Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsafbouw methadon

afbouw methadon

54 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
a
alternativeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ey hallo,

De afkick van mehadon is bijzonder naar, veel erger dan van heroine zelf.
Lees nog wel eens dat je ook kan afbouwen met suboxone, schijnt minder heftig te zijn.
Ook in Amersfoort doen ze afkick van methadon niet, ze zetten je eerst over op oxinorm omdat ontwenning en herstel van metha bijna niet et doen is. Lijkt me ook wel zo menselijk.
voor meer info zie hun site www.miroya.nl
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#2
hallo alternative,
ik ben zeker geen voorstander van methadon en ik vind het goed dat er tegenwoordig steeds vaker met andere middelen gewerkt wordt maar ik ben het niet met je eens dat het bijna niet te doen is hoor, het is absoluut klote en idd zwaarder ( omdat het veel langer duurt) dan afkicken van heroine maar het is best te doen.
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#3
dokter volgt het op, en we beslissen samen, blijf nu al even hangen tot k weer iets stabieler ben. Maar we komen er wel. Hier ga je nog standaard de meet op. Behalve in één kliniek waar ze je op een valium oplaad zetten <-- maar iedereen hervalt daar wel
R
RockingRebelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi mensen, tegen het zogenoemde RESTLESSLEGSSYNDROOM, wat echt een grote terugvaltrigger is omdat het ook vrij lang kan aanhouden, zouden jullie het medicijn INHIBIN kunnen proberen. Mij heeft het in ieder geval héél goed geholpen en het gemak is, is dat je het zo, zonder recept bij de apotheek kunt kopen.

Heel veel succes......Ré
a
ava2008Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de werking van Buprenorfine pleisters en het afkicken van Methadon?
P
PorciniLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik baal nogal van die methas, zat wel op een gevaarlijk pad met heroine met vriendin, en zocht ook maar hulp vanwege de drank. Ik was met de heroine echter nog niet zo ver dat ik ziek werd als ik een weekje naar mijn ouders ging. De methadon is mij voorgeschreven opdat ik minder trek zou krijgen in heroine. De trek werd zeker niet minder, eerder meer. Ben uiteindelijk op 30 milligram terechtgekomen maar hield vaak over ik vergat soms een dag te slikken. Ik ben vorige week van de 30 milligram naar de 20 gegaan, zonder heftigheid, behalve het gevoel van slijm achterin keel, wat niet weg te slikken viel de derde nacht. Dat was heel erg naar. Maar nu lijk ik me al wel iets beter te voelen. Kan het zijn dat die methadon een depressie in stand houdt ofwel verergerd? Nu ik op de 20 mg zit voel ik me wat beter dan op dertig,. Maar het afbouwen schijnt nu moeilijk te worden . Wat ik wil doen is verder afbouwen met behulp van de lange halfwaardetijd. dus komende week op maandag en donderdag 15 mg, verder 20 dan om de andere dag 15 en 20, en zo voorts.
Ik lijk nu reeds ook iets meer perspectief in het leven te zien nu ik geminderd ben. Snel afbouwen is zeker geen doel op zich, Ik ben nu al blij met een lichte stemmingsverbetering, ik voel me iets minder lamlendig, en: Ik kan sparen!!! Heel belangrijk idee om voorraad op te kunnen bouwen, want dan kan ik gewoon denken dat die ellendelingen bij die verstrekking een verkoudheid of het heen en weer kunnen krijgen (de tering zou wat overdreven zijn) En dan een week weg kunnen blijven. Dus voor mij is het nu proberen aan te haken naar de 15. Van 20 naar 15 moet toch lukken in een week of 3?
M
MercedeszLid
01-01-2024, 00:00
#7
kittychouchou zei:
ik ben een meisje (vrouw :P ) van 28 jaar en ben sinds 17maart opgenomen in een ontwenningskliniek om men metha (50mg) af te bouwen. Dit is gebeurt met 2.5mg per dag. Dit ging redelijk had wel zeer veel last van onuithoudbare zenuwen en een grote druk op men borst...toen ik op 0stond hebik nog 6dagen subutex gekregen. nu sta ik sinds 7dagen op o ivm met opiaten.ik krijg wel neurotransmitters zoals trazolan en seroquel mr heb ht gevoel dat het niets helpt; Na een dosis van 3kalmeerpillen en 1slaapil val ik goed in slaap mr na 2uurtjes wordt ik weeral zot van de zenuwen<;;;echt ni tedoen....zou men bed in elkaar stampen van dat rare gevoel (mr heb het nog ni gedaan anders issoleercel daar)...Kan me iemand zeggen hoe zijn ervaringen waren met de afbouw v metha...dacht da vanaf ik op 0stondt nog een dag of drie zo afzien. Ik slaap slecht...ben uitgeput van de zenuwen en zelfs men schoenen uitdoen vraagt enorm veel van me...Men kernvraag gaat dit beteren en hoelang duurt dit ongeveer
Klik om te vergroten...

