#1
Ey - ik heb niemand hier uitgelachen of wat dan ook over (al dan niet infantiele) meningen of ontwetendheid. Als ik mân gevoelens over de uitslag deel verwacht ik hetzelfde terug. Ik ben altijd heel eerlijk en respectvol hier dus ik verdien dat ook van jullie, of jullie het nou eens zijn of begrijpen of niet: period.
Blijkbaar werkt het polariserende toontje van Wilders nu al door.
Allereerst: mocht je nou mee lezen en je net zo verschrikkelijk voelen als ik maar dat niet willen delen: we got this, i got your back. Mocht je nou meelezen en zien dat meer dan een derde van het land, en een nog veel groter deel van dit forum je bestaan ontkennen, je religie demoniseren, wat dan ook: je hoort erbij en bij mij ben je altijd welkom.
Iedereen die PVV gestemd heeft of anderszins blij is met de uitslag: gefeliciteerd. Er zijn zoveel cynische dingen die ik liever zou willen zeggen, maar dat heeft niet zoân zin en is inderdaad niet heel sportief. Ik hoop dat jullie en jullie leiders waar kunnen maken waar zo naar gezocht wordt. Ik hoop dat jullie geen spijt krijgen van welke koers nu voor gekozen is.
Mijn verdriet, angst en frustratie zit op veel plekken, maar vooral in wat dit betekent voor moslimhaat. Wat overigens gepaard gaat met antisemitisme, waar mijn angst al ongelofelijk voor groeide afgelopen maand. Ik kan niet geloven dat zoveel mensen over dĂ©ze âschaduwâ heen kunnen stappen. Maar weet wel: dat doen de meeste mensen ook niet. Deze verkiezingszege komt niet voort uit het feit dat meer dan een derde van Nederland een racist is: dat weiger ik te geloven, en dat blijkt ook uit veel onderzoek. Zo zijn ook de meeste mensen niet tegen klimaatmaatregelen. Hoe dat zich komende tijd gaat ontwikkelen, vind ik wel heel spannend en eng. Maar vergeet niet: ook meer dan een derde van Nederland wil absoluut geen Wilders als premier. Sla de handen ineen met hen, laat je niet wegslaan door mensen die ons proberen te verdelenđâš

Racisme, populisme en fascime zijn niet iets dat je âvindtâ dat er is: het zijn termen die een wetenschappelijke normering kennen en Wilders haalt ze met vlag en wimpel. Als je op dergelijke partijen stemt, ben je erin getrapt: zo simpel is het ook. Maar populisme bewijst zich dan ook keer op keer zeer succesvol te zijn.
Voor alle âdit is ook democratieâ reacties: dat klopt. Daar hebben jullie helemaal gelijk in. Maar fascisme en populisme brengen wel diezelfde democratie in gevaar. Dus dat zij vanaf nu verdedigd moet worden, is ook niets aan gelogen. Deze tegenlicht aflevering laat wel goed zien hoe fragiel een democratie kan zijn, en wat er nu op veel plekken in de wereld gebeurt:
www.vpro.nl
Verder moeten we allemaal nog maar zien hoe het gaat. Formeren over rechts gaat ook echt niet zomaar makkelijk zijn. Het PVV beleid uitvoeren net zo min, want het gaat tegen de rechtstaat in. Dat de formatie klapt en we alsnog op centrumlinks uitkomen is ook een heel reeële optie⊠Toch zou ik blijer zijn als deze uitslag zal betekenen dat het verschil tussen links en rechts weer écht zichtbaar wordt, in plaats van het jarenlange middenpolitiek dat net zo gevaarlijk kan zijn maar dit minder blootlegt. En daarmee doen we ook veel meer recht aan de verkiezingsuitslag. We are going to maak it mee. En ja inderdaad: de politiek is er 80 keer interessanter door geworden, ook voor linkse droeftoeters. We komen er wel.
Gelukkig mogen we allebei gaan voelen nu.
Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het tijd is dit topic te sluiten. Dit is een verkiezingstopic en de verkiezingen zijn voorbij. Daarbij: helaas is dit topic van een informatief topic naar een heel ongezellig meningen topic gegaan. Daar is op zich niks mis mee, maar enkelingen zijn er hier alleen maar om sneren uit te delen en ons te verdelen en dat wil ik niet fasciliteren. @mods, ik weet niet of je dit als topic starter mag vragen, maar wat mij betreft mag er een slotje op. Er zijn genoeg andere plekken waar we met elkaar in discussie kunnen. Ik hoop met een beetje meer wederzijds respect dan hier.
Hoop boven haat lieverdsđâš
Ik blijf daar in geloven.
Blijkbaar werkt het polariserende toontje van Wilders nu al door.
Allereerst: mocht je nou mee lezen en je net zo verschrikkelijk voelen als ik maar dat niet willen delen: we got this, i got your back. Mocht je nou meelezen en zien dat meer dan een derde van het land, en een nog veel groter deel van dit forum je bestaan ontkennen, je religie demoniseren, wat dan ook: je hoort erbij en bij mij ben je altijd welkom.
Iedereen die PVV gestemd heeft of anderszins blij is met de uitslag: gefeliciteerd. Er zijn zoveel cynische dingen die ik liever zou willen zeggen, maar dat heeft niet zoân zin en is inderdaad niet heel sportief. Ik hoop dat jullie en jullie leiders waar kunnen maken waar zo naar gezocht wordt. Ik hoop dat jullie geen spijt krijgen van welke koers nu voor gekozen is.
Mijn verdriet, angst en frustratie zit op veel plekken, maar vooral in wat dit betekent voor moslimhaat. Wat overigens gepaard gaat met antisemitisme, waar mijn angst al ongelofelijk voor groeide afgelopen maand. Ik kan niet geloven dat zoveel mensen over dĂ©ze âschaduwâ heen kunnen stappen. Maar weet wel: dat doen de meeste mensen ook niet. Deze verkiezingszege komt niet voort uit het feit dat meer dan een derde van Nederland een racist is: dat weiger ik te geloven, en dat blijkt ook uit veel onderzoek. Zo zijn ook de meeste mensen niet tegen klimaatmaatregelen. Hoe dat zich komende tijd gaat ontwikkelen, vind ik wel heel spannend en eng. Maar vergeet niet: ook meer dan een derde van Nederland wil absoluut geen Wilders als premier. Sla de handen ineen met hen, laat je niet wegslaan door mensen die ons proberen te verdelenđâš

Racisme, populisme en fascime zijn niet iets dat je âvindtâ dat er is: het zijn termen die een wetenschappelijke normering kennen en Wilders haalt ze met vlag en wimpel. Als je op dergelijke partijen stemt, ben je erin getrapt: zo simpel is het ook. Maar populisme bewijst zich dan ook keer op keer zeer succesvol te zijn.
Voor alle âdit is ook democratieâ reacties: dat klopt. Daar hebben jullie helemaal gelijk in. Maar fascisme en populisme brengen wel diezelfde democratie in gevaar. Dus dat zij vanaf nu verdedigd moet worden, is ook niets aan gelogen. Deze tegenlicht aflevering laat wel goed zien hoe fragiel een democratie kan zijn, en wat er nu op veel plekken in de wereld gebeurt:
Kijk hier de Tegenlicht-uitzending Maak 't simpel
Van toeslagenaffaire tot woningentekort, van erfpacht tot uitvoeringsorganen. Noem een overheidsdossier en het zit muurvast. Waar de meeste vingers wijzen naar de politiek, wordt de echte reden niet vaak genoemd: we hebben alles te complex gemaakt. VPRO Tegenlicht werpt een blik op vastgelopen...
