Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean blijven!

Clean blijven!

180 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goed gedaan hoor, de verleidingstest met vlag en wimpel doorstaan :)

Dat zijn die verradelijke momenten die je kunnen maken of breken.
Het enigste wat je er van weerhoudt om op van die momenten tóch weer te gaan gebruiken, is je wilskracht. Wat zegt je gevoel op zo'n moment, hoe verloopt je gedachtengang...

Als je er nog niet klaar voor bent om écht nee te zeggen, zal die gedachtengang uiteindelijk leiden tot een goed excuus om het voor jezelf goed te praten, en toch weer te gebruiken.

Van: ohhh, het is zo lekker, 1 keertje maar, dan maakt het toch niet uit.
niemand hoeft het te weten, en van 1 keer raak je toch niet meteen weer verslaafd...

Of, ik ben al zo lang zo goed bezig, ik heb het eigenlijk gewoon verdiend.
Even 1 keertje relaxen, dat moet kunnen toch....

Als er op zulke momenten dit soort gedachtes door je heen gaan, is dat geen goed teken!
En dat kunnen het er hier veel met me eens zijn denk ik.
Wanneer dit soort dingen door je hoofd schieten, duurt het niet lang voor je terugvalt.

Pas wanneer je op van die verradelijke momenten niet alleen met woorden, maar echt met je gedachten overtuigd bent dat je het niet wilt, zul je pas slagen.
Als je op zulke momenten oprecht zoiets hebt van, tuurlijk is het gevoel bij het gebruiken even heerlijk, maar ik weet dondersgoed wat de gevolgen zijn. En dat wil ik NIET.
Dat is het gewoon echt niet waard. Zeker na alles wat ik heb moeten doorstaan om zo ver te komen... Dat alles weggooien voor dat korte lekkere gevoel waarvan je WEET dat je er ENORM spijt van gaat krijgen achteraf....NEE

Natuurlijk zal bij iedereen het allereerst even schrikken zijn... ineens zie je het al weer helemaal voor je hoe je aan het gebruiken bent, hoe lekker het is, en de twijfel.
Heel kort ga je er onbewust toch over nadenken... zal ik het doen?
Maar dan moet er echt binnen een paar minuten de omslag komen.

Het verstand moet dan overheersen, en heel snel de voor en nadelen afwegen.
De conclusie moet dan snel gemaakt worden: Het is het in de verre verste niet waard.
Ik doe het niet.
Als je dan toch nog uren of dagen blijft malen...blijft nadenken van, zal ik het doen...blijft smoesjes verzinnen om het voor jezelf goed te praten... dan is het Clean-Kwartje nog niet gevallen. Dan is de grote ommezwaai naar de échte wil om clean te blijven er gewoon niet, en ga je voor de bijl... zo ben je vorige keren teruggevallen.

Dat is het mooie wat ik ook bij jou lees R@R@, Die knop is bij jou deze keer ook om.
Deze keer ga je NIET terugvallen!
Je zegt het niet alleen met woorden, maar ook met je verstand en je gedachten!

Als het toch door je hoofd blijft spoken... lees nog even je eigen gemaakte lijstje met AL die redenen die je voor jezelf hebt opgeschreven waarom jij NIET gaat gebruiken.
Wat jouw redenen zijn om clean te BLIJVEN.

Die hele lange lijst, met enorm sterke argumenten, die weegt nou eenmaal in de verre verste niet op tegen dat ene keertje toch weer gebruiken met alle bekende gevolgen van dien.
Redenen genoeg om jezelf in een paar seconden te overtuigen dat je de juiste beslissing neemt.
Voor JEZELF! want JIJ hebt dat lijstje gemaakt met dingen die voor JOU belangrijk zijn.

Anyway, want ik zit weer te ratelen op mijn qwerty tot mijn vingertoppen er bloederig af vliegen :wink:
Je mag trots zijn op jezelf dat je deze "test" doorstaan hebt meid.
Wederom een overwinning die je mag toevoegen aan je lijstje met overwinningen!
Want een overwinning dat is het!
Je eerste directe confrontatie sinds je clean bent, en je bent niet teruggevallen!
Dat geeft weer meer zelfvertrouwen dat je bij een eventuele volgende verleiding in de toekomst wederom de juiste beslissing zult maken.

Lekker clean blijven en genieten van het leven! :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lieve Ra, je bent een sterke vrouw !!!!
Het gaat allemaal goed komen. Verder kan ik me bij bovenstaande post aansluiten!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo allemaal, newbies en diehards,

Dit topic begin ik voor alle mensen die helemaal clean zijn, zodat we mensen die het moeilijk hebben met afbouwen of afkicken kunnen motiveren/steunen/een schop onder hun kont kunnen geven/prikkelen etc.!!