Ik vind dit echt erg om te lezen, ook al is dit bericht lang geleden geplaatst. Ze zijn ontzettend dom bezig geweest daar om je dagelijks af te laten bouwen met 2,5mg! Dit is enorm slecht voor je lichaam omdat je keer op keer een lagere dosis krijgt. Ik zit nu zelf 4 jaar aan de methadon maar uit ervaring met vrienden en kennissen weet ik dat afbouwen met zo'n lage dosis erg slecht voor je lichaam is. Ik vind het daarom ook erg om te lezen hoe een verslavingskliniek hier mee omgaat! Ik hoop dat je er van af bent nu en ik hoop heel erg dat je positief in het leven staat, want ik weet wat een ramp dit is om af te bouwen/ er mee te stoppen. Zou je me willen laten weten hoe het je is vergaan? Ik wil zelf weer een poging wagen om er weer mee te stoppen maar dan uiteraard zonder verslavingskliniek. Ik zat op 80mg en dat is nu 40mg (afgebouwd door dagelijks bijv 60 mg te nemen (2weken) en dan 2 weken 40 mg en zo verder)
Ik hoop van harte dat het goed met je gaat lieve schat. Ik weet wat voor ramp dit is.

Dikke kus Ricardo.
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#8
kittychouchou zei:
ik ben een meisje (vrouw :P ) van 28 jaar en ben sinds 17maart opgenomen in een ontwenningskliniek om men metha (50mg) af te bouwen. Dit is gebeurt met 2.5mg per dag. Dit ging redelijk had wel zeer veel last van onuithoudbare zenuwen en een grote druk op men borst...toen ik op 0stond hebik nog 6dagen subutex gekregen. nu sta ik sinds 7dagen op o ivm met opiaten.ik krijg wel neurotransmitters zoals trazolan en seroquel mr heb ht gevoel dat het niets helpt; Na een dosis van 3kalmeerpillen en 1slaapil val ik goed in slaap mr na 2uurtjes wordt ik weeral zot van de zenuwen<;;;echt ni tedoen....zou men bed in elkaar stampen van dat rare gevoel (mr heb het nog ni gedaan anders issoleercel daar)...Kan me iemand zeggen hoe zijn ervaringen waren met de afbouw v metha...dacht da vanaf ik op 0stondt nog een dag of drie zo afzien. Ik slaap slecht...ben uitgeput van de zenuwen en zelfs men schoenen uitdoen vraagt enorm veel van me...Men kernvraag gaat dit beteren en hoelang duurt dit ongeveer
Klik om te vergroten...

