Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmijn slechte ervaring met Suboxone;

mijn slechte ervaring met Suboxone;

96 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
m
mammoetLid
01-01-2024, 00:00
#1
euhm, de vraag in mijn vorige berichtje niet echt on topic dus sorry voor m'n nieuwsgierigheid, zeg wel niet de moraalridder uit te willen hangen maar door beweegredenen te vragen gaat het wel een beetje die kant uit denk ik en is niet mijn bedoeling....
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Leveldesigner,

Ik wist niet of de vraag aan mij gericht was, maar het verschil vroeg je, ik praat over mijn eigen gevoel dat kan voor ieder anders zijn.

Het verschil tussen methadon en suboxone is bij mij, vooral het aanwezig zijn. Op methadon was ik vaak met mezelf bezig en liet ook meer de boel de boel. Op suboxone daar in tegen functioneer ik wel beter ben helderder en meer attent. Ook lichamelijk heeft het bij mij zijn voordelen, ik was in de loop der tijd zo'n 15 kilo aangekomen methadon hield bij mij veel vocht vast, nu ik suboxone gebruik ben ik weer zo'n 14 kilo afgevallen wat ik als erg prettig ervaar. Ik voel me niet zo opgeblazen. Ik blijf op de suboxone toch veel meer in de realiteit. Wat ik wel denk is dat suboxone veel sterker spul is, je hebt er veel minder van nodig om je niet ziek te voelen. Wat de verhoudingen zijn tussen die 2 weet ik niet. Mijn verslavingarts weet me dat ook niet te vertellen. Appels met peren vergelijken noemt hij het. Maar zoals je boven gelezen hebt ben ik toch weer aan het afbouwen. Ik wil eraf want dit maakt je ook wat ongevoeliger voor dingen hoor, alhoewel dat met methadon erger was.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar als ik een keuze moet maken kies ik suboxone boven meth. Maar dat is ieder voor zich.

Hopelijk krijg je een idee hierover ermee, ik heb jouw verhaal ook gelezen, volgens mij heb jij net als de eend al zei; niet lang genoeg gewacht op het effect, of het te vroeg ingenomen. Ik vind het ook jammer dat je die gram nog had liggen, want het werkt echt wel hoor. Maar ik begrijp ook best als je zo ziek bent, wat ik maar al te goed ken, er zo snel mogelijk vanaf wilt, en dan is het verleidelijk als je een gram hebt liggen.

Groet Erick
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Was eigenlijk mijn vraag maar boeit verder niet. Bedankt voor je antwoord slik zelf methadon 125mg momenteel en denk af en toe aan hoe het zou zijn op suboxone. Heb zelf het idee dat suboxone een mildere ontwenning heeft maar dat weet ik niet zeker. Dus hoop door ervaringen van andere mensen een beetje een beeld te krijgen van de verschillen. Vindt het ook intressant om te lezen hoe andere mensen het ervaren en hoe ze erover denken.
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sorry Willem,

Ik haalde jullie even door elkaar :confused: Excuseer me :) Maar Willem, jij denkt en dat zal voor veel mensen zo zijn misschien, dat de ontwenning milder is. Vergis je niet, ik heb van de zomer een poging gewaagd, maar dat viel me vies tegen, ik ben 2 weken strontziek geweest, nog zieker als van de methadon. Ik denk dat het wel milder zal zijn, als je het heel langzaam doet, iig veel langzamer als met methadon. Ik heb het 2 weken volgehouden maar de situatie werd onhoudbaar waarna ik weer suboxone ben gaan gebruiken, ik herinner me het eerste pilletje nog na 2 weken, tjeetje die kickte in, niet normaal ben de hele avond en nacht stoned geweest van 2 mgr. Dit is niet om er over te roepen of zo, maar wel om aan te tonen hoe sterk dat spul is.

