Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean blijven!

Clean blijven!

180 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#1
Inderdaad. Die smaak; alsof je een vale gier hebt gebeft :grin: vond ik ook heerlijk. In het begin was dat wel wennen, uiteindelijk waren de geur en smaak juist de sterkste verlangens / herinneringen naar Hero.
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goed dat je het nu wat positiever benaderd, want het feit blijft staan dat je 5 mnd. clean bent(op dat ene trekje na dan).
Onthou maar goed hoe niet lekker het was en hoe ziek je er van werd mocht je weer trek krijgen. Bij mij hielp dat altijd(en nog steeds) erg goed. Word zelfs al misselijk bij de gedachte aan die vieze smaak van dope. Weet niet hoe het nu is (ben er al 2 jaar uit) maar de dope van de laatste jaren is soms zo sterk en goor van smaak dat je letterlijk kotsziek wordt van een trekje als je al een tijdje clean bent. Misschien alleen maar goed voor ons om het dan maar vooral te laten. Of misschien word ik oud en kan ik er niet goed meer tegen!?

En ja, toch effe die rust in je kop is erg lekker. Dat is toch vooral blijkbaar waarom we verslaafd zijn geraakt en dat onrust en teleurstellingen in ons leven grote valkuilen zijn.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ook weer heel herkenbaar ja: het kotsmisselijk worden als je aan de geur denkt.

Toen ik jaren geleden nog shotte gaf ik altijd over tijdens het klaarmaken van mijn shot. Beetje goor verhaal: maar tijdens het bereiden had ik dus naast de bank waar ik zat, een kotsbakje. Ik kon geen shot voorbereiden zonder over te geven.

Toen ik voorgoed stopte met shotten en overging op roken, ging het overgeven voorbij.

Maar elke keer als ik na een tijd clean zijn weer terugviel (vanaf enkele maanden, zeg maar) gaf ik de eerste keren weer heel erg over, tijdens het voorbereiden van het roken dus.

Vorige week ook weer. Ik snap dat nog steeds niet: is het louter en alleen aangeleerd gedrag (zo van: één keer kotsen; lichaam leert het als gewoonte, dus altijd kotsen) of heeft het te maken van een soort onbewust verzet van onze geest tegen die troep waardoor het lichaam dat vertaalt in misselijkheid/overgeven: als signaal van die troep dus letterlijk afstoten ofzo?

Welke van de 2 oorzaken? Ik weet het niet. Misschien beide?

Herkenbaar?
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#4
als ik er aan terug denk vraag ik me echt af hoe ik daar mee doorgegaan ben want ik heb het 1e jaar alleen maar gekotst en dat deed iedereen.zo misselijk werd ik ervan.maar die uitwerking daarna van rust.gek eigenlijk dat je weet dat je over je nek gaat maar toch iedere x doen.

goed dat je gewoon door gaat.ik glij ook wel eens uit maar wel gelijk weer opstaan en niet blijven liggen.voor mij ben je ook al 5 mnd clean.
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja, bizar gewoon!
Ik had ook in het begin van gebruikerstijd konstant dat ik moest kotsen. Van 68 kilo naar 48 kilo in half jaar tijd. Vond het niet eens zo'n punt eigenlijk, was ik gelijk erg slank! Wat heet.....
nu denk ik: je was graatmager, bah!
Maar ja, je kreeg er ook wat voor terug. Je werd beloond door de heerlijke warme rush en de rust in je hoofd, daar ging het om.
Dus Ra, ik denk vooral het eerste omdat, als je eenmaal flink gekotst hebt na je eerst trekje ,je hersenen daar op blijven reageren.
De tweede misschien ook wel, alleen vroeger wilde ik gebruiken en toen had ik het ook.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat heeft iedereen toch met dat kotsen?! Ik was elke morgen wel misselijk bij het wakker worden, maar dat was dan omdat ik waarschijnlijk wat teveel gerookt had. Als ik terugdenk ben ik nog nooit daadwerkelijk over mijn gier gegaan. Ook niet tijdens het afkicken / ziek zijn.

Misschien ben ik wel een nep-verslaafde geweest. Al die jaren lang gewoon geen Hero gebruikt en ' ziek' tussen de oren geweest :) Het valt immers niet te bewijzen dat het wel echt was.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zal wel meevallen denk ik Eend, een ieder reageert er blijkbaar anders op.
Ook ik heb nog nooit gekotst voor, tijdens of na het chinesen, en ook niet tijdens de afkick.´
Wel een enkele keer van het basen, maar van bruin nog nooit.
Terwijl er anderen waren in die periode die keer op keer iedere keer moesten kotsen van het chinesen.

