Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmijn slechte ervaring met Suboxone;

mijn slechte ervaring met Suboxone;

96 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Erick: ik weet niet of het een verstandige keuze is om op benzo's verder te gaan i.p.v. op meta of bupe.
Benzo's vlakken je behoorlijk af en zijn op de lange termijn minstens zo verslavend als opiaten.

Na zo lang opiaten gebruikt te hebben is een onderhoudsdosering van meta of bupe zo goed als onvermijdelijk en deze is in de geschiedenis nog nooit met succes vervangen door een onderhoudsdosering benzo's, je verslavingsarts zou dit moeten weten.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Daarbij denk ik dat bupe geen alternatief meer is als je zo lang meet hebt gebruikt vanwege de reden die ik eerder al aangaf. Je mu-receptoren zijn dermate (en blijvend) ongevoelig geworden dat bupe ze niet meer kan verzadigen.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
nu kan het natuurlijk voor veel mensen wel zo zijn dat door zeer langdurig heroine of andere opiaten gebruik hun receptoren dermate zijn aangetast dat verder leven zonder enige vorm van een opiaat of dergelijke onmogelijk is. toch denk ik dat dit dan vooral het geval is wanneer met heel lang chemische opiaten etc heeft gebruikt. want ookal gebruikt met zowat zijn halve leven heroine dan is het prima te doen om daarna zonder een vervanger weer gelukkig door het leven te kunnen gaan. zelf ben ik eind 1990 8 maanden 100% clean geweest, dus geenmethadon of wat dan ook voor vervanger. ik had daarvoor sinds 1984 dagelijks zwaar heroine gebruikt, met zo'n 5 jaar een coke verslaving erbij, en een heel jaar een Seresta en Temazepam verslaving. En toch voelde ik me al na een maand weer helemaal top, mijn receptoren werkte weer naar behoren en ik was weer natuurlijk gelukkig.

dus het kan zeker wel. denk wel dat wanneer iemand zeg maar 20 jaar methadon gebruikt, of een ander soort gelijk middel, dat het dan moeilijker wordt of zelfs onmogelijk om nog verder door het leven te gaan zonder enige vorm van medische middelen.

heb ook begrepen dat wat dat betreft in dit geval meth afetamine wat dat betreft echt een sloper is. t schint dat wanneer je dat jaren gebruikt je receptoren dermate beschadigt taken dat ze gewoon NOOIT meer zelf enforfine kunnen aanmaken.
daar moet je toch niet aan denken!!

met heroine kun je dus heel goed weer zonder leven, en gewoon gelukkig zijn met goed werkende receptoren. maar, zoals ik al begon met dit stukje, ieder mens is anders, dus het kan heel goed dat er toch mensen zijn die met dit probleem kampen na langdurig heroine gerbruik. al denk ik toch dat men dat ook langdurig (zoals zowat iedere langdurige heroine gebruiker) er een langdurige meth kuur naast heeft gehad, en dat het dan dus meer daaraan te wijten is als aan de dope.

zeg dit alles gebaseerd op eigen ervaring, kan dus niet voor anderen spreken.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dan ben jij een uitzondering, al betwijfel ik dat. Waarom ben je weer opnieuw begonnen als je zonder zo gelukkig was?
Het zijn echt uitzonderingen die zonder substitutie kunnen leven na langdurig dope gebruik en na langdurig methadongebruik is het nog moeilijker om clean te blijven. Uitzonderingen bevestigen de regel, hoewel ik ze niet ken.

Meth amfetamine, oftewel crystal meth werkt hoofdzakelijk op de dopamine receptoren en niet op de opiaat (mu-)receptoren. Zeer verslavend, een paar maanden is genoeg om je receptoren blijvend te beschadigen.

