Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums'MDMA crisis' voorbij?

'MDMA crisis' voorbij?

62 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Die prijs boeit me niet zo. Tuurlijk..., die 15 euro is wat extreem, maar voor een goede pil (>100mg)en dus een leuke avond is 5 euro toch niet veel en 10 eigenlijk ook niet. Het wordt pas duur als je weet dat je op een andere hoek van de straat dezelfde voor de helft kan krijgen. Maar ja dan krijg je dus de prijsstunters en die willen ook verdienen dus daar gaat de zuiverheid (misschien niet de eerste keren, maar wel op langere termijn).
Wat mij btreft moet er dus niet zo naar de prijs gekeken worden, maar naar de kwaliteit. Ik ben blij te horen dat er weer wat positieve berichten zijn. Mijn vooraad is bijna op en dus is aanvulling wel nodig. Heb er wel van geleerd om te zorgen dat je nooit zonder zit. Een deadline dichterbij zien komen en overgaan is gewoon niet leuk.
m
mrrenoLid
01-01-2024, 00:00
#2
langeman zei:
Die prijs boeit me niet zo. Tuurlijk..., die 15 euro is wat extreem, maar voor een goede pil (>100mg)en dus een leuke avond is 5 euro toch niet veel en 10 eigenlijk ook niet.
Klik om te vergroten...

Ben het helemaal met je eens...

Als ik het vergelijk met een avond biertjes drinken dan ben je met 5 of zelfs 10 euro voor een goeie pil goedkoop uit.
Een avond biertjes drinken kost je al gauw 30 euro of meer.
Als ik twee prima pillen kan krijgen voor 10 of 15 euro ben ik alsnog goedkoop uit.

Niet dat ik het uit financiele uitgangspunten zou doen... Maar toch 15euro voor een lekker avondje knetteren... Niet duur zou ik zeggen. Zeker als je het niet zo vaak doet.
H
Hellraiser_[NL]Lid
01-01-2024, 00:00
#3
laast op opsporing verzocht was er iets over een roof in belgie waarbij er aan 6000 liter aan xtc grontstoffen is gestolen

komen genoeg pilletjes aan :grin:
s
sjaak herremansLid
01-01-2024, 00:00
#4
Exceptional Insight zei:
Ik vind de prijzen nog steeds wel bijzonder hoog eigenlijk.
Klik om te vergroten...

Mee eens :openmouth:
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind de prijzen tegenwoordig best meevallen weer. Laatst met nieuwjaar 5 euro betaald voor een MDMA capsule met 140mg, daarvoor nog een pilletje gratis gekregen, getest tussen de 110 en 130.
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het kan natuurlijk aan mij liggen maar ik heb het idee dat de M niet meer hetzelfde aanvoelt ookal is het getest als MDMA, ik had eens gelezen dat je dat moleculair op meerdere manieren kon maken en vraag me ook af of dat nu niet het geval is.

Het is nog wel vrij prijzig, betaalde hier de laatste keer 4,50 voor 100mg MDMA tabletten, met een afname van 50st. zoon 2 jaar geleden ging dat meer richting de 3 euro voor 130 mg.
A
AntowLid
01-01-2024, 00:00
#7
sjaak herremans zei:
Exceptional Insight zei:
Ik vind de prijzen nog steeds wel bijzonder hoog eigenlijk.
Klik om te vergroten...

Mee eens :openmouth:
Klik om te vergroten...

als we dan toch voor E gaan, kun je beter uit je dopen kijke voor die kristalletjes ! :)
P
Paddo100Lid
01-01-2024, 00:00
#8
blauwe hartjes hier... zijn echt heerlijk...

verder boeit de prijs me neit... 5eu , 4eu, 3eu... het is allemaal best... maar 5 vind k wel psychologisch maximum prijs maar ja altijd nog beter als coke :rock:
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Axxess zei:
Het kan natuurlijk aan mij liggen maar ik heb het idee dat de M niet meer hetzelfde aanvoelt ookal is het getest als MDMA, ik had eens gelezen dat je dat moleculair op meerdere manieren kon maken en vraag me ook af of dat nu niet het geval is.