Jij gebruikt nu 125 mgr. meet zeg je, ik zou dat geleidelijk afbouwen, en gaat dat goed proberen clean te blijven, maar als je dan toch weer iets wilt, raad ik je toch Suboxone aan. Als onderhoud dan, afbouwen daarvan is en was in mijn geval zwaarder, of ik ervaar dat zo, en ben de ellende van de meet vergeten, kan ook.

Succes :) Erick
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vaak vragen mensen aan mij of ik ga afbouwen met de methadon. Liever niet en als het aan mij ligt neem ik de methadon nog wel een tijdje. Neem nu 2 jaar methadon en neem het niet alleen voor mijn heroine verslaving maar ook voor de craving naar coke, speed en zoveel andere troep. Op een bepaald moment ging ik er lichamelijk zo erg aan onderdoor. Was ik toen niet gestopt dan was had ik dit denk ik niet meer getypt. De dood zat op mijn schouder en dan overdrijf ik echt niet heb heel veel geluk gehad. Nadat ik de 90mg ben gepasseerd merkte ik steeds meer voordelen van de methadon.

Ben vanaf mijn 15e onder behandeling bij diverse instanties zoals de verslavingszorg en psychiatrie. Heb in het verleden vanwege mijn amfetamineafhankelijkheid naltrexon, neurotin, valium, dipperon en heel wat andere troep genomen. Ze hebben me in het verleden heel wat medicijncocktails voorgeschreven met soms 6 verschillende medicijnen. Ben tot de conclusie gekomen dat ik liever methadon neem dan al die andere medicijnen. Voor mij werkt methadon icm cannabis en na jaren gebruik is het schade beperken belangrijker geworden dan clean worden. Dat is het punt wat denk ik iedere verslaafde bereikt dat stoppen zo goed als onmogelijk is.
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan me wel vinden in jouw standpunt hoor, als jij het voor jezelf beter vindt en je er verder goed op kunt functioneren moet je het vooral blijven gebruiken. Je moet niet denken dat ik hier de wijze man wil uithangen, echt niet. Als meet je goed bevalt en je daarmee verdere schade kunt beperken is het toch prima.

En het is inderdaad zo, op een gegeven moment bereik je een punt van het is goed zo. Ik gebruikte ook al vanaf mijn vijftiende, heb ook vrijwel alles gebruikt, met uitzondering van speed. Gelukkig is de schade aan mijn lichaam aardig beperkt gebleven, ik heb het geluk dat ik een lieve vriendin heb al bijna 28 jaar. Door haar heb ik altijd wel een soort rem erop kunnen houden. Ik gebruikte al vanaf mijn 18 tiende Methadon, ik ben nu 45 en heb ook diverse medicatie cocktails gehad, niet te zuinig. Vreemd genoeg ben ik nooit mede door haar, zover afgedaald zoals ik mijn oude vrienden heb zien doen. Na zo'n 25 jaar Methadon gebruik en diverse keren clean te zijn geweest, zit ik nu een goed jaar op de suboxone/temgesic. Op een of andere manier heb ik dat punt nog steeds niet bereikt om het te accepteren. Om eerlijk te zijn en dan spreek ik mezelf misschien tegen, is dat ook waardeloos. Ik bedoel in de zin van onderhoudsdosis. Achteraf beviel qua gevoel Methadon me beter, maar lichamelijk gezien vind ik suboxone beter zoals ik al uitlegde. Ik was zo opgeblazen van de meet, dat heb ik met suboxone niet. Ik was echt dik geworden vond ik zelf, maar omdat ik lang ben viel het niet zo op. Eigenlijk is het allebei niets, maar altijd beter als dope. Dat gebruik ik al jaren niet meer, ook geen coke, niets. Alleen suboxone op het moment. En daarbij benzodiazepines die ik al 25 jaar gebruik. Mijn streven is nog steeds om in ieder geval van de suboxone af te komen. Die benzo's laat maar zitten. Daar ga ik niet aan sleutelen.