Als je dat nou de volgende keer opzoekt voor je gaat stemmen, dan heb je er nog wat aan. Maargoed: PVV is tegen het gedoogbeleid. Hij is ook niet mild in de media over verslavingsproblematiek. Dus behalve niet-autochtone Nederlanders, mag het gros van dit forum er ook instikken volgens mr. President.maare hoe zit het nou met het drugs beleid
Meh. Hoe meer je ervan begrijpt hoe meer het je gaat raken. Dat is wat links-progressievelingen ook (onder (heel veel) meer) zo anders maakt van rechtse stemmers: het zit in je normen en waarden, in het diepste van je zijn. Het gaat niet om âer een slaatje meer uit te slaan voor jezelfâ maar het gaat over je mensbeeld, over hoe we met elkaar om moeten gaan. En daarom doet het veel meer pijn dan wanneer rechts verliest, want tornen aan je normen en waarden doet nu eenmaal meer pijn dan pijn in je portemonnee.Ik heb serieus fysiek voelbare pijn van deze verkiezingsuitslag. Dat heb ik nog nooit eerder gehad. Door de zaken te gaan begrijpen, kan ik het wel relativeren denk ik.
Gelukkig mogen we allebei gaan voelen nu.
Ik moet ook grote moeite doen om hier niet een heel sarcastische âhéél graag gedaanâ op te reageren, maar dat zou geen recht doen aan dit topic of waar ik het voor deed. Ik ben heel blij en trots om te zien dat het toch een aantal mensen meer over onze maatschappij en politiek heeft doen nadenken. Trots dat zoveel van jullie (toch) naar de stembus zijn gegaan, al is er zo tegen ons eigen belang ingestemd. En ik ben zelfs een beetje trots op mezelf als ik daar ook maar een klein beetje aan heb mogen bijdragen. Mijn politieke praatjes hoeven jullie nooit te missen, want ook de discussies die buiten verkiezingstijd zijn gevoerd hier zijn politiek. Ik hoop dat dit topic of deze verkiezingen an sich jullie ook een beetje gestimuleerd heeft om buiten de verkiezingen om bezig blijven met hierover lezen, nadenken, schrijven⊠Ik schrok namelijk alsnog best wel van de hoeveelheid reacties van mensen die pas na afgelopen weekeind begonnen met nadenken, of zelfs gĂsteren pas. Niet omdat ik niet weet dat kiezers in general dit sowieso veel doen, maar wel omdat er vervolgens veel onwaarheden werden verspreid door mensen die zich er nog geen dag in verdiept hebben. Een beetje vaker omkijken naar deze themaâs gaat je bij de volgende verkiezingen helpen om nog beter geĂŻnformeerd een keuze te kunnen maken. Ik zelf zal me in elk geval blijven uitspreken tegen intolerantie en misinformatie op dit forum - of mensen nou feiten willen aannemen of niet.Dank aan @ljuv en jouw passie en enthousiasme over politiek. Om vanuit daar dit topic te openen en te blijven voorzien van tips, een eindeloze lijst aan (grappige) kieswijzers en informatie rondom de Tweede Kamer verkiezingen. Ik heb zelfs dit jaar mijn stem op een weloverwogen manier ingezet door mezelf vanuit verschillende hoeken te informeren - yes trots. Ik heb je topic zeer gewaardeerd! Nog even en ik ga je politieke praatjes nog echt missen ook đ
Dat gezegd hebbende denk ik ook dat het tijd is dit topic te sluiten. Dit is een verkiezingstopic en de verkiezingen zijn voorbij. Daarbij: helaas is dit topic van een informatief topic naar een heel ongezellig meningen topic gegaan. Daar is op zich niks mis mee, maar enkelingen zijn er hier alleen maar om sneren uit te delen en ons te verdelen en dat wil ik niet fasciliteren. @mods, ik weet niet of je dit als topic starter mag vragen, maar wat mij betreft mag er een slotje op. Er zijn genoeg andere plekken waar we met elkaar in discussie kunnen. Ik hoop met een beetje meer wederzijds respect dan hier.
Hoop boven haat lieverdsđâš
Ik blijf daar in geloven.

