Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvan het begin, tot het stoppen...

van het begin, tot het stoppen...

525 antwoorden
64 weergaven
18-5-2026
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Yo r@r@ :wink:

Ik sta nu al zo'n 2 weken op 25 mg/dag meet.
Morgen heb ik mijn afspraak met de arts.

vrijdag 10 juli is mijn laatste werkdag voor mijn vakantie.
Ik heb 3 weken achtereen vakantie.

Het oorspronkelijke plan was tot 10 juli af te bouwen met de meet tot ik op 10 mg zou zitten.
Dan overstappen op de Tem en die Tem op ongeveer een week of anderhalf tijd afbouwen naar nul.

Halverwege mijn vakantie zou ik dan helemaal op nul staan met alles, en nog anderhalve week hebben om uit te zieken.
Dit jaar dus geen vakantieplannen, alleen maar afkickplannen.

Natuurlijk zou ik liever al eerder die overstap naat de Tem maken, en die dan langzaam afbouwen. Op die manier zou ik nog iets leuks aan mijn vakantie hebben.

Ik durf alleen die overstap van meet naar tem niet goed te maken wanneer ik nog moet werken.
Ik vrees dat die overstap best heftig kan zijn, en dat kan ik dus niet combineren met mijn werk.
Het is volgens mij moeilijk te voorspellen of ik daar een paar dagen, of misschien wel 2 weken strontziek van ben. Als het maar een paar dagen is durf ik het wel aan, maar ik weet het dus echt niet. Is mijn eerste keer op Temgesic dus weet nog niet hoe mijn lichaam gaat reageren.

Die bijna dagelijkse controle tijdens de grote overstap was voor mijn arts een voorwaarde om het ambulant voor te schrijven. En volgens hem erg belangrijk omdat het toch gevaarlijk kan zijn voor iemand die langere tijd flinke dosis gebruikt heeft.
Dat was voor mij een extra reden om het zo te plannen dat dit tijdens mijn vakantie gebeurt.
Dan heb ik nergens naar te kijken.

Ik zal morgen toch vragen wat hij ervan vind om eerder al op Tem over te stappen.
Hij zegt dit bij opnameklinieken al tientalle keren van dichtbij gezien hebben.
Ik hoop dus dat hij me reëel voor kan schetsen of het haalbaar is en hoe lang e.e.a duurt.

Uiteraard breng ik uitgebreid verslag!

:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou, de knoop is toch doorgehakt hoor...
Na uitgebreid overleg met mijn arts hebben we een schema opgesteld.
Zie bijlage onderaan: Even er op klikken om uit te vergroten want anders is het onleesbaar.

Laatste tabletje Temgesic staat gepland op 21 juli om 23.00 uur (om precies te zijn) :wink:
Nu kan ik echt de dagen aftellen en afstrepen :)

Duurt allemaal wat langer dan ik zou willen, maar ja. Het is niet anders.
Het schema is er. Het is nu een kwestie van op mijn tanden bijten en volhouden de komende 11 weken, en dan zal het daarna nog wel een paar maanden duren voor ik lichamelijk weer min of meer normaal functioneer en fatsoenlijk kan slapen.

p.s. Bij de Novadic Kentron is het akkoord bereikt met de toeleverancier van subutex.
Al zal er geen subutex, maar enkel subuxone voorgeschreven gaan worden om misbruik te voorkomen. Maar lijkt me iig een mooi alternatief voor de methadon.
Het zal in afbouwschema's, maar oook als onderhoudsdosis voorgeschreven gaan worden.

In mijn geval zal ik toch met Temgesic af gaan kicken hoor, maar toch goed dat Nederland langzaam maar zeker open staat voor alternatieven voor Methadon :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Yoro zei:
Ik durf alleen die overstap van meet naar tem niet goed te maken wanneer ik nog moet werken.
Ik vrees dat die overstap best heftig kan zijn, en dat kan ik dus niet combineren met mijn werk.
Klik om te vergroten...