Het is nog wel vrij prijzig, betaalde hier de laatste keer 4,50 voor 100mg MDMA tabletten, met een afname van 50st. zoon 2 jaar geleden ging dat meer richting de 3 euro voor 130 mg.
Klik om te vergroten...
Er zijn meerdere isomeren van MDMA inderdaad, en misschien dat bij de productie die nu toegepast wordt een ander isomeer wordt gemaakt.

Echter, ik kan het verschil niet opmerken, al hoor ik uit alle hoeken dat het toch echt anders is.

Olle
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vraag me af (mocht die isomeertheorie kloppen)..

Zelf een week terug MDMA kristallen genomen van 2008 (ze lagen al zo lang bij een maat thuis) mooie doorzichtig/witte brokken en dus gewoon het MDMA-gevoel. Tot dan enkel nieuwe MDMA genuttigd en ik vond het toch echt wel anders. Het kan psychologisch zijn natuurlijk, maar met die oude MDMA word ik zo hangerig en gaan m'n ogen bijna dicht (Vaak met ogen dicht rondgelopen..) Van deze MDMA absoluut niet. Ik stond ook "strak" van die MDMA die ik de laatste keer gebruikt had, terwijl ik meestal echt flubberbenen krijg. Kan zijn dat het gewoon anders valt natuurlijk.. Maar ik ben niet de enigste die dat denkt, dus misschien is het wel plausibel. En nee, er zat geen speed bij.

Nu, er bestaat ook 2 isomeren van MDMA zoals bij amfetamine. De dextro-isomeer is de meer potente vorm dacht ik. Ik weet niet of de MDMA die we normaal krijgen racemisch is of niet, maar ik dacht van wel. Dan is er ook nog de levo-isomeer.

Nu zit ik te denken of het niet verklaarbaar zou zijn op dezelfde wijze als met amfetamine? Namelijk dat de levo-isomeer/racemische mengsel adrenaline vrijmaakt (strak zijn) en de dextro-isomeer niet, zoals bij speed?

Wijziging: Hmm, hier wordt niet gesproken over dextr/levo maar over S en R-isomeren (zoals bij ketamine). Ook zoals bij ketamine zou de S-isomeer potenter zijn dan de R-isomeer. Mengsels zijn (bijna?) altijd racemisch.

Wijziging 2: Nog wat lezen later zijn we eruit dat de S-isomeer toch de dextro-isomeer is. Die is inderdaad meer potent.
b
bluLid
01-01-2024, 00:00
#11
W.F.L. zei:
Ik vraag me af (mocht die isomeertheorie kloppen)..

Zelf een week terug MDMA kristallen genomen van 2008 (ze lagen al zo lang bij een maat thuis) mooie doorzichtig/witte brokken en dus gewoon het MDMA-gevoel. Tot dan enkel nieuwe MDMA genuttigd en ik vond het toch echt wel anders. Het kan psychologisch zijn natuurlijk, maar met die oude MDMA word ik zo hangerig en gaan m'n ogen bijna dicht (Vaak met ogen dicht rondgelopen..) Van deze MDMA absoluut niet. Ik stond ook "strak" van die MDMA die ik de laatste keer gebruikt had, terwijl ik meestal echt flubberbenen krijg. Kan zijn dat het gewoon anders valt natuurlijk.. Maar ik ben niet de enigste die dat denkt, dus misschien is het wel plausibel. En nee, er zat geen speed bij.

Nu, er bestaat ook 2 isomeren van MDMA zoals bij amfetamine. De dextro-isomeer is de meer potente vorm dacht ik. Ik weet niet of de MDMA die we normaal krijgen racemisch is of niet, maar ik dacht van wel. Dan is er ook nog de levo-isomeer.

Nu zit ik te denken of het niet verklaarbaar zou zijn op dezelfde wijze als met amfetamine? Namelijk dat de levo-isomeer/racemische mengsel adrenaline vrijmaakt (strak zijn) en de dextro-isomeer niet, zoals bij speed?

Wijziging: Hmm, hier wordt niet gesproken over dextr/levo maar over S en R-isomeren (zoals bij ketamine). Ook zoals bij ketamine zou de S-isomeer potenter zijn dan de R-isomeer. Mengsels zijn (bijna?) altijd racemisch.