Nu gaat het langzaam, ik ben aan het afbouwen van de suboxone, met behulp van temgesic en elke week er 0,2 mgr. eraf te doen. Ben nu van de 10 mgr. naar 4.6, toevallig ga ik vandaag naar de 4.4. Ik wil toch nog een poging wagen. Het onderdrukt mijn gevoelens teveel, ik weet het dat doen benzo's ook. Maar alleen op benzo's zoals ik ervaren heb kan het goed gaan. Alleen ik moet het zien vol te houden, en dat is het moeilijkste van alles zoals de meeste wel weten op dit forum. We zien wel,

Groet Erick
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Denk dat het ook voor iedereen verschillend is in hoeverre bepaalde middelen het karakter of iemands parsoonlijkheid beinvloeden. Je gebruikt zelf ook al vanaf een jonge leeftijd dus je bent met drugs op volwassen geworden. Merk bij mezelf dat ik hier nu pas echte veranderingen in begin te maken en denk dat het stoppen met de benzo's hier iets mee te maken heeft. Misschien als ik met blowen was gestopt en niet met de benzo's dat er in mijn hersenen hetzelfde zou zijn gebeurt.

Helemaal stoppen is nu nog een illusie en misschien komt het er wel helemaal nooit van. Probeer er allemaal gewoon niet teveel bij stil te staan. Kwam ik maar door de methadon gewicht aan dat zou ik fantastisch vinden want zit momenteel op een dieptepunt met mijn gewicht. Eet redelijk gezond de laatste tijd en veel maar het is nog niet genoeg om echt aan te komen. Dus nu wordt het tijd om overdreven gaan eten.

Overweeg wel om nog een beetje af te bouwen maar wil niet het huidige effect verliezen. Dat zou ik zonde vinden want het werkt bij mij beter tegen de craving werkt dan alle andere medicijnen die ik daarvoor heb genomen. Zou het liefste in de ochtend 70mg nemen en avond 40mg nemen dat lijkt me de meest ideale dosis. Heb laatst wel een paar keer teveel tijd tussen mijn medicatie gelaten waardoor ik me wel beroerd voelde. Maar dat hoort er ook wel een beetje bij...
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#8
mij werd altijd verteld dat afkicken van suboxone vrij gemakkelijk was te doen, volgens de artsen. maar na het lezen van wat kommentaren hier is mij wel duidelijk geworden dat dat zeker niet het geval is, lijkt wel alsof het zelfs pijnlijker is dan de meth afkick, vooral wat betreft pijn in de benen hebben.
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#9
Leveldesigner,

In mijn geval is het echt anders, mijn verslavingsarts vertelde mij ook dat het veel makkelijker zou zijn. Ik heb het geprobeerd maar het is echt wat ik ervaar veel moeilijker. Dat komt ook omdat, iets wat ik denk, suboxone moeilijk gedoseerd af te bouwen is, nu met de temgesic 0.2 per week gaat het wel. Maar Methadon en vooral als je het vloeibaar hebt, kun je zelfs als je het precies doet door middel van een spuitje waarin je het opneemt, bv een milliliter per dag doen. Dat is met die suboxone tabletten niet te doen. Temgesic bied in mijn geval misschien de juiste manier van langzaam afbouwen. Anders moet je gaan breken en dan weet je het nooit precies.

En idd de pijn in de benen neemt echt toe hoor, ik ervaar dit erger als de afkick van methadon, maar zoals je leest spreek ik uit eigen ervaring en voor mezelf, ieder mens kan er anders op reageren.

Overigens ik vind het erg fijn om zo gedachten uit te wisselen, Willem en Level bedankt hiervoor.