Hallo, ik zou de afbouw wat langer gedaan hebben maar dat is in een kliniek wel anders weet ik uit ervaring.
Ik heb enkele jaren op Methadon gestaan, rond de 100mg ( uierste dosering 140 mg) en ben langzaam naar 30 mg gegaan en ben sinds vandaag ingesteld op 2x2 mg buprenorfine(Subutex) misschien krijg ik vanmiddag nog 2 mg erbij maar dat valt nog te bezien.
Ik krijg er geen verdere medicatie bij gezien ik al erg lang van de benzo's etc af ben, misschien zou bij jou een lage dosis bloeddrukverlagers eerder helpen gezien Seroquel etc ook niet echt de middelen zijn om je te helpen bij het staken van opiaten, maar ik weet verder je medische achtergrond niet.
Hoe lang stond je op die 50 mg en heb je ook een tijdje op alleen 2,5 mg gestaan of direct na de 1 ste dag 2.5 mg ingesteld op Subutex?
Ik ben meer voor het rustige afbouwen, met name na een lange dosering Methadon, mede ook omdat ik steeds terug viel door de hoofdpijnen, rug en spierpijnen, door de langzame afbouw is mij dat alles bespaard gebleven.
Misschien toch een beter idee om de Subutex wat langer te nemen en rustig afbouwen? Het is maar een idee, heel veel succes,: Hansje.
A
Alleenstaande.moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
silverfish zei:
Anyway, dit was mijn verhaal. Moraal van het verhaal is dat het volgens mij niet altijd slecht is om op de methadon te blijven.
Alles is in elk geval beter dan een terugval.. Ik wil nooit meer terug naar de hel van heroine!
Klik om te vergroten...

Ik heb je verhaal gelezen. Methadon werkt te snel uit bij mij. Dus ik kreeg 80 mg 's morgens en 60 mg 's middags en nog eens 60 mg 's avonds. 2 jaar op deze dosering en nog steeds niet aan gewend. Het houdt niet vol. Dus bijkopen. Methadon is duur. Suboxone werkte ook geen 24 uur. Nog erger, de werking stopte niet voorspelbaar. Dat kan niet met een baan, een kind en een vriend met drie kinderen. Hele volle agenda. Nu weer terug naar heroïne. Nog is het veel goedkoper dan mijn bijgebruik methadon. Ik zit financieel goed. Wat bedoel je met de hel van heroïne? Het geld? Modknip - Geen prijzen noemen
M
MercedeszLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alleenstaande.moeder zei:
Ik heb je verhaal gelezen. Methadon werkt te snel uit bij mij. Dus ik kreeg 80 mg 's morgens en 60 mg 's middags en nog eens 60 mg 's avonds. 2 jaar op deze dosering en nog steeds niet aan gewend. Het houdt niet vol. Dus bijkopen. Methadon is duur. Suboxone werkte ook geen 24 uur. Nog erger, de werking stopte niet voorspelbaar. Dat kan niet met een baan, een kind en een vriend met drie kinderen. Hele volle agenda. Nu weer terug naar heroïne. Nog is het veel goedkoper dan mijn bijgebruik methadon. Ik zit financieel goed. Wat bedoel je met de hel van heroïne? Het geld? Modknip - Geen prijzen noemen
Klik om te vergroten...

Methadon kan niet snel uitwerken want dat werkt sowieso 20 uur door.
Ik denk dat je er zelf moe van word omdat je een voor jou te lage dosis neemt. Het beste en verstandigste is de hele dosis in 1x nemen
A
Alleenstaande.moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat een onzin. Ik begon met 70 mg dagelijks. Maar het werkte alleen een halve dag. Dus ik dacht dat het gewoon duurt en dat ik naar een tijd gewend ben. Nee, dus ik heb met andere mensen gesproken. In het begin geloofde het niemand. Toen ze meer contact met mij hadden werd duidelijk dat ik gelijk had. Ze adviseerden mij om een tweede dosis bij te pakken Toen ging het prima. En ik was jong en naïef en vertelde mijn verhaal aan mijn verslavingsarts. Hij zei dat hij mij gelooft. Ik zal 's morgens 140 mg pakken. Eigenlijk wilde ik niet. Maar hij heeft mij overtuigd. En het werkte nog steeds alleen een halve dag. Dus ik had geen vertrouwen meer in die arts. Ik gebruikte dan gewoon twee keer 140 mg. Toen ben ik verhuisd, nieuwe arts. Dus nieuwe kans. En ze zei dat ze het wel gelooft maar ze moet meer bewijs hebben. Ik liet mij opnemen in de kliniek. Twee weken hebben de artsen en verpleegkundigen lijsten ingevuld hoe het met mij ging. En dat was bewijs genoeg. Mijn arts zei dat de maximale dagelijkse dosering 200 mg is. Ik mocht van haar ook bijkopen. Maar dat heb ik niet gedaan. Ik had wel de kans en het geld. Twee jaar lang probeerde ik met de dosering rond te komen. Ik was er niet gelukkig mee. Bijkopen zoude de makkelijkste optie geweest zijn. Maar dat was geen optie voor mij. Ik heb vaak met mijn arts gesproken. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om mijn methadon af te bouwen. Thuis alleen. Ik ben van de 200 mg naar 40 mg. Iedere week 20 mg minder. En aan het einde ook maar een keer per dag. Het was de hel, maar het is gelukt. Dan overstappen naar suboxone. Waarom doe ik dat allemaal? Als het alleen maar om de dosis gaat dan zoude ik gewoon bijkopen en klaar. Maar dat is het niet.
Nog nooit gehoord over fast metabolizer? Er is een medische reden voor dat erg snelle uitwerken van methadon.