Ghb/gbl is overigens minstens zo verslavend. Na twee weken 24/7 te gebruiken kun je al moeilijk opeens ermee stoppen. Na een paar maandjes gebruik zijn je ghb- en gaba-b receptoren dermate zwaar mishandeld dat je hier nog maanden tot jaren 'plezier' van kan hebben. Denk aan panische angsten en diepe depressies. Daarom valt 2 van de 3 afgekickten al binnen 3 maanden terug in zijn/haar gebruik, een hel!
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#5
idd de naloxone in subutex zal hebben gezorgd voor je full blown cold turkey. suboxone is wel een opiaat dat zich zo sterk bind in de mu-receptor dat het zelfs door naloxone er niet af te blazen is.
naloxone zal wel alle overige opiaten in je lichaam onmiddelijk doen ontbinden van je receptoren waardoor je ongelovelijk ziek word. Daarentegen is suboxone bijna net zo erg als methadon. de ontwenning van suboxone is ook 15-25 dagen en vele malen erger dan van heroine
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sorry Pammetje maar de bewering dat de ontwenning van Suboxone bijna net zo erg is als die van methadon en vele malen erger is als die van heroïne is onjuist. Suboxone wordt juist gebruikt voor de ontwenning van heroïne en methadon omdat de ontwenning hiervan doorgaans veel beter te verdragen is. Buprenorfine is een halfopiaat dat relatief makkelijk is af te bouwen mits men dit langzaam en geleidelijk doet.
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#7
Beste Someone,

Ik gebruik nu ruim een jaar Suboxone 6 mgr. per dag ongeveer. En wat pammetje zegt is in mijn geval waar. Ik ben 3 keer eerder van de Methadon afgekickt dat ging goed, tot dat er geen nazorg meer was enz, terugval maar dat doet er in deze niet toe, het was gewoon gelukt.

Ik heb nu al 2 keer geprobeerd om van die klote suboxone af te komen en dat valt me vele malen zwaarder. Dat het gebruikt wordt om van de dope en Methadon af te komen is waar, maar dat staat in alle boekjes.

Vorig jaar in de zomer heb ik het geprobeerd, ik heb twee weken op nul gestaan maar het was een hel die vele malen groter was als van de meet. Wat jij suggereert slaat op misschien de grotere groep, maar elk mens is anders. En ieder mens reageert anders op een afkick. Misschien is het voor jouw wel makkelijker om af te kicken van de meet als heroine of andersom, wie zal het zeggen. Maar elk mens is anders. Jij beweert iets wat alleen onderbouwd word door de boekjes, daar staat inderdaad in de grotere groep vindt het makkelijker. Maar dat is voor ieder mens verschillend.

En dat Suboxone inderdaad gebruikt wordt bij het afkicken van de meet of dope klopt ook, maar je kunt Suboxone ook hebben als onderhoudsdosis, en in mijn geval is Suboxone veel moeilijker als meet. Heroine weet ik niet, daar ben ik nooit van afgekickt.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het voor ieder mens anders is. Ik vind dat je zoiets nooit moet zeggen, dat je zegt waar het middel eigenlijk voor bedoelt is oké, maar ga niet zeggen dat het makkelijker is, dat is voor ieder mens anders.

Buprenorfine is rotzooi, en in mijn geval het ergste om van af te komen.

En pammetje, in subutex zit geen nalexon, wel in suboxone.

Groet Erick :)
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#8
Overigens nog een vraag, weet iemand of je zomaar kunt overstappen van Suboxone naar Methadon?

Groet Erick
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Beste Erick,

Ik schreef dat het "doorgaans" makkelijker is om van buprenorfine af te kicken dan van methadon en heroïne. Dat dit niet voor iedereen zo is mag duidelijk zijn want zoals je zelf al schrijft is iedereen anders en reageren mensen daarom verschillend op bepaalde stoffen.