Groet Erick, and chin-up :smoke:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vindt het zelf ook wel fijn om hierover te praten en ik kan altijd leren van jullie ervaringen. Misschien heb ik zelf soms ook nog wel wat nuttigs in te brengen. Ga vanaf vandaag minderen met blowen max. 4 jointjes tegenover 6+ voorheen.
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#11
We leren van elkaar Willem,

Als ik vragen mag hoeveel jaar ben jij? Weet je wij zijn ook gestopt met blowen, sinds een goed half jaar, niet dat wij zoveel rookten "twee kleine jointjes per avond". Maar wel al heel lang, elke avond. Wij zijn van de een op andere dag helemaal gestopt. Mijn vriendin die overigens helemaal niets gebruikt, "en heel vaak mijn reddingsboei geweest is" alleen tot voor kort wiet, had alleen moeite met in slaap komen in het begin. Ik ook een beetje, maar het gaat prima.

Probeer anders overdag niet te blowen, is maar een idee. Wij rookten ook alleen s'avonds.

Ik wens je succes, Groet Erick
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben nu 25 en wordt over 2 weken 26. Ben vanaf vandaag zoals gezegd afgebouwd naar vier keer een blowen op een dag. Heb heel goed nagedacht over hoe ik het ga aanpakken. Weet van mezelf dat ik naar stoppen toe moet groeien of werken en de beste manier mij is afbouwen. Ben vaker in 1 keer gestopt met gebruiken maar iedere keer wordt ik een ongeleid projectiel. Vanaf mijn 16e sta ik onder behandeling bij de verslavingszorg en heb met hun ongeveer alles geprobeerd. Er was 1 probleem ik wou niet veranderen laat staan dat ik daar toen behoefte aan had. Na mijn 13e opname mei 2012 is de knop toch omgegaan en het enige wat nu nog wil is gelukkig oud worden met de mensen waarom ik geef.

Kan zelf alles bereiken wat ik wil en dat moet ik gewoon voor ogen houden. Het lukt me steeds makkelijker om middelen te laten en om te doen wat ik zelf wil doen. Mijn plan met blowen is het uiteindelijk verschuiven naar de avond.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#13
misschien een goede raad, om te zorgen dat je overdag druk bezig bent, werk, vrijwilligers werk, etc. want vooral overdag blowern komt meestal voort uit een stuk verveling.
dus, druk bezig zijn kan je goed helpen om overdag minder of niet meer te blowen.
s avonds blowen zie ik toch anders, dan is het meer als een afleiding of genots middel, en tevens een goed slaapmiddel.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het gaat de laatste twee dagen goed met het afbouwen van de wiet. Heb overdag meestal een goede daginvulling werk veel buiten in een tuin vrijwillig het onderhoud. En er zijn genoeg andere dingen die ik kan doen buiten betaald werk. Weet zelf wat ik wil bereiken en kijk er anders naar dan een tijd terug. Maar uiteindelijk zal tijd het blijken en ben zelf degene die het moet doen. Wel met mijn hulpmiddelen.
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind het fijn dat het goed met je gaat Willen, en de suggestie van level was wat ik eigenlijk ook bedoelde te zeggen. Probeer het dan te beperken tot in de avond. Omdat je dan toch al wat moe bent, en het ook meer een genotsmiddel is.

Wat mij betreft baal ik verschrikkelijk, ik heb het weken volgehouden die afbouw, maar ik hield het niet meer. Ik heb de laatste twee dagen geen temgesic meer genomen, maar ben terug gegaan naar 3 keer daags 2 mgr. Suboxone. Ik moet maandag dit even overleggen met mijn arts. Het zit ook allemaal niet mee, dat verdomde weer, dat thuiszitten enz. ik weet het slappe excuses, maar mag het alsjeblief een beetje meezitten zonder dat ik de kachel elke dag moet opstoken zodat ik het warm houd.

Gelukkig heb ik morgenvroeg een sollicitatie, ik moet afleiding hebben, en het betere weer blijft maar uit. Het voelt een beetje als gefaald te hebben. Alhoewel ik toch zoiets heb van toch niet, ik kom toch van de 10 mgr, dus heb er toch nog 4 verdiend.