Denk jij gewoon wat je wilt, maar misschien help ik andere mensen die in de zelfde situatie zijn: niemand geloofd hun en dan beginnen twijfels over je zelf... Maar er zijn meer mensen waar methadon niet zo lang volhoudt als het zoude doen.
A
Alleenstaande.moederLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb even nagekeken. Bekijk de volgende link en download de file "Bijlagen F, G en H bij het advies"

https://www.gezondheidsraad.nl/nl/t...edicamenteuze-interventies-bij-drugverslaving

Bekijk pagina 9: voor de meeste patiënten is inname een al per 24 uur voldoende Gezien de grote intertindividule verschillen in metabole activiteiten is het van belang bij onvoldoende resultaat niet zonder meer de dosering te verhogen maar eerst na te gaan of verdeling van de dosis over twee giften per dag de gewenste verbetering kan bewerkstelligen...... De plasma-halfwaardetijd van methadon is sterk individueel bepaald en bedraagt na langdurig gebruik 15 tot 40 uur; ook verder uiteenlopende waarden zijn gemeld.

Ik heb ook op andere sites gekeken. Verantwoordelijk is een geen / enzym met naam Cytochrom P450 enzym CYP2D6
C
CatLid
01-01-2024, 00:00
#13
anoniempje zei:
Heb je al eens geprobeerd met clonidine en oxacepam 50 mg?

wordt je wel vaag van maar je das beter dat de afkickverschijnselen!
Ik heb alleen 10 dagen op bureau methadon geslikt tegen de afkick van bruin en alle andere drugs en pillen,
In de gevangenis heb ik toen de clonidine aangevraagd met de oxapam dus (had al eens gehoord dat goed werkt)
En ben er echt makkelijk door heen gekomen! was half van de wereld de hele dag maar daar had ik niks op tegen :rock: toen ik in de isloleer werd gegooit was ik 3 dagen knockout zelfs
bedoel er mee aantegeven dat het voor mij een wondermiddel was!


dus ik zal zeg probeer het eens uit !
Klik om te vergroten...
d
dnnyLid
01-01-2024, 00:00
#14
r@r@ zei:
Ik heb ooit op 40 mg. Meet gezeten toen ik de Detox binnenkwam. In ongeveer 2 weken zat ik op nul, met nog een week "bijkomen", maximale tijd die je daar had (Den Haag) was ook 3 weken (alhoewel er ook uizonderingen waren die langer mochten blijven, bijv. in afwachting van doorstroom behandeling, zij konden daardoor langer over afbouw doen).

Volgens mij was het 5 mg. per dag en vanaf 10 mg. 2,5 mg. per dag.

Voor mij was het goed uit te houden (tot laatste 7,5- 10 mg...), ik was overdag niet ziek. Meet werd 's ochtends uitgedeeld, dus elke ochtend werd ik gewoon eerder ziek wakker.

