Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAnstaanval na mdma

Anstaanval na mdma

47 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
T
TomThaManLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal, ben nieuw hier op dit forum. Ik kwam er bij toeval langs en herkende direct allerlij dingen die je zoal meemaakt als je uit je plaat bent :smoke:. Ik gebruik sinds de zomer aardig wat XTC... Zo herkende ik ook de minder fijne dingen, zoals schokken in je hoofd.

MAAR voor de mensen die willen weten wat het is en hoe het veroorzaakt wordt:

De hypnagoge schok:

De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren welke zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok, dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:



Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces wat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.

De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan.

Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht. Regelmatiger doen zich stuiptrekking voor gedurende de normale slaap, echter deze zijn doorgaans veel minder dramatisch en blijven daardoor onopgemerkt. In extreme gevallen, wanneer de nachtrust ernstig wordt gestoord door de hypnagoge schokken, spreken we van een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLMD (Periodic Limb Movement Disorder).
Wanneer iemand verstoken blijft van slaap en tracht tegen de slaap te vechten, zal hij vaker hypnagoge schokken beleven; dit gebeurt meestal met mensen die van slaap verstoken blijven voor een periode langer dan 24 uur.

Bron: Wikipedia

Zoals je kunt lezen zijn er meerdere theorieen over, maar een feit is dat het een normaal verschijnsel is en vooral voorkomt als je lange tijd geen slaap krijgt, wat duidelijk het geval is bij het gebruik van XTC.

Conclusie: Het wordt niet veroorzaakt door de MDMA zelf, maar door het gebrek aan slaap.

Er is ook een oplossing voor, die ik zelf ook gebruik: Neem vlak voordat je gaat slapen 1 of 2 glaasjes wijn, en je hebt nergens last van. Opzich niet echt bevordelijk voor je gezondheid, maar ach... het valt toch in het niets vergeleken met een nacht flink onder de MDMA...

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Laters!

Tom
T
TomThaManLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mischien is het ook handig als de topictitel veranderd wordt in

"De hypnagoge schok"
P
PrinzLid
01-01-2024, 00:00
#3
toevallig stuitte ik op dit forum en topic tijdens een zoekactie naar deze schokjes in je hoofd. Het gaat hierbij helemaal niet om de z.g. Hypnagoge schok. Die schokken ervaart iedereen wel eens tussen slapen en waken in. Vooral bij je partner merk je het wel eens als die naast je ligt en in slaap valt. Nu is het wel zo dat na XTC gebruik de hypnagoge schok heftiger is omdat de amygdala (het alarmcentrum -> vluchten of vechten van je hersenen) niet goed snapt of er gevaar dreigt of niet door een onbalans in neurotransmitters, en vol alarm slaat. Daardoor schrik je dus heel heftig zonder dat er iets aan de hand is. Hiervan kun je ernstige angstaanvallen krijgen. Als je het weet kun je jezelf gelukkig aardig onder controle houden, maar niet iedereen heeft angstgevoelens goed onder controle.

De schokjes in je hoofd na XTC gebruik die zich meestal ongeveer na een week aankondigen (overdag, bij alles wat je doet) heeft niks met slaaptekort te maken, maar zijn een soort van waarschuwingsflitsen van je hersenen dat er serotonerge beschadigingen zijn i.c.m. een flink serotonine tekort. Je zou het nog het beste kunnen omschrijven als mini-epileptische aanvallen, puur kortsluiting. Negeer deze schokken niet! Bijslikken om het weg te krijgen (tijdelijk) is vragen om problemen, want hoe langer je het herstel uitstelt, hoe langer het gaat duren. Ik ken mensen die wekenlang met die schokjes rondgelopen hebben i.c.m. met korte termijn geheugenverlies. Er is veel onderzoek gedaan naar blijvende schade, maar de meeste onderzoeken zijn helaas op niets uitgelopen omdat kruisverbanden tussen verschillende soorten drugs niet uit te sluiten waren en voor-na testen omtrent geheugen en intelligentie moeilijk te realiseren vielen.

Ikzelf heb ook last gehad van schokjes in m´n hoofd na xtc gebruik. Mijn tips:

Neem veel rust. Serotonine wordt in je slaap aangemaakt

Daarnaast:

Eet goed en drink goed, vitaminerijk. Vooral B6 en B12 zijn belangrijk (ik weet het, kan moeilijk zijn de eerste dagen). Vitamine totaal supplementen zijn ok. Verder, vitamine C (anti-oxidant) helpt enorm tegen een slap gevoel.