Zal een stukje tussen de oortjes zitten, maar voor een deel ook hoe je lichaam er op reageerd. Misschien komt het omdat ik die gore smaak van bruin juist erg lekker vond.
Hoe goorder hoe beter. Die smaak alsof je net een dode gier had gebeft, heerlijk...

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je die smaak juist heel vies vind dat je dan eerder moet kotsen.
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Misschien kotsen vrouwen sneller? Mijn vriend had er ook nooit last van.

De geur en smaak van dope kan zo verschillen. Ik kan me nog de Chinese hero herinneren uit de jaren 70. Beetje roze van kleur en ze noemden het""Pink Elefant"". De smaak was zacht en wat zoet en de geur ook, erg lekker.
Toen kwam de Turkse hero en die was (vond ik) vies. Sterk bitter, donker van kleur en scherp in de keel.
Iraanse hero was weer lichter van kleur en zachter van smaak, dus die vond ik weer lekker.
Afghaanse dope kan ook vaak weer donkerder van kleur zijn met een sterke bittere smaak en scherp in de keel.
Er is ooit "bauxiet"geweest, zo noemden de Surinamers het omdat het de kleur van bauxiet had wat in hun land veel voor handen is. Oranje-bruin. Dit vond ik weer vies smaken.
Zo konden er 0ok allerlei geurtjes aanhangen van bijv. parfum en benzine. Afhankelijk van waar de dope in was vervoerd.
Dus er zijn nogal verschillende smaken en geuren. Van heeel vies tot heeel lekker.
Ik zelf hield van lichte kleur en zachte smaak. En niet van heel donkere kleur met gore smaak en scherp in de keel. Soms stikte ik er zowat in. En van die dope dus kon ik kotsneigingen krijgen(vooral als ik erg ziek was). Maar de dope van de laatse jaren, Afghaanse volgens mij, is wel erg sterk. Geef mij maar de wat lichtere varianten. Maar wat zit ik nou te lullen, ik hoef het niet meer!
O
Opium&RumLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat een topic, ik ben bij het begin begonnen en had na de eerste bladzijde hypomanische posts van de TS al het voorgevoel dat er een terugvalletje aan zat te komen. Helaas werd dat ook nog bevestigd.

R@r@, ik ben heel erg blij voor je. Als je het 'clean zijn' zo erg uitbuit. Dan is het gat als dat gelukkige gevoel weg is, want geloof me, dat is tijdelijk, heel erg groot. Het is een bekend verhaal en het gebeurt de beste. Wat ga je doen als je er niet meer zo blij om kan zijn? Kijk daarvoor uit! Het is een grote valkuil waar je NU AL in gevallen bent.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#10
Goed gezegd Sarori. Echt een mooie post! Dat meen ik.
Ik zie dit nu pas en wil maar 1 ding zeggen: vol houden Ra! Je bent goed bezig, die ene keer is gebeurd. Gebeurd is gebeurd, jammer dan, NO BIG DEAL.
Gewoon verder gaan zoals je ging, hoort erbij. Maak het niet groter dan het is want je kunt het!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#11
neem de tijd voor iets wat niet plots is gecreëerd!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Opium&Rum zei:
Wat een topic, ik ben bij het begin begonnen en had na de eerste bladzijde hypomanische posts van de TS al het voorgevoel dat er een terugvalletje aan zat te komen. Helaas werd dat ook nog bevestigd.
Klik om te vergroten...

Wat een aannames op een rij, zeg!

Ik ben al eens eerder 3 jaar achtereen en 1x 1 jaar achtereen volledig clean geweest en alle keren ging het bij mij precies hetzelfde: tijdens de afkick emotioneel behoorlijk stuiteren, na de afkick de eerste weken (tot maand of 2-3) helemaal halleluja-gevoel.
Als je mijn posts leest van toen ik net clean was, schreef ik ook dat het nou eenmaal zo gaat bij mij, maar dat ik na die periode wat rustiger word.
En voor een groot gedeelte is het gewoon iets wat R@ zo R@ maakt: ik kan intens genieten van zoveel dingen in het leven, ben gewoon heel emo (daar weten de vaste DF-ers alles van, hè jongens? :wink:) .

En toen ik wat langer clean was, werd ik minder hypomaan, maar was ik nog steeds er vrolijk en blij over zoveel andere dingen.

Ik kan je dus verzekeren dat een wel/geen hypomane stemming niets te maken hoeft te hebben met het wel/niet snel terugvallen. In elk geval bij mij niet.

Wel ben ik ervan overtuigd dat het dankzij mijn positieve levensinstelling (wat jij dan hypomaan noemt) vorige week bij 1 trekje is gebleven.