Ik wens je heel veel suc6! :wave:
Klik om te vergroten...
ik snap t niet zo goed
met 70mg methadon zit ik nu meer dan 2jaar op. als je echt klaar bent met klinieken, opnames, terugvallen, overdosissen; ziekenhuizen, straffen, alle negatieve kutzooi die je hebt met junken..
k was een crackhead rokte zon 16gr per dag asn coke. reken mar aan is zon 10x teveel als je bruto verdiend per maand.
kan zegge 830 per dag. 30 heroine.

maar sinds methadon. ik gestopt. en ook nooit meer gebruikt. na laatste crisis opname 3 terugvallen gehad met crack pijp weg. nieuwe.enz. maar laatste x pas na een jaar weggegooit. maar niks gebruikt nu 2 jaar clean en methadon voel k niks van meer. went als goed is.
maar ik heb veek gedachte om eraf tegaan. sf bouwen. omdat ik elke week moet halen pf daar word k moe van. en verplicht 2 ucs doen terwijl k vrijwillig er ben maarja. ik ga hier wss niet meer mee stoppen. is ook het advies. het is niet zo hoge dosis. redellijk normaal. om mee te leven alleen het is kut dat je er moet blijve komen....
hierboven las ik ook iemand met 19 of 20 pilletjes .. als je alleen van 1 tm 5 mg hebt gezien. kun je er beter helemaal geen gebruiken. je kan ook gewoon 2 bekertjes drinken en 20 pillen van 50 zit er voor niemand in.. ook 10 niet zomaar. :wink: zoizo krijg je boven 200 zozio vloeibaar.

als je echt ermee wil stoppen.
heb je nog wel eens zucht naar heroine?
denk je nog wel eens aan gebruik/heroine?
mis je nog iets in je leven? zo ja. wat. ...
weet je het niet, stop dan nog niet
.denk je eraan of zucht/cravings, hou nog n tijdje methadon aan.
k heb 20 klinieken gehad. 5 crisis opnames 1x zuid africa. / bosnie. safehouse 3x. 8x verhuisd.

het is klaar als je met alles klaar bemt wat je moet doen om te stoppen als je t zelf niet kan.
zoveel opnames als nodig. totdat je t zo kotsbeu bent dat je egt stopt. ook vermoeid van het terugvallen enzv. en de ellende die erbij komt geld regelen. wekker om dealer te halen.. slapen wanneer dealers slapen. of geld regelen.
wil je dit. mijn advjes van changes ggz was. gebruik zo min mogelijk, je word nooit clean waarschijnlijk, dus we nemen je niet op. er zijn er meer zoals jou. gwbruik zo weinig mogelijk om zo oud mogelijk te worden.
was 2017. daarna africs geweest. na half jaar teruggevallen tot crisisopname. plus ibs rm. 7 maanden vught gesloten gezeten maar daar wel aan methadom begonnen. maar daar is de kliniek waar gebruikt word.kentron mag gebruikt worden dus pauzes goed zijn. maar pogingen clean worden niet. maar in alle 12 stappen klinieken inclusief afrifa.
heb ik niemand gezien diie 1x heeft gebruikt en ik zelf niet. dus waarom laten kentron hun zo manipuleren? omdat de verslaafde degene is die denkt te manipuleren. en dit ene staatskliniek is en kom jij daar. kom je in een cirkel tot je het inziet.
jij gaat aan de medicijnen, of terugvallen. niet buiten? dn binnen. dan word eruit gezet. en ze verwachten je weer op de wachtlijst.. zo houden hun hun klanten.
op net zoon vieze manier als dealers tientjes bolletjes uitdelen vooor clean tijd.

