Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsfisherman jar en 90 en xtc van nu

fisherman jar en 90 en xtc van nu

124 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
Nee, kom er ook niet wijs uit.

Alleen iets met betere pillen in 1990
g
genLid
hoi vrienden ben nu 38 jaar .
heb jaren geen xtc meer willen nemen omdat het zo slecht was.
mijn eerste pilletjes waren de fisherman en duifjes van de jaren 90.
heb nu via een betrouwbare persoon de pillen van 240 mg geregeld een paar weken geleden .
omdat ik had gehoord dat de kwaliteit zo is verbeterd .
gisteren een halfje genomen.
na een uur begon deze in te kicken het love gevoel was er zeker maar het inckiken was eerst wat paniekerig .
daarna was het gewoon fantastisch het echte mdma gevoel.
nu in de jaren 90 als je een fisherman nam was er geen paniekerige inckik.
als die pil begon te werken was je zeker voor 10 uur zoet een love gevoel dat ik niet meer ben tegengekomen.
ongeevenaart ,nbu heb ik gisteren thuis in de zetel een halfje alleen genomen na het inckiken even scheel gezien,maar daarna een echt mdma love gevoel wat trance liggen luisteren .
en om 4 uur was dit uitgewerkt heb gewoon direct goed kunnen slapen ben om 14 uur opgestaan.
gewoon goed kunnen eten en voel me prima .
dus conclusie de pillen zijn er echt op vooruit gegaan en zijn gewoon goed.
maar tegen de duifjes en fishermans van vroeger zijn het gewoon nog meelopers,grts
J
Jantje001Lid
:tearsofjoy: zat er 300mg in die duifjes of zo?
K
KockarLid
gen zei:
maar tegen de duifjes en fishermans van vroeger zijn het gewoon nog meelopers,grts
Klik om te vergroten...

:rolleyes: Leuk om een account aan te maken om ons dit mee te delen.....

En had je nu 2 dagen na elkaar een helftje genomen?
g
genLid
heeft niets met 300 mg te maken de mensen die de jaren 80 90 hebben meegemaakt kunnen er over meespreken.
dan keek je niet naar de miligramen ik weet niet wat voor mdm er inzat maar zeker andere grondstoffen dan nu.
als je er een pakte was je gewoon 10 uur in de hemel een gevoel dat je met geen enkele pil meer kan vergelijken.
die fishermans koste toen 20 euro het stuk ze waren groot de duifjes kleiner.
de pillen van nu op het moment zijn ook sterk maar geven nog steeds niet het zelfde gevoel als de tijd van de globe extreme carat en dan heb ik het nog niet over de tt en ufos wat een pillen.
heb jaren niets gepakt omdat de kwaliteit zo belabert was van alle drugs trouwens en zeker van de cocaine.
cocaine is gewoon vergif geworden of je moet dicht bij de bron zitten.
ik weet nog in de jaren 90 als je coke nam daar hield je geen kater van over dat bleef niet in je neus zitten dat ging recht naar de hersens met een boem en met een puntje deed je 2 uur zo zuiver was hij,niemand zag wat aan je ,je kost er zelfs op eten,en toch zat je in de zevende hemel,en dat gevoel van ik moet meer en meer als het op was was er ook helemaal niet en ik heb die tien jaar wat coke genomen hoor dat is zuivere cocaine niet zweten en scheel zien en paranoi,paranoia van de coke kende we gewoon niet.
ik ben daarom ook al jaren met coke gestopt wat een shit kwaliteit overal.
waar zijn de tijden gebleven maar ik ben wel blij dat ik ze heb meegemaakt.
ik moet wel zeggen heb een halfe witte domino genomen van het weekend en de kwaliteit is er echt wel op vooruit gegaan ,maar de tijd van de ufos tts fishermans en duifjes zullen nooit meer terugkomen
g
genLid
Kockar zei:
gen zei:
Klik om te vergroten...