Eet ook Triptofaan of 5htp houdende voedingsmiddelen. Dat zijn precursors voor de aanmaak van Serotonine. Bananen, kalkoen o.a.
Wil je dat niet, of heb je dat niet:
Er zijn bij vitaminewinkels ampullen te verkrijgen met 5htp of L-tryptofaan waarmee je het serotoninetekort in versneld tempo kan oplossen.
s
sinfonyLid
01-01-2024, 00:00
#4
heb ik ook allemaal ooit gehad..na 3dagen 27pillen te slikken.
Klik om te vergroten...

okeeej!
Y
YourePrivateDjLid
01-01-2024, 00:00
#5
heb ik ook allemaal ooit gehad..na 3dagen 27pillen te slikken.

Dat was effe op het randje of ik was dood.Maar niks intreseerde mij toen..erna had ik 1week geen eetlust of toch erg weinig zin in iets,evenwichtstoornissen,angstig..bang in het donker..en erg veel schokjes wat heel vervelend was.Had ik vooral aan de pc en in bed.

lesje goed geleerd toen :wink:
J
Jack-HerrerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Prinz zei:
Neem veel rust. Serotonine wordt in je slaap aangemaakt
Klik om te vergroten...

Hier het duidelijke bewijs dat XTC je hersenen aantast, want het bovenstaande is pure onzin!
J
Jack-HerrerLid
01-01-2024, 00:00
#7
sinfony zei:
heb ik ook allemaal ooit gehad..na 3dagen 27pillen te slikken.
Klik om te vergroten...

okeeej!
Klik om te vergroten...

Niks oke, het lijkt wel of er iemand trots is op het feit dat ie een zelfmoord aktie heeft overleefd.

En nadenken dat waneer je dit soort dingen schrijft er mischien 1 dom oor kan zijn die daarna denkt wat hij kan kan ik ook, kan onze 27 pillen slikkende maloot ook niet! :angry:
P
PrinzLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jack-Herrer zei:
Prinz zei:
Neem veel rust. Serotonine wordt in je slaap aangemaakt
Klik om te vergroten...

Hier het duidelijke bewijs dat XTC je hersenen aantast, want het bovenstaande is pure onzin!
Klik om te vergroten...

Argumenten graag? Zulke ongenuanceerde negatieve reacties zijn pas het bewijs van een gebrek aan intelligentie. Of nee, blijf nog maar een nachtje wakker, dan ben je nog vriendelijker :wink:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#9
Prinz zei:
Jack-Herrer zei:
Prinz zei:
Neem veel rust. Serotonine wordt in je slaap aangemaakt
Klik om te vergroten...

Hier het duidelijke bewijs dat XTC je hersenen aantast, want het bovenstaande is pure onzin!
Klik om te vergroten...

Argumenten graag? Zulke ongenuanceerde negatieve reacties zijn pas het bewijs van een gebrek aan intelligentie. Of nee, blijf nog maar een nachtje wakker, dan ben je nog vriendelijker :wink:
Klik om te vergroten...

Er zijn zat voorbeelden dat veelvuldig gebruik van MDMA wel degelijk je hersenen aantast.
P
PrinzLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is een feit bij elke drugs, maar het gaat hier om het feit dat meneer op een agressieve wijze duidelijk wil maken dat slaap niet belangrijk is bij herstel na drugs. Ik zou zeggen... snuif er nog eentje! :wave:
Y
YourePrivateDjLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jack-Herrer zei:
sinfony zei:
heb ik ook allemaal ooit gehad..na 3dagen 27pillen te slikken.
Klik om te vergroten...

okeeej!
Klik om te vergroten...

Niks oke, het lijkt wel of er iemand trots is op het feit dat ie een zelfmoord aktie heeft overleefd.