Wijziging 2: Nog wat lezen later zijn we eruit dat de S-isomeer toch de dextro-isomeer is. Die is inderdaad meer potent.
Klik om te vergroten...

Side note: Alle chemische stoffen die optisch actief zijn en synthetisch geproduceerd worden zijn een racemisch mengsel. Alleen natuurlijke stoffen, die bijvoorbeeld door planten worden gemaakt met behulp van enzymen, kunnen óf links- óf rechtsdraaiend zijn.

Uit welke bronnen haal jij je informatie over dit soort onderwerpen?
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#12
W.F.L. Ik keek net even in een boek over ecstasy en zag dat het MDMA molecule er anders uit zien dan in jouw signature. Ook ziet hij er anders uit dan diegene die op wikipedia word gebruikt. Kan dit kloppen? (ben er ondertussen achter dat het dextro-Amfetamine is :))

Ook word hier wel gepraat over dextro (right handed) en levo (left handed) ze hebben bijde een andere uitwerking maar vaak worden ze 50% gemixt genaamd "racemic"

De dextro isomer word beschreven als "more benign peaceful" als het word vergeleken met de racemic
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
In mijn signature staat speed, niet MDMA. Vandaar dat ze er anders uitzien dus :)

Ik heb hier even een hoop bullshit over opgeschreven (met bronnen erbij) mocht het je interesseren:

blu zei:
Side Note: Alle chemische stoffen die optisch actief zijn en synthetisch geproduceerd worden zijn een racemisch mengsel. Alleen natuurlijke stoffen, die bijvoorbeeld door planten worden gemaakt met behulp van enzymen, kunnen óf links- óf rechtsdraaiend zijn.

Uit welke bronnen haal jij je informatie over dit soort onderwerpen?
Klik om te vergroten...

Hoe zit het dan met dextro-amfetamine? Dat wordt toch niet gemaakt van planten? Amfetamine is een synthetische stof, door mensen ontdekt. Deze komt voorzover wij weten niet in de natuur voor. Daarbij dateert de meeste informatie over MDMA-synthese van voor de MDMA-crisis dus we weten niet of de synthesemethode die nu gebruikt wordt wel een 50/50 racemisch mengsel oplevert.

Bronnen staan onderaan.

Axxess zei:
Ook word hier wel gepraat over dextro (right handed) en levo (left handed) ze hebben bijde een andere uitwerking maar vaak worden ze 50% gemixt genaamd "racemic"

De dextro isomer word beschreven als "more benign peaceful" als het word vergeleken met de racemic
Klik om te vergroten...

En wat je zegt over meer peaceful is inderdaad wat ik in gedachten heb. Namelijk dat de MDMA vanwege het nieuwe syntheseproces misschien niet meer racemisch is maar gewoon dex-MDMA is, of tenminst een mengsel met meer dex-MDMA dan levo-MDMA.

Concreet komt het erop neer dat zowel Levo-amfetamine als Levo-methamfetamine een invloed hebben op de adrenalinereceptoren ("strak staan") en de dextro-isomeren een invloed hebben op de dopamine-receptoren. 120 mg racemische MDMA is gelijk aan 240 mg levo-MDMA, dus qua gewicht zou het wel kunnen kloppen – dat het verschil tussen dex-MDMA of racemische MDMA qua gewicht/potentie verwaarloosbaar is.

racemic and d-MDMA inhibit A10 dopamine neurons, but l-MDMA does not (Gifford et al., Synapse 23(1) (1996)).
Klik om te vergroten...

Er staat wel dat Levo-MDMA meer “speedy” zou zijn dan dex-MDMA maar zonder bron. Dat zou in elk geval een goede verklaring zijn, waarom iedereen er hangerig en loom van wordt in tegenstelling tot de oude MDMA. Maar denk dat het zonder een isomeertest van de “oude” MDMA bij speculeren zal blijven. Maar een echte bron die bewijst dat levo-MDMA een invloed heeft op de adrenalinereceptoren heb ik niet kunnen vinden. Enkel vergelijkbare verklaringen bij (meth)amfetamine. Het zou mij niet verbazen mocht het zo zijn.

http://www.cognitiveliberty.org/shulgin ... somers.htm
b
bluLid
01-01-2024, 00:00
#14
W.F.L. zei:
blu zei:
Side Note: Alle chemische stoffen die optisch actief zijn en synthetisch geproduceerd worden zijn een racemisch mengsel. Alleen natuurlijke stoffen, die bijvoorbeeld door planten worden gemaakt met behulp van enzymen, kunnen óf links- óf rechtsdraaiend zijn.