Eigenlijk weet ik het op het ogenblik niet zo goed meer, me terug laten zetten op de meet, of met deze kl@te pilletjes doorgaan. Maar ja terug op de meet is ook weer zoiets, moet je toch eerst een paar dagen clean (dus ziek zijn) van de Suboxone, anders werkt de meet niet.

We zien het wel weer :(
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#16
in wezen hebben alle middelen hun voor en nadelen.
het beste is gewoon om te kijken wat jou persoonlijk het beste bevalt, en dat is al moeilijk gemoeg.
het zijn allemaal rampzalige middelen.
vind ze dan ook stuk voor stuk veel erger dan heroine zelf, als de dope maar niet zo duur was.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen zolang het maar niet ten koste gaat van anderen. Helaas is dat een fout die veel gebruikers maken en die ik zelf ook lang heb gemaakt. Zelfs nu nog weet ik dat ik mijn ouders bijvoorbeeld pijn doe met mijn gebruik. Heb veel contacten moeten verbreken om niet in de verleiding meer te komen of ongezonde relaties met medegebruikers. Erick het maakt niet uit om voor je stabiliteit te kiezen soms bereiken mensen het punt dat rustig aan doen beter is dan het jezelf constant moeilijker maken dan nodig is. Als je nu eerst een tijd stabiel wordt en dan kun je altijd kijken of je verder afbouwt. Kies waar je jezelf goed bij voelt en als je beter functioneert met methadon so be it. Het is je eigen leven jij kiest wat je doet stoppen kan altijd nog..
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het schijnt voor velen zo te zijn dat het makkelijker is om buprenorfine (Suboxone, Subutex, Temgesic) naar 0 af te bouwen dan dat met methadon het geval is. Dit komt waarschijnlijk omdat buprenorfine een partieële agonist is op de opiaat (mu) receptor en methadon een volledige. M.a.w. buprenorfine is een soort van half-opiaat, zwakker dus dan methadon dat een krachtiger opiaat is.

Voor mensen die lang verslaafd zijn geweest wordt buprenorfine minder geschikt geacht omdaat hun receptoren door het langdurige gebruik behoorlijk minder gevoelig zijn geworden en er dus een krachtig opiaat nodig is om deze nog te verzadigen. Bij langdurig heroine gebruik is er meestal ook blijvende schade aan de receptoren waardoor het volledig clean zijn ook niet meer zonder klachten mogelijk is. Er zal dus levenslang sprake zijn van een onderhoudsdosering van een opiaat om zich nog goed te kunnen voelen (langdurig meth gebruik richt overigens meer blijvende schade aan dan heroine...)

Omschakelen van meth naar bupe kan ook pas bij een dosering lager dan 30mg meth omdat bupe het anders niet kan opvangen, de voorkeur bij overstappen gaat echter uit van 10mg meth of minder.

Mensen die langdurig c.q. blijvend bupe gebruiken zijn daar positiever over dan mensen die meth gebruiken omdat men zich met bupe helderder schijnt te voelen en bupe ook een positieve invloed heeft op het algemene welbevinden. Bupe is een antagonist van de kappa-receptor en dat schijnt eent anti-depressieve werking te hebben.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Correctie: met de afkorting meth bedoelde ik natuurlijk meta. Ik kom veel op Engelstalige sites, vandaar.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Erick: ik weet niet of het een verstandige keuze is om op benzo's verder te gaan i.p.v. op meta of bupe.
Benzo's vlakken je behoorlijk af en zijn op de lange termijn minstens zo verslavend als opiaten.

Na zo lang opiaten gebruikt te hebben is een onderhoudsdosering van meta of bupe zo goed als onvermijdelijk en deze is in de geschiedenis nog nooit met succes vervangen door een onderhoudsdosering benzo's, je verslavingsarts zou dit moeten weten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."