Dus: ben je clean en heb je (wijze) woorden van hoop? Schrijf ze hier op!

Het kan van alles zijn: terugvalervaringen, ervaringen waarbij jij beschrijft wanneer jij "het licht zag", waardoor jij dacht: "Nu weet ik zeker dat ik nooit meer ga terugvallen!".

Of misschien ben je zelf nu aan het afbouwen/afkicken? Dan kan je een zelf-motiveer-lijstje maken, zodat je het kan teruglezen als je het moeilijk hebt! Wie weet heeft een ander er ook wat aan en daar is dit forum toch voor!

Misschien zegt dit topic jou helemaal geen bal, maar mij heeft het altijd veel geholpen: peptalk, wijze spreuken etc.

Hier komt mijn eerste:

Je kunt niet falen, tenzij je opgeeft...

En:

Drie keer vallen is geen falen als je vier keer weer opstaat...


Tot slot: ben je meer het type van de "muzikale motivatie"? Kijk dan naar mijn onderschrift: Tony Joe White's "Ain't going down this time..." (Youtube).

Zo, ik heb het spits afgebeten, wie volgt?

Hoihoi! :wave:
L
LeninLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mensen geven meer om je dan je denkt, dus vraag om hulp als je een moeilijk moment hebt. Het is ook geen schande om hulp te vragen.. Mensen die dicht bij je staan hebben veel liever dat je ze s'nachts opbelt voor een babbel dan je s'morgens onder invloed te vinden.

Wees eerlijk tegen jezelf, het helpt niemand als je je gebruik probeert weg te steken.


Het gevoel van heroine te overwinnen is iets dat je nooit vergeet.. alles wordt makkelijker zodra je van dat spul afbent. Vooral mentaal, ik sta nu in het leven met een attitude van 'Als ik heroine kon overwinnen wtf kan mij dan hemelsnaam nog tegenhouden. Je zult verschieten van hoeveel innerlijke kracht je krijgt als je tegen jezelf kan zeggen.. wauw al zoveel maanden zonder! Zelfs na zoveel jaar ben ik nog steeds zo ongelooflijk trots op mezelf elke keer als ik in de spiegel sta en nergens een naaldafdruk zie.
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#5
het is waar ik ben nu al 2 jaar clean van de hero en nu 4 weken van de methadon, ik voel me geweldig het is echt zo'n heerlijk gevoel dat als je wakker word, je je gewoon goed voel ik hoef niet snel me meet te nemen sóchtens omdat ik anders zwetent wakker word om 12 uur omdat het weer is uitgewerkt, ik kan nu op vakantie zonder problemen ik voel me sterk en ben zo trots ik voel me inderdaad dat als ik dat kan overwinnen ik alles kan overwinnen het geeft me echt een geweldig gevoel,
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi allemaal,

Ik heb ook het gevoel dat ik voortdurend met een grote grijns op mijn gezicht rond loop te "huppelkutten". Dat zal Paddo ook wel voelen, denk ik. We zijn even lang clean, ik heb laatste Temgesic (0,2 mg.) op 3 mei jl. geslikt. Ik ben helemaal clean, gebruik geen enkele andere drugs (behalve wat Oxazepam tijdens eerste dagen na afkick).

Mijn man is gisterenavond thuis gekomen en we hebben zo ONWIJS lekker gevreeën, het voelt zó anders om clean te zijn, alsof ik herboren ben, ofzo. Toen ik verslaafd was, was ik best ongeduldig (erg neukgericht om het beestje maar bij z'n naam te noemen) (zoals de meeste mannen, zeg maar :grin: )(lijkt leuk, maar ging mijn man toch wel vervelen op den duur), maar nu voelde ik me echt vrouw. Voorspel? Ik dacht ineens: "Wauw, dat is is lekker!" Zoenen? "Hoe langer hoe beter!" Ja, toch gek dat zonder opiaten zo een groot verschil maakt. Bij mij wel in elk geval. Of ik ben nu gewoon tijdelijk zo halleluja, als dat zo is geniet ik er maar even dubbel van (en mijn man ook, uiteraard :wink: )!

Ik ben ooit eerder 3 jaar clean geweest (vanaf 1e week zwangerschap eerste kindje) en was toen ook zo lyrisch en megablij, maar dacht toen dat het van de zwangerschapshormonen kwam. Dat is dus niet zo, want ik voel het nu precies zo (tenzij ik nu zwanger ben en het nog niet weet :grin: ).