:rolleyes: Leuk om een account aan te maken om ons dit mee te delen.....

En had je nu 2 dagen na elkaar een helftje genomen?
Klik om te vergroten...
voor wat is dat goed ik wou gewoon eens testen of de pillen echt zo verbetert waren en dat is ook zo.
maar de tts ufos fishermans duifjes dat was gewoon andere koek in de tijd va de globe extreme de max carat wie die tijd heeft meegemaakt zal me zeker begrijpen.
waren het andere grondstoffen of wat anders ik weet het niet zelfde met coke toen was hij gewoon zuiver nu wil je geen meer kopen omdat het gewoon vergif is.
K
KockarLid
Ja, het logo en het teken bepalen de sterkte van de pil man.
Wil niet onbeleefd overkomen maar raad je eens aan om je wat in te lezen over deze toch niet zo onschuldige stofjes.... Wat dat tweede betreft; de gemiddelde zuiverheid van cocainestalen daalde
tot 56% terwijl dit in 2003 nog 65% was.
g
genLid
wil ook niet onbeleefd overkomen maar als je die tijden had meegemaakt zou je me begrijpen.
en natuurlijk zijn het geen onschuldige stoffen in die tijd kon je coke blijven pakken tot je neus kapot was dagen aan een stuk zonder dat je het zelf doorhad dat je op de coke zat .
ik denk dat nog maar weinige mensen de echte zuivere supercoke genomen hebben want die bestaat echt .
maar nu gaat alles nog maar om winst en mengen.
gewoon zuivere coke goed bereid bestaat gewoon niet in belgie of je moet een groot handelaar zijn
,vroeger kon je die gewoon per gram kopen.levensgevaarlijk spul zo verslafend.
en de pillen van toen zijn echt niet de pillen van nu al zijn ze goed gedoseerd.
als er nog retros van vroeger dit lezen zul je het wel horen.
F
FoolLid
Heb je er misschien over nagedacht dat jij ook het effect minder kunt ervaren door het gebruik van vroeger?
g
genLid
wat heeft dat er mee te maken het verschil kwa kwaliteit tegen nu was gewoon enorm .
en kan jij het weten hoe oud ben je.
als ik nu naar peru ga weet ik ook dat ik die kwaliteit hier niet zal vinden.
F
FoolLid
Ik ben 19, maar je kunt mij niet wijsmaken dat de MDMA van vroeger 'beter' was dan de MDMA van nu. Het enige verschil dat ik me voor kan stellen is dat de isomeerverhouding verschillend was, maar dat zou dat grote verschil niet moeten kunnen maken, hooguit verschil in dosering.

Wat je overal ziet gebeuren is dat de 'kwaliteit' van een MDMA-ervaring veel minder wordt naarmate de persoon dit vaker slikt. Het zou me dus niets verbazen dat jouw MDMA-ervaringen van mindere 'kwaliteit' zijn, simpelweg omdat je dit te vaak hebt gebruikt.
g
genLid
heb jaren geen mdma genomen maar was nieuwschierig omdat een vriend van me zei dat hij dominos had en de kwaliteit tegen de vorige jaren zwaar was verbetert.
ik heb dan een halfje geprobeert het was een echt goed puur mdma gevoel.
een geweldige ervaring zelfs.
maar ik blijf erbij dat de pillen van de jaren 90 niet te evenaren zijn .
en al de mensen die in die tijd pillen hebben genomen zullen het met me eens zijn.
dus dat ik te veel mdma pak klopt helemaal niet ,dan blijft er nog maar een optie over voor mij en dat is dat de samenstelling niet het zelfde was als toen.
waarom is de kwaliteit jaren zo slecht geweest omdat er een basisproduct was dat moeilijk te krijgen was.
daar hebben ze nu iets op gevonden in de vorm van een soort olie,dat masaal wordt geimporteerd uit china .
nee die halfe domino was zeker niet slecht ,dat geef ik zeker toe. :rock:
S
SkittlesAndMeLid
MDMA als molecuul is niet veranderd (want dan is het geen MDMA meer), daarmee de werking dus ook niet. Een grote verandering die je ziet is de sterkte in miligrammen. Een andere wijziging die heeft plaatsgevonden is de synthese.

