Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsafbouw methadon

afbouw methadon

54 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
b
batmLid
01-01-2024, 00:00
#1
Met de afbouw van methadon is het belangrijke dat je niet te snel afbouwt.
Als veldwerker in Nederland hoor ik vaak goede tips van (ex)gebruikers.
De afbouw is minder zwaar als je bijvoorbeeld in de eerste week 5 mg afbouwt, in de tweede week je dosis weer met 2,5 mg verhoogt. Week drie weer 5 mg eraf, week vier weer 2,5 mg erbij enzovoort. De afbouw duurt natuurlijk twee keer zo lang, maar het schijnt zowel geestelijk als lichamelijk minder zwaar te zijn.
Succes!
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#2
dat zal toch per mens verschillen, ik ben in 1 maand van 200 mg naar 50 mg gegaan, dat vond ik minder erg dan van 20 mg naar 0, daar heb ik een paar weken over gedaan, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ongeveer 4 jaar op 25 mg ben blijven hangen maar dat had andere redenen.
vandaag precies 3mnd op 0 en ik voel me heerlijk :grin:
a
antwaaaaaarpLid
01-01-2024, 00:00
#3
snap er niks meer van ?IS NU beter dat je taag af gat bouwen ?SOMS HEB IK T GEVOEL dat je zieker bent als je traagafbouwt en wanneer zet je de stap om te gaan dalen.IEDERE MORGE BEN IK OPNIEUW ziek dit l twee jaar.BEN DA GEVOEL BEU!ik geraak pas in routine na twee uur na inname zeg....WAAROM,,,
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Afbouwen 5 ml per week
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#5
als je nog op een hoge dosis staat is het makkelijker te zakken dan wanneer je op een lage dosis staat, als je eenmaal rond 25 mg zit wordt het zwaarder dus dan doe je het wat rustiger aan maar het wordt steeds zwaarder.
hoe je het ook doet, er komt een dag dat je op 0 staat en dat is nou eenmaal klote maar wel te doen hoor !
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ben vorige week van 60 naar 55 mg gezakt resultaat: grote puppillen en frequent toiletgebruik en een tikkeltje depressief
daar staat tegenover dat mn zelfvertrouwen groter word ik geloof nu echt dat ik op een dag HELEMAAL niet opiaatafhankelijk ben :)
a
alternativeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ey hallo,

De afkick van mehadon is bijzonder naar, veel erger dan van heroine zelf.
Lees nog wel eens dat je ook kan afbouwen met suboxone, schijnt minder heftig te zijn.
Ook in Amersfoort doen ze afkick van methadon niet, ze zetten je eerst over op oxinorm omdat ontwenning en herstel van metha bijna niet et doen is. Lijkt me ook wel zo menselijk.
voor meer info zie hun site www.miroya.nl
j
joolie-ahLid
01-01-2024, 00:00
#8
hallo alternative,
ik ben zeker geen voorstander van methadon en ik vind het goed dat er tegenwoordig steeds vaker met andere middelen gewerkt wordt maar ik ben het niet met je eens dat het bijna niet te doen is hoor, het is absoluut klote en idd zwaarder ( omdat het veel langer duurt) dan afkicken van heroine maar het is best te doen.
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#9
dokter volgt het op, en we beslissen samen, blijf nu al even hangen tot k weer iets stabieler ben. Maar we komen er wel. Hier ga je nog standaard de meet op. Behalve in één kliniek waar ze je op een valium oplaad zetten <-- maar iedereen hervalt daar wel
R
RockingRebelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi mensen, tegen het zogenoemde RESTLESSLEGSSYNDROOM, wat echt een grote terugvaltrigger is omdat het ook vrij lang kan aanhouden, zouden jullie het medicijn INHIBIN kunnen proberen. Mij heeft het in ieder geval héél goed geholpen en het gemak is, is dat je het zo, zonder recept bij de apotheek kunt kopen.