Ik ben net mijn dealer tegengekomen. Hij zei: "Je ziet er goed uit, R@r@!" Ik (heel overdreven blij): "Ja, het gaat ook héél erg goed, ik ben clean!" Hij vroeg dus of ik zijn nieuwe nummer "nog wil hebben". En ik was zo blij dat ik heel gemeend en rustig kon zeggen: "Nee, dank je, ik blijf clean." I passed the test, jawel! :rock: :rock: :rock:

Hoi! :wave:
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Prachtig topic eigenlijk, hoop echt voor iedereen hier dat jullie kunnen volharden in het clean blijven. Blijf hier praten in dit topic over alle dingen des levens waar jullie vroeger minder genot uit haalden, daar zul je nu des te meer genot van hebben

keep up the good work!
J
JoekeBouwsemaLid
01-01-2024, 00:00
#8
goed gedaan! maar

r@r@77 zei:
Hij zei: "Je ziet er goed uit, R@r@!"
Klik om te vergroten...

"Je ziet er goed uit, Rapestaartjerapestaartje!" ? :confused:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#9
baaight zei:
"Je ziet er goed uit, Rapestaartjerapestaartje!" ?
Klik om te vergroten...

"R@r@ hoe heet je dan? Niemand weet, niemand weet , dat ik Repelsteeltje heet..." :grin:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#10
r@r@77 zei:
Niemand weet, niemand weet , dat ik Repelsteeltje heet..." :grin:
Klik om te vergroten...

Jawel, ik ben denk ik de enigst die jouw echte identiteit kent: Tepelstreeltje :grin:
J
JoekeBouwsemaLid
01-01-2024, 00:00
#11
ah dat verklaard een boel allemaal, succes met clean blijven :rock:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#12
FEAR CAN HOLD YOU PRISONER, HOPE CAN SET YOU FREE!!!

Behoefte aan een schop onder je kont?

Lees het boek of kijk de film: "The Shawshank Redemption" (Stephen King).

Ik zou zeggen: "Fear WILL hold you prisoner, hope WILL set you free!"

VRAAG AAN ALLEN: IK WIL MIJN AVATAR VERANDEREN (WANT IK GA NOOIT MEER OP MIJN BEK (ALTHANS, NIET MET DRUGS) IN DIE POSTER VAN SHAWSHANK MET TIM ROBBINS IN DE REGEN, MÉT DAARBIJ DE TEKST "FEAR CAN HOLD..."ETC.

LUKT ME NIET, DIGIBEET, GEEF MIJ MAAR 'T KOFSCHIP :wink: , DUS WIE KAN ME HELPEN MET CONCRETE AANWIJZINGEN (STAPJE VOOR STAPJE)?

Hoi! :wave:
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hey Ra,

Alles ok? :confused:
Maak me een beetje zorgen, alhoewel, jij bent een sterke meid!!
Liefs,
Nina :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Yoro zei:
r@r@77 zei:
Niemand weet, niemand weet , dat ik Repelsteeltje heet..." :grin:
Klik om te vergroten...

Jawel, ik ben denk ik de enigst die jouw echte identiteit kent: Tepelstreeltje :grin:
Klik om te vergroten...

Nee hoor, Yoro, zijn er nog een paar die mijn vertrouwen hebben gewonnen, tja, wie zijn dat... R@r@???

Tip: ga Hyven, dan gaat er een wereld voor je open...
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#15
:tearsofjoy: zo bedoelde ik het niet rara, ik bedoelde echt TEPEL STREELTJE :grin:
Als in: strelen over een rondborstig tepeltje :)
Leek mij een mooiere naam dan repelsteeltje, en tevens wel toepasselijk :wink:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Yoro zei:
Als in: strelen over een rondborstig tepeltje
Klik om te vergroten...

"Rondborstje tik tik tik tik tegen het raam, laat mij erin, laat mij erin..." :grin:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: FEAR CAN HOLD YOU PRISONER, HOPE CAN SET YOU FREE!!!

r@r@77 zei:
IK WIL MIJN AVATAR VERANDEREN (WANT IK GA NOOIT MEER OP MIJN BEK (ALTHANS, NIET MET DRUGS) IN DIE POSTER VAN SHAWSHANK MET TIM ROBBINS IN DE REGEN, MÉT DAARBIJ DE TEKST "FEAR CAN HOLD..."ETC.
Klik om te vergroten...

Lijkt me aardig gelukt zo R@R@ :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hé Yoro,

Ja, mooi is hij, hè?

Ik zat ff te denken aan wat je zei over Aka en Eend en vroeg me af wat jij onder clean verstaat. Ik bedoel niet nu hoor, drink die fles wodka maar lekker leeg, het is nu ff voor het goede doel.