Uit welke bronnen haal jij je informatie over dit soort onderwerpen?
Klik om te vergroten...

Hoe zit het dan met dextro-amfetamine? Dat wordt toch niet gemaakt van planten? Amfetamine is een synthetische stof, door mensen ontdekt. Deze komt voorzover wij weten niet in de natuur voor. Daarbij dateert de meeste informatie over MDMA-synthese van voor de MDMA-crisis dus we weten niet of de synthesemethode die nu gebruikt wordt wel een 50/50 racemisch mengsel oplevert.
Klik om te vergroten...

Ik heb de structuurformules even opgezocht, en (dex)amfetamine is volgens mij geen stereo-isomeer (geen chiraal centrum/asymmetrisch koolstofattom -> niet optisch actief). Dextro-amfetamine en amfetamine zijn dus "normale" isomeren, en kunnen volgens mij dus ook gewoon als 2 verschillende stoffen worden geproduceerd.
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Interessant. Even volgen dit. :sunglasses:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
blu zei:
Ik heb de structuurformules even opgezocht, en (dex)amfetamine is volgens mij geen stereo-isomeer (geen chiraal centrum/asymmetrisch koolstofattom -> niet optisch actief). Dextro-amfetamine en amfetamine zijn dus "normale" isomeren, en kunnen volgens mij dus ook gewoon als 2 verschillende stoffen worden geproduceerd.
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je precies met "optisch niet actief"?
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kan je dat niet uit laten zoeken bij een speciaal lab? Zou me niets verbazen als we tegenwoordig een slechte racemic voorgeschoteld krijgen, aangezien we steeds meer tot de conclusie komen dat er wel degelijk verschil in effect bestaat en dus ook mogelijk is.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Axxess zei:
Kan je dat niet uit laten zoeken bij een speciaal lab?
Klik om te vergroten...

Een isomeertest zou de juiste oplossing zijn. Spijtig genoeg heb ik nog maar iets van een 50 mg oude MDMA over en heb ik geen weet van labo's die isomeertesten doen. Deze zijn ook vrij duur. Kan natuurlijk wel laten uitzoeken of die nieuwe MDMA 50/50 is..

Axxess zei:
Zou me niets verbazen als we tegenwoordig een slechte racemic voorgeschoteld krijgen, aangezien we steeds meer tot de conclusie komen dat er wel degelijk verschil in effect bestaat en dus ook mogelijk is.
Klik om te vergroten...

Dat is inderdaad waar ik aan dacht. Een racemic die meer dextro bevat dan levo en dus geen adrenaline vrijmaakt. Nog even het antwoord van blu afwachten want als ik hem goed begrijp is MDMA altijd stipt 1:1.
b
bluLid
01-01-2024, 00:00
#19
W.F.L. zei:
blu zei:
Ik heb de structuurformules even opgezocht, en (dex)amfetamine is volgens mij geen stereo-isomeer (geen chiraal centrum/asymmetrisch koolstofattom -> niet optisch actief). Dextro-amfetamine en amfetamine zijn dus "normale" isomeren, en kunnen volgens mij dus ook gewoon als 2 verschillende stoffen worden geproduceerd.
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je precies met "optisch niet actief"?
Klik om te vergroten...

Een optische isomeer is een stero-isomeer met een asymmetrisch koolstofatoom, en optische isomeren zijn optisch actief. Als een stof optisch actief is, dan wil dat zeggen dat ze de richting van de polarisatie van licht dat er doorheen valt veranderen. Licht kan worden gezien als elektromagnetische straling, en als de richting van de polarisatie verandert, dan verandert dus de richting van het elektromagnetische veld (wat dus het licht is). Dit gaat nogal richting de natuurkunde, maar is wel heel erg interessant.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dus dat soort stoffen kunnen enkel precies 50/50 zijn? Waarom?

En hoe verkrijgen wetenschappers dan de afzonderlijke isomeren? Want dat kan wel degelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."