Ik vraag me overigens wél af vanaf welke dosering Suboxone je op 0 bent gegaan. Ik lees op buitenlandse fora dat men vaak vanaf een halve kleine tablet Suboxone van 2mg (1mg dus) ermee stopt en dan veel last krijgt van ontwenningsverschijnselen. 1mg Suboxone bevat nog net zoveel buprenorfine als 5 tabletjes Temgesic van 0.2mg.
3 tabletjes Temgesic van 0.2mg wordt als een gemiddelde dosis pijnmedicatie bij flinke pijn gegeven en is nog steeds een behoorlijke portie opiaten.

Als je na lange tijd opiaatafhankelijk te zijn geweest bij 20mg methadon ermee stopt dan kun je ook behoorlijk wat ontwenningsverschijnselen verwachten.
Uiteindelijk moet je met buprenorfine stoppen nadat je hebt afgebouwd naar 1 tabletje Temgesic (0.2mg) en hier een poosje stabiel op bent geweest.

Je kan zonder problemen van buprenorfine naar methadon overstappen, andersom is een ander verhaal.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat Pammetje schrijft over Naloxon en Suboxone klopt overigens ook niet.
Buprenorfine (Suboxone) hecht sterker aan de mu-(opiaat) receptor dan methadon en als je niet lang genoeg wacht met het nemen van Suboxone na je laatste dosis methadon (of heroïne) dan forceert dit acuut een serie ontwenningsverschijnselen. De methadon wordt dan acuut door de buprenorfine van je receptoren verdrongen.

Naloxon/Naltrexon is echter een ander verhaal. Naloxon is een antagonist op de opiaatreceptor waar heroïne, methadon en buprenorfine agonisten zijn, door Naloxon voel je je eerder beroerd dan goed. Naloxon hecht zelfs nog sterker aan de mu-receptor dan buprenorfine en wordt daarom gebruikt in geval van een overdosis opiaten. Je bent dan onmiddellijk weer 'nuchter'.

Naltrexon wordt ook gegeven in terugvalpreventie na een opiaatverslaving. Het schijnt de craving te verminderen omdat de opiaatreceptoren dan bezet zijn. Omdat het een antagonist i.p.v. een agonist is schijnt dit echter ook vaak depressieve gevoelens te veroorzaken waardoor de resultaten voor deze toepassing beperkt zijn. Voordeel van Naltrexon is wel dat vanwege de sterke hechting op de receptoren het gebruik van opiaten totaal geen effect meer heeft. Dus als je Naltrexon slikt en daar heroine bij zou willen gebruiken dan merk je totaal niets van de heroïne, vergeefse moeite dus.

Daarom zit er in Suboxone ook een kleine hoeveelheid Naloxon. Net te weinig om de werking van de buprenorfine die in de tablet zit tegen te gaan maar genoeg om de werking van heroine te blokkeren.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik dacht dat ze naloxon toevoegen zodat suboxone niet meer geshot kan worden omdat het veel beter via de aderen wordt opgenomen.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Klopt Willem, je hebt helemaal gelijk, dat was ik helemaal vergeten.
De Naloxon zit er in eerste instantie in om te voorkomen dat men Suboxone gaat injecteren, gaat misbruiken dus. Het schijnt dat in geval van injecteren Naloxon de high die men op die manier van buprenorfine kan krijgen teniet wordt gedaan.

Blijkbaar wordt Subutex nogal eens gespoten waardoor het effect bijna gelijk aan dat van heroïne zou zijn. Daarom werd Suboxone in het leven geroepen en wordt Subutex niet meer veel gebruikt. Alleen als men overgevoelig voor Naloxon is schrijft men nog Subutex voor.
Voordeel van Suboxone is ook dat bijgebruik van andere opiaten geen zin meer heeft, zoals ik eerder al beschreef.

Bedankt Willem!
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#13
Beste Someone, Willem

Dat klopt inderdaad dat ze die 0,5 mgr nalexon toevoegen. Om het ervan spuiten tegen te gaan. Overigens het was niet negatief bedoelt om te zeggen dat het afbouwen van suboxone erger is, dat is mijn ervaring.