En nee: ik ben niet teruggevallen in dat ene trekje omdat ik me ineens niet meer "halleluja" zou voelen.

Zie al mijn posts.

Ik snap je punt en dat zal voor sommigen misschien best zo gelden, maar om dat nou gelijk als voorspeller/feit te zien, vind ik best kortzichtig, eerlijk gezegd.

Groetjes en een uitbundige halleluja-groet :P ,

R@ :wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#13
De roofbouw die op lichaam en geest is gepleegd, daar zal men ook na een verslaving nog mee moeten dealen.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#14
speeseend zei:
neem de tijd voor iets wat niet plots is gecreëerd!
Klik om te vergroten...

Hé Eend,

Leg uit, alsjeblieft, ik snap hem niet helemaal :confused:
Bedoel je dat verslaafd worden een tijd duurt en dat het dus ook veel tijd kost om ervan af te komen?

Kwaak! :wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#15
Niet teveel vragen aan jezelf stellen. Ga er gewoon voor. Het zal zo nu en dan zwaar zijn, uiteindelijk is het een verlichting van alle bezwaren die je nu hebt.

Kijk, nu ben je waarschijnlijk een ongeduldig type, maar het zal langer duren indien je niet je stoppen behaald :) Neem er de tijd voor die jij denkt nodig te hebben. Zolang je maar vooruit gaat, over het grote geheel bekeken.

Succes Nina, ik hoop van harte dat het je gaat lukken.

De Eend

p.s. dat ongeduldige is zeer herkenbaar..
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi Nina,

Je zoekt nog steeds naar de oplossing om binnen een paar weken van die 2 mg. af te zijn.
Zonder al teveel nare afkickverschijnselen.
Blijkbaar reageer je heftig op 1 mg. minder. En ja zoals Ari al zei, van 3 mg naar 2 mg is inderdaad 33% minder, best veel dus.
Zorg eerst dat je je goed voelt op die 2 mg. en ga dan weer een klein beetje zakken.
Gun jezelf die tijd. Anders ben je de hele dag bezig met je afkick en geeft dat weer veel frustraties. Zoals Eend ook zegt; stel jezelf niet zoveel vragen, het geeft zoveel onrust.
Je moet, je moet, je moet....je bent al zo ver! Maak jezelf niet gek . Je kunt altijd nog buprenorfine gaan halen voor een tijdje. Of als je echt problemen krijgt met de meet op 0 is er ook nog clonidine.
Weer heel cliche...maar geef het tijd en laat los dat je binnen een paar weken zonder al te veel problemen verlost bent van de meet, en je dan ook nog eens goed voelt.
Het moet zeker gaan lukken, die 2 mg. Probeer al tevreden te zijn dat je zover bent gekomen, want dat is al heel wat! En laat die frustratie los, dat het je irriteert dat je maar niet makkelijk af kan bouwen.
Ik snap het ongeduld ook heel goed en blijkbaar hebben, vooral heroineverslaafden, een hekel aan die meet waar ze aan blijven hangen. Daar willen we dan ook zo snel mogelijk van af.
Had ik ook altijd, alleen na 30 jaar ben ik daar toch anders in gaan staan. Eerst me goed voelen, stabieler, en dan ga ik weer afbouwen. Zit nu op 17,5 mg en ga binnenkort naar 15. Daarna zie ik het wel weer en misschien duurt het nog een paar jaar. Het is nog steeds wel mijn doel. Maar goed, ik wil maar zeggen ....take it easy. Waarom mogen die paar weken geen paar maanden duren? Blijkbaar is een paar weken te heftig voor je. Bovendien zie ik het nog steeds als een proces wat je niet in een paar weken doet. Als je op 0 staat heb je nog een hele weg te gaan, denk niet dat je er dan al bent. Accepteer dat het een lange weg is, maar niet onmogelijk!
Ik weet dat je dit niet wilde horen en dat je op zoek bent naar de wonder-remedie. Helaas, die is er op dit moment nog niet. Wel mogelijkheden die het misschien wat milder kunnen maken zoals, bupeprenorfine, clonidine, voedingssupplementen zoals multivit. extra vit. C en zink, magnesium en melatonine en sporten. Maar dat is allemaal al langs gekomen, dus dat weet je al.
In ieder geval wens ik je heel veel sterkte!!
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#17
P.S.