Vroeger werden pillen gemaakt met Safrololie. Tegenwoordig is deze stof (voor zover ik weet) niet meer te verkrijgen omdat deze zo streng gereguleerd is. Tegenwoordig is de meestgebruikte stof om MDMA te maken volgens mij PMK.

Producenten gebruiken dus een andere route, om bij hetzelfde stofje uit te komen. Ook deze verandering lijkt dus niet de oorzaak te zijn.

Jouw gevoel komt hoogstwaarschijnlijk vanwege het feit dat je een gevoel vergelijkt met een gevoel van 20 jaar geleden. Je hebt dat gevoel 20 jaar lang gekoesterd en waarschijnlijk ook op een sokkel gezet. Het verwachtingspatroon wordt dan veel hoger en dan lijken de pillen van tegenwoordig minder goed.
F
FoolLid
gen zei:
maar ik blijf erbij dat de pillen van de jaren 90 niet te evenaren zijn .
Klik om te vergroten...

Haha, maar dat is juist precies wat ik bedoel :P
Ik beweer helemaal niet dat jij iets misbruikt hebt, maar wel dat voor íedereen de eerste ervaringen het beste zijn. Ook met gebruikers die in deze jaren beginnen.
B
BobsacamanoLid
Ik had mezelf voorgenomen helemaal niet deel te nemen in deze discussie omdat hij zo ongelofelijk pointless is. Inderdaad alsof een gelovige een athiest probeert te overtuigen. Ik geloof niet dat bepaalde pillen beter zijn dan de ander niet ten opzichte van verleden en heden maar ook niet ten opzichte van de ene pil nu en de andere pil nu (even praten over geteste pillen) Op dit moment heb ik 5 verschillende soorten pillen in huis liggen en ook nog poeder. Deze komen allemaal bij dezelfde dealer vandaan (een vriend) en die laat alles testen ik krijg soms zelfs het nummer dat ik zelf kan bellen wat het resultaat was.

Hij zegt nog wel is tegen me "ja bij die pil duurt het wat langer voor hij binnenkomt als bij die blablabla" Ik grinnik dan altijd een beetje en zeg hem dat het onzin is alles is hetzelfde alleen lofo en kleurtje en dosering is anders.

Hier op het forum wordt altijd erg stom gelult over hoe goed een bepaalde pil is ten opzichte van een ander. En hoe mellow MDMA poeder is ten opzichte van een pil. Zo had ik vorige weekend een ouderwetse pil met maar 100mg mdma erin getest en wel. Ik had eigenlijk te kort daarvoor nog gegeten en ben iets zwaardere pillen gewend. Of te wel ik voelde hem maar heel langzaam opkomen niet zo heftig en duurde lang uiteindelijk er eentje bij in genomen en daarna voelde ik hem wel. Mijn met gezel een meisje van 165 en 30 kilo lichter die voelde die ene al flink en hoefde niet meer.

De verschillende ervaringen komen niet door de pillen zelf maar door zoveel andere factoren. Tel daar ook nog is een keer de romantisering van sommige avonden op en je denkt ineens dat de pillen vroeger een soort wonder middelen zijn.

Mijn eerste pil ervaring was geweldig en denk er met mega veel plezier aan terug. Het was intiem en mooi en leuk en spannend een nieuwe ervaring dat vergeet je niet meer.