Maar Someone, jij weet ook nogal veel zo te horen. Ik wil dus van de Suboxone waar dus Nalexon inzit, overstappen terug naar de Methadon. Jij zegt dat dat kan, van Buprenorfine dus. Maar vormt die Nalexon dan geen probleem? Ik wil overstappen van 6mgr. Suboxone per dag dus daar zit 1,5 mgr Nalexon in, naar de Methadon. Vormt dat geen probleem? Volgens mijn verslavingsarts doet die Nalexon niets. Maar hij weet het zelf ook niet hoor. Jij zegt door de Nalexon werkt de Heroine niet meer, dus dan zal de Methadon ook niet werken. Of zie ik dat verkeerd? En mocht het toch een probleem zijn, hoelang na de laatste inname van de suboxone, kun je weer Methadon gebruiken? En weet jij ook de rekensom, is die ooit gemaakt, hoeveel Methadon zou ik nodig hebben om de Suboxone op te vangen?

Ik hoop dat je het begrijpt, want ik wil zo snel mogelijk terug van de Suboxone naar de Methadon. Dit is wel weer met doel om de Methadon daarna weer af te bouwen, maar eerst moeten die ontwennings verschijnselen van de Suboxone opgevangen worden. Zoals ik al eerder schreef, ik weet de afkick van Methadon, of mijn lichaam, beter op te vangen en te bestrijden als van de Suboxone, ik hoop dat je of iemand hier een antwoord op heeft.

Groet Erick
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Beste Erick,

Ik zou me geen zorgen maken over die Naloxon in de Suboxone want er zit maar erg weinig in en de werking van Naloxon is maar van korte duur.
Je kan meteen na je laatste inname van Subs overstappen op meet, dit is geen probleem. Als de subs van je receptoren verdwijnt dan wordt deze vervangen door meet. Andersom zouden de subs ineens de meet van je receptoren afknikkeren maar in dit geval gaat het geleidelijk.

Toch blijf ik het jammer vinden dat je niet hebt geprobeerd om de subs langzaam af te bouwen en om er vanaf een heel lage dosis (0.2 mg) mee te stoppen. Waarschijnlijk heb je te snel afgebouwd en ben je vanuit een te hoge dosis gestopt. Het verbaast me daarom dan ook niets dat je flink ziek bent geworden.
Daarom ben ik erg benieuwd hoe hoog je dosis was toen je stopte?

6 mg subs is toch wel een behoorlijke dosis maar voor subsgebruik zo'n beetje gemiddeld.
Als je dit omrekent naar Temgesic dan zijn dat toch 30 tabletten van 0.2mg....
Ik ben niet zo goed thuis in het methadoncircuit maar ik denk dat een gemiddelde dosis zo ergens rond de 40-50mg zal zitten. Ik heb gelezen dat vanaf deze dosering wordt omgeschakeld op 6-8mg subs, dus omgekeerd zal dat niet veel anders zijn. Je verslavingsarts weet dit beter en er zijn omrekentabellen/sommen voor.

groeten, Someone
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@ erick
In geval van overstappen van methadon naar buphenorfine (suboxone) moet je eerst wachten tot je in volledige ontwenning van de methadon bent, anders word je superziek. In de kliniek waar ik zat moesten mensen zelfs 5 dagen cold turkey gaan voordat ze op suboxone konden worden gezet.
Dit komt door de lange halfwaardetijd van methadon en het verlaat je lichaam dus heel langzaam.
En ik heb bijna 1 jaar in die kliniek gezeten en er waren ook mensen die al een jaar suboxone gebruikten en echt heel ziek werden van de afbouw. volgens hun was het erger dan heroine afkick en het duurde ook bijna net zolang als methadon omdat suboxone een halfwaardetijd heeft van 17 uur, Ik heb van meerdere mensen gehoord dat suboxone bijna net zo erg was als methadon om van af te kicken maar alleen bij langdurig gebruik. Bij kort gebruik valt de ontwenning mee. Dit is de info die ik kreeg vd kliniek en als ik iets fout heb gehad mijn excuses daarvoor
E
ErickLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Someone/Pammetje

