#1
Maar hoezo?Ik vind het persoonlijk een ontzettend zwaktebod en symboolpolitiek als je van te voren al afhaakt.
Kijk: als de VVD nu had gezegd “we doen het niet helemaal niks nada stik erin met je kopvoddentax”. Dan had ik wel gedacht van, ja maar ho eens even jullie hebben 15 jaar lang dit land klaar gemaakt voor en gesmeekt om rechtse kabinetten en dit is heel gek want jullie hebben het vorige kabinet laten vallen op migratie en nu ligt er een oplossing voor je neus die jullie bevalt EN JE NEGEERT KIEZERS.
Nu zegt ze: kiezers hebben gesproken, en we gaan dat volledig faciliteren zonder zelf onze zin door te drukken.
Maar in het geval van bijvoorbeeld D66 of de PvdA: als zij hadden gezegd ‘Tuurlijk zijn we bereid verantwoordelijkheid te pakken en te praten over een akkoord met Wilders’ terwijl ze al lang en breed weten dat er geen akkoord kán komen, dan is dat toch JUIST een symbolische bs uitspraak die de formatie alleen maar kan vertragen?
Als er iemand is die de verbinding heeft geprobeerd op te zoeken deze campagne, is het GL-PvdA wel. Maar als je partij gebouwd is op rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, is het toch niet gek dat je niet samenwerkt met een partij die daar volledig tegenin druist? Het is al sinds jaar en dag duidelijk dat daar geen vruchtbare samenwerking uit komt… Het zou een middelvinger zijn naar de voltallige achterban van hun partijen en ook nog een bedrog naar de PVV kiezers die denken dat ze eruit kunnen komen.Dat er fundamentele extreme verschillen van mening zijn op een aantal punten is ook zeker waar. Maar probeer dan toch de verbinding te blijven zoeken, daar kun je altijd nog meer mee bereiken dan als een kniesoor oppositie te gaan voeren.
Nee… er zijn heel weinig overlappende punten tussen de PVV en partijen als D66, GL-PvdA, Volt, etc. Denk dat je ze op een A4tje kwijt kunt, en daarmee kun je geen land besturen. Het gaat natuurlijk niet alleen over de radicale en discriminerende standpunten richting moslims, maar ook over vrouwenrechten, over klimaat, etc. Dit zijn fundamentele punten voor progressieve partijen. Beetje alsof je de SGP vraagt te stoppen met zeiken over God. En zelfs al zouden ze er wel 5 A4tjes mee kunnen vullen: het zijn nou precies die standpunten waar progressieve partijen ‘niet over hun schaduw’ heen kunnen stappen. Dat zouden ze ook helemaal niet moeten doen, want dat negeren ze een derde van de Nederlanders en hun eigen electoraat.Er zijn echt wel meer overlappende punten dan men zou vermoeden.
Dat er fundamentele extreme verschillen van mening zijn op een aantal punten is ook zeker waar. Maar probeer dan toch de verbinding te blijven zoeken, daar kun je altijd nog meer mee bereiken dan als een kniesoor oppositie te gaan voeren.
Waarom mag je de ene 1/3e Nederlanders wel negeren en de andere 1/3e niet, volgens jou?
Oneens haha. Oké nee trouwens ik ben het ook op heel veel punten met Wilders oneens en het ís geen domme man, maar hij brengt wel domme oplossingen. Hij is slim omdat hij die oplossingen weet te verkopen als goeie oplossingen, maar:Ik ben het op veel punten absoluut niet met Wilders eens maar hij is geen domme man
- het is heel dom om te denken dat een asielstop de woningcrisis oplost (of zelfs merkbaar verbetert)
- het is heel dom om te denken dat je als klein landje als NL uit de EU kan treden zonder grote economische gevolgen
- het is heel dom om de pensioenleeftijd naar 65 terug te draaien zonder dat je ook maar enig idee hebt hoe je dat gaat betalen, want het is een van de aller alles duurste en complexe vraagstukken in tijden. We kunnen het nu al nauwelijks betalen, zegmaar.
En zo kan ik nog wel even doorgaan… Kijk op heel veel principiële punten ben het ik echt een fervent tegenstander, maar als linkse rat geloof ik natuurlijk wel in zijn DOELEN rondom bestaanszekerheid en de zorg e.d. Alleen de manier waarop: daar geloof ik gewoon niet in. Vooral niet door wat economische doorrekeningen hierover laten zien. Dus ik ben wel blij dat de kans groot is dat we dat de komende tijd gaan meemaken, want dan zal hopelijk ook snel duidelijk worden hoe dom het programma daadwerkelijk is.
Ik ook, en ik twijfel er eigenlijk niet aan dat dit ze zal lukken MITS Wilders Milders blijft. Ook tussen NSC en PVV zijn nog heel grote verschillen te overbruggen.ik ben oprecht benieuwd of hij er iets moois van kan boetseren met Omtzigt.
Daarom: formeren is gewoon zo makkelijk niet. Wordt ook echt veel te makkelijk over gedacht: besturen is heel complex.





