Oeoeoeoe ik had dit helemaal gemist HOLD MA TITS! (Niet echt - gewoon een uitdrukking van enthousiasme danku).
Want wat had hij dat graag geworden.
Is dat zo ja?
Hij had genoeg reden het premierschap
links te laten liggen haha. En tot die de reacties op zn eigen tweet las wastie ook helemaal niet zo kwaad erover🤷🏻♀️
Maar is zo'n extra parlementair kabinet iets goeds?
Hmm ja naja. De vraag is ook wat er wezenlijk anders is als dat kabinet altijd op een meerderheid in de Kamer kan rekenen. Tis meer gewoon een meerderheidskabinet als altijd met een beetje jeu. Want t wordt wel interessanter als de partijleiders in de kamer gaan zitten en ministers vanuit alle partijen en daarbuiten worden gevraagd. Ik denk dat dat meestal wel iets goeds is ja. Daarnaast zeggen ze ook een akkoord op hoofdlijnen te willen. Dit hebben we vaker gehoord en is nooit gebeurd, maar zo wel dan zou dat betekenen dat meer beslissingen in de Tweede Kamer gemaakt worden, in plaats van door het Kabinet en ik denk dat dat óók iets goed is.
Met andere woorden: in theorie zouden het heel goeie democratische en bestuurlijke vernieuwingen kunnen zijn, maar in de praktijk moeten ze maar bewijzen of ze ook echt vernieuwend te werk gaan, of het alleen een ander naampie hebben gegeven.
Wie heeft hierin de beslissende rol. BBB NSC PVV en VVD samen?
Staatsrechterlijk heeft niemand daar een beslissende rol in haha. Zoals Wilders ook niet een “staatsrechtelijk of democratisch recht” had om premier te worden. Het is wel wat vaak gebeurt, maar het is ook vaak niet gebeurd.
Maarrrrrr. Het initiatief van de formatie ligt bij de grootste partij tot echt blijkt dat ze er niks van kunnen maken, dan gaatie naar de tweede, etc. Dat betekent dat zij dus een soort van het voorrecht hebben om als eerste voorstellen te doen: met wie gaan we proberen te formeren, wie wordt de (in)formateur, wie de premier (wat om die reden dus ook vaak de partijleider van de grootste partij is). Dus het is logisch dat de PVV nu als eerste met een voorstel komt voor wie de premier kan worden. De formatie is pas geslaagd als hij alle formerende partijen daarin mee kan krijgen.