Wat is die puppy/babyspuit???Vit. B12?
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoi lieve vrienden,

Nonna, dat is zo'n ding waarmee je baby's of puppy's medicijnen in de mond spuit. Daarmee kan je hele fijne doseringen afmeten.
Hoe is het nou mogelijk dat ik zo tegelijkertijd ongeduldig ben en tegelijkertijd zo moe ben!!
Wat een klote toestand!! :smilingimp:
Ik moet, denk ik, nu vooral stoppen met zoeken naar "wondermiddelen" (indeed nonna)!Anders ben ik de hele dag met niks anders meer bezig :flushed: !
Dus morgen aan de slag met m'n baby spuit! Ook al is het 0,001 per keer! En vooral het objectief niet uit 't oog verliezen! Na al dat dempen van gevoelens en pijntjes kan ik natuurlijk niet gaan verwachten dat op 1,2,3 alles terug op z'n plaats valt!
Maar in alle geval, ik hou de moed erin! Wat was dat ook alweer van op die blaren te gaan zitten :wink:
En idd A chan, natte vinger ok, maar wel de dosis in' t oog houden!
Ik weet natuurlijk ook dat jullie dit alles al triljoen keren hebben verteld, maar het helpt me toch!!! Dus bedankt!
Voila, zoals iedereen ze heeft, heb ik ook m'n goede, minder goede en verschrikkelijke dagen!

Ciao,
Nina
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ninanina zei:
..
A chan en ook eend, kunnen jullie je voorstellen dat er iemand, terwijl je bezig bent met je te concentreren op jezelf en die domme 2 mg. , de hele tijd "mama, maaaamaaa, " roept!! Mama waar is mijn huiswerk, maaaaaamaaaa, waar zijn mijn boterhammen, Maaaaaaamaaaaa!!!! Mijn broer pest me, Maa, hoe noemt die koning ook al weer???Mamaaa, waarom luister je niet???? Waar is die afbeelding van de steen van rossetta,....En mama is vooral moe en wil energie en slapen!!!! Opositie van Kai (8 jaar), tegen de juf (klasieke juf die vindt dat Het Belgisch Koningshuis belangrijker is), oppositie van Zios (3jaar) die vindt dat een kerstboom meer dan 1 meter moet zijn!!!...
Klik om te vergroten...

In mindere mate; jazeker :) En soms is het een bitch om met de zaken des levens te dealen :) Maar wil jij iets anders, als je eerlijk bent? Zorg dat je van je afhankelijkheid af komt en je kan werkelijk aan genieten toekomen. Niets is mooier dan opgroeiende kinderen!
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#20
En nog 'n klein ps.je

Allemaal goed en wel als iedereen (kids, ma, pa, partner etc.....) me dan ook een beetje zouden met rust laten!!!
Hoe kan ik nu, terwijl ik mezelf al niet zo goed voel, me gaan bezig houden met hoe, waar en met wat soort ornamenten die kerstboom moet versierd worden!!! :mrgreen:
Verschrikkelijk!!
Reeds mijn verjaardagsfeest (dat ze natuurlijk allemaal goed bedoelden) was een "marathon"!!
Alle goeie bedoelingen ,blij dat ze aan me denken, maaaaar!!!
Maar goed het leven gaat door! Mijn zoon van 8 wil alle koningen van Egypte kennen dus hup, ikke naar Londen. Brittish museum. Maar als de Juf zegt om de koningen van B. te kennen zegt ie nee, nee en nee!! Dat helpt allemaal niet om mij (want ik tel soms ook nog es mee), van mijn domme, domme meet adiction af te helpen!!
Jongens (en vooral meisjes) Pfffffffff.
Moe en moe en moe!!!
A chan en ook eend, kunnen jullie je voorstellen dat er iemand, terwijl je bezig bent met je te concentreren op jezelf en die domme 2 mg. , de hele tijd "mama, maaaamaaa, " roept!! Mama waar is mijn huiswerk, maaaaaamaaaa, waar zijn mijn boterhammen, Maaaaaaamaaaaa!!!! Mijn broer pest me, Maa, hoe noemt die koning ook al weer???Mamaaa, waarom luister je niet???? Waar is die afbeelding van de steen van rossetta,....En mama is vooral moe en wil energie en slapen!!!! Opositie van Kai (8 jaar), tegen de juf (klasieke juf die vindt dat Het Belgisch Koningshuis belangrijker is), oppositie van Zios (3jaar) die vindt dat een kerstboom meer dan 1 meter moet zijn!!!
Ik word daar zo moe van!!
Een wens voor 2010, laat mij 3 weken in een afkick paradijs (alla whinehouse ofzo) tv, sauna, beste voedingssup's, massages etc...
Maar bon, sorry, weer maal es, voor het gezeur!!
Liefs en fijne feestdagen voor allen!!
Nina

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."