RED jezelf hierboven praat ik 12 stappen goed omdat je niet terugvalt daar.
maar het is niet wat mij geholpen heeft het is al met al.
alle ervaringen psychology en therapy die ik nu weet en ken. mensenkennis.
mensen lezen.
wil iemnd hulp en zit die vast of het die al die problemen die ik hier benoem ook og een begin ,en wil je njet zover komen???? whats app mij maar. persoonlijke hulp is 10x beter dan elke kliniek. het punt is wel.
jij moet geloveb in degene die jou helpt
anders kan je beter nog ff wachten. en als je niet zelf of niet echt wil. werkt het zeker niet.
niet appen voor bs aub. geef me nr op voor mensen die hulp zoeken. of niet wete wat ze moete doen.
een verslaafde kan het beste een veslaafde helpen
(en dt is meer waard dab een zaal vol die zegt 12 stappen is het enige dat werkt!)
is niet waar. maar kies je eigen weg
doe t voor jezelf
0640938958
k
kittychouchouLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik ben een meisje (vrouw :P ) van 28 jaar en ben sinds 17maart opgenomen in een ontwenningskliniek om men metha (50mg) af te bouwen. Dit is gebeurt met 2.5mg per dag. Dit ging redelijk had wel zeer veel last van onuithoudbare zenuwen en een grote druk op men borst...toen ik op 0stond hebik nog 6dagen subutex gekregen. nu sta ik sinds 7dagen op o ivm met opiaten.ik krijg wel neurotransmitters zoals trazolan en seroquel mr heb ht gevoel dat het niets helpt; Na een dosis van 3kalmeerpillen en 1slaapil val ik goed in slaap mr na 2uurtjes wordt ik weeral zot van de zenuwen<;;;echt ni tedoen....zou men bed in elkaar stampen van dat rare gevoel (mr heb het nog ni gedaan anders issoleercel daar)...Kan me iemand zeggen hoe zijn ervaringen waren met de afbouw v metha...dacht da vanaf ik op 0stondt nog een dag of drie zo afzien. Ik slaap slecht...ben uitgeput van de zenuwen en zelfs men schoenen uitdoen vraagt enorm veel van me...Men kernvraag gaat dit beteren en hoelang duurt dit ongeveer
K
KetaNr1Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Buiten in het zonnetje gaan zitte en een stickie aansteke... :stoned:
v
vansinay_koenLid
01-01-2024, 00:00
#17
normaal bouw je 10 procent van de dosis af
doe het niet zo rap
ik laat mij nimmer opnemen
pure geldverspilling met relatieve weinig pos resultaten van de instellingen
ben al 2 maal gestopt met metha 3 mg per week AMBULANT
met behulp van benzo s
moet zeggen preventief anti depresieva nemen kan geen kwaad
bekijk het als preventief
bij plots staken treden zware stemmingswisselingen op
en deze worden binnen de perken gehouden sipralexa serlain enzv
fluitje van de cent
maar nadien heb ik 1.5 jaar in de zetel liggen slapen

liet ik mij opnemen in stedelijk zieken huis
ik wou te rap
hervallen hero
terug metha terug benzo
terug opname
half jaar thuis gezeten met de vingers draaien
gevolg nu metha 50 en terug benzo s
ontwennen van hero en benzo s gaan bij mij heel goed
maar het is niet de medicatie die het doet
u moet alles doen om niet aan profiel van junkie voldoen
bouw sociaal leven op
zoek een hobby
en neem zolang metha subitex
zolang ge het ander ma ni doet
en probeer normaal leven te lijden
en doe er denoods 10 jaar over

ps antipsychotica zijn dikmakers op 3 weken tijd 10 kg erbij
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#18
50 mg afbouwen in 7 dagen is (zover ik kan oordelen) heel snel.
Waarom hebben ze er voor gekozen om het zo snel te doen?

Ik heb zelf (gelukkig) geen ervaring met het afbouwen van methadon. Echter ken ik veel mensen die methadon hebben afgebouwd. Bij de meeste van hen ging dit met 5 mg per week, dus vele hadden minder ontwenningsverschijnselen als jij hebt. Men groeide dus heel langzaam naar de nul, waardoor als je eenmaal op nul staat het ook makkelijker draagbaar is
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#19
5 mg per week is ook niet nix hoor. ligt er gewoon maar net aan hoeveel je gewend bent.

als je 100 mg per dag gewend ben, dan maakt 19 of 20 pilletjes niet zoveel uit, maar ben je bv 15 mg per dag gewend, dan kan die ene pil er flink in gaan hakken na 2 dagen hoor.

puur een kwestie van verhoudingen en wat dta betreft is het helemaal niet gek als iemand de laatste paar mg per 2 miligram afbouwt. ( methadondrank is 1 ml == 2 mg ) en ik heb zelfs meegemaakt dat dat al te veel was voor mensen. Laatste loodjes vooral ...