Maar goed, voor mij is clean ook echt helemaal clean. Nou heb ik makkelijk praten, want ik gebruik geen enkele andere drugs of alcohol (alleen jaren geleden kort aan het basen geweest). Ik heb het ooit wel allemaal geprobeerd hoor (1x LSD, 1x XTC, 2x geblowed, alcohol in studententijd), maar ik heb die roes van al die troep nooit lekker gevonden en dat scheelt een hoop. Hoef ik nooit bang te zijn dat ik de ene verslaving voor de andere inruil.

Dus als ik eenmaal clean ben, is er geen andere verleider die op de hoek ligt te loeren.

Ik moet nu nog wel echt aan mezelf wennen, mijn eigen "ik" dus. Ik was vergeten dat ik van nature best enthousiast, maar ook druk kan zijn. Ik heb geen ADHD ofzo, maar het is wél altijd druk in mijn hoofd. Mijn man kan 's avonds gewoon zijn ogen dicht doen en dan slaapt hij binnen 5 minuten. Ik begrijp eçht niet hoe hij dat doet. "Je moet gewoon nergens aan denken", zegt hij dan. Maar dat kan ik dus niet, hoe kan je nou nergens aan denken? Als ik dat probeer, gaat het als een mantra door me heen "ik mag nergens aan denken" en tegelijkertijd denk ik, op een soort andere frequentie, alweer aan veel andere dingen (die ik dan als een film voorbij zie schieten).

Wennen aan mezelf dus ja. Maar nog steeds geniet ik van het clean zijn. Jij moet het ook meemaken, daar zal ik zoveel aan meehelpen als ik kan!

Het is toch eigenlijk zwaar gestoord dat het leven zó mooi is en dat we opzettelijk dat gingen vervagen met die troep? Ik snap dat nu echt niet meer. En ook als er nu iets ergs zou gebeuren, met één van mijn kinderen ofzo, zou ik juist helder willen blijven.

Ik wil niet meer, het is genoeg geweest. Ik heb geen trek meer gehad en ik denk dat dat komt omdat ik nu écht die knop heb omgedraaid. Ja, ik hoor sommigen denken: jaja, dat zal wel,. maar het is echt zo. Ik hoef ook niemand te overtuigen, ik weet het zelf. En dat geeft zo'n onafhankelijk en krachtig gevoel. Ik kan niet alles aan, dat zal ik nooit zeggen, maar ik zal niet meer terugvallen in opiaten, dat is zeker!

Hoihoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ha die R@,

Fijn te horen dat je zo vastberaden bent om de rest van je leven opiaatvrij te blijven! :)

Zoals je zelf al zegt is clean zijn voor iedereen anders.
Wat ikzelf onder clean versta:

Totaal geen opiaten, geen heroine, meet bupe of iets dergelijks.
Niets geen Benzo's meer.
Geen jointjes meer roken (wat trouwens al weer aan half jaar geleden is.)
Alcoholisch gezien is dat voor mij eens of 2x per maand.
Niet wekelijks en dus al zeker niet dagelijks dus.'
Voor mij betekent dat qua alcohol dus geen geheel onthouding.
Dat durf ik wel aan omdat ik wat dat betreft nog nooit verslavingsgevoelig ben geweest.
En als ik aan mezelf merk dat ik ieder weekend of zelfs al doordeweeks begin te drinken zal ik zeker aan de bel trekken en daar ook volledig mee stoppen.

Vanavond drink ik puur en alleen om mijn lichaam wat rust te gunnen deze laatste weken.
Niet iedere dag, maar een keertje op een zaterdagavond om een keer een goede nachtrust te krijgen nu ik die zo hard nodig heb is voor mij "ongevaarlijk".
Ik heb al zo'n 8 jaar, en nog steeds dagelijks van heel dichtbij gezien wat alcolisme doet.
Genoeg dus om nooit in die valkuil te lopen.
Daar loop ik met een grote bocht omheen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik helemáal stop met lopen.
Dan drink ik op een avond als vandaag liever een paar glaasjes wodka voor het slapen gaan, dan andere dingen waar ik minder zeker van ben dat ik daar zo ongevoelig voor ben.
Met benzo's bijvoorbeel weet ik van mezelf dat ik daar dus wél erg mee op moet passen.
En dat ik wanneer ik eenmaal clean ben daar net zo goed als van de heroine ook voorgoed afscheid van moet nemen.

Gr, Yoro :wave:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#20
ik heb bewondering voor mensen die na lange tijd clean worden en vooral blijven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."