Bij mij was de overstap helemaal niet zwaar. Ik had er een hele lichte afkick van. Aan de andere kant bleef ik vorige zomer na afkick Meet (met ongeveer 7-10 dagen afbouw Tem er achteraan) nog 3 weken ziek!

Elk lichaam is anders, dus voor jou kan het anders worden dan dat het voor mij was. Maar ik zou voor de tijd vanaf "nul" zeker 2 weken uittrekken.

Ben je al eerder van Meet afgekickt? Mijn ervaring is dat, door de jaren heen, de afkick steeds langer duurde. Daarom heb ik het nu al lang niet meer aangeraakt.

Tem nam ik bij afbouw 2x per etmaal in. Om 8 uur 's morgens (want dan slaap je nog tijdens het begin van de afkick) en 8 uur 's avonds (dan heb je nog een rustige avond). Dat deed ik deze keer best snel. Elke 12 uur 1 tablet minder.

Dat ging dus niet zo goed, was te snel (ik schreef paar weken geleden dat ik laatste had ingenomen), ik werd te ziek om voor mijn kinderen te kunnen zorgen + les te geven etc.

Ik ben toen weer vanaf 3 pillen (0,6 mg.) begonnen en heb met een halve tablet per 12 uur afgebouwd. En de laatste pil in kwartjes per 12 uur.

Overweeg jij ook een implantaat, of is dat niks voor je?

Houd me op de hoogte ja, zou ik fijn vinden! Ik sleep je er doorheen, zoals jullie mij er doorheen hebben gesleept. Mij hielp het echt, dat was fijn...

Hoe sta je er tegenover, heb je er zin in? Of ook bang voor afkick?

Enne... die Oxazepam werkt heel goed, ik begon met 1 pil per nacht, 10 mg., dat wrden er best snel 2 (kan je nagaan hoe snel die gewenning gaat), maar ik ben er nu alweer 3 nachten vanaf, ze hielpen goed!!!

Groetjes! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#4
r@r@77 zei:
Ben je al eerder van Meet afgekickt?
Klik om te vergroten...

Nee nog niet echt. Wel veel geschommeld qua dosis, maar de afgelopen 3 tot 4 jaar nog nooit op nul gestaan. Ik begon met 35 mg/dag en dat was al gauw 125 mg/dag met daarbij haast dagelijks bijgebruik. dus ik heb al wel een aantal keren veel geminderd met de bruin, en 1x een maand helemaal geen bruin gerookt. Maar methadon heb ik al die jaren altijd blijven gebruiken.
Ik sta nu gelukkig nog maar op 25mg, is in al die jaren mijn laagste dosis ooit.
Wat me nog te wachten staat weet ik niet precies, maar ik weet in het groot wel wat ik kan verwachten. Daar zie ik dan ook wel een beetje tegenop...
Ik heb het er vooral lichamelijk de afgelopen maand toch steeds meer moeite mee gehad.
Afbouwen met meet is voor mij geen pretje.
En ik weet dat dit nog maar het begin is, maar ja.
Je moet er wat voor over hebben :wink:
Er is dan ook niets liever wat ik wil dan nooit geen druppel meet meer te hoeven slikken!!

r@r@77 zei:
Overweeg jij ook een implantaat, of is dat niks voor je?
Klik om te vergroten...
Ik heb het er met de arts over gehad en ik ga inderdaad hoogstwaarschijnlijk naltrex slikken nadat ik een weekje of 2 helemaal op nul sta met alles.
Pillen of implantaat zouden we dan later wel bespreken.
Lijkt me een goed idee, trekremmer en goed om een terugval te helpen voorkomen.

r@r@77 zei:
Houd me op de hoogte ja, zou ik fijn vinden! Ik sleep je er doorheen, zoals jullie mij er doorheen hebben gesleept. Mij hielp het echt, dat was fijn...