Heel veel succes......Ré
a
ava2008Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de werking van Buprenorfine pleisters en het afkicken van Methadon?
P
PorciniLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik baal nogal van die methas, zat wel op een gevaarlijk pad met heroine met vriendin, en zocht ook maar hulp vanwege de drank. Ik was met de heroine echter nog niet zo ver dat ik ziek werd als ik een weekje naar mijn ouders ging. De methadon is mij voorgeschreven opdat ik minder trek zou krijgen in heroine. De trek werd zeker niet minder, eerder meer. Ben uiteindelijk op 30 milligram terechtgekomen maar hield vaak over ik vergat soms een dag te slikken. Ik ben vorige week van de 30 milligram naar de 20 gegaan, zonder heftigheid, behalve het gevoel van slijm achterin keel, wat niet weg te slikken viel de derde nacht. Dat was heel erg naar. Maar nu lijk ik me al wel iets beter te voelen. Kan het zijn dat die methadon een depressie in stand houdt ofwel verergerd? Nu ik op de 20 mg zit voel ik me wat beter dan op dertig,. Maar het afbouwen schijnt nu moeilijk te worden . Wat ik wil doen is verder afbouwen met behulp van de lange halfwaardetijd. dus komende week op maandag en donderdag 15 mg, verder 20 dan om de andere dag 15 en 20, en zo voorts.
Ik lijk nu reeds ook iets meer perspectief in het leven te zien nu ik geminderd ben. Snel afbouwen is zeker geen doel op zich, Ik ben nu al blij met een lichte stemmingsverbetering, ik voel me iets minder lamlendig, en: Ik kan sparen!!! Heel belangrijk idee om voorraad op te kunnen bouwen, want dan kan ik gewoon denken dat die ellendelingen bij die verstrekking een verkoudheid of het heen en weer kunnen krijgen (de tering zou wat overdreven zijn) En dan een week weg kunnen blijven. Dus voor mij is het nu proberen aan te haken naar de 15. Van 20 naar 15 moet toch lukken in een week of 3?
M
MercedeszLid
01-01-2024, 00:00
#13
kittychouchou zei:
ik ben een meisje (vrouw :P ) van 28 jaar en ben sinds 17maart opgenomen in een ontwenningskliniek om men metha (50mg) af te bouwen. Dit is gebeurt met 2.5mg per dag. Dit ging redelijk had wel zeer veel last van onuithoudbare zenuwen en een grote druk op men borst...toen ik op 0stond hebik nog 6dagen subutex gekregen. nu sta ik sinds 7dagen op o ivm met opiaten.ik krijg wel neurotransmitters zoals trazolan en seroquel mr heb ht gevoel dat het niets helpt; Na een dosis van 3kalmeerpillen en 1slaapil val ik goed in slaap mr na 2uurtjes wordt ik weeral zot van de zenuwen<;;;echt ni tedoen....zou men bed in elkaar stampen van dat rare gevoel (mr heb het nog ni gedaan anders issoleercel daar)...Kan me iemand zeggen hoe zijn ervaringen waren met de afbouw v metha...dacht da vanaf ik op 0stondt nog een dag of drie zo afzien. Ik slaap slecht...ben uitgeput van de zenuwen en zelfs men schoenen uitdoen vraagt enorm veel van me...Men kernvraag gaat dit beteren en hoelang duurt dit ongeveer
Klik om te vergroten...

Ik vind dit echt erg om te lezen, ook al is dit bericht lang geleden geplaatst. Ze zijn ontzettend dom bezig geweest daar om je dagelijks af te laten bouwen met 2,5mg! Dit is enorm slecht voor je lichaam omdat je keer op keer een lagere dosis krijgt. Ik zit nu zelf 4 jaar aan de methadon maar uit ervaring met vrienden en kennissen weet ik dat afbouwen met zo'n lage dosis erg slecht voor je lichaam is. Ik vind het daarom ook erg om te lezen hoe een verslavingskliniek hier mee omgaat! Ik hoop dat je er van af bent nu en ik hoop heel erg dat je positief in het leven staat, want ik weet wat een ramp dit is om af te bouwen/ er mee te stoppen. Zou je me willen laten weten hoe het je is vergaan? Ik wil zelf weer een poging wagen om er weer mee te stoppen maar dan uiteraard zonder verslavingskliniek. Ik zat op 80mg en dat is nu 40mg (afgebouwd door dagelijks bijv 60 mg te nemen (2weken) en dan 2 weken 40 mg en zo verder)
Ik hoop van harte dat het goed met je gaat lieve schat. Ik weet wat voor ramp dit is.