En nadenken dat waneer je dit soort dingen schrijft er mischien 1 dom oor kan zijn die daarna denkt wat hij kan kan ik ook, kan onze 27 pillen slikkende maloot ook niet! :angry:
Klik om te vergroten...

ah man,maak je niet druk..ik leef nog :wink:

En de reden daartoe toen was de breuk van een relatie..zag het niet meer zitten..idd zelfmoordactie.Waar ik veel uit geleerd heb achteraf uit beide :) Dus maak je niet druk dit gebeurt nooit meer,en ik ben er ook niet trots op :wave:
a
augustusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Denk dat slaap heel belangrijke factor is bij het herstel proces , zoniet de belangrijkste factor.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#13
250mg mdma is zat voor een avond...helemaal waus
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#14
Die electrische schokjes in het hoofd na xtc en mdma, ken ik maar al te goed! Bij mij komen ze altijd standaard op de vierde dag na het gebruik. Over het algemeen duurt het een hele dag, soms langer.
Ik gebruik sinds een jaar of twee nog maar heel sporadisch xtc en mdma; ongeveer eens in de 5 mnd en dan ook niet zo'n hoge dosis. Toch krijg ik die schokken vier dagen later nog steeds. Niet meer zo heftig als ik voorheen had, maar toch.... Ik ben wel eens bang dat ik iets blijvend heb beschadigd, voor mij is de lol van xtc er echt wel van af...
a
avicedLid
01-01-2024, 00:00
#15
vaag man ik heb nooit ergens last van
ook niet van de welbekende dinsdagdipjes
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#16
aviced zei:
vaag man ik heb nooit ergens last van
ook niet van de welbekende dinsdagdipjes
Klik om te vergroten...

Slik je gemiddeld 10 pillen per week? Ik deed dat iets van een jaar - tijdens het xtc-hoogtepunt in mijn leven - namelijk wel....(en dan tel ik de rest uit mijn tienjarige pillencarriere er nog niet eens bij):rolleyes: Als je op die schaal gebruikt, dan krijg je uiteindelijk 100% zeker weten ook de klachten die hier in het topic beschreven staan. Mijn pillenvriendjes van vroeger hebben ook allemaal dezelfde verschijnselen en het is dus bij veel mensen hier op 't drugsforum ook een bekend fenomeen.

Gebruik je echter sporadisch en verantwoordelijk, dan blijf je waarschijnlijk vrij van klachten... Blijkbaar doe jij dat? En zoniet, dan zal het niet lang meer duren voordat jij ook de eerste kortsluitinkjes in je hoofd voelt....
L
LektroluvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Supervlieg zei:
Japi-10 zei:
Schokjes kunnen langer aanhouden.
Bij mij bleven ze meestal wel een week.
Ook af en toe irritante tintelingen.
Klik om te vergroten...
Kortsluiting noem ik dat :)
Klik om te vergroten...


HAHAHHA ik lees dit topic nu pas voor 't eerst!!!!

Ik heb dit ook heel erg meer dagen wel dan niet :grin: MAAR kon 't niet uitleggen dus ik dacht ik laat ik mijn bek maar houden :d

Ik heb t vooral als ik ineens naar rechts kijk.....FLITS hahahah VAAAG
D
Detroit303Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Lijkt me niet echt gezond :confused:
Ik gebruik xtc om de 3 á 4 maanden, en slechts 1 pil, en nog nooit ergens last van gehad. Ik moet later nog geld verdienen met m'n grijze massa. Mss zijn die schokken toch een teken dat je wat rustiger aan moet met de mdma?
a
avicedLid
01-01-2024, 00:00
#19
Marla Singer zei:
aviced zei:
vaag man ik heb nooit ergens last van
ook niet van de welbekende dinsdagdipjes
Klik om te vergroten...

Slik je gemiddeld 10 pillen per week? Ik deed dat iets van een jaar - tijdens het xtc-hoogtepunt in mijn leven - namelijk wel....(en dan tel ik de rest uit mijn tienjarige pillencarriere er nog niet eens bij):rolleyes: Als je op die schaal gebruikt, dan krijg je uiteindelijk 100% zeker weten ook de klachten die hier in het topic beschreven staan. Mijn pillenvriendjes van vroeger hebben ook allemaal dezelfde verschijnselen en het is dus bij veel mensen hier op 't drugsforum ook een bekend fenomeen.

Gebruik je echter sporadisch en verantwoordelijk, dan blijf je waarschijnlijk vrij van klachten... Blijkbaar doe jij dat? En zoniet, dan zal het niet lang meer duren voordat jij ook de eerste kortsluitinkjes in je hoofd voelt....
Klik om te vergroten...
neeh hoor doe het soms 3x in 4 maanden, de andere keer 8x in 4 maanden ofzo
meestal tussen de 3 en 6 pillen
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Is ook nog niet echt geweldig... Het streven is geloof ik eens in de 2 à 3 maanden..

Maar iig beter dan 10 per week ja :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."