Hoe sta je er tegenover, heb je er zin in? Of ook bang voor afkick?
Klik om te vergroten...

Dank je wel, zal ik zeker op prijs stellen! Als we elkaar zo er een beetje doorheen kunnen helpen is toch harstikke mooi :)
Hier kun je toch meer begrip krijgen omdat dit mensen zijn die het uit eigen hand ervaren hebben en dus precies weten hoe je jezelf op dat moment voelt.
Dat kun je bij anderen zelfs met de beste bedoelingen niet terugvinden.
Voor mij een goede uitlaatklep om op dit forum er open over te kunnen praten iig !

In ik sta er nog steeds net zo positief tegenover als toen ik er aan begon op 2 maart.
Aan de ene kant zie ik er wel tegenop omdat ik precies weet hoe lang het nog wel gaat duren.
Maar hoe verder ik kom kan ik ook tevreden terugkijken naar hetgene ik inmiddels al achter de rug heb. Iedere dag weer een stapje dichterbij.
AL voel ik me nog zo kut, lichamelijk of anders... als ik de kalender er bij pak en al die afgestreepte dagen zie die ik al overwonnen heb... dan herinner ik mezelf er snel aan hoe goed ik bezig ben. zo voelt het absoluut niet omdat je niet lekker bent, maar je weet het wel.
Dus met ups en downs, maar over het algemeen kijk ik er nog positief tegenaan.

Ik ben ook niet bang voor de afkick. Ik zie er tegenop, maar ik vrees het niet.
Ik weet wat ik kan verwachten en wanneer. Ik zie het nu als een test van volharding.
Uithoudingsvermogen en wilskracht. Als ik deze komende maanden volhoud ben ik eindelijk waar ik zijn wil :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Yoro zei:
r@r@77 zei:
Ben je al eerder van Meet afgekickt?
Klik om te vergroten...

Nee nog niet echt. Wel veel geschommeld qua dosis, maar de afgelopen 3 tot 4 jaar nog nooit op nul gestaan. )
Klik om te vergroten...

Dan gaat het idd wel zwaar worden. Gelukkig is het in de zomer en ik weet dat bij afkicken de kou "van binnen" komt en niet "van buiten", maar het scheelt toch iets als het buiten lekker weer is.

Laat weten wanneer je echt vaker op een dag, tijdens het afbouwen, ziek wordt en bijv. weer trek krijgt. Meestal is dat vanaf 10 mg. Meet of lager.

En wat jij ook tegen mij zei zeg ik vaak tegen mezelf en nu tegen jou: hoe zwaarder het wordt, hoe beter je je bij trek herinnert waarom je DIT juist niet meer wilt, het geeft extra kracht en motivatie.

21 juli zei je, toch? Mijn implantaat is dan weer uitgewerkt en ik moet dan een paar weken zo sterk zijn om Nal-pillen te slikken voor het, jawel, volgende implanaat, want dat was in december dus fout gegaan.

Zit jij nog te denken aan een implantaat?

Hoihoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi r@r@,

Ik wil iig naltrexon nadat ik een week of 2 op nul sta.
Ik heb nog niet echt veel info hierover opgevraagd.
Van wat ik nu weet lijkt voor mij het beste om idd ook een implantaat te nemen.
Maar nu eerst maar eens zorgen dat ik op nul kom!
Het plan is er, nu het moeilijke gedeelte: mezelf eraan houden en volhouden.
Ik zie er tegenop, maar kijk er ook wel naar uit om eindelijk op nul te staan.

Uiteraard zal ik zo nu en dan een update geven :wink:

Gr, en fijn te lezen dat jij het zo goed hebt volgehouden. :)
Ga door ey!
:wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Een implantaat lijkt mij niet de oplossing. Eerder de Psyche. Wanneer alles daarboven weer op de 'normale' manier functioneert, zal een terugval tot het verleden kunnen behoren. Op zich is het wegnemen van de trek een onderdeel van het genezingsproces. Het zal enkel niet uitmaken of je dit nu met een pilletje of met een implantaat bereikt, lijkt mij.

