"Yoro zei:
Zoals afgesproken hierbij verslag van mijn bezoek vandaag aan de verslavingsarts van Novadic-Kentron.
Ik zit nu op 50mg p/dag en ga de komende 5 weken met 5mg p/week afbouwen.
Dan zit ik over 5 weken op een dosis van 25mg p/dag.
op 7 mei heb ik een nieuwe afspraak om de rest van de afbouw af te spreken.
We hebben al wel het laatste deel van het schema besproken.
Uiteindelijk moet ik over 14 weken op 10 mg p/dag zitten.
Dan zou ik tijdens mijn zomervakantie naar de nul toe kunnen gaan.
Deze dosis van 10 mg moet ik minimaal een week lang ingenomen hebben.
Dan stop ik ineens helemaal met de methadon, en dan stap ik over.
Waarop is nog niet zeker. Ik heb de dokter gevraagd naar subutex.
Dit is al wel (moeilijk) verkrijgbaar, maar wordt nog niet vergoed.
Ze zijn daar echter wel al heel druk mee bezig en de dokter verwacht op zeer korte termijn subutex voor te kunnen schrijven. Hij dacht zelfs dat ik over 14 weken dit misschien al zou kunnen krijgen. Ze zijn nu met een leverancier daarover in onderhandeling, en het zag er volgens hem erg hoopvol uit. Hij zei zelf ook dat dit in België al is, dus dat het hier in Nederland een kwestie van tijd was.
misschien dat ik dus de overstap met subutex ga maken, maar voorlopig reken ik er niet op.
Op dit moment zijn we dus nog uitgegaan van het middel Temgesic (Buprenorfine) wat al wel voor te schrijven is. Hiermee had deze arts goede ervaringen. Hij zei dat hijzelf al vaak dit middel had voorgeschreven in opnameklinieken.
Maar nog niet zo vaak ambulant (zonder opname, dus thuis).
Hij gaat dit in mijn geval toch wel doen. Ik moet dan die eerste dagen / weken wel bijna iedere dag op controle voor o.a mijn bloeddruk te meten en de hoogte van de dosering met mij af te stemmen. Het gebruikelijke schema voor wanneer ik dus tegen die tijd op 10 mg p/dag zit is als volgt:
4x per dag 2 tabletten van 0,2mg temgesic.
Dan iedere volgende dag 1 tabletje van 0,2 mg minder slikken.
Dan zou ik na 9 dagen op 0 zitten met zowel de methadon als de temgesic.
Tevens krijg ik dan oxazepam voorgeschreven voor die laatste dagen.
Om zo toch te proberen een paar uurtjes slaap op een nacht te kunnen pakken.
Hoeveel mg p/dag kon hij nog niet zeggen, Dat zouden we volgende keer wel verder bespreken.
Volgende update van het bezoek bij de arts: 7 mei.
Klik om te vergroten...
Hey Yoro, leuk om jou progressie te volgen.
Weet je zeker dat je met 5 wil afbouwen?
Ik heb 5 maanden gebruikt,(wel heftig), en ben daarvan 3 maanden verslaafd geweest.
Ik ben nu ook tevens al 5 maanden aan de methadon, in het begin heb ik enkele maanden op 60/50 gestaan, en toen ben ik met 2 per week gaan afbouwen waardoor ik nu op de 15 sta.Ik heb ook het geluk dat een ervaringsdeskundige die wat 20 jaar gebruikt heeft en nu clean is mij adviseert.
Ik krijg maandag de methadon voor de hele week, die dag merk ik nog niet veel ervan dat ik 2 omlaag ben gegaan maar de dag daarna heb ik koude rillingen om 10 uur, want om 12 uur is mijn lichaam ingesteld op innemen.
Dan woensdag begint het lichaam zich aan te passen, en dat gaat vlekkeloos omdat het maar 2 mg is.
Donderdag gaat het weer beter, en vrijdag zijn de rillingen etc. weg, klaar om na het weekend weer 2 omlaag te gaan.
Die mensen waarbij ik zit die gaan allemaal met 5 omlaag omdat ze geen geduld hebben, en ze vallen allemaal stuk voor stuk terug, Behalve ik.
Ik doe liever rustig aan daarmee, ik heb hier een jaar de tijd voor gekregen, en ik ben op 20 mei klaar daarmee.
Dus ik wil je niet demotiveren maar als je aanvoelt dat het te veel is wat je bent af aan het bouwen, zet dan de afbouw terug naar -2, dat zal je echt helpen.
Voor de rest moet je doen wat jij wilt, ik probeer je alleen te helpen.Ik weet dat ik nog een groentje ben in het vak, maar ik heb heel veel geleerd over mijzelf nu!
Succes en Denk goed na.
P.s. keep us posted"
In: van het begin, tot het stoppen...
1-1-2024