Uiteraard krijg ik hier weer een hoop domme reacties op met stomme pil namen en dergelijke maar ik wou even mijn support geven aan GoedeWiet

GoedeWiet zei:
Wat een onzinnig topic en wat een onzinnige discussie. Het is alsof atheïsten een gelovige van het tegendeel proberen te bewijzen. Dit hele 'drugsforum' zit doorspekt van de subjectieve observaties van gebruikers, en helaas zijn deze regelmatig volstrekt foutief.

Om toch nog maar even gen te quoten: "toen werd er gewoon niet zo wetenschapelijk nachedacht over xtc". Het is grappig hoe gen hier 'wetenschapelijk' wegzet alsof een of andere nieuwe denkwijze. Maar ik snap gen wel, want toen ik ooit begon met MDMA waren mijn ideeen (en ook die van mijn vrienden) volledig fout. Hier kwam ik pas later achter (na veel leeswerk en een wetenschappelijke biomedische studie).

Laat ik eens proberen mijn gedachtegoed in een paar overzichtelijke punten uiteen te zetten:

1. MDMA komt voort uit pure wetenschap
Meneer Shulgin is een respectabele wetenschapper die de lucratieve industrie verruilde voor een levensdoel waarin hij op zoek was naar de penicilline voor het brein. Voor de onwetenden: de ontdekking van penicilline voor het lichaam was een revolutie voor de medische wetenschap en de mensheid. Simpele infecties op vervelende plekken, waardoor je vroeger bijna gegarandeerd het loodje legde, waren nu opeens uitstekend behandelbaar.

Shulgin was ervan overtuigd dat er vast wel een chemische stof zou zijn die dit voor de geest zou kunnen doen. Nu zijn zowel de geest als de organische chemie (het gebied waarin men deze stofjes/drugs/medicijnen beschrijft) beiden erg complex. Shulgin had een goed begrip van de psychoactieve stoffen vanuit de scheikunde, en 'voorspelde' als het ware welke stofjes potentieel grote psychoactieve waarde hadden. Het is handig als je dit enigszins kan voorspellen, want scheikunde bedrijven is complex, tijdrovend, en er zijn vooral ontelbare combinaties die je kunt maken. Louter psychoactieve stoffen voorspellen en vervolgens produceren is niet genoeg. Je hebt ook een 'reallife' test nodig, en aangezien Shulgin een echte pionier was, nam hij ook deze taak op zich. Zie zijn boeken voor het resultaat.

2. Er is maar een enkel type MDMA
Er is echt maar 1 enkele soort MDMA. Met scheikunde werk je door middel van een synthese toe naar een specifiek molecuul, en er is een specifiek molecuul wat we MDMA noemen. Of je nou MDMA pakt of XTC, als er MDMA inzit is de chemische uitwerking hetzelfde.

Maaaaaar: waarom zijn er dan zoveel uiteenlopende verhalen over de werking ervan? Dit is het resultaat van verschillende factoren:

a1. De uitwerking van MDMA is afhankelijk van je lichamelijke en geestelijke toestand. Als je op vakantie uitgerust en volgevreten bent, en je drink 3 biertjes, dan merk je er niet veel van. Heb je de hele dag keihard in de horeca gewerkt met 35 graden, weinig gegeten en drink je dan 3 biertjes achter elkaar, dan lijkt het alsof je stom dronken bent. Als je supergoed in je vel zit en rookt een goede wiet joint, dan wordt je waarschijnlijk erg blij, ben je down en vermoeid en
heb je ruzie met een goede maat, dan kan zon joint fataal uitpakken.

a2. De eerste keer MDMA is het beste zeggen mensen wel eens. Als je iets meemaakt dat 'heel tof is', dan creëer je een herinnering. Door deze herinnering veranderd je 'verwachtingspatroon' indien je dezelfde stof nog een keer neemt. Als de nieuwe ervaring tegenvalt vergeleken met de herinnering, kan de hele beleving veranderen. Het verschilt per mens hoe dit mechaniek in je hoofd werkt. Sommige mensen zijn snel teleurgesteld (en zullen zich concentreren op de negatieve effecten) en sommige mensen zijn snel tevreden (en waarderen alle positieve effecten).

