishfulthinking te maken (zoals ik al aangaf hoop ik meer op een (extreem)rechts kabinet dan dat de PVV weer genegeerd wordt. Met dat laatste zijn “we” op links later verder van huis geloof ik namelijk). Maar het is overduidelijk dat formeren lastig wordt - alleen al door het lage aantal zetels dat de PVV in de EK heeft (4) samen met NSC (0). Zelfs met de EK zetels van BBB blijft dit een opgave. De VVD zal ook niet staan te springen om te regeren: dat was al af te lezen aan Dilan en haar woorden gisterenavond. En zo zijn er nog VEEL meer factoren die hierin meespelen. Politiek is niet makkelijk. Dat bleek rondom de verkiezingen al. Maar het formatiespelletje is nog minder makkelijk.
PERSOONLIJK vind ik het dan ook echt een domme uitspraak hier makkelijk over te denken, en met mij zijn veel politiek duiders.

- En nogmaals: zo massaal als de voorstanders van de PVV zijn, zijn ook de tegenstanders. Een derde en een derde. Dus nee: “NeDeRlAnD” is niet klaar met links, minstens een derde van de kiezers niet. En een ander deel (buiten die twee derdes) is daarbovenop niet blij met extreem rechts, maar willen vasthouden aan het midden.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik pies in mijn broek van de voorlopige prognose!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Gemberthee zei:
Maar vind je klimaat en stikstof ook onzinnig?
Klik om te vergroten...
Ik vind van wel. Maja je vraagt het eigenlijk niet aan mij :lolol:

Just another business model.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
Ik vind van wel. Maja je vraagt het eigenlijk niet aan mij :lolol:

Just another business model.
Klik om te vergroten...
Najaaaaa zeg :tongueout:! Zit ik daar met m'n goede gedrag.

Nouja dan zet ik maar in op max 1 kind per leven op de wereld zetten ofzoiets :wink:
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gemberthee zei:
Najaaaaa zeg :tongueout:! Zit ik daar met m'n goede gedrag.

Nouja dan zet ik maar in op max 1 kind per leven op de wereld zetten ofzoiets :wink:
Klik om te vergroten...
Dat waar China van afgestapt is wegens verdere vergrijzing?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7172737475...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."