Als ik er zo over nadenk, lijkt die implantaat mij zwaar klote. Iets in je buik laten stikken, daar zie ik zwaar tegenop. Ik hou er liever zelf de controle over. Als het om wat voor reden ook nodig is om Geen trekremmer te willen / kunnen gebruiken, dan wil ik die rotzooi weg kunnen flikkeren. Zonder eerst mijn ritsluiting te vinden, om vervolgens die trekremmende console uit mijn buik te rukken. Maar hey, dat is een gedachtekronkel van de Eend :)

Natuurlijk wens ik een ieder met zo een implantaat veel succes. Hopelijk is het maar één keer nodig, om vervolgens een schoon leven te leiden, tot de man met de zeis jullie komt halen.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#8
speeseend zei:
Een implantaat lijkt mij niet de oplossing. Eerder de Psyche. Wanneer alles daarboven weer op de 'normale' manier functioneert, zal een terugval tot het verleden kunnen behoren. Op zich is het wegnemen van de trek een onderdeel van het genezingsproces. Het zal enkel niet uitmaken of je dit nu met een pilletje of met een implantaat bereikt, lijkt mij.
Klik om te vergroten...


Ben ik met je eens, daarom schreef ik ook:
"... het moet juist uit mezelf komen, de motivatie moet ik uit mezelf halen, niet afhankelijk van een implantaat..."


Maar aan de andere kant: de eerste paar weken is de trek het ergst. Als je dat TIJDELIJK overbrugt met Nal(implantaat) lijkt me dat, zoals ik het nu zie, ik verander nog al vaak van mening hierover :grin:, toch het beste.

Maar erna kan maar 1 ding je voorgoed er vanaf helpen: motivatie alleen maar vanuit jezelf...

Maar als positieve afsdluiting: BEN HELEMAAL CLEAN NU EN ER RETETROTS OP :grin:

Hoihoi! :wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi Yoro,

Was even niet hier en heb me weer bijgelezen.
Je bent goed bezig, ook al heb je intussen al de nodige zware dagen achter de rug. Het einde is in zicht, dus gewoon stug volhouden. Je weet dat je het kan!

Persoonlijk zou ik die Naltrexon liever in pilvorm nemen om de reden die Eend al aangeeft. Het is jouw lijf en stel dat je die Nal ineens zat bent (of er bijwerkingen van krijgt), dan moet het implantaat weer uit je lijf gesneden worden. Niet echt mijn ding, al dat gesnij in mijn lijf. Ik zou er huiverig voor zijn.

Maar r@r@ heeft er goede ervaringen mee, dus het kan wel...en als je daarmee je doel bereikt...

Veel succes met het laatste gedeelte van je proces. Volhouden hè!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#10
r@r@77 zei:
..BEN HELEMAAL CLEAN NU EN ER RETETROTS OP :grin:

Hoihoi! :wave:
Klik om te vergroten...

Als jij nu even bukt, dan rararaad jij vast wel waar ik die veer in stop :wink:

Het is ook iets om trots op te zijn. Het zal er niet gemakkelijker op worden, na die paar keren dat je bent teruggevallen.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
speeseend zei:
Als jij nu even bukt, dan rararaad jij vast wel waar ik die veer in stop :wink:
Klik om te vergroten...

Thanx, maar ik denk dat je het gat niet eens meer kan vinden :grin: ... Ik voel mezelf net een zwangere vrouw die haar kinderen in haar benen en achterwerk draagt... verschrikkelijk...

Ik ben niet echt dik (nog steeds volgens BMI gezond gewicht, maar ik ben zó snel aangekomen de laatste 2 weken dat ik (echt waar, niet lachen!) mijn kont heen en weer voel schudden als ik loop, op het ritme van mijn passen.