Pammetje allereerst geen excuses nodig, dat is nergens voor nodig, we dragen allemaal een steentje bij door onze ervaringen. En leren hier samen van, ik ben echt doodziek geweest van de klote suboxone. Misschien is het middel niet voor mij, of mis ik iets, op het moment ook heb ik al 6 mgr. op, maar mijn benen zijn ijskoud, gewrichten doen pijn. Ik weet niet wat het is, met Methadon had ik dat nooit, behalve als ik op de afkick zat, maar dan was het zelfs nog in mindere mate als nu. Wat ik gelezen heb is dat die buprenorfine wel op dezelfde receptoren gaat zitten en bezet, maar ze niet activeert. De sleutel niet omdraait bwvs. Iets wat Methadon wel doet, ik hoef niet stoned te worden van de Methadon, maar dan ben ik wel beter. Moet je nagaan ik gebruik al ruim een jaar geen Methadon meer, en toch neemt de buprenorfine deze verschijnselen niet weg, als ze daar nog vanaf komen. Overigens ik heb gisteren flink wat gelezen over Buprenorfine, en het schijnt dat hier meer mensen last van hebben, dat het gewoon niet meer werkt.

Someone, ik ben vanaf 6 mgr. in twee weken geleidelijk naar nul gegaan, ik heb dit twee weken vol gehouden, steeds maar met de gedachte, morgen zal het beter gaan, maar twee weken zijn lang en die morgen kwam maar niet, dus heb ik weer bupre genomen, ik was na een uur beter, maar het is maar van korte duur.

Lees dit artikel eens, van hoe en waarom dit zou komen, volgens mij verklaart dit veel. Bedankt voor het omrekenen, ik was zelf ook uitgekomen op zoiets. Ik las ook dat vele bij de 30 mgr. Methadon zo'n 76 uur niets meer gehad mogen hebben, en dat dan suboxone ingezet wordt. Anders heb je de kans dat je doodziek wordt.

Moet je nagaan ik kende het middel helemaal niet, en zat al 6 dagen op nul Methadon en was aan de betere hand, toen me dit aangeboden werd, het zogenaamde wondermiddel, had ik het maar nooit gedaan in mijn geval werkt bupre dus slecht. lees het volgende, ik gebruik ook al meer als 20 jaar Methadon misschien is het daarom niets voor mij. We spreken elkaar.

http://recoveringaddict.hubpages.com/hu ... -Methadone

Groet Erick

Groet Erick
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoi Erick,

Ik denk dat ik jouw probleem nu begrijp. Als je 20 jaar methadon hebt gebruikt dan is buprenorfine meestal geen goed alternatief meer. Buprenorfine is een partiële (gedeeltelijke) agonist op de opiaatreceptor terwijl methadon, net als heroïne een volledige is. Als je niet al te lang methadon of heroïne hebt gebruikt dan trek je het nog wel op buprenorfine maar in jouw geval was de kans daarop maar erg klein. Een verslavingsarts zou dit moeten weten. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

In twee weken van 6mg buprenorfine naar 0 is gewoonweg niet te doen, zeker niet als je daaraan voorafgaande 20 jaar methadon hebt gebruikt. Ik snap niet dat een verslavingsarts dat niet weet. Daarbij denk ik dat het in jouw geval überhaupt niet meer te doen is om zonder methadon te leven, waarschijnlijk zijn je receptoren blijvend beschadigd. Maar ook hier geld dat je het allicht kunt proberen.

Hopelijk kun je weer snel op de methadon terug, ik weet zeker dat je problemen dan voorbij zullen zijn.

Succes!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."