:wave:
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb het afbouwen van methadon opgegeven. Ik ben op mijn 15e verslaafd geraakt aan heroine (IV) en op mijn 16e op de methadon gezet door de GGD. Mijn eerste afkickpoging deed ik op mijn 20ste, dat ging destijds vrij gemakkelijk, langzaam afbouwen, en na een paar maanden ontwenning op 0 mg ging het al snel weer beter.
Helaas was ik destijds geestelijk nog wel erg verslaafd en viel ik terug. Daarna altijd methadon EN dope gebruikt tot mijn 32ste.
Toen heb ik wederom een serieuze poging ondernomen. Ik ben helemaal gestopt met bruin en alle illegale drugs en heb sindsdien ook nooit maar dan ook echt NOOIT meer een kruimel gebruikt.
Daarna bouwde ik mijn methadon af en dat ging in eerste instantie - ondanks alle kloterige afkickverschijnselen en het niet slapen - redelijk goed. Eenmaal beneden de 15 mg kwamen er echter allerlei pijnproblemen te voorschijn die voorheen waarschijnlijk door methadongebruik onderdrukt waren gebleven: vreselijke (neuropatische) darm en maagpijnen, niet meer naar de wc kunnen (in plaats van diarree zoals je meestal krijgt na afbouw!). Een voortdurende mist in mijn hoofd, spier- en rugpijn, gewrichtspijn. Het was een hel.
Meerdere onderzoeken bij de internist wezen enkel uit dat ik IBS had (Irritable Bowel Syndrome) en misschien fybromyalgie of ME.

Maar ik geloof niet in die shit dus ik probeerde enkele jaren later opnieuw mijn methadon af te bouwen: weer lukte het me door langzaam afbouwen op 0 te komen. Echter na 7 maanden pijn op die 0 milligram en inmiddels kilo's vermagerd raakte ik bijna mijn baan kwijt door pijn en uitputting en mijn arts raadde me aan weer methadon te gaan gebruiken. Het was dat of geen baan. Na een maand of drie van geleidelijk ophogen van mijn methadondosering tot 60 mg voelde ik me weer normaal, had relatief weinig pijn en kon weer sporten en werken.

Daarna, weer een paar jaar, toch opnieuw een zoveelste poging gedaan: dit maal mijn methadon afgebouwd naar 10 mg en na 80 uur zonder enige medicatie, overgestapt op subuxone. Ook dit werkte niet. Subuxone helpt niet tegen pijn. Ik hield het weer maanden vol maar raakte wederom bijna mijn baan kwijt omdat ik zoveel pijn had dat ik me steeds ziek moest melden.

Dit jaar heb ik het voor de laatste maal geprobeerd: van 70 mg methadon afgebouwd naar 10 mg en toen overgestapt op tramadol tegen de pijn. Dit alles onder toezicht van de pijnpoli.
Het was hel, ik bleef zo'n 3 a 4 maanden last houden van de methadon ontwenning (rugpijn, zweten, slapeloosheid, rillingen etc., mijn IBS kwam terug in hevige mate, totale uitputting). Desondanks heb ik het toch 8 maanden volgehouden zonder methadon.
Maar tramadol bleek te licht om de pijn te bestrijden en ik wilde absoluut niet méér nemen dan de maximum dosering (400 mg per dag). Bovendien is tramadol in feite gevaarlijker dan methadon (slecht voor de lever, risico op epileptische aanvallen etc.).
Dus helaas, ik werd weer terug gezet op methadon.
Mijn verslavingsarts denkt dat mijn lichaam zich na 25 jaar methadongebruik niet meer kan aanpassen aan 'een status van geen methadon'. Zelf denk ik dat ik gewoon een hevig pijnprobleem heb en daar de rest van mijn leven iets voor zal moeten gebruiken.

Ik vind het heel erg naar dat ik er waarschijnlijk nooit meer van af kom maar als ik het van de andere kant bekijk: ik gebruik nu al bijna 10 jaar geen drugs meer, heb mijn leven op orde, geen financiele problemen, een goede baan, een relatie, goede band met mijn familie.. het is dus relatief goed met me afgelopen.
Ik heb bewezen dat ik sterk ben en dat ik kan afkicken als ik dat wil. Niemand kan echter 24 uur per dag met pijn leven (en ook nog een fulltime baan houden).

Anyway, dit was mijn verhaal. Moraal van het verhaal is dat het volgens mij niet altijd slecht is om op de methadon te blijven.
Alles is in elk geval beter dan een terugval.. Ik wil nooit meer terug naar de hel van heroine!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."