Dikke kus Ricardo.
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#14
kittychouchou zei:
ik ben een meisje (vrouw :P ) van 28 jaar en ben sinds 17maart opgenomen in een ontwenningskliniek om men metha (50mg) af te bouwen. Dit is gebeurt met 2.5mg per dag. Dit ging redelijk had wel zeer veel last van onuithoudbare zenuwen en een grote druk op men borst...toen ik op 0stond hebik nog 6dagen subutex gekregen. nu sta ik sinds 7dagen op o ivm met opiaten.ik krijg wel neurotransmitters zoals trazolan en seroquel mr heb ht gevoel dat het niets helpt; Na een dosis van 3kalmeerpillen en 1slaapil val ik goed in slaap mr na 2uurtjes wordt ik weeral zot van de zenuwen<;;;echt ni tedoen....zou men bed in elkaar stampen van dat rare gevoel (mr heb het nog ni gedaan anders issoleercel daar)...Kan me iemand zeggen hoe zijn ervaringen waren met de afbouw v metha...dacht da vanaf ik op 0stondt nog een dag of drie zo afzien. Ik slaap slecht...ben uitgeput van de zenuwen en zelfs men schoenen uitdoen vraagt enorm veel van me...Men kernvraag gaat dit beteren en hoelang duurt dit ongeveer
Klik om te vergroten...

Hallo, ik zou de afbouw wat langer gedaan hebben maar dat is in een kliniek wel anders weet ik uit ervaring.
Ik heb enkele jaren op Methadon gestaan, rond de 100mg ( uierste dosering 140 mg) en ben langzaam naar 30 mg gegaan en ben sinds vandaag ingesteld op 2x2 mg buprenorfine(Subutex) misschien krijg ik vanmiddag nog 2 mg erbij maar dat valt nog te bezien.
Ik krijg er geen verdere medicatie bij gezien ik al erg lang van de benzo's etc af ben, misschien zou bij jou een lage dosis bloeddrukverlagers eerder helpen gezien Seroquel etc ook niet echt de middelen zijn om je te helpen bij het staken van opiaten, maar ik weet verder je medische achtergrond niet.
Hoe lang stond je op die 50 mg en heb je ook een tijdje op alleen 2,5 mg gestaan of direct na de 1 ste dag 2.5 mg ingesteld op Subutex?
Ik ben meer voor het rustige afbouwen, met name na een lange dosering Methadon, mede ook omdat ik steeds terug viel door de hoofdpijnen, rug en spierpijnen, door de langzame afbouw is mij dat alles bespaard gebleven.
Misschien toch een beter idee om de Subutex wat langer te nemen en rustig afbouwen? Het is maar een idee, heel veel succes,: Hansje.
A
Alleenstaande.moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
silverfish zei:
Anyway, dit was mijn verhaal. Moraal van het verhaal is dat het volgens mij niet altijd slecht is om op de methadon te blijven.
Alles is in elk geval beter dan een terugval.. Ik wil nooit meer terug naar de hel van heroine!
Klik om te vergroten...

Ik heb je verhaal gelezen. Methadon werkt te snel uit bij mij. Dus ik kreeg 80 mg 's morgens en 60 mg 's middags en nog eens 60 mg 's avonds. 2 jaar op deze dosering en nog steeds niet aan gewend. Het houdt niet vol. Dus bijkopen. Methadon is duur. Suboxone werkte ook geen 24 uur. Nog erger, de werking stopte niet voorspelbaar. Dat kan niet met een baan, een kind en een vriend met drie kinderen. Hele volle agenda. Nu weer terug naar heroïne. Nog is het veel goedkoper dan mijn bijgebruik methadon. Ik zit financieel goed. Wat bedoel je met de hel van heroïne? Het geld? Modknip - Geen prijzen noemen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."