a3. Ieder mens is anders, zowel lichamelijk als geestelijk. Mensen uit Azie missen vaak een enzym om alcohol te verwerken waardoor ze snel zat zijn. Het ene medicijn werkt wel bij jou maar niet bij een vriend. De een rookt zonder problemen 2 pakjes peuken op een dag, de ander voelt zich al erg onprettig bij meer dan 10 sigaretten per week. Er zijn zoveel (onbekende) factoren waardoor de uitwerking van MDMA kan verschillen. Zolang er geen globaal en gedegen onderzoek hiernaar is gedaan kunnen we er niet veel over zeggen.

b. De opname van MDMA is afhankelijk van de inname. Een hard geperste pil tussen een halve kilo chili con carne? Dit komt natuurlijk heel anders je lichaam binnen als een paar likjes MDMA poeder op een lege maag. Dan hebben we nog snuiven, spuiten en rectaal. Er zijn zoveel manieren om de stof tot je te nemen. Essentiële variabelen hier zijn tijdsduur en hoeveelheid per tijdseenheid.

c. Heb je wel daadwerkelijk MDMA? Voor ieder die ook maar een beetje verstand heeft van scheikunde: de kleinste variatie op een molecuul kan een gigantisch effect hebben op de psychoactieve waarde ervan. Een klein foutje in de synthese kan al leiden tot een variant die misschien wel niet eens beschreven is in de wetenschappelijke literatuur. Je weet het pas zeker als het getest is door een testcentrum, en zelfs dan is het nog maar de vraag of hun testmethode geen positief resultaat geeft bij 'aanverwante' stoffen die erop lijken maar niet helemaal hetzelfde zijn. Zolang we geen 'pharmaceutical grade MDMA' gebruiken en het uit vage loodsen komt van criminelen, blijft dit een onzekere factor. Tip: kijk de laatste "Drugs Inc" aflevering van seizoen 6 over MDMA (Manic Molly). Er gaan tal van stofjes rond als Molly terwijl ze niets met MDMA te maken hebben.

d. Heb je wel enkel MDMA? Elke combinatie met een psychoactieve stof kan de beleving veranderen. De andere stoffen kunnen bewust zijn toegevoegd, maar het kunnen ook bijproducten zijn van een onvolmaakte synthese. Ook is testen door een testcentrum hier je beste gereedschap.

3. Je herinneringen zijn vertekend en subjectief
Iedereen bezit zijn eigen monopolie op de waarheid. Je baseert je visie op wat je meemaakt en op wat mensen zeggen die je vertrouwt. Het leuke aan wetenschap is dat je nou eens probeert allemaal die informatie op een overzichtelijke hoop te gooien en elke toevalligheid probeert uit te sluiten.

4. Door MDMA te gebruiken verander je je hersenen
Je hersenen (en je lichaam) bestaat uit een verzameling van 'regel mechanismen'. Sommige zijn makkelijk: Als je honger hebt 'gromt' je maag. Echter in je hersenen vind er een samenspel plaats van vele chemisch en elektrisch aangestuurde mechanismen waarvan een hoop er nog maar gedeeltelijk begrepen worden. Het gebruik van MDMA heeft directe invloed op de mechanismen van serotine en dopamine (voor de emoties liefde en blijheid etc). Het over stimuleren van deze mechanismen zorgt er natuurlijkerwijs voor dat de mechanismen kunnen veranderen. Als je iets over stimuleert kan het bijvoorbeeld minder gevoelig worden. Deze effecten vinden plaats bij MDMA gebruik, en daardoor zal elk nieuw gebruik beïnvloed worden door eerdere gebruiken.
Klik om te vergroten...
g
genLid
SmartieAndMe zei:
MDMA als molecuul is niet veranderd (want dan is het geen MDMA meer), daarmee de werking dus ook niet. Een grote verandering die je ziet is de sterkte in miligrammen. Een andere wijziging die heeft plaatsgevonden is de synthese.