Mezelf dik vinden was én van de redenen waarom ik ooit met heroïne ben begonnen... best wel gestoord; ik heb nog veel werk te verrichten...

:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sarori zei:
Hoi Yoro, Was even niet hier en heb me weer bijgelezen.
Klik om te vergroten...
Hallo Sarori, is inderdaad weer eventjes geleden.
Hoe gaat het stoppen met roken trouwens tot nu toe?
Hopelijk heb je het vol kunnen houden!
Sarori zei:
Je bent goed bezig, ook al heb je intussen al de nodige zware dagen achter de rug. Het einde is in zicht, dus gewoon stug volhouden. Je weet dat je het kan!
Klik om te vergroten...
Thanks :) ik zie in de verre verte, helemaal aan het uiteinde van de horizon het einde in zicht komen. Ik kan nu eindelijk concreet aftellen. Niet meer in het onzekere van een globaal plan, nee helemaal tot in details uitgewerkt zodat ik er naartoe kan werken. Dat had ik echt nodig. Nu is het plan er, het is helder en het enige dat ik hoef te doen is deze komende tijd "uitzitten".
Dag voor dag afstrepen en dichterbij komen, heerlijk :)
Sarori zei:
Persoonlijk zou ik die Naltrexon liever in pilvorm nemen om de reden die Eend al aangeeft. Het is jouw lijf en stel dat je die Nal ineens zat bent (of er bijwerkingen van krijgt), dan moet het implantaat weer uit je lijf gesneden worden. Niet echt mijn ding, al dat gesnij in mijn lijf. Ik zou er huiverig voor zijn.
Klik om te vergroten...
Tja.. zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb ook nog helemaal geen info verzameld of er goed over nagedacht. Maar ik heb nu een aantal voor en nadelen die ik voor mezelf zal moeten afwegen. Zal ook een beetje afhankelijk zijn van hoe het de komende maanden gaat.
Als ik nog steeds zo sterk in mijn schoenen sta dan zal ik zeker voor naltrexon pillen gaan.
Dat vertrouwen heb ik dan wel. Zeker als je dat afweegt tegen het feit dat eenmaal een implantaat erin, je er dan geen controle over hebt.
Maar als ik echt merk dat ik mezelf niet kan vertrouwen en het er heel moeilijk mee heb om sterk te blijven zal ik misschien toch kiezen voor een implantaat.
Voorkeur gaat nu uit naar de pillen, maar ik wacht het de komende maanden af voordat ik definitief beslis.

Fijn weer wat van je te horen Sarori :wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nou Yoro, het stoppen met roken ging aanvankelijk naar wens, maar ging daarna toch behoorlijk in rook op :cry:
Zonder op de details in te willen gaan, het moment bleek wel héél erg slecht gekozen, achteraf bezien. Daarom was ik ook even niet hier.

Maar niet getreurd, de volgende poging staat alweer ingepland en ik reken dan op iets meer zegen van boven :)

Gelukkig schijnt de zon weer hier en is het noodweer weer voorbij getrokken.

:wave:
sarori
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Yo Ro! Hoe gaat het met je? En met het afbouwen? Nog een paar weekjes, dan is het zover voor jou. Zorg dat je goed voorbereid bent, jawel, dat kan. Gewoon alles wat jij lekker en fijn vindt dicht bij je nemen voor de afkick (behalve dope dan :grin: ).

Lieve groeten,
R@r@ :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sarori zei:
Nou Yoro, het stoppen met roken ging aanvankelijk naar wens, maar ging daarna toch behoorlijk in rook op :cry:
Klik om te vergroten...

Jammer voor je Sarori, maar zoals je zegt: niet getreurd.
Alles op zijn tijd. Als de omstandigheden er niet naar zijn probeer je het later gewoon opnieuw.
Het zonnetje schijnt en wanneer je (met een beetje hulp van daarboven) weer in wat rustiger vaarwater komt, gaat het je vast en zeker lukken :)

Sterkte en suc6 !

:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#16
van het begin, tot het stoppen... UPDATE

In de bijlage weer het bijgewerkt schema, operation freedom :wink:
Weer ff klikken om leesbaar te maken.



Zoals je ziet wordt het steeds groener. :)
Vrijdag over 5 weken dus mijn allerlaatste pilletje methadon achter de kiezen. :rock:
Dat is tevens mijn laatste werkdag.
Het begin van 3 weken zomervakantie en de volledige afkick met behulp van Bupe.

Over 6 en een halve week is deze jongen 100% clean :grin:

:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Hé Yoro, ik zie dat je morgen naar 15 mg. gaat, dat is weer 2,5 mg. minder. Je zal het verschil steeds meer voelen, omdat de afbouw procentueel ook steeds in grotere stappen gaat.

Zet 'm op! Ik geloof zeker in je! Je bent mega-gemotiveerd!!!

En hulp vragen als het ff niet gaat, hoor!!!

Hoi! :wave:
A
AkA_1Lid
01-01-2024, 00:00
#18
ik ben trots op jullie :)

haha heb er nix voor hoeven doen, jullie hebben alles moeten doen, valse trots natuurlijk, want het is 100 % jullie eer en dus eigenlijk jullie trots ..

stuk voor stuk zijn jullie hele knappe mensen, waar menige non verslaafde nog heel wat van zou kunnen leren!

:hearteyes: :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#19
Thanks, ik denk dat wij allemaal wel trots mogen zijn :)
We doen allemaal ons best om het leven positief te benaderen, ook al is het leven vaak niet even positief tegenover ons geweest.
Allen al heel wat bereikt, ieder op zijn eigen vlak met betrekking tot het eigen leventje.
Maar in grote lijnen toch erg overeenkomstig.
Wat mij betreft allemaal even een applausje voor onszelf!

Even klappen voordat ik verder tiep :grin:

:rock: niet te vroeg juichen, maar vandaag een goeie dag gehad!
En da's op zich al een minifeestje waard :rock:

Vamorgen kwart over 7, anderhalf pilletje ingenomen, en heel de dag zonder extreme afkickverschijnselen doorgekomen :)

Anderhalf pilleke... da's gvd maar 7,5 mg meet.....en gewoon niet strontziek....allright!!
Net pas een kwartiertje geleden weer anderhalf pilletje ingenomen om te kunnen pitten.

Eerste dag op 15mg, vlekkeloos volbracht!

Gek genoeg sinds 2 weken aan de diarree en strontziek te zijn geweest vandaag een goeie dag gehad, en dat met minder meet?
Raar lijf van mij, ik snap er niks van...
Maar ja, mij hoor je nu niet klagen !! :grin:

ik ga mijn innametijdstippen aanpassen.
3x per dag is wel te doen bij hoge dosis, maar zo laag schiet het niet echt op.
Sinds gisteren verdeel ik de dagelijkse dosis over 2x innemen.
's ochtend rond 7 uur, en dan pas weer tussen 10 en 11 uur 's avonds.
Dan kan ik zelf van dag tot dag wat schipperen tussen de verdeling van de hoeveelheden tussen die 2x. afhankelijk van hoe ik slaap, en of ik wel of niet een drukke dag voor de boeg heb.

Als ik dat zo nog een paar weekjes volhoud tot ik op 10 mg/dag zit, kan ik 's ochtends een pilletje en 's avonds een pilletje nemen, tot aan de grote overstap.
Is alvast een goede voorbereiding op het laatste schematje met bupe.

Everybody step aside, i'm comin' through and stoppin' for nottin' !!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Yo Ro!

Dit is toch je 2e dag op 15 mg.? Hoe bevalt het? Ging het werken goed? En hoe heb je vandaag de tabletten verdeeld?

:wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1718192021...27
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."