Vroeger werden pillen gemaakt met Safrololie. Tegenwoordig is deze stof (voor zover ik weet) niet meer te verkrijgen omdat deze zo streng gereguleerd is. Tegenwoordig is de meestgebruikte stof om MDMA te maken volgens mij PMK.

Producenten gebruiken dus een andere route, om bij hetzelfde stofje uit te komen. Ook deze verandering lijkt dus niet de oorzaak te zijn.

Jouw gevoel komt hoogstwaarschijnlijk vanwege het feit dat je een gevoel vergelijkt met een gevoel van 20 jaar geleden. Je hebt dat gevoel 20 jaar lang gekoesterd en waarschijnlijk ook op een sokkel gezet. Het verwachtingspatroon wordt dan veel hoger en dan lijken de pillen van tegenwoordig minder goed.
Klik om te vergroten...
nee hoor het is juist omgekeerd ze worden nu van safrololie gemaakt en pmk is vroeger aan banden gelegd.
het heeft ook niets met verwachtingspatroon te maken toen werkte een pil 10 uur aan een stuk.
nu 5 uur en het gevoel is gewoon anders daar bijf ik bij.
ik vindt het spijtig dat ik geen reacties krijg van mensen die pillen pakte in die tijd die zouden dit meteen bevestigen dus als een pil tien uur werkte zou die nu 400 miligram gedoseerd zijn pak dit maar eens in een keer in dat komt niet goed.
S
SkittlesAndMeLid
gen zei:
nee hoor het is juist omgekeerd ze worden nu van safrololie gemaakt en pmk is vroeger aan banden gelegd.
Klik om te vergroten...

Ik lees overal het tegenovergestelde, maargoed dat terzijde want het is de oorzaak niet.

gen zei:
het heeft ook niets met verwachtingspatroon te maken toen werkte een pil 10 uur aan een stuk.
Klik om te vergroten...

En je weet zeker dat je MDMA had? De halfwaarde tijd van MDMA is 6-8 uur en de werking slechts 2-4 uur. Je brein heeft slechts een beperkte voorraad serotonine, op = op en daarna is je love effect gewoon voorbij.

gen zei:
dus als een pil tien uur werkte zou die nu 400 miligram gedoseerd zijn pak dit maar eens in een keer in dat komt niet goed.
Klik om te vergroten...

Beetje een vreemde benadering. Het is niet zo dat als je meer neemt, het langer werkt. Je gaat alleen harder en loopt meer risico's. Als je 400mg in een keer wegwerkt is de kans dat je dood gaat groter dan dat je een leuke avond hebt...
F
FoolLid
Inderdaad, zaten er niet gewoon andere chemicaliën in je pillen?
g
genLid
Mantra zei:
BWa ja, kan het wel geloven.. als ge die uitzinnige beelden ziet van concerten of festivals in de jaren 80/begin 90. En ook de discotheken die gewoon geen sluitingsuur hadden..

Gebruikte je toen vaak en was het effect op het laatst nog altijd feller als bij die van tegenwoordig?
Klik om te vergroten...

eindelijk iemand die het wat begrijpt .
eind jaren 90 begonnen we zaterdag in illusion van daar naar carat of de max in sintniklaas van daar naar larocca en van daar zondagmorgen naar carat of de max en van daar beetje slapen en dan kon je maandagnacht nog naar extreme zonder nog boccacio en o ik kan nog zoveel opnoemen die tijd was het tijdperk van de afterclubs en hoe komt dit omdat er zon goed spul was.
de pillen kwammen toen voornamelijk uit holland en het was mdma en een pil werkte tien uur en en tollerantie ze werkte elke keer even hard
F
FoolLid
Meth zou aardig in de buurt kunnen komen? xD

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."